Toon posts:

Laptop nodig want school aandbod lijkt me niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 564 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Tegen september moet ik zeker een laptop hebben (dus ik heb wel nog efjes tijd)

Volgend jaar ga ik Industrieel ontwerpen studeren, dit is een master in het designen en ontwerpen van nieuwe producten.

Ik heb een nieuwe laptop nodig voor CAD tekenen, photoshop, indesign...ook ben ik bezig met fotografie dus gebruik ik Lightroom.

Het school heeft een "laptopplan" maar ik vind dit niet zo interessant dus ga ik zelf eentje kopen.

Het school adviseert voor ofwel

HP EliteBook 8540P
1.490 euro (incl BTW)
* Intel® Core i5 520M Processor
* 15.6 LED WSXGA+WVA Display (1600 x 900)
* Integrated 2MP Webcam
* nVidia NVS 5100 Graphics Card 1GB
* 4GB 1333DDR3 2DM Memory
* 320GB 7200 rpm
* DVDRW LS UB Drive
* 3 jaar next businessday on-site garantie
* Windows 7 Professional 64 bit
* Microsoft Office 2007 Enterprise

Ofwel

HP EliteBook 8740W
1.690 euro (incl BTW)
* Intel® Core i5 520M Processor
* 17.0 WUXGA WVA Display (1920 x 1200)
* ATI GL M7820 1GB 8740w Graphics
* Integrated 2MP Webcam
* 4GB 1333DDR3 2DM Memory
* 320GB 7200RPM
* DVD RW DL SM LS FX Drive
* 3 jaar next businessday on-site garantie
* Windows 7 Professional 64 bit
* Microsoft Office 2007 Enterprise

Aangezien ik dit wat te duur vond ben ik zelf beginnen zoeken. Mijn budget ligt rond de 1200 euro
Ik vind de sony vaio F serie wel heel interessant en denk er aan om een F12M ofzo te kopen.

Merk Sony
Productserie Vaio
Type VPCF12M1E/H
prijs: 1200 euro
Technische Specificaties
CPU-type Intel Core i5 520M
Snelheid 2,4GHz
Moederbordchipset Intel Mobile HM55
Geheugengrootte 4GB
Geheugentype DDR3 (SODIMM)
Videointerface
Schermdiagonaal 16,4"
Videochip GeForce GT330M
Video uit D-Sub (VGA), HDMI
Schermresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p)
Hardeschijfgrootte 500GB
Hardeschijftype 7200rpm
Besturingssysteem Windows 7 Home Premium
Gewicht 3,1kg

Naar het schijnt ga je binnenkort ook in belgie je vaio kunnen configureren dus wacht ik beter nog efjes met kopen?
Is het ook nuttig om een i7 processor te kopen ipv een i5? want ik dacht dat veel CAD programma's (en ook andere) niet gemaakt zijn voor op de 4 core's te draaien en dat dit dus niet zo enorm veel uitmaakt...

Is de sony Vaio F serie geschikt voor deze toepassingen?

groeten,

Bert

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 23:00 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:48:
Ik vind de sony vaio F serie wel heel interessant en denk er aan om een F12M ofzo te kopen.
Geen idee wat die voor specs heeft en ik ben ook te lui om het op te zoeken ;)
want ik dacht dat veel CAD programma's (en ook andere) niet gemaakt zijn voor op de 4 core's te draaien en dat dit dus niet zo enorm veel uitmaakt...
Lijkt me juist bij uitstek software die gemaakt is om van dat soort dingen gebruik te maken, al gebrui ik het zelf niet. Photoshop en consorten hebben sowieso baat bij 4 cores in plaats van 2.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heel leuk en aardig maar voor de nVidia kaarten zijn ook zogenaamd "Performance" drivers beschikbaar welke het 3D werk EN berekeningen aanzienlijk kunnen versnellen in CAD programmas. Voornamelijk doordat er gebruik word gemaakt van de CUDA cores die in de Mobiele Quadro videokaarten zit.

