Artifacts door te lage voeding?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:17
Beste

Ik heb begin dit jaar een nieuwe gpu gekocht, namelijk een NVIDIA GTS250.
Tijdens het spelen kreeg ik zeer snel artifacts te zien, en bij controle met speedfan of GPU-z zag ik dat de temp van mijn gpu dan ook meteen opliep tot zo'n 80 tot soms wel 90 graden. Ik wist dat mijn voeding niet al te best was en ze vertelden mij hier ergens op het forum dat een nieuwe voeding zou kunnen helpen. Ik ben dan van een 300 watt voeding naar een 450 watt overgestapt. Maar nu blijkt het probleem iet wat verholpen te zijn. Toch blijven de artifacts komen.
Neem nu gisteren: ik installeerde COD5 met settings resolutie 1680*1050 en rest alles op hoogste. Ik begon net en mijn voeding fan begint snel te draaien en hij krijgt zeer warm. Mijn gpu ook zeer warm en de artifacts verschijnen. Bij het verlagen van de resolutie tot 800*600 verdwijnen ze. Maar toch bij spelen van ongeveer 30 min. komen ze er toch. Bij Crysis en andere games heb ik dit ook. Ook als ik in het spel Operation Flashpoint 2 Dragon Rising alles op laagste zette (inclusief resolutie) bleven de artifacts onmiddelijk komen.

Nu wil ik van jullie weten wat het probleem kan zijn en of een voeding van ongeveer 750 tot 800 watt het probleem zou kunnen oplossen.

En ook, welke hadden jullie dan zo gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:44
Uh, ik weet niet wie jou verteld heeft dat een nieuwe voeding helpt tegen de hoge temperaturen, maar dat is duidelijk niet waar. Dat kan iedereen hier beamen.

Wat je nodig hebt, is betere koeling. Hoewel die temperaturen vaker voorkomen, is het niet goed voor de levensduur van een videokaart. Meerdere opties:
Als je geen casefans hebt, schaf die aan.
Heb je ze wel, maar zijn ze stoffig, zuig ze uit :P
Zijn ze niet stoffig? kijk dan of je airflow wel goed zit, dus of er wel verse, koele lucht wordt aangezogen. Kijk dan gelijk even naar je cablemanagement :)

Zit dat allemaal wel snor?
Dan kan het misschien tijd zijn om de koeling van je videokaart zelf te vervangen door een 3rd party model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Fans heb ik zeker genoeg, alleen geen fan die lucht naar binnen haalt. Ik heb ten eerste geen zo'n stekkertje meer vrij op het moederbord en verstopt zitten m'n fans zeker niet. De voeding heeft een fan achteraan en een onderaan die recht op de gpu blaast. De gpu heeft ook een fan, de cpu ook en dan nog een grotere fan achteraan de kast. Dus geen fan die intrekt, maar heb geen stekkertjes vrij + mijn HD's zitten daar in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Idd een andere voeding heb je niet nodig, je temp gaat niet verlaagd worden door het vervangen van een voeding.

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van HotFix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Iemand een idee?

EDIT: Mijn fan van mijn voeding draait op dit moment ook wel redelijk snel en m'n voeding voelt wel warme lucht dat eruit komt. Als ik even aan mijn gpu voel dan heeft deze toch wel warm, maarja 56 graden zie ik op GPU-z.

Hoe kan dit nou?

[ Voor 88% gewijzigd door Qlii256 op 16-06-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Qlii256 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 18:53:
Fans heb ik zeker genoeg, alleen geen fan die lucht naar binnen haalt. Ik heb ten eerste geen zo'n stekkertje meer vrij op het moederbord en verstopt zitten m'n fans zeker niet. De voeding heeft een fan achteraan en een onderaan die recht op de gpu blaast. De gpu heeft ook een fan, de cpu ook en dan nog een grotere fan achteraan de kast. Dus geen fan die intrekt, maar heb geen stekkertjes vrij + mijn HD's zitten daar in de weg.
Kun je misschien even een schets maken van je airflow/fans in je PC?

Hoeveel fans heb je dan? En waar zitten die, en welke kant blazen ze uit?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als dit ding niet werkt gewoon RMA doen, kan gewoon een defect in de GPU / geheugen chips zelf zijn, een stock koeler moet gewoon onder normale omstandigheden (niet overclocken) voldoende zijn. Wat er inderdaad al eerder is gezegt is dat het aan te raden is een goeie airflow in je kast te hebben dus misschien is het een idee om wat extra fans aan te schaffen of te kijken voor een nieuwe kast met een betere airflow.

