Toon posts:

E8400 te warm; load 100% in Enemy Territory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb vorig jaar in februari uitgaande van de best buy guide hier een high-end systeem samengesteld.
Nu heb ik het volgende probleem:

Wanneer ik Enemy Territory speel - een FPS die al bijna 10 jaar oud is, gebaseerd op de Quake3 engine - wordt maar één core gebruikt, wat evident is voor een dermate oud spel. Wat erger is, is dat die core vanaf het moment dat ik in het menu kom op 100% loopt, en dat gedurende het hele spel. Desondanks loopt het vrij vloeied als ik bijvoorbeeld naast een muur loop, maar in een vuurgevecht is het zodanig hakkelig dat elk speelplezier me is ontnomen. Ik begrijp niet waarom dit spel, wat mijn PC makkelijk moet aankunnen op elke instelling, zo slecht loopt terwijl het bij anderen met slechtere systemen veel beter draait.
Toen kwam het in me op dat ik beter die cores van 3.0Ghz dan kan overclocken, gezien de eenvoud daarvan bij deze processor naar ervaringen van anderen op het net. Ik downloadde Realtemp, Coretemp, en Orthos, zodat ik de huidige temperatuur eerst eens kon meten.
Nu bleek dat deze idle rond de 41°C ligt, maar wanneer ik begin te stresstesten met Orthos, staat hij na twee minuten reeds op 70°C. Hij gaat nog hoger, maar ik zet de stresstest dan stop omdat dit bijna de maximumtemperatuur voor een E8400 bereikt. En dit zonder overclocken met een degelijke koeling!
Bij het openen van de kast merkte ik dat, terwijl mijn programma's 70°C aangeven, de koelvinnen van de CPU helemaal niet warm zijn, terwijl die op het moederbord en de grafische kaart een stuk warmer zijn. Ik heb dus nieuwe koelpasta laten aanbrengen, maar dit had geen effect.

Ik geef jullie op een rijtje hier mijn specificaties:

-E8400 met stock-koeler - Ik heb gecheckt dat deze effectief draait.
-2GB RAM Kingston 800Mhz
-ATI Radeon HD 4870 X2 (2GB)
-Coolermaster HAF 932
-GA-EP-45-DS3 S775 P45 ATX moederbord
-750W power supply, 140mm fan

Deze hoge temperaturen alsook 100% load zijn zowel op xp, als op mijn pasgeïnstalleerde Windows 7(64b).

Tenslotte wil ik nog meegeven dat ik het wel merkwaardig vind dat wanneer ik de stresstest stop, 2 seconden later de temperatuur al terug van 70 naar 45 graden is gedaald. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

• Rudy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-06-2024
Doet hij dit alleen bij Wolfenstein Enemy Territory. of ook bij andere (quake 3 engine gebaseerde) games.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49

epic_gram

undercover moderator

heb je geen patches oid geinstalleerd die het cpu gebruik kunnen verhogen?

Over die temperatuur, is het oppervlak van je cpu wel recht? Ik had een cpu die ook te heet werd en toen bleek dat bij cpu bol stond waardoor de koeler geen contact kon maken. Zit er niet teveel koelpasta op, of te weinig?

EDIT: nu zie ik dat je temperatuur erg schommeld. Ik denk dat je sensor in je cpu kaduuk is. Schakelt de cpu zicht niet terug, dat hij langzamer gaat draaien, als hij warm word?

[ Voor 23% gewijzigd door epic_gram op 17-06-2010 13:58 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-01 12:05

DaOverclocker

Overclocker for life...

Je koelvinnen zullen toch echt warm moeten worden als je aan het benchmarken bent. Zolang die echt koud blijven is er geen goed contact. De koeler eraf halen en kijken of er een mooie afdruk in onstaan zou ik aanraden. Misschien zit er nu ook te veel pasta tussen, dat werkt ook isolerend. De pasta moet haast niet meer zichtbaar zijn op de cpu, zo dun moet het erop zitten.
Wanneer je koeler scheef erop zit zul je voor een gedeelte een mooie afdruk vinden, het andere gedeelte bevat dat nog veel meer pasta.

systeem specs

• freak-ish
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-02 17:56
Mijn idee in jouw situatie:

ET is een proc. intensive game maar ik heb het zelf ook gespeeld met een E8400 en jouw proc. mag niet de reden zijn.
offtopic:
(speel het nog steeds maar nu met een E8600)

Ik vind de temp te hoog voor een E8400 van een recente batch (althans dat verwacht ik) dus check of de koeler er goed/vlak opzit (met juiste hoeveelheid koelspasta). Gezien er in Orthos ook al 70 graden werd gehaald ben ik er vrijwel zeker van dat het een temp issue is.

