aanleggen thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-02 21:25
Binnenkort beginnen wij te bouwen, en daar hoort natuurlijk een bekabeld netwerk bij. Omdat de topics die dit behandelen relatief oud zijn (2008) stel ik m'n vraag in een nieuw topic.

Momenteel zit ik nog te twijfelen tussen cat 6 en cat 6a/7.

Gezien de afstanden relatief kort blijven (minder dan 50m) kan er in principe 10gbits over een cat6 (cfr wikipidia) Is cat6a (of7) de meerkost waard?

Hiernaast twijfel ik nog over UTP of STP
Qua prijs zitten ze niet ver uit elkaar, maar ik stel me vooral vragen bij
- het nut van STP in een gewoon huis
- de verwerkbaarheid van STP (en de duurdere? connectors)

Kan het bij UTP bv kwaad om het patchpaneel naast de zekeringenkast te plaatsen (lees: op de vloer kruisen de netwerkkabels diverse elektriciteits (230V) kabels.)

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:08

allure

Titaan fase 2/3

Utp is voor normaal gebruik binnenshuis ruim voldoende. :)
Ook een patchpanel werkt prima in een meterkast.

Als het een nieuw huis betreft, zou ik persoonlijk in elke ruimte minimaal 2 utp-aansluitingen aanleggen.

[ Voor 33% gewijzigd door allure op 15-06-2010 21:35 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Promy schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:09:
Kan het bij UTP bv kwaad om het patchpaneel naast de zekeringenkast te plaatsen (lees: op de vloer kruisen de netwerkkabels diverse elektriciteits (230V) kabels.)
Zelf heb ik wel last gehad van storing. UTP cat5a met een lengte van 80m naast een gasleiding, stroomkabel en krachtstroom. Niet echt een storing te noemen maar sneller dan 100mbit FD ging ie niet meer.

Als je de 10Gbit wil halen dan is cat 6a voldoende.
UTP of S(F)TP zal in een thuisnetwerk weinig uitmaken. Maar als je toch een nieuw huis gaat bouwen zou ik meer letten op de kosten.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:08

allure

Titaan fase 2/3

Krachtstroom is een ander verhaal, maar dat zul je niet snel in een woning aantreffen :)

• The Dolf
  • Niet online
allure schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:37:
Krachtstroom is een ander verhaal, maar dat zul je niet snel in een woning aantreffen :)
Ik weet toch niet of hij een villa of een veredeld tuinhuis gaat bouwen ;).

Vergis je daar trouwens niet in. Er zijn toch een aantal fornuisen die het toch echt nodig hebben. Mij gasfornuis met dubbele heteluchtoven was op geen andere manier aan te sluiten.

Gezocht!
Router

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wat ik me afvraag is hoe toekomst gericht moet het zijn. Een huis is dikwijls iets voor je leven en nu is cat6 voldoende maar binnen 50 jaar wil je misschien over schakelen naar een Tbit netwerk (ik noem maar iets) dan is die cat6 utp misschien net niet voldoende en moet je nieuwe cat? gaan leggen terwijl een cat7 stp misschien wel zou voldoen.

Natuurlijk ben je nu aan het bouwen en kan je niet zomaar geld buiten gooien, maar ik weet hoe dikwijls mijn pa heeft lopen grommelen en zeuren om het feit dat er toen toch maar rap rap en met weinig budget beslissingen zijn genomen waar hij nu spijt van heeft en waarvan hij een groot deel opnieuw heeft moeten doen.

Voor nu is cat7 overkill, en dat zal het ook blijven voor nog verschillende jaren. Maar na een tijd zal het zoals bij alles niet meer toereikend zijn. En dan moet je jezelf afvragen hoeveel geld jij er nu voor over hebt. De toekomst is ook nooit zeker, misschien kan je over 50 jaar overal fiber/supergeleiders tegen een prikje kopen, en dan zit jij daar met je cat7 welke eigenlijk al voorbij gestreefd was op het moment dat hij pas echt nut had.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
The Dolf schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:44:
[...]

Ik weet toch niet of hij een villa of een veredeld tuinhuis gaat bouwen ;).

Vergis je daar trouwens niet in. Er zijn toch een aantal fornuisen die het toch echt nodig hebben. Mij gasfornuis met dubbele heteluchtoven was op geen andere manier aan te sluiten.
offtopic:
dan nog is het zeldzaam, wat je vaker ziet is perilex, dus twee 16A groepen op 1 stekker. En wat er ook steeds meer wordt toegepast is dat er naar stroomvretende ruimte 25A kabeltjes worden getrokken, iig in nieuwbouw

ontopic:
niets aan toe te voegen, lekker gaan voor Cat6A

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

allure schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:37:
Ik heb gewoon krachtstroom hier thuis hoor. Hangt de kookplaat aan.

