Studentenhuis brak netwerk, hoe veilig online

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-08-2024
Hallo,

Zoals te zien in mijn topictitel, heb ik mijn bijna schone laptop verbonden met een utp kabel aan de netwerkaansluiting in mijn kamer.

Maar tot mijn schrik krijg ik de lompste syware,reclames en pop-ups ineens in beeld ook moet ik vaak via google:
- klik op resultaat.
- doet het niet.
- vorige.
- doet het ineens weer wel,

Ik maak mij levensbedreigende zorgen over mijn spaarrekening als ik inlog op internetbankieren als ik dit zo zie.

Hoe kan ik veilig op internet hierzo. Zonder pop-up's of dat mijn verzonden pakketjes met wachtwoorden onderschept worden ?

Ik hoop dat iemand mij een geruststellende opmerking kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Virus- en spywarescanner, etc.?
Of een OS dat die dingen niet ondersteund nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:44
Je zou er eens anti-spyware spul op kunnen gooien, maar een herinstall kan ook geen kwaad als ik het zo begijp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
mad-dog schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:31:
Je zou er eens anti-spyware spul op kunnen gooien, maar een herinstall kan ook geen kwaad als ik het zo begijp :P
Ik heb een laptop met een windows 7 instalatie van 2 weken, en had nooit die onzin tot ik vandaag inplugte in mijn nieuwe woonomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Een stukje spyware kan niet magisch op je PC verschijnen, je zal het zelf gedownload hebben. Helemaal op W7 aangezien er volgens mij nog geen lekken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 13:47

martjah

Appel

Spin1 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:32:
[...]

Ik heb een laptop met een windows 7 instalatie van 2 weken, en had nooit die onzin tot ik vandaag inplugte in mijn nieuwe woonomgeving.
die 2 weken wil niks zeggen. binnen een uur kan je laptop al vol zitten.

goede virusscanner + antispyware + eventueel firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Megamind schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:33:
Een stukje spyware kan niet magisch op je PC verschijnen, je zal het zelf gedownload hebben. Helemaal op W7 aangezien er volgens mij nog geen lekken zijn.
Ok, misschien heb ik overdreven met spyware.
Maar krijg ineens heel veel advertenties en hinderlijke pop-ups in beeld en ook vaak dat google resultaten niet fijn verbinden.

Zeer hinderlijk, waarbij ik mij ook zorgen maak over verzonden wachtwoorden enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:01
Misschien zit er een of andere proxyserver in je netwerk die er nare prut tussenstopt? Om uit te sluiten dat het aan je laptop ligt, kun je op een andere locatie eens proberen online te gaan en checken wat er dan gebeurt?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
martjah schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:34:
[...]

die 2 weken wil niks zeggen. binnen een uur kan je laptop al vol zitten.

goede virusscanner + antispyware + eventueel firewall.
paar dagen geleden in het ouderlijk huis nergens last van.

ik kom hierzo niks gedownload,geen rare sites en na 15 min de grootste crap in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je pc opnieuw installeren en dan een goede virusscanner en firewall installeren. Meeste wachtwoorden (zeker internetbankieren) zijn niet eenvoudig te achterhalen omdat die over HTTPS verstuurd worden. Als die wachtwoorden onderschept worden gebeurt dat of via valse sites of op jou pc. Zorg dat je 100% zeker weet dat jou pc veilig is dus.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Je weet dat Microsoft er gratis één aanbied: http://www.microsoft.com/security_essentials/

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-10 15:14

itarix

404 soul not found

Krijg je die rommel spontaan of tijdens het surfen?
Als het het laatste is kun je eens proberen een andere dns server in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Tsurany schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:38:
Je pc opnieuw installeren en dan een goede virusscanner en firewall installeren. Meeste wachtwoorden (zeker internetbankieren) zijn niet eenvoudig te achterhalen omdat die over HTTPS verstuurd worden. Als die wachtwoorden onderschept worden gebeurt dat of via valse sites of op jou pc. Zorg dat je 100% zeker weet dat jou pc veilig is dus.
Ik weet niet precies hoe het netwerk hier in elkaar steekt, wel weet ik dat mijn mede huisgenoten veel dingen blind aanklikken en die advertenties enz normaal vinden.

