Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een leuke draagbare mediaspeler. Momenteel gebruik ik een Ipaq, maar die heeft moeite met h264 en subtitles. Wel kan ik er makkelijk ebooks op lezen en muziek beluisteren op mijn software naar keuze (Windows Mobile 6).

De nieuwe generatie Android smartphones en tablets zien er erg leuk uit maar blijkbaar is het met software pover gesteld. Zo zou er geen mediaspeler soft voor bestaan die MKVs kan afspelen.

Bestaat er al een draagbare speler die h264 tot 720p, in MKV of MP4 formaat kan spelen, meerdere audiostreams aankan (keuze maken uit streams) en subtitles kan weergeven? Als die dan ook nog een goede e-book lezer software heeft, des te beter.

• whiplash369
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-01 15:27
Even rond gekeken en er zyn wel spelers die h.264 tot 720p ondersteunen.

Archos 5
http://www.archos.com/pro...x.html?country=nl&lang=en

Archos 7
http://www.archos.com/pro...x.html?country=nl&lang=en

Archos ondersteunt H.246 en volledige dvd's alleen met een extra plug-in die je via de Archos site kan downloaden
Ook worden diverse subs ondersteunt mbv plug-in. Over audiostreams kon ik niks vinden , maar als hij volledige dvd's ondersteunt zal hij ook wel meerdere streams ondersteunen.
Veel apps voor te downloaden misschien ook een E-reader app?

Cowon V5
http://www.cowonglobal.co...ONV5/cowonv5_overview.php

ondersteunt h.246 tot 720p, MKV en MP4 file-format support
Ondersteunt smi en srt subtitles en ook multi-audio voor avi en MKV.

in principe is de cowon V5 de speler die je zoekt maar ik zou deze review ook lezen die niet zo positief is:
http://www.anythingbutipo...05/cowon-v5-hd-review.php

[ Voor 8% gewijzigd door whiplash369 op 18-06-2010 01:16 ]

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:42
Kijk ook eens naar chinese pmp's: zeer betaalbaar en presteren uitstekend, gewoon sleur en pleur en ze spelen bijna alles af > http://www.houseofdap.com/

Voor video zou ik een speler met een Sochip chipset adviseren, die heeft op dit moment de beste prijs/prestatie verhouding en is zuinig met de batterij. Met name de Ainol V9000HDA doet het erg goed (zoek ook wat reviews op youtube). Het is geen ipod tocuh interface maar hij doet wat ie moet doen.

PS: Houseofdap is een prima shop met uitstekende service, heb er zelf een paar keer besteld.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Even rondgekeken is Ainol V9000HDA 1 van de weinige spelers met 1080p output. Het zou 1080p media kunnen afspelen. Er zit normale HDMI poort op.
De GUI is netjes en genoeg basis informatie. Modern.

Een andere blikvanger is Window G85. Deze is niet 1080p maar het heeft wel opzoekfunctie, rekenmachine, woordenboek... leek meer veelzijdig apparaat.

Youtube heeft genoeg beelden voor. Kijk maar rond.

Edit: terwijl ik rondkijk op Youtube, zijn er alweer gros "FullHD" spelers te koop. Het is duidelijk dat er nieuwe generatie spelers komen die steeds meer in staat zijn om 1080p te spelen.
720p zijn er genoeg te vinden, maar 1080p krijgt ook meer aandacht.
Voorbeeld merken:
- Ramos T11TE/T13FHD / T17FHD
- Chuwi P7L / P7II (slecht scherm/geen touch)
- Teclast C510HD (geen touch)

Ainol en Window hebben beide moderne interface, de rest is vrij spartaans en weinig informatie. Vooral Ainol knalt boven iedereen uit met handige herbruikbare verpakking. De meeste hebben simpele kartonnen doos.

Op dit moment is Ainol de beste apparaat.

[ Voor 52% gewijzigd door MrDummy op 21-06-2010 12:39 ]

• chim0
Klopt, maar let wel op dat het met video's hit-or-miss is omdat er zoveel manieren zijn om een video te encoden, je weet dus niet van tevoren of het gaat werken of niet. MKV's bijvoorbeeld zijn erg in trek maar hiermee hebben ze toch enigzins moeite (lipsync, vertraging en stotteringen enzo), vooral diegenen die met high profile settings zijn ge-encode, maar verder spelen ze bijna alles af.

Die 1080p en HD kreten moet je met een korrel zout nemen, zegt volgens mij meer over de output van de speler dan de werkelijk formaat die die ondersteund.

Voor video zou ik de V9000HDA adviseren, voor audio de G85. De G85 bevat namelijk de RK2806 chipset en deze is toch wat minder in videoprestaties dan de Sochip SC9800. De interface van de G85 daarintegen is idd wat beter.

