Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sspruijt
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:46
Beste Tweakers,

Een vraag stellen op een forum is normaal gesproken mijn laatste redmiddel. Nu helaas ook en dit geeft dus aan dat ik geen flauw idee meer heb waar ik het anders zou moeten zoeken.

Wij hebben hier thuis een Samsung TV (UE40C6000) staan met een optical out. Ook hebben we een Home Cinema set staan, de Sony HT-SL5. Deze laatste heeft een optical in. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om het geluid van de TV naar de versterker te krijgen. Ik heb deze aangesloten met een toslink kabel.

Ik heb het hele internet al afgespeurd, maar helaas zonder resultaat. De televisie komt vanaf een Humax iHDR-5050C die met HDMI op de televisie is aangesloten. Ik heb al begrepen dat er dan maximaal stereo geluid uit de optical out van de TV komt, maar hier kan ik mee leven. Verder kan ik op de TV niet kiezen voor Dolby SPDIF, echter alleen voor PCM. Op de humax en de Sony versterker heb ik alle mogelijk opties al geprobeerd.

Ik heb al getest om de Humax optical out direct op de versterker aan te sluiten, maar helaas zonder resultaat.

Graag wil ik vragen of iemand kan zeggen of het überhaubt niet mogelijk is of dat ik iets behoorlijk verkeerd doe. Ik ben bereid een hoop te testen, maar naar mijn idee zijn alle mogelijke wegen bewandeld.

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar naar mijn idee zijn alle mogelijke wegen bewandeld.
1. TV op 'externe luidsprekers' gezet?
2. Optisch UIT gebruikt en niet IN?
3. Duw je de kabel ver genoeg door? Vaak kun je ze wat voelen klikken.
4. Als de kabel er in zit, zie je dan aan het vrije kant van de kabel een rood lichtje?
5. Brandt het "optic" lampje op je home-cinema?
6. Heb je je Humax wel met HDMI aangesloten?
7. Heb je een andere bron die je kan proberen?
8. Heb je een andere versterker met optische ingangen die je kan proberen?
9. Heb je een andere kabel die je kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sspruijt
Bedankt voor je snelle reactie:

1. Check
2. Zit alleen optisch uit op de TV, geen in.
3. Check
4. Check
5. Zit naar mijn idee geen lampje 'optisch' op. Staat wel op de juiste ingang.
6. Check
7. Humax optical out direct op home-cinema produceert ook geen geluid. Op de Humax heb ik PCM en Dolby als uitvoer geprobeerd.
8. Nee helaas.
9. Meerdere kabels geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manual pagina 128; http://pdf.crse.com/manuals/4241634212.pdf

"9, OPT: deze aanduiding licht op wanneer er een digitaal signaal binnenkomt via de Optical ingangsaansluiting"
Heb je de analoge ingangen van de TV/sat of DVD ingang vrij?

Pagina 133 zegt ook iets (belangrijks) over de setup van audiobronnen (rechter kolom)
"Met auto-stand geeft u voorrang aan de analoge audio ingangen" (met andere woorden, forceren naar Optic)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2010 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sspruijt
Ik voel me behoorlijk stom nu, maar het is inderdaad opgelost. Via het menu op de versterker is voor de TV ingang te kiezen uit COAX, OPT of ANALOG.

Bijzonder bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de humax en de Sony versterker heb ik alle mogelijk opties al geprobeerd
:) Graag gedaan.
Pagina: 1