Ik draag een bril en heb regelmatig last van vette vegen op mijn bril tijdens het fotograferen. Vermoedelijk omdat het oogstuk rond de zoeker wat vettig is, en dan weer tegen mijn glazen aankomt. Aangezien er vast wel meer brildragende fotografen zijn vroeg ik me af hoe jullie daar mee om gaan.
Regelmatig poetsen. Toevallig gaat dat ook goed met je microvezel doekje. Wat ook wil helpen is af en toe 't rubber even door het afwas sopje halen.
Waar ik meer last van heb is dat ik wat vaker m'n montuur moet laten stellen omdat ik te hard druk teen de camera.
Waar ik meer last van heb is dat ik wat vaker m'n montuur moet laten stellen omdat ik te hard druk teen de camera.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Bij de meeste sommige camera's zit er bij de zoeker een wieltje waarmee je hem kan instellen naar jouw ogen. Heb je dat al geprobeerd?
[ Voor 5% gewijzigd door Forcepoint op 16-06-2010 22:25 . Reden: Nuancering. ]
een beetje camera heeft idd een correctie wieltje naast de zoeker, deze kan je door te draaien naar jou afwijking zetten. ik heb mijn bril meestal gewoon af.
En voor de camera's zonder correctie schuifje kan je altijd nog een correctielensje kopen voor achterop de zoeker.
Ik vind dat dus echt niks he, maar ja, ik ben vaak buiten bezig en dan komt een foto kans opeens opzetten. Bril af is dan geen tijd voor.
Dat is geen optie. Ik heb een bril voor veraf, weliswaar niet zwaar, maar daarmee zie je toch net je onderwerpen niet goed.Lordsauron schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:31:
een beetje camera heeft idd een correctie wieltje naast de zoeker, deze kan je door te draaien naar jou afwijking zetten. ik heb mijn bril meestal gewoon af.
Ik moet zeggen dat die correctiewieltjes meestal van -2 tot +2 gaan, dus ik denk, dat wanneer je afwijking niet zwaar is, je hier wel in valt.jip_86 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:50:
[...]
Dat is geen optie. Ik heb een bril voor veraf, weliswaar niet zwaar, maar daarmee zie je toch net je onderwerpen niet goed.
Ja, ik val daar wel binnen. Maar als je aan het zoeken bent naar fotomomenten moet je steeds je bril opzetten om scherp te zien als het wat verder af is. Beeldschermwerk is prima, maar verderaf word het toch onscherp.
Verwijderd
Dat is alleen als je afwijkingen in + of - hebt. Ofwel: met cilinder, prisma en de hele handel val je sowieso al buiten de boot.Amplified schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:55:
[...]
Ik moet zeggen dat die correctiewieltjes meestal van -2 tot +2 gaan, dus ik denk, dat wanneer je afwijking niet zwaar is, je hier wel in valt.
Zelf heb ik in elk oog een andere - sterkte en tevens cilinder afwijking. Dus dat wieltje is leuk en aardig, maar ik heb er niks aan.
Tja, ik gebruik m'n T-shirt (100% katoen) als brillendoek wat over het algemeen aardig goed werkt (ook al is het hoofdzakelijk uitvegen).
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2010 23:04 ]
wellicht is lenzen een idee als je serieus beroepsmatig fotografeert ?
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Waarom? Zo erg is het allemaal niet,
ik heb alleen een bril voor op m'n computer,
Maar ik moet zeggen dat ik het echt een hel vond om te doen met bril op..
Je zit een stuk van je VF af, waardoor je veel minder ervan ziet, veel minder detail en dergelijke..
Maar ik moet zeggen dat ik het echt een hel vond om te doen met bril op..
Je zit een stuk van je VF af, waardoor je veel minder ervan ziet, veel minder detail en dergelijke..
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Omdat het gewoon fijner is? Zelf doe ik altijd mijn lenzen in als ik langer dan 5 minuten ga fotograferen
Gewoon een stukje comfort.
