In hoeverre telt een leaseauto mee voor je toetsingsinkomen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 20:10
Ik zit mij momenteel te oriënteren op een baan na mijn afstuderen. Ik woon zelf in het oosten (huurwoning). Op dit moment krijg ik, wegens mijn lage inkomen op het moment, nog huurtoeslag. Voor de woning die ik op dit moment huur, zal ik geen huurtoeslag meer krijgen zodra ik werk. Daarvoor zal mijn jaarinkomen te hoog zijn.

Nu heb ik (misschien) ook een kans om te verhuizen naar het westen. Daar zal dan een andere baan bij komen kijken dan de huidige die ik in het oog heb. De huur van de woning is echter ook veel hoger dan mijn huidige (560 ipv 341).

Ik zat te kijken wat mij financieel beter zou uitpakken, een lease-auto nemen of niet.
Op het moment heb ik een eigen volkswagen polotje: ik ben er 50 euro p/m aan verzekering aan kwijt, 25 belasting, en 125 aan benzine. In totaal maandelijks toch minimaal 200 tot 250 euro.

Om in aanmerking te komen voor huurtoeslag mag mijn jaarinkomen maximaal 29.125 bedragen.
Met dat jaarinkomen heb ik een huurtoeslag van 104 per maand, hoe minder ik verdien hoe minder het jaarinkomen. Nu is dit een aardig bedrag natuurlijk.

Ik heb een goed beeld wat ik als bruto bedrag maximaal mag verdienen om niet boven dat jaarinkomen uit te komen:

Bruto maandsalaris: 2086
Vakantiegeld (8%): 2003
13e maand: 2086

Nu is het zo dat als ik maar 1 euro over dat limiet bedrag ben, dan scheelt mij dat 104 * 12 netto = 1248
Van een bruto 13e maand hou je netto minder over, dus ik heb liever dat ik die 13e maand niet heb als ik daardoor over dat limiet heenga.

De vraag waar ik echter mee zit:
Stel dat er een lease-auto in het spel zit, laten we uitgaan van een vergoeding van 750 euro.
Wat gebeurt er dan allemaal aan mijn opzet? Telt die vergoeding voor de lease auto voor je gehele bruto-inkomen, is dat slechts de bijtelling die telt a 14/20/24% van de cataloguswaarde?

Wat zou financieel gezien het meest verstandige besluit zijn? Wel een lease-auto nemen en de oude auto weg en daarmee de prive km rijden, of met het lease-bedrag in mijn eigen auto blijven rijden?
Hoe zit het verder met de verzekering van een lease auto en de rijvoertuigenbelasting, moet je deze wel of niet betalen?

[ Voor 3% gewijzigd door Batata007 op 15-06-2010 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecl!pS
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09-2024
Helaas geld volgens de site van de Bdienst die 29.125 alleen voor samenwonenden, jij gaat er vanuit dat jij alleen 29000 euro mag verdienen bron
Bovendien mag uw inkomen niet te hoog zijn. Niet hoger dan € 21.450 per jaar als u alleen bent, of € 29.125 als u samenwoont. Bent u ouder dan 65? Dan is het maximuminkomen € 20.200 als u alleen bent, of € 27.575 als u samenwoont.
je mag dus max 21.450 p/j verdienen

verder kan ik zeggen dat 14%/20%/25% van de catalogus waarde van de auto bij je inkomen wordt opgeteld. dus als je 20.000 euro verdiend, en je lease is 25% bijtelling over een auto van 20.000 moet je 5000 euro optellen bij je bruto loon. (als ik alles goed begrepen heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Ik ben samenwonend ; )
Partner is nog studente, dus die heeft nog geen inkomen.

Dus de bijtelling word gewoon bij de het brutojaarinkomen geplakt? Is dat niet nogal kort door de bocht, ik bedoel je hebt toch ook met een looptijd van het leasecontract te maken etc?

[ Voor 84% gewijzigd door Batata007 op 15-06-2010 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:02
die 29.125 euro is verzamelinkomen IB van 2010 voor 2 personen boven de 23 dus ik weet niet of je een vriend/vriendin hebt waar mee je samen gaat wonen? maar die mag dan niks verdien.
weet niet of je leuke aftrek posten hebt zoals een studie ofzo?

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecl!pS
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09-2024
in dat geval moetje ook je loon van je partner optellen bij het bedrag voor de huurtoeslag
(of hij/zij verdient niets)

edit:

een beetje je post editen he.....

[ Voor 8% gewijzigd door Ecl!pS op 15-06-2010 15:55 . Reden: spuit 11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Ik heb mijn post uitgebreid: partner is volgend jaar laatste-jaars studente en loopt fulltime (onbetaalde) stages, dus zij verdient inderdaad niets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De bijtelling van de leaseauto moet je volgens mij inderdaad optellen bij je toetsingsinkomen voor de toeslagen. Als je het 100% zeker wil weten kan je het beste gewoon even met de belastingdienst bellen, ze kunnen je daar uiteraard precies vertellen hoe het zit. Heb je trouwens al een baan op het oog? Niet elke werkgever biedt je natuurlijk een lease bak aan.

