Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Beste tweakers,

Ik heb recent besloten om mijn bestelde videokaart (Sapphire HD5850 Vapor-X) te annuleren, omdat ik twee maanden wachten toch wel over-the-top vind. In deze tijd is mijn budget flink gegroeid. Vooral omdat mijn oog viel op Ati's Eyefinity techniek.

Na wat research leek mij een opstelling van 3x 16:10 in portrait het meest effectief (15:8 effectief) of in verband met goedkopere schermen eventueel een 3x 16:9 in portrait (27:16 effectief). Waarom 3x portrait? Omdat 15:8 behoorlijk in de buurt komt van 16:9, wat naar mijn inziens een perfecte verhouding is.

Na een flinke zoektocht vond ik daarnaast ook nog eens een mooie stand Pricewatch: Ergotron LX Triple Display. Deze stand ondersteund 3x 21' (Sommige schermen 3x 22'). Echter gaat dat over landscape-angled schermen. Ik kan nergens, maar dan ook nergens op internet berichten vinden over de maximale grootte voor portrait! De meerprijs van 24' t.o.v. 21' is verwaarloosbaar. Dus ik geef de voorkeur aan 24'. Heeft iemand enig idee of 3 x 24' (16:10 of 16:9) gaan passen?

Tevens ben ik benieuwd in hoeverre de eyefinity kaarten beperkt gaan blijven tot de hogere prijsklasses. Als het moet ben ik wel bereid de full price te betalen, maar als er een ietwat inferieur model (~300-400e) op de markt komt. Dan zeg ik daar zeker geen nee tegen.

Dan zit ik ook nog te dobben over de schermkeuze. Als ik het goed begrijp moeten ze bij voorkeur een displayport hebben? Tevens ligt mijn budget per scherm rond de 200-300E, waarbij de voorkeur naar lager=beter gaat. Qua kwaliteit vallen mijn eisen wel mee (denk ik). Ik zit op het moment achter een Acer P223w welke mij nog prima bevalt (behalve de -letterlijk- 28 dode pixelstrepen dan;)). Zolang ik maar geen backlight bleeding zie, <5ms response, en een gelijke&dunne bezel i.v.m overgang van scherm naar scherm heb. Ik weet het: het zijn een hoop eisen. Echter neem ik genoegen met een 1680x1050 resolutie. Mijn ogen zijn niet bijzonder goed dus 1080p is niet perse nodig :)

Als iemand me zou kunnen helpen met mijn zoektocht, zou ik dit zeer prettig vinden. Heb al de nodige research gedaan. Maar ik loop op dit moment een beetje vast!

M.v.g.

-Tom

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:27
Paar dingen. Elke kaart uit de HD 5x00-serie met een displayport-uitgang kan drie schermen aansturen. Dus je hebt geen Eyefinity-uitvoering nodig, tenzij je meer dan drie schermen wilt gaan gebruiken.

Een stand heb je niet per se nodig. Ik heb voor de gein zojuist mijn Dell P2310H's in portrait-mode gezet en dat gaat prima. Nadeeltje? Het zijn tn-panelen, en in portrait-modus worden de kleuren er niet echt mooier op. Nu ben ik zelf niet zo gevoelig voor dat soort dingen, maar nu valt het wel echt op.

Dus je kunt of cheap doen, 3x dell p2310H, of je kunt voor de onlangs geintroduceerde schermen gaan, de pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H of pricewatch: Dell Ultrasharp U2211H Dat zijn ips-panelen, zij het goedkope, en hebben dus amper last van kleurvervorming. Zijn alleen wel 8ms, maar ga jij dat echt merken?

Zie hier een review van de u2311H: http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1275291737 zeer positief overigens...

Ik moet nog kijken hoe het gamen me bevalt in portrait-modus, maar in landscape vond ik het erg cool. Ok, even geprobeerd, valt me toch beetje tegen. Reden daarvoor is omdat het voordeel van extra-widescreen dat je in landscape-modus hebt, verloren gaat. De ratio komt met 3x1 in portrait een heel eind overeen met een normaal 16:9-scherm, maar nu wordt je beeld wel onderbroken door vier bezels en je bent toch geneigd om je op het middelste scherm te richten, terwijl je eigenlijk alle drie de schermen tot je moet nemen.