Maar eerst zou ik testen met de zijkant van je kast los, als de kaart dan nog artifacten geeft dan zou ik hem RMA doen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
RMA? En ik zij net, nieuwe fans kan niet zomaar. Want op het mobo zitten geen stekkertjes meer. Dan moet ik van die speciale omvormers kopen. En fans enzo, hebt daar eigg geen geld voor. Ik speel nu even Crysis met mijn kast open.

Schets pc:

Voorkant Achterkant

l--------------voeding-->
l-----------------v---------
l----------------^-----------
l---------------gpu--------
l--------------------------->
l----------------cpu------
l-----------------v------------

De voeding heeft een fan naar de achterkant van de pc, maar ook een naar onderen. Recht daaronder zit de GPU die een fan heeft die naar boven (voedingfan) staat gericht dus. Onder mijn GPU heb je de CPU met fan die naar de kastwant wijst. En nog een grotere fan achteraan de kast naar buiten. Geen intake

[ Voor 23% gewijzigd door Qlii256 op 16-06-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-07 10:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ik heb geen flauw idee hoe je kast in elkaar zit weet je dat, dit lijkt mee een zeer vreemde constructie. Kun je misschien een foto maken?

En RMA = Return Material Authorisation ... dus terug sturen en een nieuwe / gerepareerde terug krijgen als er ook echt was mis mee is :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Kan het misschien het geheugen zijn? Het is een 512mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Qlii256 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 19:10:
En ik zij net, nieuwe fans kan niet zomaar. Want op het mobo zitten geen stekkertjes meer. Dan moet ik van die speciale omvormers kopen.
Lol, omvormers? Er hoeft helemaal geen spanning oid veranderd te worden. Het enige wat je nodig bent is een verloopje van 3 pins fan --> 4 pins Molex. En nee, dat kost nog geen 2 euro.

En kun je misschien even een schets maken? Van je ASCII art snap ik geen donder. (nofi)

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 16-06-2010 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Deze link eens foto van GPU-z tijdens gameplay Crysis met kast open.

http://elow8g.blu.livefil...OVl/crysisgpuz.png?psid=1

Nog geen artifacts btw, ik zal eens cod5 proberen.

EDIT: Ik heb hier even wat foto's van mijn PC binnenin.
link: http://cid-d2a1bf05113ad2...e%20foto%5E4s/mijnpc?uc=4

[ Voor 21% gewijzigd door Qlii256 op 16-06-2010 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat is ook wel een vage layout, is dat BTX ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

Compizfox schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 19:41:
Dat is ook wel een vage layout, is dat BTX ofzo?
Of zijn kast staat op zn kopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Wat bedoel je van layout? die foto's? Wat is er mis mee dan? en op zijn kopje? Mijn kast staat normaal neem ik aan?

Net COD5 met kast open heeeeel af en toe een artifact, maar bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 20:05
Hij heeft waarschijnlijk een Dell ;)

offtopic: @lolleflikker (wat een nickname overigens 8)7) ik zit niet meer op school en kom uit Gorinchem, plaatje is een variatie op de 4chan smile.
en m'n opmerking was alsnog geldig, een OEM PC, deze systemen zie je vaker met inverted ATX of BTX layout.

[ Voor 78% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 16-06-2010 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Nee, een HP. Dell ben ik zo niet aan. En niet offtopic posten plz. Zijn jullie hier niet om me te helpen? Iemand een idee? Want hoe komt het dan dat er veel minder artifacts zijn met de 450 watt voeding dan met de 300 watt voeding? Ook merk ik dat deze voeding veel minder warm krijgt enzo, maar dat was volgens mij gwn omdat die 300 watt m'n cpu (Q6600 2.4 Ghz) en gpu (GTS250 512mb) niet trok :P

Maar een nieuwe voeding (750 watt) zal dus geen steek uithalen?
Wat kan ik dan overwegen? Geen nieuwe fans ofzo, want ik heb geen plaats zoals je op de fotot's ziet.

offtopic: @gewoonwatspullen: zit jij soms in brugge in school? ken ik jouw niet? (die afbeelding van jouw werd trouwens gebruikt op een affiche in mijn school voor een fuif lol

