Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icam0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
heb al een weekje of twee een magehalem op mijn core i7 920 (D0) zitten die idlet op 44 graden en onder load hoger dan 90 graden wordt (met 2 antec tricool's). Toen had ik hem ervan af gehaald en bleek dat ik echt een hele domme fout had gemaakt en nog het plackertje om de heatsink te beschermen erop had laten zitten :+ :+ :+. daarna heb ik die eraf gehaald en er vervolgens nog wat koelpasta bij gedaan (arctic cooling MX-2 die er ook al opzat) en daarna heb ik de megahalems weer erop gezet. Maar nu geeft hij alsnog een temp van 35 graden idle en 60 graden onder load. Dit is even hoog als mijn artic cooling freezer extreme terwijl de megahalems een stuk beter hoort te presteren. Iemand enig idee waar het aan ligt?

extra info:
- heb een asus p6t se moederbord
- Het staat in een antec 1200 kast met in totaal 8x 120mm antec tricool en 1x 200mm antec tricool (ook 2x 92mm fans voor gpu en 1 psu 120mm fan)
- heb ook al een nog meer onder presterende scythe mugen 2 en een artic cooling freezer extreme die wel goed voor zijn doen presteert gehad (de mugen 2 rev b en megahalems gebruiken een backplate, de freezer extreme niet).

dus iemand tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Heb je niet veel te veel koelpasta gebruikt? Het meest ideaal is een flinterdun laagje aanbrengen met een creditcard o.i.d. Hele klodders gaat averechts werken.... Desalniettemin zou het niet zó veel uit moeten maken. Alles zit goed strak er op? Lijkt me dat het toch echt aan jouw manier van bevestigen ligt als je al meerdere heatsinks hebt geprobeerd die allemaal onderpresteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joukea
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 10:37
icam0 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:13:
en er vervolgens nog wat koelpasta bij gedaan (arctic cooling MX-2 die er ook al opzat) en daarna heb ik de megahalems weer erop gezet.
Lees ik hier dat je niet eerst de koelpasta hebt verwijdert? Zoniet dan ligt het eraan dat er waarschijnlijk bubbeltjes lucht tussen de koeler en de cpu zitten.. Heb je het wel netjes verwijdert dan zou ik het niet weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icam0
@ Flying Bobman
ja ik heb er niet veel te teveel koelpasta op gedaan en ik heb hem aangedraaid zover hij kan (als je zelf deze koeler hebt met die springveer schroeven dan weet je ook wanneer hij vastzit). En ik heb de handleiding 3-4 keer gelezen en in elkaar zet video gezien en die deed precies hetzelfde als ik dat deed (YouTube: Eiskaltmacher.de - Prolimatech Megahalems).

@Joukea

ja ik heb de laag voordat ik er de eerste keer mx-2 opdeed eraf gehaald. Maar ik heb niet de 2e keer dat ik er mx-2 opdeed/bijdeed de vorige laag mx-2 eraf gehaald dus dat kan misschien wel wat schelen maar ik denk niet veel. Ik denk zelf dat het aan mijn ietwat verbogen moederbord ligt die ik refurbished van iemand heb overgekocht. Maar ik ga er morgen nog maar is een keer naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Verbogen moederbord moet niet al teveel uitmaken omdat het oppervlak van je CPU wel gewoon vlak is (die krijg je als het goed is niet zomaar krom :P). Zelf heb ik een Mugen 2, en die hangt aan het uiteinde via een tie-wrap nog aan de bovenkant van m'n kast. Anders hangt 'ie scheef en trekt 'ie dus het moederbord krom. Meestal zijn dit soort oplossingen vrij simpel. Idle is mijn Phenom II X4 955 BE 37 graden. Hij komt onder load echter nooit boven de 49 (60 lijkt me vrij veel). Ik heb er een Enermax fan aan hangen die rustig rondjes draait, dus met 2 fans zou het nog veel beter moeten koelen bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een Megahelem RevB. In combinatie met een i7 930 1.31v @ ~ 4.2ghz.
De core temps (dus niet cpu temps) zitten idle zo ongeveer op 34 - 38 graden en prime95 met 8 processen rond de 73 graden.

echter is mijn persoonlijke ervaring dat als ik 2 fans op die cooler zet in push pull m'n temps vreemd genoeg zelfs zo'n 2 graden hoger liggen. Ik gebruik dus maar 1 fan in push config.
Ook heb ik de heatsink 90 graden gedraaid zodat de fan naar boven blaast ipv naar achteren. Dit omdat er anders wat onderdelen rond de cpu socket in de wegzitten met de mounts.

Ik heb gisteren trouwens de heatsink er nog even af gehaald omdat ik het gevoel had dat er toch te veel paste tussen zat. Volgens mij heb ik er nu echter weer te weinig op omdat de temps toch weer zo'n 2 graden hoger liggen.

Conclusie is dat het een hele kunst is om dit goed te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icam0
ok nog bedankt voor de reacties en mkleingeld dat is opzich niet zon gek idee om hem 90 graden te draaien omdat ik namelijk aan de bovenkant een 200mm fan heb:), en ik zal hem nog maar weer is aandraaien ervan af halen en kijken hoe het met de koelpasta zit.
Pagina: 1