[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 16-06-2010 23:07 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Misschien zijn daglenzen een optie? Die kan je dan tijdelijk indoen als je verwacht veel te fotograferen
Ik gebruik ze ook om te sporten.
Pff.. mensen met maar 2 dioptrie die zeuren 
Ik kan zelfs met bril op geen verschil ontdekken van de meeste uiterste standen van het correctie wieltje
Het enige dat ik kan ontdekken is dat het beeld ietsje dichter bij of verder weg komt te staan.
Zonder bril ben ik kansloos
Met ruim -13 (en nog wat cilinder meuk) kun je dat echt vergeten. En daglenzen: nee dank je. Bril met lenzen combineren gaat echt niet (los van het feit dat die er niet zijn voor mijn sterkte). De verschillen zijn zo groot dat je daar gewoon letterlijk goed ziek van kan worden.
Dus voor mij, en velen anderen met mij, moet een poetsdoekje maar voldoen
Ik kan zelfs met bril op geen verschil ontdekken van de meeste uiterste standen van het correctie wieltje
Zonder bril ben ik kansloos
Dus voor mij, en velen anderen met mij, moet een poetsdoekje maar voldoen
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Hier dag lenzen en beide ogen -4,75. Daarnaast nog een lichte cilinder afwijking. Ik heb mn camera op 0 dioptrie. En ik snap het punt wel, bril is niet makkelijk. Je zit verder van je zoeker en je ziet minder. Daarnaast vettige strepen op je glazen is ook niet fijn.
Misschien is een stel daglenzen dan wel de oplossing, want ik heb er geen enkel probleem meer mee.
Misschien is een stel daglenzen dan wel de oplossing, want ik heb er geen enkel probleem meer mee.
ja maar jij bent iemand anders niet. Iedereen zijn ogen zijn toch anders en reageren ook anders op bv. lenzen.
Daarom zijn er ook honderden verschillende soort contactlenzen!
Dag lenzen, nacht lenzen, harde lenzen, zachte lenzen, extra zuurstof doorlatende lenzen, getinte lenzen, noem het maar op!
Er is altijd wel een contact lens die bij je past.
Dag lenzen, nacht lenzen, harde lenzen, zachte lenzen, extra zuurstof doorlatende lenzen, getinte lenzen, noem het maar op!
Er is altijd wel een contact lens die bij je past.
Ik draag een montuurloos model qua bril en krassen boeien me dus echt niet. Ik druk gewoon de zoeker flink tegen mijn nogal dunne brilleglas en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Heb een tijd lenzen gehad maar mijn ogen zijn er allergisch voor geworden
Heb overigens min 5 met een nogal sterke cilinder, zou wel met dioptrische voorzetlensjes kunnen werken maar dan kan mijn ega mijn camera niet meer bedienen (die 3 keer per jaar dat de 40D voor haar niet genoeg is).
Heb een tijd lenzen gehad maar mijn ogen zijn er allergisch voor geworden

Heb overigens min 5 met een nogal sterke cilinder, zou wel met dioptrische voorzetlensjes kunnen werken maar dan kan mijn ega mijn camera niet meer bedienen (die 3 keer per jaar dat de 40D voor haar niet genoeg is).
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Kwestie van wennen. Vond het eerst ook irritant maar weet nu niet beter. Je moet je hoofd iets meer draaien om alles goed te kunnen zien, maar verder... boeiend. Bril moet je toch wel vaak poetsen.
Ik iig wel
Ik iig wel
ik gebruik als ik echt ga om te fotograferen gewoon lenzen. Nadeel daarvan is wel dat je min knippert tijdens het kijken door het oculair en je dus droge ogen krijgt.jip_86 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 22:20:
Ik draag een bril en heb regelmatig last van vette vegen op mijn bril tijdens het fotograferen. Vermoedelijk omdat het oogstuk rond de zoeker wat vettig is, en dan weer tegen mijn glazen aankomt. Aangezien er vast wel meer brildragende fotografen zijn vroeg ik me af hoe jullie daar mee om gaan.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Verwijderd
Ik weet geen eens of wat ik heb in lenzen kan. En al zou dat kunnen, zou ik het niet willen. Vieze dingen in je ogen.

