FireAge schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 16:06:
[...]
Jongen toch...
Alsof die triple A rating je gaat redden als er een hyperinflatie komt. Nope.
AAA-land Nederland, met de hoogste hypothecaire schuld van Europa?
Ik neem aan dat Bazkie een aanzienlijk bedrag heeft, want dat staat in de TS.
Nu is aanzienlijk subjectief, maar dan ga ik uit van minstens 5 maar eigenlijk 6 nullen...
Een voorbeeld. Dek je in tegen hyperinflatie. Hoe? Volgens de meesten kan dat met goud. Gebeurt er geen hyperinflatie? Zeg maar 'dag' tegen de waarde van je goud! Rendement: negatief. Verder levert goud een beroerd rendement, ik zou het hoogstens gebruiken om een klein gedeelte van je vermogen te dekken (net zoals veel grote particulieren doen). Geen enkele belegger stapt groot in goud, de enigen die groot worden met goud zijn de traders die de commisies pakken.
Komt er wel hyperinflatie? Mogelijk loop je jaren rendement mis voordat het gebeurt en zelfs dan nog blijft het theorie over wat er dan met de goudprijs gaat gebeuren. De waarde van goud is totaal waardeloos in vergelijking met land, vastgoed, wapens, voedsel. Goud is niks en kan ook niks. Hier verschillen de meningen over, maar dit is in ieder geval mijn mening. Maar laten we ervan uit gaan dat de waarde zal toenemen, en dan? Je kan er moeilijk mee handelen en het is erg diefstalgevoelig. Laat je het bij je bank liggen heb je nul garantie dat je het daadwerkelijk kunt opnemen als je dat zou willen. Ik wil zelfs nog wel verder gaan. Er is geen garantie dat het er de dag nadat jij het in de kluis laat droppen het er nog ligt. Wie zegt dat de bank het niet verhandelt (lees: investeert, banken houden niet van slechte 'investeringen' zoals goud) in de hoop dat jij het nooit (volledig) afhaalt. En om reacties voor te zijn: dat mag een bank volgens BASEL-II. Uiteindelijk zijn we afhankelijk van banken, of je het nou vertrouwt of niet. Zolang ons systeem van schulden niet totaal veranderd kun je hier weinig tegen in brengen.
En om daarom nou te gokken op het hypothetische geval van hyperinflatie lijkt me dan niet zo slim. Maar als jij het wilt doen, be my guest. Fools in de market zijn voedsel voor anderen.
Dat er een volgende crisis komt is evident. De persoon die kan voorspellen wat en wanneer is spekkoper. Place your bets please! Het kan alle kanten op!
Wat: pensioen, olie/energie, vastgoed, valuta/euro/PIIGS, asiabubbel, internetbubbel, grondstoffen, enz. enz.
En wanneer: pick a date!
Als allerlaatste: de TS vroeg het volgende: "
en je wilt diezelfde hoeveelheid (of ongeveer dezelfde) over 10 jaar nog steeds hebben."
Lijkt een goede spaarrekening bij een goede bank mij toch het beste hoor.
@Batata: heb je de goudwaarde grafiek van de laatste 10 jaar bekeken? Hoezo zou er niks af kunnen? Het kan er toch ook bij? Er bestaan geen sure bets, goud is
redelijk involatiel, maar het is geen wondermiddel. Een mini-analyse leert dat goud het afgelopen jaar met ong 30% in waarde is gestegen. In vergelijking met de AEX is dat niet eens zoveel. Misschien ook wat minder risico, maar de aex kon bijna letterlijk maar 1 kant op een jaar geleden. Datzelfde geldt niet voor de goudprijzen.
Ik vergeet helemaal niks. Inflatie valt ongeveer weg tegen spaarrente. Een prima oplossing voor amateurs hoor. Ik ben beroepsmatig bezig met beleggingen ed. maar ik haal het niet in m'n hoofd om het prive te doen. Wij kunnen niet op dezelfde schaal beleggen als institutionele beleggers en dus ook niet op die schaal ons indekken tegen verliezen. Mensen vergeten vaak dat de makkelijkste manier van geld verdienen werken is. Doe iets waar je beter in bent dan anderen. Geloof me, er zijn meer verliezers op de beurzen dan winnaars, vooral onder amateurs. De 80/20 regel gaat prachtig op. Enkelingen pakken bijna alle winsten, de rest houdt het na een tijdje gezien. Brokers verdienen miljarden aan wispelturige beleggers die geen idee hebben wat ze doen en veel te veel transacties doen.
Een oud Wall Street gezegde:
if you don't know who the fool in the market is, it's probably you.
[Voor 28% gewijzigd door EQJim op 15-06-2010 17:31]