Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 09:59
Hallo mensen,

Ik loop stage voor een bedrijf, en nu heeft de systeembeheerder iets gevraagt, wat ik nog niet heb geleefd. Ik heb het internet al afgezocht, maar niks wat ik kon gebruiken.

Het probleem is dat ik een windows moet booten vanaf het netwerk, dus een image op een server heb staan, een PC zonder HDD aankoppel, en dat windows dan zelfs kan starten. Nu vind ik alleen informatie over een installatie via het netwerk, en dat is niet wat ik zoek.

Nu vroeg ik me af hoe ik een netwerkboot moet opzetten. Een windows server licentie kan gewoon, dat is hier binnen het bedrijf, dus het hoeft niet via een unix-like OS te gaan.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Google vond niets?

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoektermen die je kunt gebruiken zijn bijv. terminal server, thin client etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 10:09:
Zoektermen die je kunt gebruiken zijn bijv. terminal server, thin client etc. ;)
En LAN boot, PXE

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Kijk ook eens bij vmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
ok :) thnx voor de tips :D want waar ik tot nu toe telkens bij uit was gekomen was het installeren over het netwerk :') maar dat wil ik nie :P

maar met deze nieuwe zoektermen zal ik weer even aan de slag gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:43
Volgens mij moet je dat niet willen, windows starten vanaf het netwerk ;) Bij de combinatie windows en booten van netwerk kom je uit op windows-pe. Dat is de pre-boot environment versie van windows en wordt over het algemeen gebruikt voor deployment zaken.

Een bekende variant hiervan is de BART-pe cd. Maar ook de diverse deploymanet servers van MS maken hier al dan niet gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Citrix Provisioning Services doet exact wat je wilt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

of een NIC met een iSCSI stack erop en booten via iSCSI. Ik geloof alleen dat dat niet ondersteund wordt door MS officieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-09 23:36
Ooit kon dit wel met Windows 95, maar de daar op volgende versies niet meer (native).

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Rieverst schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 10:25:
Volgens mij moet je dat niet willen, windows starten vanaf het netwerk ;)
Waarom niet?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
wat denk je wat er gebeurd als er 100 clients op (ongeveer) hetzelfde moment gestart worden? Denk dat ze er allemaal heel erg lang over gaan doen en dat je netwerk overbelast is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Heb je daar ervaring mee? Het VDI-produkt van Citrix (Xendesktop) maakt gebruik van de al eerder door mij aangehaalde provisoning server (CPS) en het netwerkgebruik valt dan gewoon mee.

Bij mij op het werk wordt er gebruik gemaakt van CPS voor Xenapp servers. Deze machines draaien op VSphere en deze zijn via een dedicated Gbit verbinding verbonden met de Provisioning server. Eigenlijk werkt het vlekkeloos, qua performance is niet te merken dat de disken via het netwerk gestreamed wordt (en ja, dit is ook gemeten).

Uiteraard moet je wel rekening houden met de hoeveelheid clients die gelijktijdig starten (met een paar honderd gelijktijdig zul je misschien niet genoeg hebben aan 1 nic), maar daar is naar te sizen.

Let verder even op dat CPS gebruikt maakt van streaming technieken, da's iets ander dan de windows boot files aanbieden via het netwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 16-06-2010 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De kans dat alle clients tegelijkrijd booten is ook niet heel erg groot natuurlijk. Mijn ervaring als network engineer is dat server mensen het bandbreedte gebruik van hun systemen ernstig overschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Question Mark schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:20:
Heb je daar ervaring mee? Het VDI-produkt van Citrix (Xendesktop) maakt gebruik van de al eerder door mij aangehaalde provisoning server (CPS) en het netwerkgebruik valt dan gewoon mee.
Met die oplossing draait Windows op je servers en gaat enkel het beeld naar de client. Totaal niet vergelijkbaar, maar imo wel een betere oplossing.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

TrailBlazer schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:25:
De kans dat alle clients tegelijkrijd booten is ook niet heel erg groot natuurlijk. Mijn ervaring als network engineer is dat server mensen het bandbreedte gebruik van hun systemen ernstig overschatten.
die kans is echt wel reëel hoor, denk maar aan een hogeschool of universiteit waar ze in de leslokalen met thin-clients werken. Ik als student ben het al vaak tegengekomen, les begint iedereen zet zijn thin-client aan.
De mensen die het snelste kunnen inloggen hebben over het algemeen geen problemen, de mensen erna kunnen gerust 5 minuten wachten eer ze hun desktop te zien krijgen :+

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mieJas schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 14:50:
[...]