als je ze niet schoonmaakt zijn ze vies jaVerwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 07:24:
Ik weet geen eens of wat ik heb in lenzen kan. En al zou dat kunnen, zou ik het niet willen. Vieze dingen in je ogen.
Enige wat ik zie veranderen in mijn zoeker als ik aan het wieltje draai is mijn kader en AF punten. Beeld zelf verandert volgens mij niets aan?
there's no tweak without the tweaker
Tja, bekend probleem.
Ik worstel er ook al lang mee. Ik heb een cylindrische afwijking, dus de dioptrie instellen heeft bij mij geen enkel effect.
Lenzen heb ik diverse soorten van gehad, zowel harde als zachte, bij 4 verschillende opticiens. Echter ik kan gewoon geen lenzen verdragen. Gewone vloeistof kan ik helemaal niet tegen en waterstofperoxide vloeistof krijg ik ook na een paar keer dragen en goed schoonhouden toch irritatie.
In veel gevallen fotografeer ik dus maar zonder bril en zonder lenzen, maar ik moet daardoor meer op mijn autofocus vertrouwen.
Ik gebruik overigens wel een precisie matglas om scherpteverschillen beter zichbaar te maken bij snelle objectieven.
Ik worstel er ook al lang mee. Ik heb een cylindrische afwijking, dus de dioptrie instellen heeft bij mij geen enkel effect.
Lenzen heb ik diverse soorten van gehad, zowel harde als zachte, bij 4 verschillende opticiens. Echter ik kan gewoon geen lenzen verdragen. Gewone vloeistof kan ik helemaal niet tegen en waterstofperoxide vloeistof krijg ik ook na een paar keer dragen en goed schoonhouden toch irritatie.
In veel gevallen fotografeer ik dus maar zonder bril en zonder lenzen, maar ik moet daardoor meer op mijn autofocus vertrouwen.
Ik gebruik overigens wel een precisie matglas om scherpteverschillen beter zichbaar te maken bij snelle objectieven.
Mijn gezichtscherpte is ongeveer 10% zonder bril, dus een correctieglaasje in de zoeker zou alleen werken als ik 'n witte stok meeneem voor als ik even niet door de camera kijk... 
Maar serieus: Ik kijk met mijn linkeroog door de camera (Nikon D40), terwijl die eigenlijk voor 'rechts-ogigen' bedoeld is. Mijn rechteroog heeft nl. een beschadigde oogzenuw.
Mijn bril is dus continu zo vet bij het fotograferen dat ik soms echt niet goed meer zie wat ik doe.
Lenzen zijn geen alternatief vanwege de hoge kosten, cylindrische bifocale lenzen van +8 en +10 kosten 'n fortuin...
Ik doe het er maar gewoon mee, die hobby is veel te mooi om me door 'n paar vette brilleglazen af te laten schrikken.
Maar serieus: Ik kijk met mijn linkeroog door de camera (Nikon D40), terwijl die eigenlijk voor 'rechts-ogigen' bedoeld is. Mijn rechteroog heeft nl. een beschadigde oogzenuw.
Mijn bril is dus continu zo vet bij het fotograferen dat ik soms echt niet goed meer zie wat ik doe.
Lenzen zijn geen alternatief vanwege de hoge kosten, cylindrische bifocale lenzen van +8 en +10 kosten 'n fortuin...
Ik doe het er maar gewoon mee, die hobby is veel te mooi om me door 'n paar vette brilleglazen af te laten schrikken.
Niet alleen dat.. Met dit soort sterktes is het echt niet leuk om steeds van bril en lenzen te wisselen. Ik weet niet hoe dat met + brillen werkt, maar met mijn - sterkte zijn de verschillen in blikveld en oogstand zo verschillend dat je steeds weer meerdere uren tot dagen nodig hebt voordat je ogen gewend zijn aan of bril, of lens. Dat is dus niet te doen.Richub schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 09:14:
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Vieze dingen? Dan neem je daglenzen.. elke dag een nieuwe zo uit de verpakking. Niks smerigs aan.
