• zirou
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-09-2020
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een voip over WLan oplossing tussen 2 gebouwen.
De afstand is circa 40m (vrij, zonder boom,...).

Ik ben zelf al een tijd op google aan het zoeken maar heb nog geen hardware gevonden die echt geschikt is voor vowlan (zakelijk).

Daarom wil ik graag weten
- of jullie daar ervaring (goede, slechte) mee hebben
- welke apparatuur jullie gebruiken
- wat jullie bevindingen zijn

Ik gebruik op dit moment een externe oplossing (AP/Bridge, 5.0Ghz frequentieband), maar de gesprekken vallen soms (toch wel vaak) weg of iemand is niet te verstaan aan een kant. Deze apparatuur is meer voor data bedoelt dan voip.
Ik gebruik ze wel alleen voor telefonie.

Alvast bedankt

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-01 22:47

w4rguy

Team Manager NAB Racing

check eens www.wifishop.nl

All-Round nerd | iRacing Profiel

• zirou
Ja daar ben ik ook al geweest maar zij hebben ook geen apparatuur waar voip over wlan een hoofdgebruik is.
Op deze toestellen is dit mogelijk...

Ik heb op dit moment 2 Senao 5610, daar zou voip over wlan ook mogelijk zijn, is het ook maar werkt niet na behoren. Van Senao heb ik al advies gehad (configuratie, firmware,...) maar de gesprekken vallen toch regelmatig weg of zijn slecht.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Is het niet zo dat er simpelweg gebruik gemaakt wordt van de TCP/IP verbinding bij VOIP dan? Als dat zo is maakt het toch niet uit wat voor straalverbinding je hebt?

Ik doelde dus op een straalverbinding oplossing. Die kun je richten en zijn dus stabieler.

• zirou
Dat dacht ik ook ,daarom heb ik ook de 5610 geplaatst, ik heb er 2 puur voor data en 2 voor voip zodat de data gescheiden is.

Met de data lijn heb ik ook geen problemen, maar dat kan ik me ook goed voorstellen als een pakket gedropt wordt komt die daarna alsnog aan bij een 2de poging maar met voip is het volgens mij toch anders, als een pakket niet aankomt kan de verbinding gewoon wegvallen, dus een stuk gevoeliger volgens mij.

En de oplossing van GeoDesy is wel erg prijzig.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je bij voip een pakket mis wordt de kwaliteit minder hakkelend geluid en dergelijke je zal niet meteen de call kwijt raken.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

http://www.wifishop.nl/pr...ge-straalverbindingen.htm

en dit dan? binnen 200 euro ben je klaar en het bereik is een paar honderd meter.

• zirou
Ja daar heb ik de 5610 versie van met 5Ghz

http://www.wifishop.nl/pr...lverbindingen-op-5ghz.htm

En deze geven dus problemen.

En idd als je een pakket mist wordt de verbinding slechter, heb ik ook regelmatig maar soms valt die ook weg, volgens mij als teveel pakketjes niet aankomen.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Op welke manier wordt die straalverbinding nu gelegd? Is er sprake van encryptie op de lijn? Dat kan natuurlijk je bandbreedte wegtrekken waardoor je pakketten gaat missen.

• zirou
Er is natuurlijk een AES encryptie voor de draadloze verbinding (WPA2-PSK met AES).
Zonder encryptie wordt het natuurlijk niet meer veilig en als ik de encryptie weg haal en MAC filter gebruik dan valt de verbinding vaak weg, iig meer time outs, de supportdesk van Senao heeft ook advies gegeven om MAC filtering uit te zetten.

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

hm. Akkoord. Anders wilde ik voorstellen om WPA2-PSK weg te halen, en dan een tunnel te bouwen tussen de 2 spots. Een tunnel wordt (hopelijk) stabieler gehouden dan losse pakketjes.

Hier heb ik echter geen ervaring mee.

[ Voor 10% gewijzigd door w4rguy op 17-06-2010 10:46 ]

• zirou
Zo dacht ik dus ook maar het werkte niet zoals ik had gehoopt, helaas ;(

• w4rguy

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Wifishop heeft ook een telefoon nummer voor advies enzo. misschien kan je hun even bellen? Zij hebben vast iets meer ervaring in dit soort zaken.

• zirou
Bedankt voor de tip, is misschien wel een goed idee.
Ik ga eerst bellen met de verkoper van de 5610, maar verwacht eigenlijk geen oplossing omdat de fabrikant al geen oplossing voor mij had ;(

Maar is zeker een poging waard :P

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-01 15:47
gekk vraag misschien, maar als het gewoon moet werken en het gaat om hemelsbreed 40m, in hoeverre is het dan geen optie om een daarvoor geschikte UTP kabel in de grond te (laten) leggen? Dan ben je van dit soort gedonder af. Tuurlijk zitten er ook haken en ogen aan, zeker als die 40m niet je eigen terrein zijn, maar het is wel de meest stabiele oplossing lijkt me

• zirou
Klopt een UTP kabel is natuurlijk de beste oplossing, als dat voor ons een oplossing was geweest hadden we dat ook zeker gedaan maar daar zitten met 2 parkeerplaatsen, hekwerk tussen en een hoop klinkers, als je dan voor 200/300 euro een oplossing hebt dan is dit natuurlijk een pak goedkoper en makkelijker te implementeren dan een kabel in de grond aan de overkant te krijgen.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:58

Johnny E

Dôh !!

