Toon posts:

Kolom controleren op criterium, gegevens uit rij koppelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allen,

Graag jullie hulp.

In kolom C staan de criteria "vak", "atv" of de cel is leeg.
In kolom E staat een datum.

Ik wil een formule invoeren in de cellen N35 t/m N50. Deze formule moet kolom C scannen op "vak". De eerste keer dat dit aangetroffen wordt moet de, in dezelfde rij in kolom E genoemde datum vermeld worden.

Voorbeeld: de eerste keer "vak" staat in C33. In cel N35 zou de datum uit E33 moeten worden vermeld.

Daarna zou het scannen door moeten gaan voor cel N36. Zodra voor de tweede keer "vak" wordt aangetroffen in kolom C, moet de daarachter genoemde datum uit dezelfde rij in kolom E worden weergegeven.

Voorbeeld: de tweede keer "vak" staat in C47. In cel N36 moet dus de datum uit cel E47 worden vermeld.

Wie kan mij op weg helpen? Ik heb zitten stoeien met de ALS/DAN formule maar ik kom er niet uit.

Bedankt.

BaMi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

gebruik hier vert.zoeken ( =VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;bereik)
) voor. Check excel help voor info en voorbeeldjes.

euh...ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Met alleen VERT.ZOEKEN kom je er niet. Wel voor de eerste waarde, maar voor de tweede en verder zul je de tabelmatrix moeten aanpassen met een offset met als waarde 'index van de vorig datum (als die uniek is) +1'. Als de datum niet uniek is zul je die index in een aparte kolom moeten bijhouden.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rfce
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09-2024

Rfce

Veni, Vidi, Vici

kan, maar is het nodig zo moeilijk te doen, volgensmij wil hij in 1 overzicht alle datums onder elkaar waar hij vakantie heeft.
Kortom je doet bijv =VLOOKUP("vak";C3:E10;3;FALSE) en vervolgens filter je die kollom op unieke waarden.

euh...ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onderstaande formule in N35 doortrekken
code:
1
{=VERSCHUIVING($C$1;GROOTSTE((($C$1:$C$800)="vak")*RIJ($C$1:$C$800)-1;AANTAL.ALS($C$1:$C$800;"vak")+1-RIJ(1:15));2)}
de accolades worden automatisch geplaatst door de formule te bevestigen met ctrl+shift+enter (ipv alleen de enter-toets voor gewone formules).
misschien kan er iemand een kortere bedenken :P