Vwb de TS: Ik vermoed zelf dat cat6a niet het extra geld waard is, zeker voor die korte afstandjes. Dan is singlemode glasvezel trekken waarschijnlijk goedkoper en meer toekomstbestendig. Lekker cat 6 nemen dus, tenzij 't prijsverschil met cat6a miniem is. Cat7 is helemaal overbodig, maar heeft als extra nadeel dat de kabels ontzettend dik en stug zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik verwacht echt niet dat je in huis ooit meer dan 1 gbit/s nodig gaat hebben. Op een gegeven moment is het zinloos om de resolutie/bitrate nog hoger te maken omdat je het verschil toch niet ziet met het menselijke oog.
In ieder geval wil je toch op safe spelen legt dan single mode fiber aan daar doen we tussen onze DC's 400 gigabit/s over heen. Apparatuur kost wel een half miljoen geloof ik

• The Dolf
  • Niet online
nielsl schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 23:54:
[...]

offtopic:
dan nog is het zeldzaam, wat je vaker ziet is perilex, dus twee 16A groepen op 1 stekker. En wat er ook steeds meer wordt toegepast is dat er naar stroomvretende ruimte 25A kabeltjes worden getrokken, iig in nieuwbouw
Daar heb ik dus geen ervaring mee aangezien mijn huis gebouwd is voor 1870 (heb er een foto van, bouwtekeningen zijn er niet meer).
Maar ik heb er ook een electrische poort aanhangen en die heeft ook krachtstroom nodig.
TrailBlazer schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 08:00:
Ik verwacht echt niet dat je in huis ooit meer dan 1 gbit/s nodig gaat hebben. Op een gegeven moment is het zinloos om de resolutie/bitrate nog hoger te maken omdat je het verschil toch niet ziet met het menselijke oog.
Tien jaar geleden heb ik gbit aangelegd en iedereen verklaarde me voor gek want dat zou ik toch nooit voltrekken. Ik ga er dan ook van uit dat over tien jaar SSD iets groter, sneller en betaalbaar zijn.
In ieder geval wil je toch op safe spelen legt dan single mode fiber aan daar doen we tussen onze DC's 400 gigabit/s over heen. Apparatuur kost wel een half miljoen geloof ik
Lijkt me een nutteloos advies vind je niet?

Gezocht!
Router

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-02 12:22
Ik denk dat je het zelf al een beetje aangeeft. Op dit moment is het op zich zinloos maar als je op safe wil spelen kan het wss geen kwaad. Enige alternatief dat je zou hebben is optisch maar dat gaat nogal duur uitkomen.
Persoonlijk zou ik voor cat6 gaan. Als stp dan toch maar een klein prijsverschil oplevert, waarom niet?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

The Dolf schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 03:02:
[...]

Daar heb ik dus geen ervaring mee aangezien mijn huis gebouwd is voor 1870 (heb er een foto van, bouwtekeningen zijn er niet meer).
Maar ik heb er ook een electrische poort aanhangen en die heeft ook krachtstroom nodig.

[...]

Tien jaar geleden heb ik gbit aangelegd en iedereen verklaarde me voor gek want dat zou ik toch nooit voltrekken. Ik ga er dan ook van uit dat over tien jaar SSD iets groter, sneller en betaalbaar zijn.
Voor datatransfer misschien wel ja. Voor streaming lijkt het me echt heel sterk omdat het gewoon geen toegevoegde waarde meer heeft om meer info ergens in te stoppen als je dat toch niet ziet.
[...]

Lijkt me een nutteloos advies vind je niet?
nee want dat geeft dus aan dat de meeste rek zit in singlemode fiber :> en ja ook die apparatuur zal goedkoper/kleiner worden.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 06:35:
Voor datatransfer misschien wel ja. Voor streaming lijkt het me echt heel sterk omdat het gewoon geen toegevoegde waarde meer heeft om meer info ergens in te stoppen als je dat toch niet ziet.
Er kan nog altijd andere data bij komen ... ik heb me er nog niet in verdiept maar (from the top of my head) 3D beelden, gaan die niet meer informatie dragen als standaard beelden? Of misschien in de toekomst andere 3D technieken.

@onder: Ik geef 3D als voorbeeld om te tonen dat er meer informatie kan zitten in een video stream als alleen de video. Wie weet wat voor technieken er bestaan over 15-20 jaar. En je wilt natuurlijk niet elke x jaar de bekabeling in je huis moeten vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door kluyze op 17-06-2010 10:05 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Op dit moment voldoet een 100Mbit/s netwerk voor de meesten. Ja, als je een nieuw netwerk aanlegt ga je natuurlijk snel voor de 1Gbit/s, maar het gros doet het met 100Mbit/s, wat genoeg is voor streaming van full HD films, alleen moet je soms even wachten met het kopieren van zeer grote bestande.