Ik wil het liefst echt af van die advertenties en zeker zijn dat ik gerust op internet kan zonder dat er gegevens onderschept kunnen worden.
itarix schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:40:
Krijg je die rommel spontaan of tijdens het surfen?
Als het het laatste is kun je eens proberen een andere dns server in te vullen.
ik krijg die rommel spontaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Spin1 op 16-06-2010 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik zou me zeker zorgen maken. weet je wel wat voor ding de uiteindelijke aansluiting naar internet verzorgt? is dat een router of is dat een pc ofzo? een pc kan alles mooi afvangen. Bovendien kan je binnen een thuisnetwerk veel makkelijker gemonitored worden, dus je seksuele voorkeuren (alias surfgedrag) liggen bij wijze van spreken op straat.

Maar er moet dus wel iemand in je studentenhuis zijn die dat beheert, en er dan ook nog zin in heeft om e.e.a. in de gaten te houden/te onderscheppen etc.

Dat je aan het netwerk gaat hangen en ineens spyware en popups enzo hebt dat kan heel goed aan het netwerk liggen, misschien hangt er een zwaar besmettelijke pc in dat netwerk. Maar het ligt vooral ook aan je pc. Die is dus gewoon niet goed beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Spin1 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:40:
[...]

Ik weet niet precies hoe het netwerk hier in elkaar steekt, wel weet ik dat mijn mede huisgenoten veel dingen blind aanklikken en die advertenties enz normaal vinden.

Ik wil het liefst echt af van die advertenties en zeker zijn dat ik gerust op internet kan zonder dat er gegevens onderschept kunnen worden.
En dat kan heel eenvoudig door jou pc te herinstalleren en dan te beveiligen. Dan kan iedereen in het netwerk besmet zijn maar jou firewall, mits goed ingesteld, houd dat allemaal tegen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Mar2zz schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:41:
Ik zou me zeker zorgen maken. weet je wel wat voor ding de uiteindelijke aansluiting naar internet verzorgt? is dat een router of is dat een pc ofzo? een pc kan alles mooi afvangen. Bovendien kan je binnen een thuisnetwerk veel makkelijker gemonitored worden, dus je seksuele voorkeuren (alias surfgedrag) liggen bij wijze van spreken op straat.

Maar er moet dus wel iemand in je studentenhuis zijn die dat beheert, en er dan ook nog zin in heeft om e.e.a. in de gaten te houden/te onderscheppen etc.

Dat je aan het netwerk gaat hangen en ineens spyware en popups enzo hebt dat kan heel goed aan het netwerk liggen, misschien hangt er een zwaar besmettelijke pc in dat netwerk. Maar het ligt vooral ook aan je pc. Die is dus gewoon niet goed beveiligt.
Zou het met een goede beveiliging opgelost zijn ? ik heb zojuist aviria antivir geïnstalleerd, en ben nu aan het scannen maar krijg die rommel nog steeds tussendoor.

Ik heb geen flauw idee van het netwerk dit omdat het huis ingericht is door iemand die meerdere studentenwoningen bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Heb je een virusscanner/antispyware software geinstalleerd?
Edit: nu net pas?

[ Voor 13% gewijzigd door EWK op 16-06-2010 20:45 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
EWK schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:44:
Heb je een virusscanner/antispyware software geinstalleerd?
zojuist avira antivir maar daarvoor had ik alleen windows 7 + security essentials.

en dat is 10 min geleden en probleem is 30 min bezig.

[ Voor 10% gewijzigd door Spin1 op 16-06-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Spin1 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:35:
[...]

Ok, misschien heb ik overdreven met spyware.
Maar krijg ineens heel veel advertenties en hinderlijke pop-ups in beeld en ook vaak dat google resultaten niet fijn verbinden.