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 21-06-2010 11:41 ]

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Een tijdje terug leken er PMP's te gaan komen die ook echt 720p konden afbeelden op hun scherm. Dus niet alleen 720p files kunnen afspelen, maar waarbij het scherm ook 1280x720 resolutie heeft en niet het beeld wordt gedownscaled naar 800x480 of daaromtrend. Ik kan ze echter niet vinden, en ze hoeven voor mij echt geen weggooiprijs te hebben.

Wat ik zoek is:
  • 7 tot 9 inch scherm met 1280x720 resolutie en goeie kleurweergave.
  • soepel afspelen van alle bekende formaten (AVI, MKV etc), ook 1080p (die dan op het schermpje gedownscaled wordt naar 720p. SD video wordt uiteraard geupscaled.
  • (mini) HDMI, waarmee naast 480, 576 en 720 ook 1080p kan worden gekeken op een HD-TV/Monitor.
  • goeie subtitles support, dus srt, maar ook sub/idx en anderen
  • SD, SDHC. Geen microSD.
  • Simpele userinterface, bedienbaar met knoppen (achterkant of zijkant) of een stylus. Niet fancy, wel goed werkend, bijvoorbeeld als de Archos 605. Al dat touch gedoe is leuk/handig/nuttig voor een smart-phone maar niet voor een device om video te kijken - het maakt alleen het scherm maar smerig.
  • Agenda, internet (browser), netwerk, games etc volkomen oninteressant. Ik zoek een goeie video en audio speler, voor de rest heb ik andere apparaten (m.n. smart phone en netbook). Enige wat nog handig is (en uiteraard simpel als het al goed video kan spelen) is bekijken van foto's.
  • Redelijke batterijduur, maar vooral snel opladen met simpele oplader.
  • Pre: bij afspelen van alleen audio dat scherm (automatisch) uit kan gaan om energie te besparen.
Iemand die een speler kent die hier aan voldoet? Of eentje die binnenkort uitkomt? Voor goeie tips zou ik echt heel dankbaar zijn.

• MrDummy

MrDummy

arsimo schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:45:
Een tijdje terug leken er PMP's te gaan komen die ook echt 720p konden afbeelden op hun scherm. Dus niet alleen 720p files kunnen afspelen, maar waarbij het scherm ook 1280x720 resolutie heeft en niet het beeld wordt gedownscaled naar 800x480 of daaromtrend. Ik kan ze echter niet vinden, en ze hoeven voor mij echt geen weggooiprijs te hebben.
Let wel, 7" en 9" zullen amper 1280x720 bereiken, laat staan bij Chinese PMP's. Vergeet dat maar. Ze zullen niet meer dan 1024x600 weergeven. En ook al zoek je ze op, het kunnen oudere modellen zijn met minder mogelijkheden. En prijs zal mogelijk 1,5x tot 2x verdubbelen bij groot formaat PMP's, ze zijn niet meer compact om b.v. in je jaszak te stoppen. Zoveel geld is de moeite niet waard, kans is groot dat de GUI nogal spartaans uitziet.
(Zelfs mobiele DVD spelers op 10 inch is nog steeds 800x480, niet 1280x720)
Voor zover ik kan zien heeft Ainol ook iets grotere variant van 5 inch. Dat is al stuk beter voor kijken.
Ainol heeft mini-HDMI, en kan dus 1080p op je televisie tonen. Met OTG USB functie kun je USB hd aansluiten en zo geheel laten werken als mediaplayer.
Vergis je niet in MicroSD. Ook er is MicroSDHC van tot 32 GB. Kijk eerst goed rond, SDHC is ook beschikbaar in kleinere kaartformaat.
Verkijk je niet op de knopjes. Vroeg of laat is touch screen toch prettiger omdat het snel bedient, zeker als je snel wil jumpen in muziek of video. De knopjes zijn vaak klein en niet vlot te bedienen.
Ainol kun je opladen over USB, wat dus onderweg makkelijk maakt. Geen extra laders meenemen. En als je energie tekort komt, kun je accu voeding meenemen (zoals Philips).
Stereo speakers zijn ook zeldzaam bij PMPs. Ainol heeft er toevallig twee achter, meeste spelers doen met één mono speakertje.

Je moet eens de Youtube beelden bekijken. http://www.chinesegadgets.net/ainol-v9000hda-review/ heeft een review van een Nederlandse bodem (Engels site, maar wel in Nederland) en hij is positief over Ainol PMP.

Er is wel lang bestaande 9 inch Archos Android Internet device, maar die is niet 1080p en veel duurder.

Even gekeken op site, http://www.houseofdap.com...0-8-9-inch-1080p-otg.html is 8,9 inch apparaat, maar wel met 1024x600 beeld. Helaas géén HDMI. Zoals je kan zien zijn grotere modellen niet altijd beter. Het is meer voor keuken pmp.

Vergeet niet dat er maar weinig pmp's zijn met nette GUI. Ainol en Window zijn voorzover bekend dat ze mooie GUI hebben. De rest is spartaans en zal je weinig plezier hebben om door 8 GB media te bladeren. Let dus goed op.