Als je dus rekening houdt met de bekabeling zodat je 10Gbit/s kunt verplaatsen zit je je zeker goed. Het is een nieuw huis, dus leg je niet alles in pvc pijp aan? Zo ja, dan kun je natuurlijk later, ooit, altijd nog je bekabeling vervangen, al gok ik dat je dat niet hoeft te doen.
kluyze schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:23:
[...]
Er kan nog altijd andere data bij komen ... ik heb me er nog niet in verdiept maar (from the top of my head) 3D beelden, gaan die niet meer informatie dragen als standaard beelden? Of misschien in de toekomst andere 3D technieken.
3D beelden vragen nooit meer dan 2x normaal beeld, maximaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 17-06-2010 08:41 ]

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-02 21:25
Bedankt voor de reacties!
ik ga zoiezo een aantal lege flexen (voldoende diameter en weinig bochten) leggen, en een blind plaatje voorzien in elke hoek (kan ik er later utp/coax/... in trekken)

ik denk dat ik voorlopig voor de cat 6 utp ga gaan, en kijken om de eventuele zware verbruikers (fornuis) voldoende ver te leggen, om de storing te beperken
Tenzij ik deze zomer natuurlijk een goeie aanbieding van cat 6a of 7 tegenkom >:)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-02 19:40
ik vraag me alleen af waarom je gasfornuis een kracht stroom aansluiting nodig heeft :S.
Zelf heb ik 100mbit liggen en dat werkt tot nog toe prima, ik stream ook full HD en dat gaat prima. Maar als je niks meer kan veranderen zou ik het snelste wat mogelijk is neerleggen(tot op zekere hoogte).

Verwijderd

Leg dan een extra lege 1/2 inch elektra buis. NU leg je gewoon cat 5 erin. Als je over een paar jaar cat 6 nodig hebt, dan kan je dat makkelijk in de nieuwe buis trekken. Of is misschien tegen die tijd glasvezel goedkoop, kan je die erin doen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hann1BaL schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 08:39:
Op dit moment voldoet een 100Mbit/s netwerk voor de meesten. Ja, als je een nieuw netwerk aanlegt ga je natuurlijk snel voor de 1Gbit/s, maar het gros doet het met 100Mbit/s, wat genoeg is voor streaming van full HD films, alleen moet je soms even wachten met het kopieren van zeer grote bestande.

Als je dus rekening houdt met de bekabeling zodat je 10Gbit/s kunt verplaatsen zit je je zeker goed. Het is een nieuw huis, dus leg je niet alles in pvc pijp aan? Zo ja, dan kun je natuurlijk later, ooit, altijd nog je bekabeling vervangen, al gok ik dat je dat niet hoeft te doen.

[...]

3D beelden vragen nooit meer dan 2x normaal beeld, maximaal.
Lol, nee hoor, je moet stereoscopie niet verwarren met (echt) 3d beeld, holografie

What if het beeld echt 3d is, dus dat je er omheen kan lopen. en iemand anders vanuit een andere positie dus ook iets anders ziet dan jij. Dat werkt op zijn minst exponentieel

dus zeg dat je een plat beeld hebt van 100x100 = 10000 punten
en een 3d beeld dus 100x100x100= 1000000 en niet 20000, het scheelt dan al een factor 50 ipv 2

maar dat duurt nog even

Iperf

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:07

M2M

medicijnman

fish schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 23:37:
[...]

Lol, nee hoor, je moet stereoscopie niet verwarren met (echt) 3d beeld, holografie

What if het beeld echt 3d is, dus dat je er omheen kan lopen. en iemand anders vanuit een andere hoek dus ook iets anders ziet dan jij. Dat werkt op zijn minst exponentieel

dus zeg dat je een plat beeld hebt van 100x100 = 10000 punten
en een 3d beeld dus 100x100x100= 1000000 en niet 20000, het scheelt dan al een factor 50 ipv 2

maar dat duurt nog even
je vergeet dat de compressie dan ook een stuk beter kan worden. maargoed, 1080P materiaal is 20 - 50 Mbit/s, van die factor 50 uitgaande kom je dan op 2500 Mbit/s uit. Geen flauw idee waar je dan vandaan wil streamen, aangezien elke minuut video 18 GB in beslag neem. Maar over 20 jaar is dat misschien wel de standaard...

om mijn mening te geven: ik zou niet sneller dan 1g leggen (cat 6 voor lange afstanden, en als geld een probleem is kun je voor korte stukken ook 5 wel gebruiken. Hier lukt het teminste prima (8 meter langs coax + analoge audio en analoge S-video). De kans dat je over 20 jaar echt 10G nodig hebt, is nihil aangezien de draadloze techniek natuurlijk ook niet stil zit en een kabeltje in je tv dan natuurlijk wel heel ouderwets is.

[ Voor 19% gewijzigd door M2M op 17-06-2010 23:43 ]

-_-

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je moet in dit soort gevallen kijken naar wat nu realistisch is en wat je nu nodig hebt, ga geen hoge investeringen doen voor de toekomst waar je nu nog niks aan hebt. Investeer dan liever in een systeem dat je in staat stelt eenvoudig te upgraden wanneer het nodig is. Voorlopig heb je ruim voldoende aan gigabit en zeker aan 10 gigabit. Als je zorgt dat al die kabels enorm eenvoudig te vervangen zijn kan je op elk moment in een uur of twee tijd je volledige huis upgraden wanneer het nodig is, dat lijkt me veel handiger dan nu dure zooi te kopen die je misschien nooit gaat gebruiken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1