Verder zeg je dat je afgestudeerd bent, die € 29.000 p/j zit je dan zo aan. Huurtoeslag is dan sowieso van de baan. Daarbij gaat je vriendin volgend jaar misschien ook aan het werk (?) en heb je al helemaal geen kans meer op toeslagd dus wat dat betreft zou ik me er voor dat jaartje niet al te druk om maken. Is het niet een optie om als jullie zometeen beide aan het werk zijn een huisje te kopen?

[ Voor 15% gewijzigd door Dick op 15-06-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Batata007 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:55:
Ik heb mijn post uitgebreid: partner is volgend jaar laatste-jaars studente en loopt fulltime (onbetaalde) stages, dus zij verdient inderdaad niets bij.
Krijgt ze nog stufie, en weet je zeker of dat wel (of niet) meetelt?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
Dat is inderdaad wel minder ja.

Ik heb momenteel al een aanbod voor een baan hier, maar was wel van plan om op termijn naar het westen te gaan. Het ging mij om het komende jaar/anderhalf jaar dat mijn partner nog studerend is. Als ze daarna gaat werken, dan gaat dit verhaal niet op. In vergelijking met het aanbod hier ga ik er ongeveer 200 euro op achteruit bij de werkgever in het westen, maar bij die werkgever krijg ik een leasebudget van rond de 700 euro.

Een huisje kopen is voor mij momenteel (nog geen) optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
EMP schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 16:26:
[...]

Krijgt ze nog stufie, en weet je zeker of dat wel (of niet) meetelt?
Ze krijgt nog stufie en dat telt inderdaad niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 16:56
Dick schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 16:14:
De bijtelling van de leaseauto moet je volgens mij inderdaad optellen bij je toetsingsinkomen voor de toeslagen. Als je het 100% zeker wil weten kan je het beste gewoon even met de belastingdienst bellen, ze kunnen je daar uiteraard precies vertellen hoe het zit. Heb je trouwens al een baan op het oog? Niet elke werkgever biedt je natuurlijk een lease bak aan.

Verder zeg je dat je afgestudeerd bent, die € 29.000 p/j zit je dan zo aan. Huurtoeslag is dan sowieso van de baan. Daarbij gaat je vriendin volgend jaar misschien ook aan het werk (?) en heb je al helemaal geen kans meer op toeslagd dus wat dat betreft zou ik me er voor dat jaartje niet al te druk om maken. Is het niet een optie om als jullie zometeen beide aan het werk zijn een huisje te kopen?
Bij mijn weten wordt je toetsingsinkomen niet hoger met een lease auto alleen je belastbaar inkomen. In het geval van een huis kopen, kan je ook niet een groter huis kopen (grotere hypotheek nemen) als je een leaseauto neemt.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
N3oC schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 17:13:
[...]

Bij mijn weten wordt je toetsingsinkomen niet hoger met een lease auto alleen je belastbaar inkomen. In het geval van een huis kopen, kan je ook niet een groter huis kopen (grotere hypotheek nemen) als je een leaseauto neemt.
Ik heb het alleen even heel snel nagekeken dus ik kan er zeker naast zitten, daarom raad ik TS ook aan om voor de zekerheid even te bellen met de Belastingdienst. Als ik alleen even heel snel door de wet blader dan zijn voor de huurtoeslag de begrippen van de AWIR van toepassing (art. 1 Wht) wat weer tot gevolg heeft dat in principe het verzamelinkomen genomen moet worden (art. 8 awir) . De inkomensbelasting kent voor loon vervolgens het loonbegrip van de loonbelasting (art. 2.18 jo. art. 3.1 lid 2 jo 3.81 IB & art 10.1 LB). Onder dit begrip valt ook het inkomen uit een leaseauto (= de bijtelling, art 13bis LB) waardoor je dit dus moet meenemen voor je toetsingsinkomen. Maar nogmaals, dit is even heel snel bekeken. Dus voor zekerheid: bellen of nog beter, schrijven!

Als je weet wat je gaat verdienen en wat de cataloguswaarde van de auto die je mag rijden ongeveer is dan kan je nu redelijk eenvoudig uitrekenen wat goedkoper is. Vergeet trouwens ook niet dat je voor je Polo'tje eigenlijk ook nog onderhoud/apk mee moet nemen. Bij lease heb je dit uiteraard niet, de verzekering/wegenbelasting zit (doorgaans) ook bij de lease in begrepen dus daar heb je geen last van, wel is er vaak een eigen risico bij schade. Daarbij ook niet oninteressant, hoeveel is het jou zelf waard om in een nieuwe(re) luxe(re) auto te rijden?

Dat een hypotheekverstrekker geen boodschap heeft aan de bijtelling van een lease auto heeft hier verder niks mee te maken. Die is alleen maar geinteresseerd in de lasten die je daadwerkelijk kan dragen en staat natuurlijk los van de Belastingdienst.