Als je correctie fysiek niet kan in een contactlens is het een ander verhaal uiteraard, maar dat heeft niks met de hygiene te maken.
Als je correctie fysiek niet kan in een contactlens is het een ander verhaal uiteraard, maar dat heeft niks met de hygiene te maken.
[ Voor 41% gewijzigd door Chiron op 17-06-2010 09:40 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Ben zelf sinds een maandje overgestapt op maandlenzen. In eerste instantie om een taekwondo-kampioenschap mee te kunnen vechten, maar nu draag ik ze toch ook wel voor een groot deel voor fotografie.
De eerste keer met lenzen fotograferen was zo lekker. Ik heb een d40, dus dat is al niet de grootste zoeker en als je oog dan ook nog eens verder moet van je oculair omdat er een bril tussenzit dan zie je helemaal weinig. Verder moest ik voorheen standaard na het schieten in lightroom mijn horizon een graad of 3 draaien, maar met lenzen zie ik gewoon het hele kader en kan ik ze bij het schieten al beter rechtzetten.
Al met al denk ik dat als het een optie voor je is, contactlenzen je fotograferen zeker ten goede komen.
De eerste keer met lenzen fotograferen was zo lekker. Ik heb een d40, dus dat is al niet de grootste zoeker en als je oog dan ook nog eens verder moet van je oculair omdat er een bril tussenzit dan zie je helemaal weinig. Verder moest ik voorheen standaard na het schieten in lightroom mijn horizon een graad of 3 draaien, maar met lenzen zie ik gewoon het hele kader en kan ik ze bij het schieten al beter rechtzetten.
Al met al denk ik dat als het een optie voor je is, contactlenzen je fotograferen zeker ten goede komen.
Tja daglenzen is wel een optie.
Ik zelf heb maandlenzen, en zelfs als ik niet ze niet uitvoerig schoonmaak heb ik er geen last van.
Het ligt er ook aan wanneer je er mee bent begonnen.
Ik had op mn zevende al een min 1.5 dioptrie aan beide ogen, en heb dus gelijk lenzen genomen vanwege sport.
Ik zelf heb maandlenzen, en zelfs als ik niet ze niet uitvoerig schoonmaak heb ik er geen last van.
Het ligt er ook aan wanneer je er mee bent begonnen.
Ik had op mn zevende al een min 1.5 dioptrie aan beide ogen, en heb dus gelijk lenzen genomen vanwege sport.
Ik heb zelf een bril voor als ik onverhoopt op cursus wordt gestuurd (om op die verschrikkelijke whiteboards te lezen) of wanneer ik ondertiteling moet lezen van ver af.
Fotograferen zonder bril gaat me nog wel goed af met -1.5 (icm het correctie wieltje) maar zit denk ik wel op de grens, heb het wel eens met bril geprobeerd: bril was vies in no time.
Fotograferen zonder bril gaat me nog wel goed af met -1.5 (icm het correctie wieltje) maar zit denk ik wel op de grens, heb het wel eens met bril geprobeerd: bril was vies in no time.
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Meestal fotografeer je toch maar met één oog, en ook nog altijd hetzelfde? Ik heb hem ingesteld op de afwijking van mijn linkeroog, het is vooral vervelend voor andere mensen die hem gebruiken want 'hij stelt niet scherp'Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 23:04:
[...]
Dat is alleen als je afwijkingen in + of - hebt. Ofwel: met cilinder, prisma en de hele handel val je sowieso al buiten de boot.
Zelf heb ik in elk oog een andere - sterkte en tevens cilinder afwijking. Dus dat wieltje is leuk en aardig, maar ik heb er niks aan.
Tja, ik gebruik m'n T-shirt (100% katoen) als brillendoek wat over het algemeen aardig goed werkt (ook al is het hoofdzakelijk uitvegen).