En omdat Ainol nu veel verkochte PMP is, is de kans op nieuwe en betere firmware ook stuk groter. Hou daar dus rekening mee. China heeft gewoon teveel PMPs gemaakt, en ik geloof niet dat allemaal firmware support behouden voor een tijdje.

Ainol heeft zeker mijn aandacht gekregen, mogelijk eens kopen over een tijdje. :)

• arsimo
Merci voor reactie MrDummy. Ik heb me er al enige tijd in verdiept dus veel nieuws voor mij meld je niet (maar dat kan jij niet weten).

Ik zoek echt een 7 of 8 inch met 720p. Ik heb een 5 inch met 480p (Archos 605), bevalt prima, maar ik wil een PMP met native 720p (dus niet downscaled) en dat op een scherm waarop die resolutie zin heeft, dat betekent dus 1,5 x 5 inch, ergo, rond de 7 a 8 inch. 7 inch PMPs zie ik wel, ook op de door jou aangeven site, maar allemaal 480p schermen. Voor mij niet interessant. Hopelijk komen er ooit echte 720p PMPs, het zal dan wel enige jaren duren helaas. De modellen die jij aangeeft zullen vast mooi zijn, maar hebben voor mij veel te weinig meerwaarde t.o.v. wat ik nu gebruik.

Wat betreft vele gigs's aan media, ik heb daar geen fancy touch-GUI voor nodig, juist liever niet. Ik organiseer mijn media (video's en muziek) op de desk- of laptop, beheer deze op mijn servers en plaats de gewenste files met een simpele handeling voor mobiel gebruik op SD-kaartjes. Onderweg (trein, vliegtuig, hotel etc) wil ik lekker kijken/luisteren en heb ik geen enkeel behoefte aan fancy gemanupuleer op een PMP. Keep it simple, vooral met veel files.

Mijn voorkeur voor SD(HC) en niet microSD's is dat ik veel andere apparaten heb met SD, dus makkelijk en snel met uitwisseling. Zelfs met mijn Canon spiegelreflex gebruik ik nu vooral SDHC-kaartjes d.m.v. een CF- naar-SD-adapter. Voor een kleine smartphone kan ik microSD begrijpen, maar voor een PMP tussen 5 en 8 inch is SD klein genoeg, met mijn Archos 605 heb ik geen enkele behoefte aan kleiner dan SD kaartjes..." dus met een (potentiele) 7 a 8 inch 720p PMP uiteraard dan ook niet.

• MrDummy

MrDummy

Voor 9 inch verwacht ik niet 1280x720 display. Wel 1024x600. En zelfs over jaar verwacht ik NIET snel 1280x720 displays. Omdat het duurder is en pixeldensity is heel hoog. Mensen kopen liever speler die alles keurig afspeelt in plaats van speler met 1280x720 maar niet alles mooi afspeelt of toevallig vaag scherm heeft. De hoge prijs zal velen afschrikken terwijl kleinere net zo krachtig en veel kunnen. Waarom zou je grote display nemen als er HDMI op zit? Sluit maar op de TV en je hebt al groot scherm voor je.

1280x720 is wel mogelijk op 12 inch, maar dan is het al flink groter en duurder en niet meer handig reisapparaat voor onderweg. En ik ken géén 12 inch PMP (wel compacte TV met DVD, maar beslist niet als goede PMP en 1080p). De prijs is zo hoog dat je net zo goed netbook kunt nemen die wel juiste resolutie heeft en alles kan afspelen met gratis codec pack. De laatste generatie zouden al meer in staat zijn om 1080p te afspelen (720p is al zeker).

Bovendien dienen PMPs klein te blijven, en daar zal vrijwel nooit 1280x720 display in zitten. Er is wel Sony netbook met 9 inch high resolutie scherm iets van 1280x600 scherm. Maar niet 16:9 display. En zijn power is zwakker voor 1080p weergave.

En microSD wordt zo weer SD met een adapter erbij. Ik zie daar helemaal geen probleem in.

Je zal dus compromis moeten zoeken met wat er nu te koop is. In komende jaar zal er geen speler komen die aan je wensen zal voldoen. Ze worden wel krachtiger, maar zeker niet 1280x720 op 7/9 inch.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 21-06-2010 17:40 ]

• arsimo
720p op 7 tot 8 inch komt er zeker. Sterker nog, ze zijn zelfs aangekondigd, zoals de Lisse MyRacer H10 (december 2009, alleen nog nergens te koop geloof ik), een model van Viewsonic en meerderen.