Zeer hinderlijk, waarbij ik mij ook zorgen maak over verzonden wachtwoorden enz.
Dat zit toch echt in je laptop in de vorm van Spyware en komt niet door de verbinding. Zet hem anders terug via systeemherstel (of hoe dat heet in Windows 7) en installeer daarna weer de updates en een goede virus en spyware scanner.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat je pc gewoon al spyware/virussen heeft. Als je normaal achter een router zit dan is die spyware door kwaadwillenden nog steeds niet te gebruiken, omdat je pc achter een router meestal onzichtbaar is van buitenaf. In je nieuwe omgeving zit je ws. 'direct' op internet, fungeert als een soort server, en kan die spyware opeens volop zijn werk doen.

Ik zou de harddisk formatteren, windows opnieuw installeren en een goede virusscanner installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spin1
Palomar schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:46:
Denk dat je pc gewoon al spyware/virussen heeft. Als je normaal achter een router zit dan is die spyware door kwaadwillenden nog steeds niet te gebruiken, omdat je pc achter een router meestal onzichtbaar is van buitenaf. In je nieuwe omgeving zit je ws. 'direct' op internet, fungeert als een soort server, en kan die spyware opeens volop zijn werk doen.

Ik zou de harddisk formatteren, windows opnieuw installeren en een goede virusscanner installeren.
Maar ik snap het echt niet ik had geen problemen:
- op school rechtstreeks utp verbinding.
- thuis draadloos
- werk rechtstreeks utp.

studenthuis gelijk problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Spin1 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:46:
[...]

zojuist avira antivir maar daarvoor had ik alleen windows 7 + security essentials.

en dat is 10 min geleden en probleem is 30 min bezig.
Heb je er ze nu allebei op staan?

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Download nu maar een virusscanner, firewall en een spyware-scanner. zet ze op usb-stick of cd ofzo.

Daarna complete herinstall windows offline doen (zonder netwerkkabel). Na de install van windows, virusscanner, firewall en spywarescanner installeren en pas daarna weer in het netwerk hangen.

Gratis viruspakket (scanner + firewall): http://personalfirewall.comodo.com/
Gratis spywarescanner: http://www.safer-networking.org/nl/index.html

En stop met surfen met Internet Explorer. Gebruik firefox, opera of chrome. In combinatie met ad-blockers heb je helemaal geen ads meer (wel ff adblocker uitschakelen op websites die je veel bezoekt, die hebben recht op inkomsten door jouw bezoek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Spin1 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:49:
[...]

Maar ik snap het echt niet ik had geen problemen:
- op school rechtstreeks utp verbinding.
- thuis draadloos
- werk rechtstreeks utp.

studenthuis gelijk problemen.
Dat zegt hij toch? Je zit of gelijk op internet en bent besmet door dingen die normaal door een router tegengehouden worden, of als het wel een omgeving achter een router is dan ben je besmet door een pc van een andere student die ook achter de router zat. Maar basicly komt het er op neer dat je pc niet goed beveiligd was en nu (ook) besmet is.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-10 13:04
Als ik dit zo hoor zou ik haast adviseren om een NAT routertje aan te schaffen en deze tussen jou laptop en de rest van het netwerk te plaatsen.

Op deze manier werp je een extra "harde" beveiliging op tussen jou laptop en internet/medebewoners. Daarnaast is het natuurlijk sowieso verstandig om een goede firewallantivirus en antispyware te hebben.

[ Voor 2% gewijzigd door BrammeS op 17-06-2010 16:13 . Reden: ik bedoelde natuurlijk antivirus ipv firewall 8)7 ]

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:52
Ik ga mee met het advies van BrammeS, maar wil daar nog aan toevoegen dat het handig is om even te controleren of er verder niets tussen je PC/die router zit wat het verkeer kan opvangen. Sowieso dan even bij alle apparaten die ertussen zitten de wachtwoorden veranderen en toegang op afstand uitschakelen als dit is ingeschakeld
Pagina: 1