[ Voor 13% gewijzigd door Qlii256 op 16-06-2010 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-08-2024
Om uit te sluiten of het inderdaad een temperatuurprobleem is - wat ik wel verwacht - kun je het beste de linkse zijplaat van je kast af halen en dan 1 of 2 grote kamerventilators naar binnen richten zodat alles flink gekoeld wordt. Heb je nu opeens geen artifacts dan is het een temperatuurprobleem en zou je is moeten kijken hoe vuil de koelign van de videokaart is.
Als dat niet helpt meet is met een multimeter wat de spanning is op een molex, er zou 12v moeten staan tussen de zwarte en de gele draad (5% tolerantie).
En probeer ook is een geheugentestje met memtest86 (staat op elke Ubuntu CD). Het zal wel weinig opleveren dus verwacht er niet teveel van; het is wel 1 van de meest voorkomende redenen voor vage problemen op een PC (de andere 2 zijn brakke voedingslijnen en oververhitting).

Als niks lijkt te helpen stop dan jou videokaart is in een PC van iemand anders. Gebeuren dan dezelfde dingen weer? Terug naar de winkel met dat ding. Doet 'ie het wel goed, stop dan is een andere videokaart in jou PC (zelfde GPU maker is aan te raden ivm drivers).

edit: dat van die 300 watt voeding en 450 watt voeding hoeft niets te maken te hebben met het vermogen dat die ene meer kan leveren. Ik zie eigenlijk niet in hoe dat dan zou moeten zijn, het werkt of het werkt niet. Dat laatste uit zich vooral met blauwe schermen en willekeurige crashes, niet met artifacts. Wat wel zou kunnen zijn is dat je nieuwe voeding meer lucht verplaatst wat dus voor iets betere koeling zorgt.

[ Voor 16% gewijzigd door brute51 op 16-06-2010 20:11 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedie76
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-06 19:18
Ik vermoed toch dat het aan de voeding ligt, namelijk de warme lucht blaast hij recht de videokaart in.
Kun je in het controlpanel van je videokaart de snelheid omhoogschroeven van je fan?

Probeer dit eens
GewoonWatSpulle schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 21:24:
[...]

Dit lijkt me niet, want een voeding zuigt de lucht normaal gesproken af ;)

Logica er achter: warme lucht stijgt, naar de voeding toe (niet voor 3D kaart meestal zelf naar de achterkant) en word naar buiten gewerkt via de voeding achterkant/buitenkant.
Het is uiteraard het proberen waard

[ Voor 50% gewijzigd door Speedie76 op 16-06-2010 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-07 20:05
Speedie76 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:24:
Ik vermoed toch dat het aan de voeding ligt, namelijk de warme lucht blaast hij recht de videokaart in.
Dit lijkt me niet, want een voeding zuigt de lucht normaal gesproken af ;)

Logica er achter: warme lucht stijgt, naar de voeding toe (niet voor 3D kaart meestal zelf naar de achterkant) en word naar buiten gewerkt via de voeding achterkant/buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Tja, ik heb had vroeger een NVIDIA GS9500. Die gaf geen artifacts maar kreeg ook niet zo warm enzo. En met die vorige voeding had ik idd meer artifacts dan nu. Met de kast open eigenlijk zo goed als geen meer. Dus is wel degelijk een temperatuur probleem. Maar of ik nu een extra fan moet installeren? Waar moet ik die dan plaatsen? Ik zie geen plaats meer.

EDIT: Met welk programma kan ik de fan speed van mijn graka aanpassen dan?

EDIT2: Met RivaTuner lijkt me toch? Maar als ik deze op max zet zal dat niet veel uithalen he. Want dan maakt hij gewoon meer lawaai. En volgens mij is het zo gemaakt dat hij automatisch sneller draait als hij warmer wordt?