PS. Ik twijfel trouwens even of je proc. terug klokt als ie te warm wordt - mogelijk kapotte sensor? :S

ET is idd een 1 core game, je kunt met oa. het proggie set affinitie ET op de 2e core laten draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Hey, bedankt voor jullie talrijke reacties.
Mijn pa heeft mijn processor gemonteerd en de koelpasta aangebracht(recent vernieuwd), aangezien hij daarmee een hoop ervaring heeft. Hij zei wel zelf dat deze koeler en processor lastig te bevestigen waren, dus ik ga nu eerst eens nakijken of deze wel degelijk goed vastzitten en of die pasta effectief gelijkmatig verdeeld is.

Is het zinvol om Orthos te laten stresstesten tot de thermo-beveiliging in werking schiet(72,4°C) ?

Wat betreft die affiniteit, ik wijzig hem soms naar mijn tweede core via taakbeheer. Ik heb ook uiteraard de nieuwste BIOS update(F9), en drivers voor mijn grafische kaart. Ik geloof niet dat er drivers of iets dat de efficiëntie verhoogt te vinden zijn voor de CPU?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de koeler van de processor gehaald en dit is het resultaat:
http://img526.imageshack.us/img526/4983/allerleimei2010175.jpg [url="http://img718.imageshack.us/img718/2258/allerleimei2010176.jpg"][/url]http://img718.imageshack.us/img718/2258/allerleimei2010176.jpg
Dit is een foto van de koeler zelf, de eerste betreft de processor die nog op het moederbord is bevestigd.
http://img718.imageshack.us/img718/2258/allerleimei2010176.jpg
Ik heb ze in link-vorm laten staan omdat ze samen 4MB groot zijn. Ik heb geprobeerd ze zo scherp mogelijk te maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het uitzoeken hoe ik deze nu netjes aanbreng.

ps. Kan dit wel de reden zijn van mijn hoge cpu-verbruik?

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 15:43 ]

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

je koelpasta is niet genoeg verdeeld over je CPU. Probeer het eens opnieuw en dan met minder en verdeel het eerst met een pasje ofzo.

en je post veranderen kan via deze knop: Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif die je rechts boven je post ziet staan. ;)

[ Voor 77% gewijzigd door epic_gram op 17-06-2010 15:46 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

epic_fail schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:33:
je koelpasta is niet genoeg verdeeld over je CPU. Probeer het eens opnieuw en dan met minder en verdeel het eerst met een pasje ofzo.
Blijkbaar persoonlijk, maar ik vind de verdeling nagenoeg prima. Zo ziet het er bij mij meestal ook uit als ik de koeler eraf haal.
Wel lijkt het alsof er stukjes verdroogde pasta tussen zitten. Maak beide oppervlakken schoon en smeer er opnieuw iets op. Beter te weinig dat teveel is mijn regel.

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben intussen 20 minuten aan het proberen die koeler erop te bevestigen, twee keer flink mijn hoofd tegen de hoek van het bureau gestoten, maar voor de rest weinig beweging... Elke keer zitten er twee pinnetjes goed, maar de andere twee raken er onmogelijk in, hoe ik ook draai of keer. Ik heb de handleiding erbij genomen, een hele tijd zitten draaien en keren, maar ik krijg het niet gevat. Hij raakt er niet op.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-02 10:36
Wat gebeurd er als je crossfire uitschakelt?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk niet dat ik dat al had geprobeerd. In Catalyst Center vond ik als ik me het goed herinner die functie nergens terug. Wat ik wel heb gedaan is gecheckt of overal DMA enabled is.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

DaOverclocker schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:43:
[...]

Blijkbaar persoonlijk, maar ik vind de verdeling nagenoeg prima. Zo ziet het er bij mij meestal ook uit als ik de koeler eraf haal.
Het lijkt me toch dat hij zijn warmte beter af kan voeren als het complete oppervlak van de cpu contact maakt, ofniet? :?

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:53
epic_fail schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:13:
[...]

Het lijkt me toch dat hij zijn warmte beter af kan voeren als het complete oppervlak van de cpu contact maakt, ofniet? :?
Wat heeft het voor nut om het complete oppervlak in te smeren met pasta wanneer de koeler zelf alleen dat rondje raakt?
Bij mijn E6300 zag de koelpasta er ook zo uit maar die werd helemaal niet warm.