[ Voor 25% gewijzigd door Dick op 15-06-2010 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:45

_Arthur

blub

Het toetsingsinkomen = belastbaar inkomen oftewel: inkomen na alle bijtellingen (leaseauto) en aftrekposten (hypotheekrente, lijfrente, persoonsgebonden aftrek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Met ^^. En van de 13e maand 2086 hou je bijna net zoveel over als van dat hele jaar huurtoeslag (1248). 2086 - 42% = 1209. Overigens hoor je (volgens mij) over je 13e maand ook vakantiegeld te krijgen, dus dat zou betekenen dat je geen 2003 vakantiegeld krijgt, maar 2169.

En als ik dan heel kort reken: 2086 x 13 x 1.08 = 29.287,44 Dat is dus, zelfs nog afgezien van je leaseauto, meer dan de HT grens... Overigens is het misschien wel mogelijk dat jouw partner de heffingskortingen terugkrijgt (aanrechtpremie), maar ik weet niet of dat van invloed is op jouw toetsingsinkomen.

Als je het op zeker wil spelen, zeg je je HT op, en vraag je die opnieuw aan tussen januari en 1 april, maar dan op basis van je jaaropgaven.

Als laatste: de belastingdienst kijkt niet naar je leasebudget, die kijkt naar de cataloguswaarde van je auto en hangt daar een prijskaartje aan. Als jij 'n auto van € 8.000 neemt die in de 14% categorie valt, dan wordt er (€ 8000 *14% /12) € 93,33 per maand bij je bruto-maandsalaris opgeteld en daar betaal je dus 42% belasting over. Bij een auto van € 30.000 in de 25% categorie is de bijtelling dus € 625.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
Los van of je een leaseauto wilt en of dat nou meetelt voor dat toetsingsinkomen (ik zou verwachten van wel maar weet 't niet zeker), zou ik zeggen vergeet sowieso toch die huurtoeslag. Je hebt dat straks ook helemaal niet nodig.

Je zult in notime genoeg verdienen dat je die toch wel kwijt zult raken. Trouwens, als je binnenkort begint te werken, kun je voor het lopende jaar nog geluk hebben, omdat je pas in 2011 te veel gaat verdienen om het dan daadwerkelijk kwijt te raken (omdat je nu halverwege het jaar begint).
Batata007 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:40:
Ik zat te kijken wat mij financieel beter zou uitpakken, een lease-auto nemen of niet.
Op het moment heb ik een eigen volkswagen polotje: ik ben er 50 euro p/m aan verzekering aan kwijt, 25 belasting, en 125 aan benzine. In totaal maandelijks toch minimaal 200 tot 250 euro.
Ga dan voor een hybrid of kleine diesel in de 14% categorie (de al genoemde VW Polo 1.2, of Honda Insight/Civic hybrid), whatever in je leasebudget past zonder eigen bijdrage. Je komt dan op netto autokosten vanwege de bijtelling in de orde van 100 euro/maand, nog minder voor de Polo. Daar kan een eigen auto nooit tegenop, zelfs nog niet als je de afschrijving volledig negeert.

Btw. als ik zo zie scheelt die 13e maand je misschien 30 euro ofzo vergeleken met de kwijtgeraakte huurtoeslag. 1 minuscule loonsverhoging later - die ook je 13e maand beinvloedt, en het maakt al niets meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Wie blijkbaar teveel verdient voor huurtoeslag heeft het blijkbaar ook niet nodig. 8)7

Voor de volledigheid moet je ook even andere lage-inkomens-tegemoetkomingen meetellen zoals zorgtoeslag en eventuele kwijtschelding van gemeentelijke heffingen ed.

Kan iemand me corrigeren als ik het mis heb: toen ik student was en teveel verdiende, moest ik de OV-jaarkaart inleveren en stufi stopzetten. Toen ik later goed verdiende en mijn vriendin nog studeerde bleef zij gewoon recht houden op een uitwonenden beurs en de OV-jaarkaart?! Da's ook krom...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Ik zou voor de leukste baan kiezen met het beste perspectief. Ik zou die paar dubbeltjes huurtoeslag daarbij geen enkele rol laten spelen. Als starter vlieg je sowieso behoorlijk vlot door die grens van ca. 30k€ heen, als dat niet direct in het eerste jaar het geval is. M.i. maak jij je dus druk om dingen die er totaal niet toe doen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:52
Waarom moeite doen om huurtoeslag te blijven ontvangen? Doe dezelfde moeite om substantieel meer te verdienen, zodat je de huurtoeslag niet meer nodig hebt. Daar doe je jezelf een groter plezier mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nomis schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 08:51:
Waarom moeite doen om huurtoeslag te blijven ontvangen? Doe dezelfde moeite om substantieel meer te verdienen, zodat je de huurtoeslag niet meer nodig hebt. Daar doe je jezelf een groter plezier mee.
Eens. Maarre, als jij geld op straat ziet liggen pak je het toch ook op hoop ik? :P
Pagina: 1