Met die oplossing draait Windows op je servers en gaat enkel het beeld naar de client. Totaal niet vergelijkbaar, maar imo wel een betere oplossing.
Nee, dat is slechts de helft van een Xendesktop implementatie.

Bij Xendesktop draait een VM (werkplek) op een hypervisor. De OS-disk wordt gestreamed vanaf de CPS-server naar de VM. Dat is het stuk wat ik beschrijf.

Verder draait er binnen het OS een "VDI-agent" die de VM aanmeld bij de Connection broker en ervoor zorgt dat de beeldscherminformatie via ICA naar de reciever verstuurd wordt. Dat is het stuk waar jij op doelt.

Ook bij VDI wordt de OS-disk gestreamed naar de VM via het netwerk. De virtuele desktops hebben dus geen disk en booten dus vanaf het LAN.
pm1 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 14:54:
[...]
die kans is echt wel reëel hoor, denk maar aan een hogeschool of universiteit waar ze in de leslokalen met thin-clients werken. Ik als student ben het al vaak tegengekomen, les begint iedereen zet zijn thin-client aan.
De mensen die het snelste kunnen inloggen hebben over het algemeen geen problemen, de mensen erna kunnen gerust 5 minuten wachten eer ze hun desktop te zien krijgen :+
Dat klinkt als een Xendesktop implementatie waarbij de idle-pool count veel te laag staat ingesteld. (Idle-pool count is gewoon het aantal VM's wat al geboot is, en wacht op gebruikers).

[ Voor 29% gewijzigd door Question Mark op 16-06-2010 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopykoopy
Hou het AUB een beetje simpel 8)7 ik ben nogmaar een 1e jaars niveau 4 leerling :P

Wat ook zou kunnen, is dat ik een setup probeer te maken van een windows installatie en dat dan elke client gewoon een RIS heeft, maar dat maakt het verhaal weer een andere graad ;( en dan, is het überhaupt mogelijk van een geinstalleerde windows een installatie te maken :P want ik kom niet verder dan een image kloon :P

En een slipstream install is ook al niet handig, want de client moet wel goed aangemeld worden op het netwerk, en dan moet er novel software op.

kortom, ik zie door me eigen hersenspinsels de mogelijkheden niet meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
En een slipstream install is ook al niet handig, want de client moet wel goed aangemeld worden op het netwerk, en dan moet er novel software op.
Misschien moet je eens vragen aan je mentor wat die precies bedoelt met booten van het netwerk want zoals je zelf ziet zijn er een waaier aan interpretaties mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 102% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 169% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Laatst online: 24-08 19:45
iSCSI is anders wel degelijk te vinden op recentere kaartjes van oa. Intel en Realtek (optie in de BIOS) of als je een (interne of externe) USB schijf, bootable CF kaartje of CDROM drive hebt, gPXE (etherboot.org) - vooral interessant als je te doen hebt met Realtek kaartjes die octale karakters toevoegen aan de filenames van tftp.

Zie ook netboot (netboot.sourceforge.net) of Apple's NetBoot (voor Mac clients)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

joopykoopy schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 10:06:
Hallo mensen,

Ik loop stage voor een bedrijf, en nu heeft de systeembeheerder iets gevraagt, wat ik nog niet heb geleefd. Ik heb het internet al afgezocht, maar niks wat ik kon gebruiken.

Het probleem is dat ik een windows moet booten vanaf het netwerk, dus een image op een server heb staan, een PC zonder HDD aankoppel, en dat windows dan zelfs kan starten. Nu vind ik alleen informatie over een installatie via het netwerk, en dat is niet wat ik zoek.

Nu vroeg ik me af hoe ik een netwerkboot moet opzetten. Een windows server licentie kan gewoon, dat is hier binnen het bedrijf, dus het hoeft niet via een unix-like OS te gaan.

Groeten
Tja, alhoewel het een interessante opdracht is, het feit dat het een stage opdracht is, maakt het nog geen [form=PNS].

ik verplaats het topic naar Serversoftware en Windows Servers waar het betr op zijn plaats is.

het is wellicht handig dat je van je stagebegeleider wat meer functionele requirements opvraagt.
Met PXE kan je vrij gemakkelijk een image downloaden om van te booten. maar wat moet je daar mee kunnen? denk ook aan naamgeving van je client. een naam mag maar 1x in het lan voorkomen.

succes :)
Pagina: 1