Klokkristal

Pagina: 1
Acties:

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Hallo, ik heb een 486 pc, met een 486dx2/66Mhz@50Mhz cpu er in.

Het moederbord kan niet verder dan 50Mhz.
Er zit dus een 25Mhz klokkristal op, en die wou ik gaan vervangen voor een 50Mhz versie en zo kan ik dan maximaal 100Mhz.
Maar ik heb nu dus geen 50Mhz kristal, is het ook mogelijk om 2 keer een 25Mhz kristal er op te solderen in serie??

Of kan dit niet?

Alvast bedankt,

eppie

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk dat dat niet gaat, en ik denk ook dat je (25 MHz) kaarten etc die 50 MHz niet gaan trekken...
Zit er niet een multiplier op?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Dacht niet omdat het moederbord niet hoger gaat dan 50Mhz cpu's.

Eppie

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

50MHz kristallen zijn er wel, maar dan moet je mobo dividers hebben om je kaarten goed te laten werken. (zeldzaam, want zoveel 486DX-50(non-2!) zijn er niet gemaakt).
Ga uit van niet- dus is het maar heel erg de vraag of alles 50MHz trekt. Proberen maar!

Alleen dat ga je niet trekken met 2x 25MHz cristallen. Dan krijg je 2x de signaalstrekte (als ze perfect in fase zijn) of electronische chaos (als dat niet zo is).

Wat dacht je van een compromis: een 33MHz cristal zoeken (of anders heb je soms ook 40MHz)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Is dat gewoon zo'n kristaloscillatorblok? Met 4 pootjes dus?

Die heb ik nog wel in verschillende freq's liggen. Ik zal wel eens zoeken. Ik meen dat er nog iets rond de 37MHz bijzat.

Btw, 50MHz krijg je denkik niet werkend. 40 misschien, 33 zeker.

• eppie
  • Niet online
(overleden)
Zou zeer mooi zijn :)

Want als ik hem op 50 Mhz heb lopen, speelt ie mp3's bijna perfect af, als ik hem nou op 80Mhz ofzo krijg zal hij vast wel goed afspelen.

Eppie

Verwijderd

K heb wel eens een DX2 66 op 80 laten lopen. Door het vervangen van zo'n kristal.

K denk dat je die 25 wel kan vervangen voor een 33. Hoger weet k niet.

Verwijderd

Je PC is wel een klein beetje out of date nu ... maar ja het is een bezigheid natuurlijk.

Als ik een MP3 afspeel blijft m'n CPU gebruik gewoon op 0.0% hangen ... heh

JCviggen

Verwijderd

Maak er een stand-alone MP3 speler van (dat was waarschijnlijk ook de bedoeling).
Maar kun je zo'n oude AT-voeding niet fanloos maken door het heatsinkje in de voeding te vervangen door een grotere en de voeding open te laten?
[offtopic]Durondude, is die video op uw site van uw auto?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:30
Ik heb ooit wat kristallen veranderd bij SX/DX-25'jes en SX/DX-33'jes..

MHz*1.5 nam ik als richtlijn... werkt in de meeste gevallen wel..

edit:

M van Mhz bijgeplaatst

Pvouput live

Pagina: 1