En technisch is het ook geen enkel probleem als er nu vele 4.5 en 5 inch schermen met 480p bestaan, sterker nog mijn Sony Ericsson X1 is zelfs 3 inch met 800x480, dus een kwestie van ruwweg anderhalf keer groter met dezelfde pixeldensity en men heeft 1280x720 pixels. Dus een 7 of 8 inch 720p is technisch niets lastiger dan een 5 inch bij 800x480, en dus ook tussen de 6 en 7 inch is geen probleem. Zelfs de kosten zullen dus eigenlijk wel meevallen, nu of een jaar, en zeker over twee jaar. Er komen vast voldoende Chinese modellen onder de $200,-, kan niet anders.

Ook de voldoende krachtige en zuinige chipsets komen er aan, de facto zijn ze er al.

Ik wacht rustig even af, ik hou het zolang bij mijn Archos 605.

[ Voor 5% gewijzigd door arsimo op 21-06-2010 20:24 ]

• chim0
Mja, de grote jongens zoals Sony, Cowon en Apple hebben natuurlijk betere firmware en prachtige gebruikersvriendelijke, en vooral logische (denk aan ID tags sorteren en album etc), interfaces (daar moet je het bij chinese spelers niet voor doen) maar die chinese spelers spelen wel bijna alles af en het is gewoon sleur en pleur, wat veel mensen toch makkelijk vinden. Plus het feit dat er tegenwoordig een HDMI poort en OTG (On The Go) op zit dus je kan er een externe harde schijf, camera of USB stick aan hangen en op je TV kijken via tv-out. Maar het met name de compatabiliteit van videobestanden wat deze spelers interessant maakt (naast de prijs).

• MrDummy

MrDummy

Technisch is het mogelijk, maar ik verwacht niet snel 1280x720 Chinese PMP. Misschien van duurdere merken wel, maar een Chinees model verwacht ik niet. Zo'n zeer hoge pixeldensity scherm is duurder te maken dan 800x480 3 inch en dus hoge productie fouten. Daar zitten de Chinezen niet op te wachten.

En ook al komt het op markt (als dure merk), de prijs zal hierdoor zeker 2 keer zo duur zijn. Kan je net zo goed netbook nemen die het ook zo weergeeft en afspeelt.

Het gaat om realiteit en verkoopbaarheid. Mensen zullen eerder voor compactere 5 inch kiezen dan voor 7/9 inch die mogelijk twee keer meer kost. Misschien hou je rekening met succes van iPad, en dat er compacte high resolutie apparaten verschijnen voor e-book doeleinden met afspeelmogelijkheden.
Maar ook dan nog worden deze apparaten wel flink duurder. Velen zullen dat niet snel kopen.

Edit:
Lisse MyRacer H10 is 5 inch. Met 1280x720 op 5 inch kun je niet op oog niveau veel meer details zien. 800x480 is hiervoor al scherp genoeg voor. Dan moet je scherm heel dichtbij je ogen houden, maar wie doet dat graag? Nee. En jammer geen 1080p en MKV, een gewoon flop. Oke, de kans is mogelijk dat er paar modellen komen, maar ik vind het zelf gewoon overkill. Ik wil ontspannen film kijken, niet om mijn ogen in te spannen om details te kunnen zien!

[ Voor 21% gewijzigd door MrDummy op 22-06-2010 00:19 ]

• chim0
Het grootste probleem nu met 5" schermen (in het geval van chinese pmp's) is de bottom viewing angle maar er is een aantal uitzondering dat betere kwaliteit schermen gebruikt met wel goede angles.

Wat 1080p MKV betreft, mensen gebruiken het vaak voor de tv-out en dat werkt goed (ondertitels worden ook ondersteund) en dan heb je voor rond $150 een prima pmp die bijna alles afspeelt. Wat dat betreft kunnen de duurdere merken daar niet aan tippen maar ik denk dat dat ook het doel is van chinese pmp's: simpele interface maar een krachtige chispet die HD content kan afspelen.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-11 15:09
Ik heb zelf sinds kort de Ainol V9000HDA 8gb. Prima ding en lijkt aan al je eisen te voldoen. Check mijn review hier.

too old, too cold

• MrDummy

MrDummy

Ik zit ook te denken die Ainol te gaan bestellen. :)
De kracht van de ding maakt me nieuwsgierig.

• arsimo
Heb in afwachting op een echte 720p PMP (wat dus nog wel ff zal duren) een Ainol P810 16GB besteld, over een week in huis als het goed is. Een beest van een ding dat alles speelt en ook met SD(HC) kaartjes, HDMI, USB OTG etc en een 8 inch scherm! Niet voor in de binnenzak, maar ideaal voor onderweg.

Edit: met dezelfde superchipset als in de Ainol V9000HDA: de SC 9800.

[ Voor 11% gewijzigd door arsimo op 30-06-2010 09:25 ]

• Negakinu
Als je hem krijgt, zou je me dan kunnen vertellen, hier of via email, hoe lang de batterij van die speler meegaat? Ik hoor veel berichten over hele korte batterij duur (1- 2 uur)maar in de specificaties staat 5 uur. Mijn Ainol V9000HDA gaat ongeveer 4 uur mee.

too old, too cold

• arsimo
Ik zal de gebruiksduur laten weten. Ik heb in een forum gelezen dat ie continu 720p MKV's (H.264) achter elkaar doorspelen rond de 4 uur aankan. Maar ik ga het zelf testen uiteraard.

