case fans trager laten draaien

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJdaBOMB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 22:40
Sinds ik een nieuwe voeding heb draaien mijn case fans (4 stuks) op een te hoog toerental.
Deze fans worden aangesloten dmv een 4 pins molex en in serie doorgelust.

Het probleem van een te hoog toerental (en dus veel herrie) lijkt mij te komen door een te hoog voltage.
Een normale fancontroller werkt niet aangezien die werkt met 3 pins fan aansluitingen. Een oplossing is het kopen van 4 converters 4pins molex -> 3 pins fan en een fan controller. Dit allemaal aanschaffen vind ik een beetje overdreven en een te dure en rommelige oplossing.

Liever zou ik een adapter-molex hebben die van de 12 V, 5 V maakt. Hierdoor zou ik gewoon mijn casefan kunnen aansluiten op de adapter. Ik kom een dergelijke adapter nergens tegen.

Ik zou ook kunnen gaan knippen in de draden en de rode en de zwarte doorsolderen aan de fan-molex. Ik heb echter geen soldeerbout en zie dit niet zitten.

Wat is de beste oplossing?

[ Voor 5% gewijzigd door MJdaBOMB op 16-06-2010 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
Je zou er eventueel een weerstandje tussen in kunnen zetten, in serie dan, waardoor het voltage over je fans lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJdaBOMB
Dat vereist ook soldeerwerk. Ik zoek, indien die er is, een kant-en-klare oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:04
En een molex voltmod is geen optie?
http://www.techpowerup.com/articles/other/137

Hoef je niks voor te solderen. Ik heb het in het verleden ook weleens gebruikt voor fans die liepen te joelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
http://www.escotal.com/Images/computer/molexcolor.gif

volgens mij is het zo dat als je de gele draad niet aansluit je 5 volt over je fans krijgt. maar of je fans dan nog draaien is een 2e geval... sommige hebben een hogere beginspanning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJdaBOMB
Een female en een male molex aan elkaar verbinden met enkel de twee getoonde draden is een veilige en effectieve oplossing?

Het (theoretische) doorknippen van een gele en zwarte draad van de voedings-molex zou gewenste resultaat geven?

@UTwizard: dat lijkt inderdaad op wat ik wil, dank

[ Voor 10% gewijzigd door MJdaBOMB op 16-06-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R15
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-08 16:43

R15

Je hebt op een molex 4 draden, ik heb hier een convertertje liggen dat gaat van molex naar 2x 3pins fanaansluiting. Ik kan daarop dus 2 fans aansluiten, je hebt een connector met gele draad+zwarte draad en een connector met een rode draad+een zwarte draad. Volgens mij kreeg ik dat ding bij mijn Zalman voeding. Als het goed is kun je dus gewoon 2 draden uit een molex-connector halen (even schroevendraaier ertegenaan en loshalen), en dan de fan erop aansluiten.
Op deze site staat ook nog wat informatie (voltages op de draden enz.): http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

Voor de duidelijkheid: je hebt geen soldeerbout nodig!
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
en nee doorknippen van geel en zwart dan werkt helemaal niets meer, wat je kan doen is de rode draad verwisselen met de zwarte (die naast de gele zit, dan draaien ze op 7 volt), en anders de gele met rood verwisselen ( en ik geloof dat je dan ook de 2 zwarte moet omwisselen [iemand???]) (5volt draaien ze dan)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasH
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-08 23:41
Kan je casefans alleen regelen door speedfan met molex-aansluiting?
Of ook door de sysfan-aansluiting, met 3 kleine pinnetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
MatthiasH schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 11:00:
Kan je casefans alleen regelen door speedfan met molex-aansluiting?
Of ook door de sysfan-aansluiting, met 3 kleine pinnetjes?
juist alleen met die 3-4 pin aansluiting en niet door molex ( molex is 1 vaste spanning)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasH
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-08 23:41
Dan heb ik een probleem :p

ik kan maar 1 van mijn 3 casefans 'besturen' via speedfan...
Pagina: 1