Als desktop-opstelling is 3x1 portrait best aardig trouwens, je hoeft ook een stuk minder te scrollen. Daar staat tegenover dat een hd-filmpje bekijken gewoon kut is, vanwege de bezelfs ... 5x1 portrait met 1 in landscape erboven = win ! :D

Overigens, met 5760x1080 (of hoe je ook speelt) je komt uit op ongeveer 6 megapixel. Dat is een hoop pixels voor één videokaart. Ik raad je dan ook aan om 2 HD 5850's te gebruiken, of op zijn minst een hele snelle HD 5870, maar die gaat wel moeite krijgen met nieuwere games.

[ Voor 38% gewijzigd door Marc Rademaker op 16-06-2010 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
Marc Rademaker schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 10:58:
Paar dingen. Elke kaart uit de HD 5x00-serie met een displayport-uitgang kan drie schermen aansturen. Dus je hebt geen Eyefinity-uitvoering nodig, tenzij je meer dan drie schermen wilt gaan gebruiken.
Nee, mijn doel is toch echt om het bij drie schermen te houden. Ik was in de eerste plaats van plan om voor twee beeldschermen te gaan, maar toen werd ik gewezen op het feit dat je hoe dan ook een horizontale bezel-crosshair krijgt tijdens het gamen. haha
Een stand heb je niet per se nodig. Ik heb voor de gein zojuist mijn Dell P2310H's in portrait-mode gezet en dat gaat prima. Nadeeltje? Het zijn tn-panelen, en in portrait-modus worden de kleuren er niet echt mooier op. Nu ben ik zelf niet zo gevoelig voor dat soort dingen, maar nu valt het wel echt op.
De stand wil ik hebben om de volgende redenen: Ze zijn op de juiste manier naar je toe gericht. Daarnaast kun je ze ook nog naar pivotten, zonder dat er een gat tussen de bezels ontstaat. Ten slotte vind ik het er super-slick uitzien ^^.
Dus je kunt of cheap doen, 3x dell p2310H, of je kunt voor de onlangs geintroduceerde schermen gaan, de pricewatch: Dell Ultrasharp U2311H of pricewatch: Dell Ultrasharp U2211H Dat zijn ips-panelen, zij het goedkope, en hebben dus amper last van kleurvervorming. Zijn alleen wel 8ms, maar ga jij dat echt merken?
Ik speel veel snelle games als Unreal Tournament en irriteer me mateloos als er sprake is van vertraging. Al is dit wel een moeilijke afweging; TN panelen verkleuren wel enorm snel, denk dat het in portrait mode alleen maar erger word omdat de verticale viewing angel toch altijd wat minder is?
Ik moet nog kijken hoe het gamen me bevalt in portrait-modus, maar in landscape vond ik het erg cool. Ok, even geprobeerd, valt me toch beetje tegen. Reden daarvoor is omdat het voordeel van extra-widescreen dat je in landscape-modus hebt, verloren gaat. De ratio komt met 3x1 in portrait een heel eind overeen met een normaal 16:9-scherm, maar nu wordt je beeld wel onderbroken door vier bezels en je bent toch geneigd om je op het middelste scherm te richten, terwijl je eigenlijk alle drie de schermen tot je moet nemen.
twee bezels ;) Ik heb echter het volgende tegen 3x Horizontal. a) het draagt volgens mij vooral bij aan de beleving. Kan me in ieder geval niet voorstellen dat je vaak naar rechts of links zult kijken? b) vervormt het beeld niet enorm? Heb net even Unreal Tournament gespeeld op mijn Acer P223W in portrait (haha) maar ik zag echt constant verormingen (fisheye idee), waarschijnlijk omdat de verhoudingen enorm afwijken van gebruikelijk? (9:16) Heb je daar ook last van tijdens 3x Landscape?
Overigens, met 5760x1080 (of hoe je ook speelt) je komt uit op ongeveer 6 megapixel. Dat is een hoop pixels voor één videokaart. Ik raad je dan ook aan om 2 HD 5850's te gebruiken, of op zijn minst een hele snelle HD 5870, maar die gaat wel moeite krijgen met nieuwere games.
Ik zit dan ook ernstig te overwegen om 1680 x 1050 schermen te halen! Mijn ogen zijn al niet perfect en meestal speel ik spellen nog niet eens op full resolutie ivm de 8600GT die mijn pc herbergt op het moment. Zelfs op de lagere resoluties vind ik het gemiddelde spel er al goed uit zien. Dus zo veeleisend ben ik niet :9. Ik zit dan ook - mede door je advies m.b.t. de grafische kaart - steeds meer te neigen naar de Dell G2210. We hebben het grotere broertje (G2410) hier staan en ik vind het een zeer sterke monitor voor de prijs! Deze mist echter wel een displayport: Daar is een active .. voor nodig dacht ik toch?