• Negakinu
Bedankt! Ik ben benieuwd. Ik wil deze eventueel ook nog aanschaffen gezien mijn V9000HDA me zo goed bevalt. :)

too old, too cold

• MrDummy

MrDummy

Ik heb V9000HDA besteld. Wel een zwarte versie omdat zwarte kader beter is bij films kijken.

Het verschil tussen P810 en V9000HDA is dat V9000 een touchscreen versie is. P810 zal dat niet hebben.

Ik vind "8 inch" niet erg waardig voor onderweg. Het is immers groter en dus moet je grotere tas hebben.
Je spreekt van onderweg als je het in je jaszak kan steken en makkelijk onderweg kan kijken als je niks te doen hebt onderweg, zoals in de trein.

Bovendien is resolutie hetzelfde gebleven, zodat ik toch nog gewoon voor 4,3 inch kiest.
5 inch is ook goed, maar heeft scherm hoek problemen.
8 inch heeft ook dezelfde minder goede kijkhoeken, dus je moet goed voor zitten.
Voordeel is wel de gewone SD kaart slot in P810. En normale USB slot zie ik ook nog.
Maar geen touchscreen, ondanks vrijwel dezelfde GUI ontwerp.

Het gemak van snelle bediening met touchscreen zal je snel missen in P810.
YouTube: Ainol P810 - The 1080P Digital Photo Frame turned media monster player laat goed de schermprobleem zien onder de hoek.

Met 2500 mA win je misschien 1 uur mee, maar grotere scherm heeft meer leds voor licht.
Er is gemeld dat V9000HDA 4 uur doet met 1080p en 6 uur met 720p.
Het kunnen opladen van V9000HDA over USB betekent dat ik met USB-dynamo even bij kan laden en zo langer kan kijken.

Ik denk dat we als Ainol liefhebbers eens aparte topic moeten maken in deze forum, want we praten nu verder met Ainol en topictitel gaat daar niet eens over.

• arsimo
Ik heb een uitgebreide videoreview bekeken van de Ainol P810 en daaruit blijkt dat de interface heel makkelijk te bedienen is dmv goedgeplaatste knoppen aan de boven en zijkant van de speler. Dat die geen touch screen ondersteunt vind ik voor een dergelijke PMP geen minpunt: geen vlekken op het scherm, en omdat het bij normaal gebruik vrijwel alleen gaat om kiezen uit lijstjes (menuitems, bestanden e.d.) om een film of playlist op te starten heb ik geen behoefte aan touch screen. Ik gebruik de touch bediening op mijn archos 605 ook zelden. Overigens niets tegen touch screens in het algemeen, integendeel, op mijn smart phone zou ik het niet willen missen, maar daar werk ik dan ook heel anders mee dan met een PMP - veel meer en complexere userinterface handelingen in een korte tijd.

8 inch is erg groot voor een PMP, heb je volkomen gelijk in, en daardoor ongeschikt om in de binnenzak mee te nemen (ik schreef dat ook). Maar ik heb zo goed als altijd een rugtasje of ordner bij me en daar past die zonder problemen in. Het grote voordeel lijkt mij, en daarom heb ik hem gekocht, een goed zicht op de video (mits in de juiste kijkhoek inderdaad, die overigens niet zo beroerd is) wat een ontspannere kijkhouding dan bij een kleiner scherm geeft - bijvoorbeeld in trein of vliegtuig lekker achterover zitten en de speler op tafeltje voor je. Of voor meerijders in een auto waarbij speler in een houder. Of lekker lui in bed en de speler op een meter afstand voor je op schoot. Bij een speler met een kleiner scherm neigt men toch snel naar vooroverbuigen of de speler oppakken, zeker als men even iets goed wil zien.

De resolutie is dezelfde (800x480) en daardoor de pixeldichtheid lager, zeker, maar omdat ik verwacht dat de oogafstand naar het scherm wat groter zal zijn (vanwege dat ontspannere kijken wat ik net beschreef) denk ik niet dat men dat merkt, integendeel.

Toegegeven, het is afwachten of het in de praktijk ook zo zal worden ervaren als ik verwacht. Het is me de gok wel waard, zeker omdat de speler die ik echt wil (met een echte 720p scherm) er toch nog niet is. Er komt wel snel een speler met een 600p scherm (7 inch) van Ainol, dat zou nog eventueel een tussenstap zijn. Die P810 kan ik dan altijd nog blijven gebruiken voor mijn dochterje achterin de auto die zo lekker haar favoriete tekenfilmpjes kan kijken onderweg...

