Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 12:15
Ik heb een Creative Zen Mozaic (4 GB). Deze laadt normaal gesproken op via de computer, via USB. Nu ga ik binnenkort op vakantie en heb ik onze stopcontact usb ding lader eens gepakt, maar om een of andere reden gaat mijn mp3 speler daardoor niet laden :?

Op de mp3 speler zit een USB A Mini, ik gebruik voor de verbinding met mijn computer een gewone normale USB A <-> USB B Mini snoer. Zelf vermoed ik dat het mogelijk iets te maken heeft met de vierde(?)(normaal ongebruikte?) pin van USB B Mini, aangezien ik hier eens een topic daarover tegenkwam. Heb deze helaas niet terug kunnen vinden (ja, weet waar het 'zoek'-veld is en heb deze ook gebruikt)

Alvast bedankt

[ Voor 0% gewijzigd door Roani52 op 15-06-2010 22:46 . Reden: USB A en B door elkaar gehaald ]

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vermoed dat Creative iets speciaals doet met de speler waardoor niet elke willekeurige 5V bron werkt. Bij mij werkte hij niet op een universele lader, wel op een USB hub met stroom en zonder PC (wel traag laden!). Met de Creative lader werkte hij natuurlijk ook, maar vreemd genoeg ook met de USB lader van een PDA. Heel vreemd.

Zeker aangezien ik een lader heb met slechts twee polen. Hier zit dan een omvormstekkertje bij wat er mini USB van maakt. En die werkt prima en snel met zowel een Zen V als een Zen.

[ Voor 21% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-06-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kan zijn dat de stopcontactlader te weinig power doorgeeft dan de Zen nodig heeft. Heb ik wel eens vaker gezien Ik heb er van DX eentje gehaald die 1000mA doorgeeft. Kost geen drol, voor dat geld kun je het iig gewoon proberen :)
Als ie met de zelfde kabel als je hem mee aan je PC hangt wel werkt, kun je de kabel iig uitsluiten.
Kan ook zijn dat de USB lader die je nu hebt gewoon stuk is, maar dat kun je dan wel met een adere apparaat testen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het zou natuurlijk wel kunnen dat hij bij USB connectie wel in een tragere modus wil gaan laden, maar verder alle te zwakke stroombronnen negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:13
Het is natuurlijk een truc van Creative zodat je de Creative oplader koopt. (Ik heb trouwens net hetzelfde probleem)
Neem even deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ru/connectors/usb_a_b_male.gif
Pin 1 en pin 4 zijn respectievelijk +5V en GND. Dan moet je nog via een spanningsdeler een bepaalde spanning op pin X krijgen.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kWlN5O7eNuYd9b6TKyPw2t2T/full.png
In plaats van de weerstand aan pin 4 te hangen, zou het ook werken om hem aan pin 2 en 3 te hangen.

(Ik heb het zelf nog niet getest, dus use at your own risk)

[ Voor 57% gewijzigd door Malantur op 15-06-2010 22:50 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
De stopcontactlader werkt wel bij de sony nogwattes van me moeder, dus daar ligt het niet aan.
Ook is het een 1000mA lader, dus dat is het ook niet. Ik gebruik exact dezelfde kabel als bij het aansluiten op me computer.
Whoops... heb geloof ik a en b door elkaar gehaald, het is dan toch een mini b...

[ Voor 37% gewijzigd door Roani52 op 15-06-2010 22:45 ]

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 02:56

The Wrecker

Networking Rulez

Ik heb me wel eens verdiept om zo'n lader na te maken:

Wanneer een lader conform de usb spec een amperage kan leveren op 5 volt dan zou het apparaat normaal gesproken dit moeten zien en detecteren (en ook beginnen te laden).

Echter (en voornamelijk ipod's/iphone's zijn berucht) zit er vaak een soort detectie ingebouwd. Zodat alleen merk eigen spullen werken op bijvoorbeeld een apple. Ik kan me indenken dat andere merken dit ook zouden kunnen hebben.

We hebben het hier niet over een apple, maar in de praktijk blijft het vaak uitproberen. De detectie zit overigens vaak op de twee datalijnen (de middelste 2 van de connector). Hier meet het apparaat een weerstand over (of bepaald gedrag).

My best guess zou dus zijn om een kabel te fabriceren met een weerstand tussen de 2 datalijnen als je het echt met die lader zou willen laden. Ik vermoed dat er nu op dit moment in zijn geheel geen circuit achter zit. Met een normale gevoedde usb hub zou het ook moeten werken (zoals hierboven me gesuggereerd word). Als het laden met een gevoed usb hub werkt dan weet je waarschijnlijk waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthew
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 18:39

Matthew

Jeroen is _niet_ de baas

Of je koopt een officiële lader.. denk je dat iedereen zoveel kennis heeft The Wrecker :P

http://en.store.creative....t.aspx?catid=13&pid=16648

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
OF je vraagt het op tweakers voor een reden: je bent een tweaker en vind je dat het moet gewoon werken via een normale manier als de officiële manier, al is het enkel om creative te pesten :P

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:13
matthew_o schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 22:55:
Of je koopt een officiële lader.. denk je dat iedereen zoveel kennis heeft The Wrecker :P

http://en.store.creative....t.aspx?catid=13&pid=16648
Je bent een tweaker of je bent het niet! :+

En langs de andere kant: €16 excl verzending, of even in de elektrohandel op de hoek een weerstandje van 470 ohm gaan halen voor €0,10 oid...

Schema is trouwens aan mijn vorige post toegevoegd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Malantur op 15-06-2010 23:01 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

M'n vriendin heeft deze speler ook en het opladen lijkt alleen te werken als de speler met het OS heeft gecommuniceerd over wat voor apparaat hij is. Zo'n officiële adapter zal wel een zelfde soort trucje uithalen.

Erg storend, want om nou te zeggen dat het ding snel oplaadt...

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 15-06-2010 23:27 . Reden: :P ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roani52
zit die draad die naar pin x gaat al in een standaard usb a naar mini b kabel? Want heb er hier toch een aantal, dan offer ik gewoon even zo'n kabeltje op. Lijkt me dat ie er in zit, anders zou ie via de computer ook niet op moeten laden...?

*Handtekening*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

niet eens, hij checkt gewoon het nivo op de pin x, en als dat niet *iets* is dan wil ie communiceren.
heb nog wel n lader liggen van motorola, die heeft hetzelfde gezeik, wil niet opladen met alleen 5v, zit dus ook zo'n weerstand iets in de oplader (heb 4 opladers omdat ik ze telkens vergeet, en toen ging mn telefoon dood, dus 4 opladers over, je mag dr een komen halen voor 2.50, of voor 2.50 + verzend stuur ik m op :P)
Pagina: 1