alternatief voor pre-amp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulusvoncken
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Hallo, Ik loop al een tijdje te zoeken naar een oplossing voor mijn probleem:

Situatie:
Ik heb 2 actieve BeoLab 3 speakers gekoppeld aan mijn logitech squeezebox. Dit werkt goed, maar het laagste geluidsniveau is nog steeds te hard om het achtergrond muziek te noemen.

Verder zou ik graag mijn tv, dvd etc. geluid over deze speakers laten lopen.

De opties zijn:

- Een receiver met pre-outs (goedkopere + pre-out + kwalitatief goed= lastig te vinden),
- Een pre-amp (is een 600-1000 euro pre-amp echt nodig?),
- Switch (zelf nog geen goede gevonden) deze komt in de buurt , alleen heeft deze maar een 2 channel switch.

Receiver heeft een hoop opties en power-amps ingebouwd die ik niet wil, pre-amps lijken me een beetje veel van het goede (wat is het voordeel boven een switch).

Heeft iemand een goed idee waarbij de geluidskwaliteit behouden blijft? Want in principe heb ik een op afstand bedienbare switch nodig met volume control.

Hopelijk heeft iemand goed advies!

Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet met een paar relaisjes en wat weerstanden werken? Een potmeter is 100k Ohm, dus als je logaritmisch wat waarden pakt kun je een aardig eind komen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulusvoncken
Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/p01-f1.gif

Zoiets als dit? Voor squeezebox volume probleem zeker een makkelijke oplossing. (moet ik hier bang zijn voor kwaliteitsverlies?) relays + afstand bestuurbaar (infrarood afstandsbediening) maakt het me wat te lasig.

Wat ik niet begrijp is dat niemand anders met hetzelfde probleem zit, het is of een high end systeem oplossing (pre-amp), of een bijna DJ mixer/phone oplossing..

[ Voor 10% gewijzigd door paulusvoncken op 17-06-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:05

GaMeOvEr

Is een hork.

Koop een 2e hands pre-amp voor 100 euro.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-09 15:48

Gotez

42

Zou ik er gelijk een DAC/ preamp van maken. Bv van Beresfort, Zero, Nuforce of Fubar. Misschien haal je dan ook de kwaliteit van je geluid omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marktplaats is <100 euro zeker de beste keuze. Normaal zou ik zelfbouw adviseren, maar dan gooit het remote control wat roet in het eten. Dan moet je aan de slag met eBay-kits en daarvan kan ik de kwaliteit niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
spanningsdelertje maken

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de vraag van de TS in de TO wel gelezen?
Volgens mij had je je antwoord al in je hoofd zitten na;
Situatie:
Ik heb 2 actieve BeoLab 3 speakers gekoppeld aan mijn logitech squeezebox. Dit werkt goed, maar het laagste geluidsniveau is nog steeds te hard om het achtergrond muziek te noemen.
Ik wist dat de spullen van B&O kostbaar waren, maar een adviesprijs van bijna 3.500 euro? Dat is niet niks.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulusvoncken
bedankt voor alle reacties, een 2e hansje is waarschijnlijk de beste oplossing! Zijn er nog dingen om voor uit te kijken bij pre amps/ merken om te vermijden?

Deze lijkt bijvoorbeeld prima

off-topic
@Super®
Ik heb ze dan ook met 50% bedrijfskorting gekocht tijdens mn stage in Denemarken ;), maar het geluid is wel echt geniaal gezien hun formaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

hoeveel wil je ongeveer besteden aan een preamp ? Een goede preamp icm je speakers is toch wel aan te raden ipv een 50 euro mengpaneel of hobby ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulusvoncken
Nee toch wel iets fatsoenlijks,

Deze Rotel bv

Of deze Rega

Of is dit kwalitatief te min voor mijn luidsprekers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik moest even googlen om er achter te komen dat de BeoLab 3 powered nearfields zijn, wel slordig dat daar dan niks van een potmeter op zit (form over function).

Ik weet niet hoe audiofiel je bent maar vorig jaar had je een grote brushed metallic knop op de markt die je tussen je computer en monitors kon plaatsen voor niet al te gek veel geld. Ik neem aan dat dat systeem en dat van jou van minijack naar tulp gaat.

Ik kan hem zo gauw niet meer vinden, hij stond vorig jaar in het boekje van Feedback in ieder geval.

Het was een vergelijkbaar ding met deze maar dan alleen die grote knop...

edit:
Na de website van Feedback flink uitgeplozen te hebben vrees dat ik mij vergist heb met deze USB-knop... Helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door Wilf op 17-06-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulusvoncken schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:37:

Deze Rotel bv

Of deze Rega

Die Rotel (weet ik toevallig) heeft een afstandsbediening die maar half werkt. Daarentegen kun je hem voor niet veel geld overnemen. <100 zullen we maar even zeggen. Die Rega heeft in de advertentie staan dat er geboden kan worden vanaf 330 euro! (valt dus niet te vergelijken)
De volumeregeling kan vast niet slechter zijn dan die van je squeezebox en wat betreft je tv geluid; dat is sowieso matig. Wel eens een muziekzender opgezet en via de pre/line-out aan je versterker gehangen??
Wilf schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:57:
Ik moest even googlen om er achter te komen dat de BeoLab 3 powered nearfields zijn, wel slordig dat daar dan niks van een potmeter op zit (form over function).
Op de website van B&O staan ze geadverteerd als rear-speakers die aan je pre-out kan hangen van je surround pre. Misschien daarom?

Offtopic:
Stage bij B&O of elders?
Laat maar, gevonden :) Ik gokte op TU Delft IO, helaas, had het mis

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-09 10:14

Tijn96

In speed we trust

paulusvoncken schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:37:

Deze Rotel bv

Of deze Rega

die rega, is een top merk. als de voor versterker in goede staat is kun je daar heel veel plezier van hebben. (mist je een goed eindversterker heb natuurlijk).

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:33:
[...]

Heb je de vraag van de TS in de TO wel gelezen?
Volgens mij had je je antwoord al in je hoofd zitten na;

[...]

Ik wist dat de spullen van B&O kostbaar waren, maar een adviesprijs van bijna 3.500 euro? Dat is niet niks.
Als er een preamp voor kan, kan er ook een spanningsdeler voor.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet als je meerdere bronnen als input wilt en een remote wil gebruiken. Die spanningsdeler is enkel een middel om de Squeezebox's level te dempen/reguleren. Dan is het maar een oplossing voor 1 probleem ipv de oplossing voor alle problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

paulusvoncken schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 14:06:
Want in principe heb ik een op afstand bedienbare switch nodig met volume control.
Dat noemt men dus een pre-amp. De goedkoopste die ik ken is de Pro-Ject Pre Box maar die heeft maar twee ingangen. Daarna kom je bij een Rotel uit maar die is al stukken duurder. Als het goedkoper moet dan kun je beter op Marktplaats kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 00:33:
Niet als je meerdere bronnen als input wilt en een remote wil gebruiken. Die spanningsdeler is enkel een middel om de Squeezebox's level te dempen/reguleren. Dan is het maar een oplossing voor 1 probleem ipv de oplossing voor alle problemen.
Als het analoge bronnen zijn maakt dat dus niks uit.

One World Concepts

Pagina: 1