Het opladen van de P810 gaat ook gewoon met 5V, gelijk aan USB-spanning. Er is gewoon een simpel kabeltje te koop van USB naar de DC-plug die de P810 gebruikt, dus opladen met een USB-lader (ik heb zelf zo''n hele sterke 3A-versie met meerdere ingangen), USB-dynamo of USB-autoaanstekeradapter kan ook heel makkelijk. En dan blijven de USB-poorten van de P810 nog gewoon beschikbaar ook.

Oh ja, een leuk dingetje van de P810 nog, hij is ook bruikbaar als simpele e-Reader. Naast txt-bestanden (dat doen meer PMPs), kan je er ook PDF's op bekijken.

NB: een Ainol-draadje is geen gek idee. Als ik praktijkervaring met die P810 opgedaan heb zal ik hier zeker e.e.a. over melden, o.a. dus die batterijduur.

[ Voor 9% gewijzigd door arsimo op 01-07-2010 10:53 ]

• MrDummy

MrDummy

Verhip, levering zwarte versie is bijna niet mogelijk, waardoor ik een witte moet nemen op hun advies...
Bah, had graag zwarte gewild.

• chim0
MrDummy schreef op maandag 05 juli 2010 @ 00:19:
Verhip, levering zwarte versie is bijna niet mogelijk, waardoor ik een witte moet nemen op hun advies...
Bah, had graag zwarte gewild.
War heb je hem gekocht? Want ik zie dat je bij Houseofdap wel een zwarte 8GB kan bestellen.

Ze hebben ook een 16GB maar alleen in het wit maar misschien als je een mailtje stuurt, dat ze wel een zwarte 16GB kunnen regelen.

• MrDummy

MrDummy

Zwarte 8GB versie, maar krijg te horen dat het voor lange tijd niet leverbaar is.
Ineens is het wel shipped, maar ik weet niet of het wit of zwart is.

Ja ze hebben zwarte in de lijst staan, maar die is beperkt leverbaar. Witte wel beter leverbaar.

• Negakinu
Ik heb de afgelopen twee dagen een enorme toestand gehad met mijn Ainol V9000HDA. In het kort:

1. totale firmware crash. opeens! niets raar mee gedaan! zo deed ie het, zo was ie dood.
2. speler reageerde niet meer op usb en werd niet meer herkend.
3. vanalles geprobeerd. niet opnieuw kunnen flashen.
4. bewust kortsluiting gemaakt op flash geheugen chip met een paperclip om hem te resetten
5. speciale service menu knoppen combinatie in combinatie met Livesuit firmware flasher kreeg hem toen weer aan de gang.

Voor het hele verhaal check deze thread:

Die dingen hebben echt gare firmware. Totaal onvoorspelbaar. :) Als hij ooit dood lijkt: er is nog hoop!

too old, too cold

• chim0
Mja, dat is vrij normaal bij chinese MP4 spelers. De hardware is prima maar de firmware is soms om te huilen, al verschilt het wel erg per fabrikant. Het euvel is een beetje dat er 1 chipset is en die komt met standaard firmware vanuit de fabriek en iedereen gebruikt dezelfde firmware, sommige passen alleen het opstartscherm aan of het hoofdmenu maar voor de rest is het wat je van de fabriek af krijgt. Er zijn wel uitzonderingen, zoals Window en Cube, die willen nog wel eens wat meer aanpassen maar de basisfuncties blijven vaak hetzelfde. Chipset bakkers geven ook geen broncode weg aan derden om de firmware aan te passen. Rockchips bijvoorbeeld houdt de kaken stijf op elkaar en geeft de SDK niet vrij zodat derden de firmware kunnen modden tot frustratie van vele gebruikers want functionaliteit en gebruiksgemak zoals op een iPod of Cowon is ver te zoeken. Maar qua sleur & pleur zijn deze spelers wel ideaal, je kan er alles op gooien en het speelt het gewoon af.

[ Voor 7% gewijzigd door chim0 op 10-07-2010 06:20 ]

• arsimo
Tja, Chinese firmware.

Heb nu een paar dagen mijn Ainol P810 binnen en ben flink aan het testen en experimenteren er mee. De firmware valt me nog mee, maar dat komt vermoedelijk omdat Ainol al vele SoChip-based spelers heeft uitgebracht en langzamerhand de firmware iets acceptabels begint te worden. Echt best is het nog steeds niet en de gebruiksvriendelijkheid laat nog flink wat te wensen over, maar min of meer alles doet het wat het belooft te doen en dat is al heel wat voor Chinese spelers.

Binnenkort meer over deze speler alhier, maar de belangrijkste issues tot op heden:

- HDMI-out werkt niet als het video materiaal van de SD(HC)-card komt. Kwam ik pas na veel frustraties achter omdat ik juist alles testte met files vanaf SD(HC)-kaartjes. Vanaf intern geheugen (16 GB) of storage devices via USB (sticks, harddisks) werkt het gelukkig wel prima. Maf genoeg spelen dezelfde files vanaf dezelfde SDHC-kaart wel goed op het LCD-scherm van de speler! Het zou ook dus een hardware beperking kunnen zijn, iets met onvoldoende bandbreedte ergens op de bus als zowel de SD-ingang als de HDMI-uitgang wordt gebruikt.