• freak-ish
Geduld en voorzicht, gelijkmatig je kracht verdelen (geeeen schroevendraaier gebruiken)

Hoge CPU verbruik heeft niks met je temp te maken (wel andersom voordat er een slimmerik reageerd), echter indien de proc terugklokt vanwege de hitte dan ga je natuurlijk wel % meer gebruiken.

Ik blijf nog even bij mijn stelling 'het is een koeling probleem' - in Orthos 70C. vind ik te warm.

• freak-ish
Extorm schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:10:
Wat gebeurd er als je crossfire uitschakelt?
Wat is de relatie tussen crossfire en cpu load/hitte....

zie reply hierboven: als in Orthos 70C binnen no time word bereikt dan kijk eerst naar alle dingen die met koeling te maken hebben.

Nu even iets heels stoms/of niet }:O ...als je de fan pin op het mamaplankje verkeerd om bevestigd, draait dan de fan verkeerd om? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem zonet bevestigd gekregen. Alle vier zwarte pinnetjes zitten goed vast tussen de doorzichtige topjes, zoals ik aan de achterkant van mijn moederbord kan zien. Net een testje, 37°C idle en na een minuutje Orthos is de temperatuur alweer tot 65°C opgelopen. Als ik hem weer een drietal minuutjes laat gaan staat hij terug op 70°C. Nog steeds zijn de koelvinnen helemaal niet warm. Ze voelen zelfs koud aan.

• freak-ish
Heb je een 2e proc. om deze even te testen? Zodat je via trial and error de schuldige kunt achterhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb helaas geen andere processor van dit type, waar deze koeler op past. Ook geen andere koeler dus om erop te plaatsen :).

Wat ik ook merkwaardig vind, of ik de computer nu wegstop tussen twee kasten met gesloten behuizing, of open in het midden van de kamer zet, dat heeft geen enkele invloed op de temperaturen.

Verwijderd

Je moet bij de koeler kijken of de zwarte pinnetjes uit de witte zitten als je van de onderzijde van de koeler er tegen aan kijkt, anders even eruit trekken, de pijltjes op de zwarte pinnen aan de zijde van de ventilator moeten in tegengestelde richting gedraaid zijn als je de koeler in handen hebt, als je de koeler los haalt draai je met de richting van de pijltjes mee.

Je kan ook een proberen de witte (doorzichtige) pinnetjes wat bij elkaar te drukken, zodat je ze goed door je moederbord heen krijgt, en dan kruiselings de push pins aanduwen, dan zou die goed vast moeten zitten, en als je het echt niet vertrouwd, moederbord eruit halen en dan kijken of de zwarte pins goed door zijn gedrukt zodat de doorzichtige goed aan het moederbord klemmen.

Hoop dat dat een beetje duidelijk is :P, heb zelf n tijdje geleden nog eentje gemonteerd op een e3300 (ook stock koeler) en die wordt maximaal 63 graden met prime95 en op 3,33ghz, en dat is een pc in een doos, en een achterlijk dunne stock koeler, in jouw situatie zou je ook ongeveer op zulke waardes uit moeten komen, de hoger fsb en meer cache maken hem iets warmer op dezelfde clocks dan de afgeslankte e3300

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:27:
Als ik hem weer een drietal minuutjes laat gaan staat hij terug op 70°C. Nog steeds zijn de koelvinnen helemaal niet warm. Ze voelen zelfs koud aan.
Conclusie hier uit is nog steeds dat er iets niet goed is. 70 graden bij een koud koelblok is nooit goed, wat gebeurd er als het koelblok zo'n 50 graden is geworden?
Ofwel je heatspreader is krom, losgeraakt van de cpu zelf,of de sensor is bugged, of je moederbord kalibreerd te de temp niet goed.
* de heatspreader is dat grijze vierkante vlak, die is op de cpu (1 vierkante cm groot) gesoldeerd.

Lijkt me stug dat daar iets mee aan de hand is. Ik gok erop dat ofwel de uitlezing niet goed is (moederbord issue) of de sensor is bugged. Loopt het aantal Mhz ook terug wanneer hij 70 graden wordt? En laat hem eens wat langer aan staan zodat het koelblok ook warm wordt. Dan nog steeds 70 graden?

Als de cpu helemaal niet terug klokt is dit het probleem niet en kan je beter meteen dit hele geval vergeten, en komen je performance problemen ergens anders van.

