Twee weken geleden kocht ik deze NAS.
De redenen om voor deze te kiezen en niet voor andere waren voornamelijk:
* Gestelde gebruikers-gemak (plug and play)
* 5 bays
* Drobo Apps
Omdat ik thuis met 3 PC's en 3 Laptops zit, wilde ik voldoende schijfruimte, als ook enig zekerheid op de gegarandeerde schijf levensduur.
Daarom kocht ik er 5 wd2001fass (2TB schijven) bij.
De NAS en de schijven ontving ik via 2 aparte Nederlandse partijen binnen 24 uur.
De schijven installeren duurde ongeveer 10 seconden per schijf, waarna ik het Dorbo Dashboard installeerde, de NAS aan zette en direct een gemounte Public Share vond van 7.26 TB.
Via de Admin interface direct gekozen voor dual disk redundancy, waarna ik binnen 5 minuten "nog maar" 5.39 TB over had.
Via de functie van het Dashboard, daarna Drobocopy ingesteld en RSync, waardoor wijzigingen op mijn lokale files van specifieke directories automatisch gesynched worden naar de NAS.
Positief:
Het gebruiksgemak bleek 100% in overeenstemming met mijn verwachting.
De NAS draait (nog) in mijn huiskamer. Het ding zit in een enorm solide metalen casing met 1 grote fan aan de achterkant. Omdat het toch ruimte inneemt zal ik hem wel verplaatsen naar de meterkast a.s. weekend.
Aan de voorkant kan je een panel welke magnetisch vast zit verwijderen om zeer eenvoudig de schijven te plaatsen/verwijderen (hot swappable).
Ondanks dat ik voor 7200 rpm schijven heb gekozen is de DROBO FS erg stil. De ventilator hoor je wel als het stil is in huis.
Met de Jumbo Frames op maximum, kom ik aan 40 MB/s, welke voldoet. Een 720p film kijken vanaf de NAS over draadloos (G) gaat zonder schokken.
Meerdere shares zijn zeer makkelijk aan te maken en write en/of read te maken voor specifieke gedefinieerde users.
Negatief:
Prijs: De lege Drobo is relatief duur, als je hem vergelijkt met bijvoorbeeld een equivalent van QNAP of Thecus. Ik kocht hem voor EUR 599,- via Internet.
Op dit moment met Drobo FS firmware 1.0.4 gaan de schijven netjes in spindown na een zelf gekozen tijd, echter de ventilator blijft draaien. Kortom als je hem echt stil wilt hebben in je huiskamer moet je hem nu nog uit zetten, en dat lijkt me net niet de bedoeling. Data Robotics zegt dit probleem in de volgende firmware release op te lossen.
Jammer genoeg bleek de Cloud App van
Oxygen Cloud pas in juli 2010 beschikbaar. Hiermee kan je eenvoudig van buiten je netwerk, je NAS benaderen zonder technische kennis over configuraties etc.
Dus kan niet wachten om deze uit te proberen.
2 van mijn 6 machines hadden problemen om met behulp van het Dashboard de NAS te vinden. Waar dit aan lag geen idee, maar uiteindelijk werd het wel gevonden. De eerste discovery was blijkbaar erg afhankelijk van de volgorde van starten van de NAS en het rebooten van de machines.
Geen JBOD of "normale" RAID. Je bent verplicht de BeyondRAID te gebruiken. Dit werkt prima, echter ik kan me voorstellen dat sommige mensen zelf hun keuzes willen maken.
Mijn cijfer:
8/10
[
Voor 11% gewijzigd door
Mike22april op 16-06-2010 15:38
]