- De preciese oorzaak en condities weet ik nog niet, maar flink volle SD(HC)-kaartjes geformatteerd als FAT32-schijf geven soms rare effecten. NTFS-geformatteerde SDHC kaartjes werken feilloos gelukkig.

- Positieve verrassing is dat IDX/SUB ondertitels werken terwijl dat nergens vermeld wordt. SRT werkt natuurlijk ook, maar dat staat ook in de specs.

- Helaas niet de positieve verrassing dat M4a-bestanden werken (vooral van Apple bekend containerformaat voor zijn AAC-muziek), naar eerlijk is eerlijk dit formaat staat ook niet in de specs. Als je de files transcode naar een .AAC-file (in feite een vrijwel containerless formaat van AAC-muziek) dan werkt het wel. Alle andere bekendere geluidsbestanden (van MP3 tot OGG) werken zonder aanpassingen uitstekend.

- 720p en 1080p MKV's spelen feilloos. Op zich belooft Ainol/SoChip dat ook, maar het is toch altijd even afwachten of dat in de praktijk ook zo is. Het is de kracht van deze spelers tenslotte.

- Kijkhoek van het scherm is beperkt maar te doen. Het grote 8-inch scherm is uiteraard voor de prijs niet de meest dure en luxe variant en t.a.v. de kijkhoek is dus ingeleverd. Backlight is ook niet echt sterk dus kijken in sterk verlichte ruimtes of buiten met stevig daglicht is met wat donkere films en video's niet goed te doen. Maar in de trein (mits de zon niet op je scherm), vliegtuig, thuis, hotel, achterin de auto etc etc is het prima bruikbaar.

• Negakinu
Bedankt voor de info! Ik had zelf nog een paar vragen:

1. batterij duur? hoe lang speelt hij 720p content af?
2. contrast beeldscherm? op mijn V9000HDA moet ik in donkere scenes de player kantelen om het goed te zien
3. PDF support? Is dit vloeiend? Hoe lang laden de pagina's? 8" PDF reader is toch wel interessant.
4. Werkt component-uit wel van SD kaart?
5. audio sync problemen in MKV? Ik merk soms enige vertraging tussen beeld en geluid.
6. kun je de subtitles ook uitzetten? op mijn Ainol moet ik het SRT bestand wissen als ik het niet wil gebruiken

thanks! :)

too old, too cold

• MrDummy

MrDummy

Negakinu schreef op zondag 11 juli 2010 @ 18:07:
Bedankt voor de info! Ik had zelf nog een paar vragen:

1. batterij duur? hoe lang speelt hij 720p content af?
2. contrast beeldscherm? op mijn V9000HDA moet ik in donkere scenes de player kantelen om het goed te zien
P810 heeft dezelfde chipset als V9000HDA. Dus vrijwel hetzelfde afspeeleigenschappen en mogelijkheden.
Firmware zal ook wel vrijwel hetzelfde zijn, denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Excuus, wegens omstandigheden geen tijd gehad deze nota bene zelf gestarte topic op te volgen, en een beetje uit het oog verloren.

Allemaal: heel erg bedankt voor de vele nuttige tips. Door de vele linkjes ook bij enkele leveranciers terecht gekomen.

Ik denk dat ik maar een Ainol ga proberen, voor de prijs hoef je 't niet te laten. Voorlopig denk ik maar niet aan de douane rekening :) Is er overigens een goede winkel voor deze dingen binnen de EU?

Negakinu, wat me een beetje zorgen baart is jouw review, meer bepaald dat er vervorming in alle audio zit. Is dit voor alle modellen zo, of enkel dit model, of had je een defect?

Verder nog een vraagje voor de Ainol eigenaars: video met AC3 werkt neem ik aan? AC3 staat niet in de lijst met audio codecs, evenals DTS. Zonder support voor deze formaten is er wel een probleem.

• arsimo
Verder nog een vraagje voor de Ainol eigenaars: video met AC3 werkt neem ik aan? AC3 staat niet in de lijst met audio codecs, evenals DTS. Zonder support voor deze formaten is er wel een probleem.
Ja, beiden werken.

[ Voor 5% gewijzigd door arsimo op 17-10-2010 11:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Arsimo! De Ainol v8000hdy en v6000hdt zien er het aantrekkelijkst uit.

Maar moeilijk leverbaar lijkt het wel. Weet iemand een goed adres, vooral voor de 6000?