Download anders eens rthdribl een 3D benchmark/showcase in een venster met FPS weergave. Wanneer deze in FPS terug loopt na een tijdje weet je genoeg. Blijft hij op xxx frames/s lopen terwijl de cpu 70 graden is, dan clockt de cpu dus niet terug.

systeem specs

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat ik zo op de foto's kon zien denk ik dat het verstandig is alles eerst eens goed schoon te maken met alcohol ( 90% ) en jawel alcohol en geen andere schoonmaakmiddelen als aceton of terpentine en dergelijke. Ik weet verder ook niet waarmee je vader de cpu en de koeler schoongemaakt heeft maar het kan namelijk zijn dat dit met bv terpentine of iets dergelijks gebeurd is waardoor je een vetlaagje op je cpu en koeler krijgt. Het ziet er namelijk naar uit dat op de een of andere manier de koelpasta verdunt is en heel raar verdeelt over de cpu, en ik dan als verklaring denk dat ie met een fout spul schoongemaakt is.

Mijn raad is dus eerst alles eens goed schoon te maken met pure alcohol en dan natuurlijk eventjes laten drogen voor je nieuwe pasta erop doet, en daarna ongeveer 1 rijstkorrel pasta erop doen die je op een handige manier kan uitstrijken. Zelf heb ik eerst ook zitten klooien met bankpasjes maar ik vond dat geen doen waarna ik meerderen de pasta met de vinger zag uitstrijken, en wel gewoon met een boterhamzakje om de vinger heen. Wel dan van het midden uit naar de zijkanten uitstrijken en toch zorgen dat je hele cpu een dun laagje pasta heeft ondanks dat de koeler niet op de hele cpu zit, maar wel daardoor ook naar de zijkant warmtegeleiding heeft.

Voor het schoonmaken gebruik ik trouwens altijd wattips en goede keukenrol of dik wcpapier maar wel erop letten dat er geen deeltjes van het papier achter blijven. Daarvoor betere kwaliteit papier gebruiken en verder dan wat het terugplaatsen betreft moet je altijd kruislings werken en niet eerst de ene kant vastklikken en dan de andere kant. Verder ook inderdaad zoals hierboven al beschreven erop letten dat die zwartje nokjes met het pijltje erop weer teruggedraait zijn, en de pinnetjes aan de onderkant van het moederboard ver genoeg doorgedrukt zitten.

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Redblader schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:21:
[...]

Wat heeft het voor nut om het complete oppervlak in te smeren met pasta wanneer de koeler zelf alleen dat rondje raakt?
Bij mijn E6300 zag de koelpasta er ook zo uit maar die werd helemaal niet warm.
O excuses, ik ben alleen vierkante koelers gewend. :$

Maar dan vind ik nogsteeds dat de koelpasta vervangen moest worden, maak hem anders even goed schoon voordat je er nieuwe op doet. :)

[ Voor 15% gewijzigd door epic_gram op 17-06-2010 17:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu Orthos een langere tijd lopen en zal kijken of de kloksnelheid effectief terugloopt na een tijdje. Vervolgens zal ik deze goede raad opvolgen en de koelpasta met alcohol verwijderen, en vervolgens nieuwe aanbrengen. Daarna kan ik dan een nieuwe test doen en kijken of er beterschap is. Eventueel een benchmark/3dtest programma downloaden om te kijken of iets misloopt (ik wilde net 3DMark downloaden maar 500MB :O).

Alvast heel erg bedankt voor jullie gewaardeerde hulp!

Verwijderd

Topicstarter
De temperaturen van de cores gingen niet boven 71° en 69°C met Orthos. De koelvinnen bleven koud. Ik heb vervolgens - terwijl orthos nog steeds verderging - de CPU fan afgekoppeld zodat die stopte met draaien. De temperaturen in Realtemp gingen nu verder omhoog, tot uiteindelijk 89° en 86°C. Ik heb al die tijd de kloksnelheid in het oog gehouden, deze is op geen enkel moment gewijzigd. Toen ik nu aan de koelvinnen voelde, waren ze wel warm. Na het terug inpluggen van de fan daalde de temperatuur terug naar 70-69.

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:22

InFamous

excommunicado

kan een koel probleem zijn maar is dit altijd geweest of pas sinds een korte periode en heb je in die tussentijd iets veranderd kwa drivers, bios update etc. wat je ook even kan doen is cpu-z downloaden en kijken op hoeveel volt je cpu draait is dit nou hoger als je vid dan is er simpel weg iets veranderd in de bios wat dit mogelijk maakt. zet dan eventueel je core voltage terug op je vid en kijken wat de temps dan zijn vid kan je terug vinden in coretemp en in cpu-z kan je zien op hoeveel volt hij atm draait.

Formerly known as Ragdoll

Pagina: 1