De resolutie van de aanbevolen laptop is wellicht niet helemaal lekker maar wil je echt met een 17" "laptop" gaan slepen? Vergis je niet in het formaat en gewicht van zo'n ding.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:59:
Heel leuk en aardig maar voor de nVidia kaarten zijn ook zogenaamd "Performance" drivers beschikbaar welke het 3D werk EN berekeningen aanzienlijk kunnen versnellen in CAD programmas. Voornamelijk doordat er gebruik word gemaakt van de CUDA cores die in de Mobiele Quadro videokaarten zit.

De resolutie van de aanbevolen laptop is wellicht niet helemaal lekker maar wil je echt met een 17" "laptop" gaan slepen? Vergis je niet in het formaat en gewicht van zo'n ding.
Neen, sorry voor de verwarring :p
ik wil helemaal niet met een 17-er gaan sleuren! :p
Vandaar dat ik een sony 16.4 wil.. die lijkt me beter van formaat...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 23:02:
[...]

Neen, sorry voor de verwarring :p
ik wil helemaal niet met een 17-er gaan sleuren! :p
Vandaar dat ik een sony 16.4 wil.. die lijkt me beter van formaat...
16.4" is best gemeen met de huidige resolutie verhoudingen. Een 16:9 scherm kan makkelijk een groter formaat scherm zijn terwijl er minder ruimte voor werk is tov een 16:10 scherm. Je zit echter wel ineens met een grotere laptop die eigenlijk minder kan. Let dus ook op de resolutie van de schermen.

Persoonlijk baal ik enorm van de toevlucht naar 16:9 beeldverhoudingen ipv 16:10 zoals "vroeger" het geval was. Doordat er zoveel consumenten displays gebruikt en gemaakt worden voor de cheapass laptops (dus veel panelen = goedkoop) zijn er tegenwoordig nauwelijks nog 16:10 schermen te krijgen. Deze worden dus relatief te duur om met een goed verstand aan de man te brengen. Iets waar ik erg van baal want ik kom altijd ruimte tekort in de hoogte en nooit in de breedte.

Staar je dus niet blind op de marketing bullshit van "hoe groter de diagonaal, des te groter je scherm is!" Stukje Wiskunde B ... iets met Pythagoras :)

[ Voor 6% gewijzigd door redfoxert op 16-06-2010 23:21 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

redfoxert schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 23:20:
Staar je dus niet blind op de marketing bullshit van "hoe groter de diagonaal, des te groter je scherm is!" Stukje Wiskunde B ... iets met Pythagoras :)
eens, mijn 6 jaar oude 14" reikt verder in de hoogte dan een 17" 8)7
gelukkig is de resolutie van de 17" wel hoger *O*

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02:21

ManiacsHouse

Scheisse!

Staan er op school geen systemen waar je mee kunt werken? En dat je thuis voor wat minder centjes een soortgelijk systeem aanschaft?
Of verwacht men dat je met je (verrekte) dure laptop onder je arm in de trein of op de fiets gaat zitten?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wanneer wil je hem kopen? Als je wacht tot eind augustus krijg je vast betere deals dan nu of zijn er misschien nieuwe modellen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 23:28:
Staan er op school geen systemen waar je mee kunt werken? En dat je thuis voor wat minder centjes een soortgelijk systeem aanschaft?
Of verwacht men dat je met je (verrekte) dure laptop onder je arm in de trein of op de fiets gaat zitten?
We moeten een eigen laptop hebben dusja.. maar ik moet sowieso enen hebben voor op kot...
Tsurany schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 23:30:
Wanneer wil je hem kopen? Als je wacht tot eind augustus krijg je vast betere deals dan nu of zijn er misschien nieuwe modellen.
Ik zou hem tegen begin september willen hebben...
Weet iemand nog een andere laptop gelijk die sony? ongeveer zelfde prijs/spec. verhouding..

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom kijk je dan nu en niet dan pas? Want die dingen hebben geen levertijd van twee maanden maar kunnen wel enorm in prijs veranderen of uit omloop gaan oid.

Ik zou de pricewatch erbij pakken, kiezen welke processoren je wilt, hoeveel geheugen, welk scherm formaat,... dan krijg je een prachtig overzicht.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 08:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica