Externe harde schijf langzaam?

Pagina: 1
Acties:

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 15:45
Ik heb een Samsung harde schijf gekocht: hx-du015ec:

http://www.mycom.nl/Products/View/271839.aspx

Het is een externe harde schijf maar ik vraag me af of hij/ ik het wel helemaal goed doe. Als ik iets kopieer naar de schijf toe dan gaat het nogal langzaam. Eerst ging het met ongeveer 6 megabyte per seconde. Ik heb hem nu als NTFS geformateerd en nu gaat het eerst heel even met ongeveer 30 megabyte en daarna met een snelheid van rond de 20 megabyte. Ook de leessnelheid is niet echt geweldig.

Ik heb het getest met twee verschillende computers en op allebei is de schijf gewoon netjes herkent als een USB 2.0 apparaat maar toch is de snelheid laag.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/10xysf8.jpg

Het gekke vind ik dat als ik een My Passport Essential SE aansluit het met ongeveer 30 megabyte per seconde gaat terwijl dit een 2,5 inch externe hdd is.

Helaas kan ik niet echt benchmarks vinden over deze schijf dus daarom de vraag of iemand nog tips heeft of is deze schijf echt zo traag?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Vergeet niet dat USB 2.0 max. 480 Mbit/sec is, minus wat overhead en andere apparaten zul je niet echt boven de 50 komen. Haal overigens MB en Mb niet door elkaar :)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-02 19:24

Matis

Rubber Rocket

Je haalt volgens mij bit (kleine b) en byte (grote B ) door elkaar, maar dat zal ik meenemen

De pricewatch: Samsung G3 Station HX-DU015EC 1.5TB Zwart is sws een 5400rmp schijf. Dat houdt (theoretisch) in dat de doorvoersnelheid van je Samsung-schijf en je WD-schijf even hoog zal zijn.
De maximum doorvoersnelheid volgens specs ligt rond de 480Mb/s, wat neerkomt op een 60MB/s.
Dit is tevens de maximumsnelheid van USB 2.0.

Exorcist :w

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 16-06-2010 12:32 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En in praktijk haal je nooit veel meer dan de helft ervan. 29.3MB/s is dus heel netjes. Wil je sneller moet je of naar eSATA, of naar Firewire of naar USB3.0.

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-02 15:45
Ok, bedankt. Ik haal inderdaad byte en bit door elkaar zie ik. In de startpost heb ik het steeds over megabytes excuses. Maar wat ik dan nog wel vreemd vindt is dat de 2,5 inch schijf gewoon netjes 30 megabyte schrijfsnelheid heeft en dat de Samsung die ik nu heb gekocht dus maar ongeveer 20 megabyte schrijfsnelheid heeft. Daarnaast die 480 Mbit maximale doorvoersnelheid betekent toch 60 megabyte maximaal theoretisch dus 1/3 daarvan lijkt me wel een beetje laag.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt ook aan je grafiek zien dat je continu aan de max. zit, bij een HDD die aan z'n max zit zie je meestal fluctuaties.

@ Matis :+

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Voor de duidelijkheid maar even een eigen topic aangemaakt. :)

[ Voor 100% gewijzigd door Pizzaman op 25-08-2010 23:54 ]

Pagina: 1