netwerk via router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

wil een netwerk opzetten tussen 2 locaties (2 winkels) die fysiek ong. 80 à 100 m (in vogelvlucht) van elkaar verwijderd zijn. Kan dit overbrucht worden door een wireless router?

bedoeling zou zijn dat 2 winkels contact hebben met elkaar via de router. De ene winkel zou daarbij fungeren als client met een frontend database, de andere als server met de backend en ook een frontend opdezelfde backend. Bedoeling is dat de data door beide winkels kan worden bijgewerkt, verwijderd, aangevuld. Maakt dit systeem kans op slagen, dit wil zeggen betrouwbaar... Zou een goedkope oplossing zijn.
Bedenkingen welkom, eventueel suggesties of andere voorstellen...,

groeten,

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Het kan wellicht werken met wireless maar dan zou dat alles behalve betrouwbaar en snel zijn. Dus je loopt ook een grote kans op database-corruptie. Ik zou minimaal zorgen voor een bekabelde verbinding, of een VPN oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt wel een betrouwbare straalverbinding opzetten (mits er geen gebouwen of bomen tussen zitten). Maar of dat betaalbaar is, weet ik niet.

Wellicht is het verstandiger op beide locaties een DSL verbinding te leggen en via VPN met elkaar te verbinden. Wat je ook kan onderzoeken hoe duur het is een kabeltje te trekken.

@LzpAppel: Die database corruptie is helemaal afhankelijk van de foutafhandeling van de applicatie, natuurlijk :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En kan via VPN bekomen worden dat beide pc's afzonderlijk dezelfde database op de backend kunnen blijven benutten?
zowel de client als server pc?

Grt,

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 09:47
Dat zou geen enkel probleem moeten zijn.
Er zijn overigens 2 mogelijkheden, per client een VPN verbinding met de VPN server opzetten of al het netwerkverkeer over de VPN laten gaan.
Zelf heb ik dit eens gedaan door simpelweg een server ertussen te zetten met windows server 2003 enterprise, die als client te laten connecten met de VPN server en vervolgens de andere NIC van de client op switch aan te sluiten.
Draadloos lijkt me niet handig, mogelijk dat er met gerichte antennes of dit soort apparaten: http://www.tranzeo.com/products/radios/TR-5a-Series
Deze heb ik zelf eens gebruikt voor het opzetten van zoiets dergelijks als jij nu in gedachte hebt toch lijkt een VPN verhaal me in jouw situatie handiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,
en zo'n VPN verbinding kan dit voor een vlug verkeer zorgen tussen client en server, en wordt de server daardoor niet extra belast? DIt wil zeggen kan de server zelf zonder problemen connecteren met de backend. Kan dit onder windows XP?

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
De VPN is zo snel als je internet verbinding op beide locaties. De server zou door VPN niet merkbaar extra belast moeten worden. Verder kan je vanaf XP gewoon connecten met die VPN server.. dat zal waarschijnlijk geen problemen opleveren.
Wel moeten naar mijn weten de subnets verschillend zijn op beide netwerken.

[ Voor 13% gewijzigd door moppentappers op 17-06-2010 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
<dubbelpost>

[ Voor 96% gewijzigd door moppentappers op 17-06-2010 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En indien beide pc's als client met een server pc thuis zouden kunnen verbinden,
via een VPN (standaard op windows server), zou dit een optie zijn? Voordeel is
denk ik dat thuis dan alles ter inzage zou zijn. Is dit werkbaar? (voor alle duidelijkheid de applicatie
is ms access als frontend en backend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 16:23:
En indien beide pc's als client met een server pc thuis zouden kunnen verbinden,
via een VPN (standaard op windows server), zou dit een optie zijn? Voordeel is
denk ik dat thuis dan alles ter inzage zou zijn. Is dit werkbaar? (voor alle duidelijkheid de applicatie
is ms access als frontend en backend)
Zolang jij alles netjes in een VPN configureert, is het zeg maar een LAN wat je creeert. Lokatie maakt dan dus niet meer uit.

En is deze MS Access database het enigste wat je gaat delen ? Dan gaat een dedicated server met Windows Server 200x misschien wel te ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ah juist 'applicatie', hmm hmm. ;)
Anyway, je kunt het zo mooi maken als je wilt. Met een VPN breid je eigenlijk gewoon je LAN uit. Je moet alleen weten (testen?) hoe de 'applicatie' ermee omgaat als de verbinding (even) wegvalt. Dat is tevens een belangrijk aandachtspunt met het kiezen van een verbinding: Als ie down is, heb je in beide winkels geen werkende applicatie meer. Is dat acceptabel? Of heb je dan toch liever dat de gegevens op beide locaties staan.

Vergeet overigens ook niet dat je een degelijke firewall nodig hebt op beide (of alle drie de) locaties. Het blijft tenslotte internet. Dat zou het voordeel van deen WAN zijn, die is private. Natuurlijk moet je die ook wel goed beveiligen en ik zou sowieso elk station alsnog van een software firewall voorzien (maar de standaard Windows Firewall voldoet daarin wel, als je buitenpoort ook al een goede firewall heeft).

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 18-06-2010 16:39 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Ik heb hier een kleine tekening gemaakt die aangeeft hoe de situatie dan ongeveer in elkaar zit. Switches, firewalls etc. heb ik niet aan de tekening toegevoegd maar deze zijn in een uiteindelijke situatie natuurlijk wel aanwezig (al dan niet geïntegreerd in 1 apparaat)

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4c1baa33811e2/4c1baa33619f2-VPN.thumb.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door moppentappers op 18-06-2010 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Lekker duidelijk leesbaar :Z

EDIT:
Zie dat je je linkje al aanklikbaar hebt gemaakt.

EDIT:
Als je erop klikt zie je de tekening in volledige grootte ;)
Net nog niet ;)

offtopic:
@moppentappers: Hoe maak je dat soort diagrammetjes nou?

[ Voor 108% gewijzigd door Compizfox op 18-06-2010 18:07 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Als je erop klikt zie je de tekening in volledige grootte ;)

Deze zijn met Visio gemaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door moppentappers op 18-06-2010 18:08 ]

Pagina: 1