Hangt natuurlijk wel af van je cilinder, daar heb ik niet zoveel last van.
Met t-shirts (of andere kledingstukken) en brillen is het inderdaad voornamelijk uitvegen, maar met een schone zakdoek en een beetje hijgen krijg ik hem gewoonlijk wel schoon.
Volgens mij doet een 50D -3 tot +2 aan dioptrische aanpassing, maar kan het zo gauw niet vinden in het boekje.
[ Voor 5% gewijzigd door mvh op 17-06-2010 11:51 . Reden: aanpassing 50D ]
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Nu ben ik geen brildrager, maar is het niet handig om een extra 'opzet oogschelp' op je camera te zetten?
Nikon heeft zoiets: http://www.europe-nikon.c...aram=0&RunQuery=l3&ID=928
Als je die regelmatig met de afwas meeneemt komen er ook geen vette vegen op je bril.
Als je die regelmatig met de afwas meeneemt komen er ook geen vette vegen op je bril.
Ik heb zo'n hekel aan ondertitels...
Ik ben wel bril drager maar kan me er eigenlijk niet echt aan storen. Het eyepoint van m'n camera is hoog genoeg om nog net de hele zoeker te kunnen zien met bril op. Dus gewoon met bril, dan maar het occulair rubbertje iets vaker schoon maken.PCSoldaat schreef op zondag 20 juni 2010 @ 14:42:
Nu ben ik geen brildrager, maar is het niet handig om een extra 'opzet oogschelp' op je camera te zetten?
Tip zoek dus naar een camera met een hoog eyepoint.(afstand tussen oog en zoeker waarbij nog net de hele zoeker zichtbaar is)
[ Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 20-06-2010 14:52 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Contactlenzen, ik heb mijn bril toen ik 18 werd in een hoek gemikt en nooit meer opgehad. Alleen een zonnebril in de auto.
Het aantal soorten valt mee, hard of halfhard is vrij oncomfortabel, altijd last van rook/stof.
Zachte lenzen zitten veel comfortabeler. Niet ieder merk is even scherp. Ik heb nu Bausch & Lomb en die gaan wel een maand mee en het zicht is aardig. $15 voor een doosje van 6 stuks.
Je kan bij de meeste opticiens wel een maand proberen voor weinig.
Het aantal soorten valt mee, hard of halfhard is vrij oncomfortabel, altijd last van rook/stof.
Zachte lenzen zitten veel comfortabeler. Niet ieder merk is even scherp. Ik heb nu Bausch & Lomb en die gaan wel een maand mee en het zicht is aardig. $15 voor een doosje van 6 stuks.
Je kan bij de meeste opticiens wel een maand proberen voor weinig.
ook afhankelijk van hoe goed je ogen zijnmartijn_tje schreef op zondag 20 juni 2010 @ 14:49:
[...]
Ik ben wel bril drager maar kan me er eigenlijk niet echt aan storen. Het eyepoint van m'n camera is hoog genoeg om nog net de hele zoeker te kunnen zien met bril op. Dus gewoon met bril, dan maar het occulair rubbertje iets vaker schoon maken.
Tip zoek dus naar een camera met een hoog eyepoint.(afstand tussen oog en zoeker waarbij nog net de hele zoeker zichtbaar is)
(dit staat ook bekend als het "ik doe mijn lenzen in, wil een slok koffie nemen en denk, bohhhhhh wat een fucking grote koffiemok heb ik !")
Hahaha dat effect ken ik als ik soms s'avonds switch naar mn reserve bril!
Mmm ik mag geloof ik niet zeuren met mijn -1,nogwat. Lenzen ben ik een tijdje terug wel eens achteraan geweest, maar dat werd me toch te kostbaar ivm een cilindrische afwijking ofzo.
Ik zal gewoon iets meer het rubber schoonpoetsen en mn bril omhoogschuiven.
Ik zal gewoon iets meer het rubber schoonpoetsen en mn bril omhoogschuiven.
Pagina: 1