Toon posts:

BP6-problemen...deel 2....zucht

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi...
Vorige week had ik een posting m.b.t ptoblemen met een Abit BP6 moederbord. Heb gisteren een nieuwe gekregen (wel goede service van de zaak..al ging het bij de verkoper niet echt van harte...). Heb het systeem met minder problemen als de vorige keer aan de praat gekregen, maar tjsongejonge...dit is geen makkelijk mobo. Met excuses voor de nu volgende Engelse text (ik heb dit probleem ook in de Abit ng gepost), maar als iemand suggesties heeft...hou ik me aanbevolen (IK WIL EEN LEUK WEEKEND !!!!!).

Hi all,

Last week I posted a message concerning problems I had with a newly purchased BP6 motherboard (board didn't recognize my pci cards, wouldn't boot, would not get into bios etc.). Yesterday I got a replacement for that board, but after installing I still have problems (but not as bad as
before). I'm using the standard bios that came with the board..so didn't upgrade to qq2 yet. So what's the problem ?? My cards are being detected ok (SBLive, Tekram
dc390u2W, Diamond Monster Fusion and a 3com ethernet card). However when I power up the computer one in three times it will only boot up (i.e. the leds of num-lock/caps-lock/scroll-lock blink). In the other cases I have to switch off and on the power until the system will boot. When the system
boots the Win98SE on the U2W scsi everything runs fine, however when my win98 on the IDE-disk starts up, i get a message right away saying I have a page fault in Explorer.exe and then my whole system hangs up. (Then the "game" of power on/off begins again for booting up).
So my questions:
1) is this power on failure due to a high peak-current (so my power supply (235W) is not sufficient to power up: 2xceleron 466 with fan (not overclocked), 2 cooler fans (12v), 1 scsi cd-rom, 1 zip, 1 cd-rewriter, 1
scsi2 hd, 1 udma hd ??) ? If so how can i test this (i have a multi-meter at home)?
2) is this power on failure related to a faulty mobo ??
- Has anyone had the same problem ? If so how did you solve it ?
3) How can I solve the Win98 explorer.exe problem without re-installing (darn...will take me two days for doing all the updates and installation of programs....sigh).

Any suggestion is greatly appreciated...

Cheers,

Sander Heijs

Verwijderd

Je voltages worden bijgehouden. Moet je ff naar je BIOS en dan Chipset options. Daar staat een lijstje.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

OK, jij hebt dus eigenlijk twee problemen: Een Wn98 probleem, en een Abit probleem. Het Win98 probleem kan pas opgelost worden als de andere problemen de wereld uit zijn. Bovendien heb ik geen verstand van software.

Het Abit probleem:

Vermoedelijk inderdaad een powersupply probleem. Probeer eens te booten zonder alle overtollige rommel aangesloten, dus alleen mobo, processoren, alle kaarten, maar niet de CD-rom, zip, extra fans, extra harddisks etc etc. Dit is de snelste en simpelste manier om de voeding te controleren. Als het werkt, is de voeding de boosdoener. Zet dan de spullen terug tot het weeer fout gaat. Stel dat het bij de SCSI harddisk fout gaat, haal deze er weer af, probeer weer, gaat ht dan weer goed, probeer weer een ander apparaat. Het kan namelijk ook zijn dat er een apparaat door een foutje abnormaal veel stroom trekt.

Overigens draait het bij mij wel met een 235 watt voeding en extra rommel.

Als het bord een beetje bedrijfszeker kan rebooten, zou ik in ieder geval de bios flashen. Bij mij heb ik er diverse problemen mee opgelost.

Succes.

Oja, wat doe je met W98 op dat bord? Dan kan je net zo goed 1 processor aan mij geven :P

Verwijderd

Je kan motherboard monitor http://members.brabant.chello.nl/~a.vankaam/mbm/ installeren, die kan voltages monitoren. Test je probleem ook een met een CPU.

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Ik denk inderdaad ook de powersupply,
Ik heb een 300w, en geen problemen,maar dat hoeft het dus niet te zijn..

Bios update is misschien slim, maar geen beta bios. wel voor win2k maar niet voor w98,
en zeker niet als jou bord niet stabiel is, eerst kijken of je hem stabiel krijgt met een orginele bios...

Succes,,!!!

Ja ja ja Nee !!

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost !!!
Ik heb vele van jullie tips uitgeprobeerd en het bleek dus geen voeding-probleem te zijn.
Ik baal nu dat ik een ouder moederbord heb, maar het probleem lag uiteindelijk ergens anders....Het was een van de celerons die niet al te "fris" was (nu is ie helemaal ter ziele...ik krijg dus een nieuwe...). Na veel uitzoeken ligt de rotte appel uit de mand en de hele boel draait nu als een zonnetje (helemaal geen probs dus...kaarten erin en in 1 keer draaien !!!!!).
Nu draait het systeem stabiel.....heb win98 opnieuw geinstalleerd en heb nog het probleem dat hardware-doctor niet wil draaien, maar dat komt nog wel. Win2K zal ik deze week installeren (tja...anders heb je niet zoveel aan een dual proc.)

Bedankt iedereen voor de hulp....

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Gefeliciteerd!!!

Nu nog waterkoeling! :P (intern grapje)

Zijn ze al voor je aan het frezen, Sander?

Verwijderd

Topicstarter
Hehehe Herman,

Het is helaas geen koper geworden, maar het wordt aluminium. De kennis zou proberen nog meer waterribben erin te plaatsen. Enige nadeel is natuurlijk dat koper beter geleidt en te solderen is (aluminium wordt gelijmd). Alleen...en dat wist ik nog niet: men heeft hier ervaring met het maken van koelers :-)
Dus, misschien nog een a twee weken en dan zijn de blokken klaar.....
(dan plaats ik wel een andere topic....)
Kan iemand van de "leiding" hier het topic afsluiten ????
Pagina: 1