[ Voor 29% gewijzigd door Qlii256 op 16-06-2010 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je eens begint met koude lucht die kast in te jagen en dan boven de warme lucht eruit te trekken. Doe het eventueel door een pci fan die je direct op een slot monteert. Dan gaat het volgens mij al zo veel schelen. Want als je alleen maar lucht uit die kast aan het trekken bent werkt niet. Je moet echt koude lucht erin laten stromen, laten opwarmen en wegblazen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Dus als ik misschien de grotere fan die onderaan de achterkant omdraai zodat die lucht inzuigt. Want de voeding zuigt onderaan ook in, en aan de achterkant van de voeding komt die er dan uit met die andere fan. Want de fan onderaan de voeding zuigt volgens mij. Ik zal morgen die fan anders eens omdraaien, of is dat geen goed idee? Want volgens ik weet moet je een intake vooraan hebben en achteraan outtake normaal toch? Ik kan niet vooraan omdat mijn hd's daar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-07 06:25

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Qlii256 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 19:10:
RMA? En ik zij net, nieuwe fans kan niet zomaar. Want op het mobo zitten geen stekkertjes meer. Dan moet ik van die speciale omvormers kopen. En fans enzo, hebt daar eigg geen geld voor. Ik speel nu even Crysis met mijn kast open.
Fans kosten bijna niets. Heb hier nog een hele verhuisdoos vol met dat spul. Mag je zo hebben. En als je een molex over hebt kun je hem makkelijk aansluiten op 5, 7 of 12 volt.

Toch moet ik zeggen dat een andere voeding wel invloed kan hebben op de airflow van je kast. Maar het zal niet echt je GPU van 80-90 graden halen.

Wat ik je case temp?

Mijn GPU zit op 45-60 granden met een Ubermass Scynthe koeler erop.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ja, maar luister. Ik zeg al zoveel keer: "Ik heb geen plaats in mijn kast voor meer fans".
Die zin lijkt mij toch duidelijk, niet?
Toch erg bedankt iedereen, iemand soms nog een idee/tip wat ik met dit probleem kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Koop een kast met goede airflow a la Antec 200/300/VSK 2000/900 enz.

Het feit dat je met open kast geen arti's meer hebt, bevestigt een temp probleem. Waarschijnlijk ook geen geen intake-fan in de huidige kast?

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 22:53
Wellicht heb je zelf een klein luisterprobleem want ik zie toch voldoende suggesties voorbij komen :)

Grotere voeding is al eerder genoemd als onzin. Sluit ik me bij aan. Je geeft aan dat er minder artifacts zijn met de kast open, dus het lijkt een temperatuur probleem te zijn. Maar ... wellicht is de airflow in je kast voldoende, maar heeft de videokaart gewoon een defect, je zult de eerste niet zijn. Enige manier om uit te sluiten: videokaart bij een ander proberen. Zelfde probleem ? Dan is de videokaart gewoon defect. Geen probleem ? Dan zit er iets niet lekker in je eigen PC. Buiten de videokaart zou dat ook nog een ander stuk hardware kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gewoon je kast open laten en klaar is Kees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:44
@XeNeRgY
Ik haal nu even je sig aan, 'Surely you can't be serious' :+
De problemen hielden aan, albeit in mindere mate. Daarnaast is het ook maar een lapmiddel, een kast houd je doorgaans dicht.

Ergens zit een probleem, misschien dus wel een gare videokaart, maar zolang we daar niets van horen kunnen we ook niets doen. Het is duidelijk iets met oververhitting, constant 90 graden is net iets té.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Alleen bij gamen, en het is iets van een 85 graden meestal. Maar de artifacts verschijnen al rond de 77 graden, en bv in Crysis heb ik het het probleem niet, Operation Flashpoint 2 had het heel erg, COD5 ook redelijk snel. MW2 heeft het bijna niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
HotFix schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:04:
@XeNeRgY
Ik haal nu even je sig aan, 'Surely you can't be serious' :+
De problemen hielden aan, albeit in mindere mate. Daarnaast is het ook maar een lapmiddel, een kast houd je doorgaans dicht.

Ergens zit een probleem, misschien dus wel een gare videokaart, maar zolang we daar niets van horen kunnen we ook niets doen. Het is duidelijk iets met oververhitting, constant 90 graden is net iets té.
Mwah, heb zelf ook een tijd met open kast gedraaid. Bevorderlijk voor je pc en je oren is het niet, maar wel de meest snelle oplossing natuurlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Dat is waar, maar dat doe ik liever niet. En kan je mij eens een zeer goede kast (die zeker niet meer dan 100 euro kost, of kost dat zowiezo meer?) waar de airflow zeer goed zal zijn en waar ik mijn voeding, cpu, gpu en moederbord etc (hdd, card lezer ...) in kan plaatsen. Of kan ik dan bv mijn kaartlezen, cd-rom drive enzo niet meer gebruiken?
Pagina: 1