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:15

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf de cube H900HD, zelfde chipset als de ainol 9000 namelijk de 9800. Mooi apparaat en mooi scherm. Heeft geen touchscreen maar een beweegtoets rechtsboven en 4 toetsen op de achterkant. Voor mij is het goed genoeg om gewoon een serie aan te zetten of te browsen door bestanden. Voor muziek is het niet echt prettig maar dat zal je hier niet op doen.

Hij is 7inch met 800x480 en dat is best scherp, als ik er gewoon 1gb 720p series opzet werkt het prima en ook 1080p bestanden speelt hij af. De kijkhoek is vooral naar beneden vrij slecht, naar boven, links en rechts is die best wel goed.

Accuduur is nog wel ok, ongeveer 4/5 uur met het scherm aan houd hij vol.

Ik vind het een fijn apparaat voor 100 euro om elke dag een uur een en een uur terug serietjes te kijken.

• MrDummy

MrDummy

Ainol heeft aantal nieuwe firmwares uitgebracht. Voor V9000HDA ook, en kan nu ook PDF en ebook (epub / fb2) lezen. Te downloaden vanaf Ainol website.

Let wel dat je niet met 64 bits windows gaat updaten. Veiliger is 32-bits XP, dan kan de usb driver geladen worden, zodat de firmware upgrade kan verdergaan.

[ Voor 7% gewijzigd door MrDummy op 18-10-2010 08:19 ]

• chim0
Verwijderd schreef op zondag 17 oktober 2010 @ 14:44:
Bedankt Arsimo! De Ainol v8000hdy en v6000hdt zien er het aantrekkelijkst uit.

Maar moeilijk leverbaar lijkt het wel. Weet iemand een goed adres, vooral voor de 6000?
Houseofdap.com, prima winkel, heb er zelf besteld. Uitstekende service ook en maak je geen zorgen over belastingen of douanes want die krijg je niet. Ze doen het in een pakketje en zetten er "$20 accessoires" op. Ik heb ondertussen op de manier al een stuk of zes bestellingen uit China gekregen dus geen probleem.

Ik denk niet (of eigenlijk weet ik het vrijwel zeker) dat er nederlandse winkels zijn, die deze spelers verkopen. Althans, ik ken geen improteur of wat dan ook. In Engeland wel, via Ebay, maar die vragen er belachelijke prijzen voor en nog belachelijkere verzendkosten.
MrDummy schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 08:15:

Let wel dat je niet met 64 bits windows gaat updaten. Veiliger is 32-bits XP, dan kan de usb driver geladen worden, zodat de firmware upgrade kan verdergaan.
Dat vind ik nog steeds zo'n nadeel van deze spelers en dat is bij geen één fabrikant zo: Onda, Teclast, Ainol. Niemand heeft gewoon Windows Vista/7 drivers. Doe dan desnoods alleen 32-bit, dan zijn we al een stuk verder.

Maar goed, in al die fabrieken gebeurt alles nog met XP en daar wordt ook de firmware geschreven. Die firmware is gewoon een standaard programma om dat ding puur te laten werken, laat staan dat ze er allerlei poespas bij gaan doen zoals op een iPod maar het wordt wel beter ondertussen. Ben al blij dat ze ID3 tags kunnen lezen, album art kunnen laten zien en enige vorm van sorteren hebben. :o

Verwijderd

Topicstarter
chim0 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:40:
[...]
Houseofdap.com, prima winkel, heb er zelf besteld. Uitstekende service ook en maak je geen zorgen over belastingen of douanes want die krijg je niet. Ze doen het in een pakketje en zetten er "$20 accessoires" op.
Ben ik al wezen kijken, ze hebben de 6000HDT helemaal niet meer in hun programma. Volgens enkele berichten op mp4nation zou dit toesten niet meer gemaakt worden, dus kwestie er nog ergens in voorraad te vinden. Ook de H8000HDY is nergens te bekennen.

• chim0
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 14:10:
[...]

Ben ik al wezen kijken, ze hebben de 6000HDT helemaal niet meer in hun programma. Volgens enkele berichten op mp4nation zou dit toesten niet meer gemaakt worden, dus kwestie er nog ergens in voorraad te vinden. Ook de H8000HDY is nergens te bekennen.
Dan zijn die waarschijnlijk EOL maar waarom niet de 9000HDA? Is naar mijn idee de beste speler op dit moment. Of de 8000HDR, als je niet van touch-screen houdt.

Verwijderd

Topicstarter
Want top notch screen. De 9000HDA is mijn 'last option', hopelijk kan ik elders nog een 6000 vinden.

• chim0
Verwijderd schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 16:05:
Want top notch screen. De 9000HDA is mijn 'last option', hopelijk kan ik elders nog een 6000 vinden.
Ik dacht dat die 6000HDT een oud model was maar dat is blijkbaar niet zo. Staat gewoon bij Ainol op de website dus dan zal ie wel verkrijgbaar zijn, alleen niet bij die shops. Je zou HOD een mailtje kunnen sturen of ze hem kunnen bestellen voor je.
Pagina: 1