Om de huidige vragen nog maar even op te sommen:
- Heeft iemand enige ervaring met de Ergotron LX Triple stand? Passen er 3x 22" Portrait schermen in?
- Wat gebeurt er als ik bv. een browser open, opent die een één van de beeldschermen of over de volledige drie?
- Hoe zit dat nou precies met monitoren (zoals de Dell G2210), welke geen displayport hebben?
- En ten slotte. Het fisheye effect wat ik krijg met UT3 in portrait: komt dat door de resolutie & ga ik hier last van hebben met 3x portrait?

In ieder geval bedankt voor je reactie Marc!

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jetro
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:33
Het mooie van Eyefinity is juist dat je heel erg breed kunt gaan, wat in shooters en racespellen erg gaaf is.
Als je naar een 16:9 toewerkt gaat dit geheel verloren.

Je hebt dan een erg grote monitor voor je neus met twee grote strepen (bezels).

Landscape is veel mooier, als je echt voor 16:9 wilt gaan zou ik een hele grote monitor kopen, of een 42 inch Full HD TV aansluiten.

En 3 keer 24 inch lijkt me een beetje overkill, je mag dan op 2 meter afstand gaan zitten om wat te zien, en inderdaad je videokaart krijgt het dan erg zwaar, heb je fantastisch grootbeeld met 15 fps.

Ik heb hier 3 x 15 inch in Landscape en dat is al gaaf.

Ik zou gaan voor 3 x 17 of 19 inch Landscape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
Zoals je misschien al wel uit mijn vorige posts hebt op kunnen maken ben ik overstag gegaan tot 22" :) Na nog wat research op het internet lees ik dat de 21" van ergotron redelijk ruim is aangenomen. Totaal past er zo'n 1577.5mm op. Waarmee er genoeg 22" monitoren over blijven die prima in landscape én portrait kunnen draaien. Dus als ik toch besluit dat landscape 'the way to go is'. Dan kan ik ze simpelweg nog bijdraaien. De Dell G2210 is 512mm x 3 = 1536mm en dat valt binnen de marge, lijkt me opzich wel een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:27
Als je een browser opent, neemt die inderdaad alle drie je schermen in beslag. Wat je overigens kunt doen is, een van mijn geweldige reviews lezen :P

reviews: Eyefinity: zes schermen, twaalf megapixels Pagina 4 en 5 zijn wel handig lijkt me ... Die beantwoorden bijvoorbeeld de vraag of je een active adapter nodig hebt. Tenzij je een passieve vga-adapter gebruikt, wat in sommige vallen schijnt te werken! (die zijn een stuk goedkoper, vandaar dat het handig is)

En UT3 heeft geen widescreen support. Laat staan support voor 1680x3150. Houd je er trouwens rekening mee, wat ik al eerder zei, maar Jetro ook, dat je met drie schermen in portrait-mode, eigenlijk een groot scherm krijgt, maar dan met bezels die de boel onderbreken? Met 3xlandscape heb je gewoon echt drie schermen en kun je in de rondte kijken.

Met 3xlandscape krijg je inderdaad soms wat stretching, in sommige spellen valt het reuze mee en er wordt steeds meer rekening mee gehouden in nieuwere spellen. De beleving neemt toe, maar je krijgt er ook voordeel van. In FPS, zoals Bad Company 2, maar ook Modern Warfare 2, zie ik gewoon veel meer. Als je er mee leert spelen, kun je amper nog geflanked worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc Rademaker op 16-06-2010 20:42 ]

Pagina: 1