Simpele printer NAT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57
Heren,

ik zak haast door de grond van schaamte, ik heb werkelijk al honderden printers via NAT gekoppeld aan een externe pc, maar ik krijg het nu dus niet voor elkaar.

Situatie:

Inkomende KPN ADSL lijn
Speedtouch st546i 192.168.2.1
Netgear FVX538 192.168.0.2
Netwerk... 192.168.0.xxx

Hieronder de instellingen van de netgear
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6Fshja6SyncKfaYM9mfgqCq7/thumb.jpg

Nu doordat ik heel dag al bezig ben met proberen... zit mijn hoofd vol met vooroordelen over wat ik zou moeten doen en wat niet... Ik kan dus niet meer veilig redeneren.

Zouden jullie mij willen helpen.

Ik dacht...
Het modem stuurd alles door naar de netgear... dus hoe dan ook, in het modem hoef ik niets in te stellen.
Vervolgens moet de netgear een NAT regel krijgen die zecht dat al het verkeer wat aangeboden word op poort 9100 , doorgestuurd moet worden naar mijn printer (192.168.0.106)
En klaar...

Zo heb ik het met drayteks en linksys routers echt vaak gedaan.
Maar om de een of andere rede wil het niet lukken.
Misschien en waarschijnlijk doe ik het verkeerd in de router....
Ik zie de onderstaande instel mogenlijkheden maar weet om de een of andere rede niet meer waar ik moet zijn..

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R7CoysBUMKocc5CR7UEU3BUh/thumb.jpg

Ik hoop echt dat iemand kan helpen... ik word er gek van. Normaal neem ik nacht rust en dan komt het vanzelf... maar eigenlijk wil ik het vandaag proberen op te leveren,.

Alvast bedankt

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

je subnet is 255.255.255.0 en moet 255.255.0.0 zijn bij 192.168.0 en 192.168.2

**edit**

never mind, je routeert.

[ Voor 21% gewijzigd door w4rguy op 15-06-2010 14:15 ]

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:19

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Mijn oplossing is vaak: Back to basics.

Werkt het als je de printer in een DMZ zet en je dus geen 'last' hebt van NAT?

[ Voor 16% gewijzigd door Tukk op 15-06-2010 14:18 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik dacht...
Het modem stuurt alles door naar de netgear...
Is dat een aanname, of weet je dat zeker omdat je dat expliciet zo hebt ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 15-06-2010 15:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Orion84 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:05:
[...]

Is dat een aanname, of weet je dat zeker omdat je dat expliciet zo hebt ingesteld?
Aanname..

Het modem staat statich ingesteld... dus geen dhcp.
waaruit ik concludeer.. dat hij een rasechte gateway is. Die niets anders doet dan doozen schuiven.

Nu kan ik in het modem "een spel of toepassing aan lokaal netwerk apparaat toewijzen" wat een verkapte vorm van Port forwarding is...

Dit heb ik geprobeerd.. maar veranderde niets aan de situatie...

Maar zou jij in het modem dan alsnog een regel instellen... die al het verkeer over 9100 naar de netgear stuurd...?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waar staat het modem statisch ingesteld? Als je het over de WAN kant hebt zegt dat niks.

En dat DHCP uit staat zegt ook niks, dan kan er nog steeds NAT aan staan. Check eens het WAN adres van de Netgear, is dat een adres in de 192.168.2.x reeks, of een publiek IP dat je van KPN krijgt? Als het een 192.168.2.x adres is, dan doet je modem wel degelijk aan NAT.

Dus zorg dat je zeker weet dat je modem enkel als bridge fungeert en geen NAT doet of maak in zowel het modem als de Netgear een portforward aan. Een derde optie is om de Netgear anders in te stellen en aan te sluiten, zodat deze geen NAT meer doet. Dan heb je het modem als enige NAT device en kan je de boel daar instellen.

En dan nog even twee dingetjes:
- Hoe test je het precies?
- Je beseft dat iedere grapjas op het internet op die manier kan printen op die printer, of zorgt de printer/printserver zelf voor authenticatie? De kans dat iemand er ongein mee uithaalt is misschien niet heel groot, maar toch...

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 15-06-2010 15:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Orion84 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:21:
Waar staat het modem statisch ingesteld? Als je het over de WAN kant hebt zegt dat niks.

En dat DHCP uit staat zegt ook niks, dan kan er nog steeds NAT aan staan. Check eens het WAN adres van de Netgear, is dat een adres in de 192.168.2.x reeks, of een publiek IP dat je van KPN krijgt? Als het een 192.168.2.x adres is, dan doet je modem wel degelijk aan NAT.

Dus zorg dat je zeker weet dat je modem enkel als bridge fungeert en geen NAT doet of maak in zowel het modem als de Netgear een portforward aan. Een derde optie is om de Netgear anders in te stellen en aan te sluiten, zodat deze geen NAT meer doet. Dan heb je het modem als enige NAT device en kan je de boel daar instellen.

En dan nog even twee dingetjes:
- Hoe test je het precies?
- Je beseft dat iedere grapjas op het internet op die manier kan printen op die printer, of zorgt de printer/printserver zelf voor authenticatie? De kans dat iemand er ongein mee uithaalt is misschien niet heel groot, maar toch...
Inderdaad je hebt gelijk. Het modem staat niet echt bridged. Ofwel de netgear krijgt een Ip van de speedtouch. En dit is een andere range als de netgear uitdeeld.

Maar dan nog , als ik een forward instel in het modem, dat al het verkeer over 9100 naar de netgear moet.. dus het ip van de netgear. En ik stel in de netgear in dat al het verkeer over 9100 wat van het modem afkomt doorgestuurd moet worden naar de printer, dan pakt hij het nog niet.

Ik neem morgen een draytekrouterr mee.. dan kan ik daar eens mee testen.. en het modem eerst eens goed instellen.

En inderdaad de printer staat open naar het internet, maar ik kan niet anders... lang verhaal... Ik verander liever het poortnummer elke week dan dat ik elke dag een printer in mijn RDP werkplek moet delen aan al mijn collegas, omdat ik geen VPN mag begroten.

FreeReef.nl

Pagina: 1