Vrijwel alle grote spelers ondersteunen tegenwoordig toch VoWlan?
Van Aruba Networks, Cisco tot HP Procurve.

Bij de Consumer of Pro-sumer merken moet je iig niet zijn.

Specs!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-01 23:20
zirou schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:14:
Klopt een UTP kabel is natuurlijk de beste oplossing, als dat voor ons een oplossing was geweest hadden we dat ook zeker gedaan maar daar zitten met 2 parkeerplaatsen, hekwerk tussen en een hoop klinkers, als je dan voor 200/300 euro een oplossing hebt dan is dit natuurlijk een pak goedkoper en makkelijker te implementeren dan een kabel in de grond aan de overkant te krijgen.
40m bestrating overbruggen met glas lijkt me goedkoper dan 40m overbruggen met een propietary WLAN systeem. Ik denk serieus dat een aannemersbedrijf inhuren om het in een weekend voor je in te laten graven goedkoper is dan die apparatuur.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
@zirou:

- Wat is de signaalsterkte van de P2P verbinding?
- Heb je al andere frequenties geprobeerd? (mogelijk heb je interferentie)
- Gebruik je QoS?
- Welke data rate heeft de verbinding? (54/48/36 mbps etc)
- Watvoor effectieve performance heeft je P2P link? (probeer eens netio of iperf over de link)
- Heeft je link packet loss? (probeer een constante ping aan te zetten en zie of je pakketjes verliest)

Ik zou verwachten dat je huidige hardware het gemakkelijk aan kan. 600mW is overigens wel aardig wat power voor 40 meter, dit kan noise veroorzaken op je link. Probeer eens het zendvermorgen naar beneden te schroeven.

Mocht je echt iets anders nodig hebben dan kan ik je dit aanraden: klik

@Vinnienerd: dude? Je gaat niet voor 200-300 euro een glasvezel in de grond krijgen en dan ook nog eens de benodigde apparatuur erbij aan schaffen.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Aruba Networks / HP / Cisco ondersteunen gewoon Voice over Wifi.
Clients zijn dan VoWifi telefoons. Deze apparatuur hebben wel wat intelligentie in de vorm van een controller. Ze zorgen ervoor dat je kan roamen, als je van het ene AP naar het andere AP loopt. Daarnaast moet voor VoWifi de AP's wat dichter op elkaar geplaatst worden, zodat je een stabielere verbinding hebt.

Aangezien het hier een site-to-site verbinding betreft, kan je met elk AP set een verbinding bouwen.
Als je maar wat zaken regelt zodat je een stabiele verbinding hebt.
- Bouw een wireless bridge verbinding tussen twee AP's.
- Zorg dat je QoS hebt ingeregeld op de link.
- Gebruik richtantennes, zodat je de meest optimale signaal kan uitrichten.
- Zorg voor line of sight.
- Voorkom dat bomen e.d. in de weg staan.

Er worden wel eens wireless site surveys gedaan in de winter. Het wifi netwerk draait dan prima totdat het zomer wordt en er blaadjes aan de bomen komen. (Die een hoop vocht bevatten en signaal dempen.)
Er was ook eens een wireless provider in een havengebied, die als SLA hadden dat ze een wireless verbinding konden garanderen, behalve als er een containerschip lang voer. Dus check ook op vrachtwagens e.d. Want zelfs met de zwaarste zender, kan je daar niet doorheen "beamen" ;)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16
Wat ik niet terug kan vinden is met welke codec er gebeld wordt. Intern wil je natuurlijk altijd G711.A gebruiken. Over zo'n zou je misschien beter G729 kunnen gebruiken

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:29
MRV heeft hele mooie laseroplossingen die ethernet wirespeed omzetten in een laser signaal, wel prijzig maar zorgt dat je geen last krijgt van jitter / packet loss :)

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Wat ik me eigenlijk afvraag is of de Wifi link nou bedoelt is puur als bridge tussen de 2 locaties, of dat de telefoons over VoWifi verbinden.

DECT zou namelijk op een afstand van 40 meter ook een optie zijn. Ik heb laatst gespeeld met de KIRK Wireless Server 600V3 en het bereik hiervan verbaasde me wel. Tevens is het mogelijk om op de 2e locatie dan nog een extra basisstation te hangen oid.
Pagina: 1