Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Ik heb een legale versie van Vista 64bit, maar het is wel de OEM versie. Ik heb deze versie gekocht met hardware.

Het is nu ongeveer een jaartje dat ik Vista heb draaien op mijn PC en het draait als een zonnetje, nooit BSOD's gehad of iets dergelijks. Wel af en toe dat een driver ophoudt met werken maar daar kan Vista weinig aan doen.

Omdat Vista nou een beetje aan het vervuilen is wil ik er een schone installatie op mijn pc zetten en daar een image van trekken.

Waar ik nu mee zit is de herinstallatie van Vista en voornamelijk de her-activering van Vista. Ik las op het forum dat men niet weet hoe vaak je een product key kan activeren (wel gelet op de datum van schrijven en dat was ergens in 2007). Ik weet dat je de retailversie zo vaak kan activeren als je zelf wil op dezelfde pc, maar hoe zit dit met de OEM versie van Vista?

Want OEM versies zijn meestal aanwezig op compleet afgeleverde systemen en de image die je dan maakt is dan van een geactiveerde Vista.

Kan ik zonder problemen de OEM van Vista opnieuw installeren en activeren zonder dat authenticatie moeilijk gaat doen?

En als het moeilijk gaat doen hoe los ik dat dan op?

Er is niks drastisch aan mijn systeem veranderd afgelopen jaar, behalve dan het toevoegen van een extra HDD, daar kan het dus niet aan liggen.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Een OEM licentie is volgens mij gekoppeld aan het hardware id van je systeem. Volgens mij is het geen enkel probleem om dan een herinstallatie uit te voeren. Ik heb mijn HP oem machine al meerdere keren opnieuw geinstalleerd (en vervolgens geactiveerd) zonder enig probleem.

Een extra HDD zal inderdaad geen problemen geven, meestal ontstaat dit pas bij het vervangen van je mobo.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
En als het niet via de automatische activatie via Internet lukt kan je altijd nog het vermelde telefoonnummer bellen en zeggen dat je na een herinstallatie weer wil activeren maar dat het niet lukt.
Dat heb ik ook vaak gehad bij de her-installaties van PC's waar een OEM op geïnstalleerd was. Tot op heden heb ik daar nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-03 19:20

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Ik heb 2 weken geleden gebeld met MS en opnieuw me pc geactiveerd, ik had ook wat hardware vervangen en dus moest ik alles opnieuw installeren. gewoon het scherm volgen en bellen met MS.

↓ volgende bericht hieronder ↓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Maar dat is dus wel afhankelijk van de OEM versie ;) Als je een OEM versie hebt van HP krijg je ook enkel een nummer om HP te bellen bijvoorbeeld.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:32
Nee, wanneer de activatie mislukt krijg je gewoon het algemene nummer van Microsoft voorgeschoteld. Volgens mij is het nummer 0800-0233487 voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor je vraag van je veranderde hardware; MS heeft normaal de filosofie dat zolang je moederbord hetzelfde blijft, de pc nog dezelfde is. Waardoor ik denk dat hij een id van je moederbord gebruikt bij de activatie.
Normaal ga je dus gewoon kunnen activeren zolang je moederbord hetzelfde blijft. Indien door een hardware error je moederbord moet vervangen worden kan het zijn dat je het nummer (zoals hoger aangegeven is) moet bellen. Maar dat zou ook geen probleem moeten geven.

Ik heb 1 keer moeten bellen en dat was omdat de key die ik van een msdnaa account had gekregen niet wou activeren. Ik dacht dat dit normaal een volume licentie was, dus misschien was die key al een keer te dikwijls gebruikt. ma3d was dat toen en die gaven me de raad om het nummer te bellen, waarna de activering gewoon lukte.

Dus, een nieuwe hdd zou niet mogen schuldig zijn aan het laten vervallen van een OEM licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Ok bedankt allen, ik kan dus met gerust hart mijn PC leeggooien en Vista herinstalleren :)

Dank u :)

Alle vragen hebben een antwoord

Pagina: 1