Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Topicstarter
Voor een programmaboekje heb ik InDesign aangezwengeld en een mooi boekje vormgegeven. Dit ging allemaal prachtig en mooi, totdat ik het drukklaar naar PDF exporteerde:

Drukfoutje InDesign

De drukker vroeg of ik 3mm bleed aan wilde houden, en dat heb ik braaf gedaan. Omdat het om een boekje ging, heb ik 'facing pages' aangeklikt, om een idee te krijgen hoe het eindresultaat zou worden. Bij het exporteren zet je dat uiteraard uit. Maar door de bleed pakt hij plotseling op de rechterpagina een stuk foto mee die tot de rand van de linkerpagina loopt. Dit gaat dan wel om de bleed en zal waarschijnlijk wel goed gaan, maar het is erg lelijk als het fout gaat.

Sowieso heb ik geen bleed over voor de deze foto op de linkerpagina, ik kan geen 3mm aanhouden, dan loopt hij door op de rechterpagina.

Een oplossing zou zijn om 'facing pages' uit te zetten, maar dit geeft zoveel problemen op andere pagina's waar veel objecten van de linkerpagina naar de rechterpagina doorlopen, dat dat weer enorm veel tijd en kost om alles weer mooi uitgelijnd te krijgen. Geen optie dus..

Is er nog een mogelijkheid om dit doorlopen te voorkomen, en misschien zelfs nog mogelijk om een bleed te krijgen voor de foto aan de linkerkant?

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zou 't even aan dinnetje moeten vragen (die ligt nu net op bed helaas); die is wat handiger in Indesign, maar mijn Quick'n'Dirty oplossing zou zijn gewoon even de afbeelding te croppen in Photoshop/Paint/Gimp/Whatever...

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 15-06-2010 23:45 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Daar heb ik ook aan gedacht, misschien pakt hij een stuk 'onzichtbaar' foto, maar dat bleek niet zo te zijn. De rechterpagina pakt 3mm aan de linkerkant, en in dit geval is dat dus de foto op de linkerpagina, of hij nu onzichtbaar doorloopt buiten z'n frame of dat hij netjes gecropped is, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 22:46

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Hier hoef je je geen zorgen om te maken, op het moment dat de drukker het bestand "op inslag" zet wordt deze 3mm automatisch weer verwijderd.

Edit: zal proberen het uit te leggen met een voorbeeld van 8 pagina's:

een boekje van 8 pagina's bestaat uit 2 vellen.

Als je vlug een dummy maakt door 2 vellen op elkaar te leggen en dubbel te vouwen en dan de pagina's in volgorde nummert (1, 2 etc.) en dan de vellen weer uit elkaar haalt krijg je het volgende:

blad 1 heeft aan de ene zijde pagina nummer 8 en 1 en aan de andere zijde pagina 2 en 7.
blad 2 heeft aan de ene zijde pagina nummer 6 en 3 en aan de andere zijde pagina 4 en 5.

Stel dat in jouw geval het boekje 8 pagina's heeft en de linker pagina nummer 2 is en de rechter 3 dan resulteert dit er dus toe dat de linkerzijde van pagina 3 aan de rechterzijde van pagina 6 vast komt te zitten. Op het moment dat dit gedaan wordt vervalt dus logischerwijs de afloop omdat deze anders op pagina 6 zichtbaar zou zijn en andersom.

[ Voor 75% gewijzigd door floriske.nl op 16-06-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
Ok, dank voor de uitleg! Eenvoudig gezegd vervalt dus de bleed gewoon aan de kant van de middenlijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 20:10

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Klopt helemaal, en mocht er om een of andere reden de pagina's bij het binden net niet helemaal strak tegen elkaar staan, dan krijg je niet zo'n lelijke witte lijn in het geval dat objecten over de twee pagina's lopen (kneep), dus er is zelfs een beetje over nagedacht door de heren van Adobe ;)

offtopic:
Heb het idee dat ik jou ergens van ken...

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord! - Publish-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Topicstarter
NijntjeRocks schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 20:10:
offtopic:
Heb het idee dat ik jou ergens van ken...
offtopic:
I dated your sister. ;)

Oh, en dankzij de geruststelling van floriske.nl heb ik meteen de drukker opgebeld, om te vragen om de persen te stoppen, aangezien ik de foto nu uit voorzorg een stukje opzij had getrokken. Hij was er net mee bezig, maar ik mocht nog een nieuwe opsturen. *O* _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door TerraGuy op 17-06-2010 00:13 ]

Pagina: 1