Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-06-2021
Hallo Tweakers,

Ik zit met een brandende vraag...

Ik heb in mijn thuisnetwerk een NAS zitten, deze NAS heeft alleen een ethernet aansluiting en uitbreiding voor een extra USB-opslag. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de NAS te benaderen via USB, bijvoorbeeld met behulp van een converter (ethernet naar USB) op mijn eigen PC. Dit dan zonder tussenkomst van router/modem zodat je de direct van de NAS naar de PC gaat.

Ik heb wel iets gelezen over een crosscable (van ethernet naar ethernet), dat mag echter ook alleen daarbij is mijn vraag of dat daadwerkelijk gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

netwerk is sneller danUSB.. of je moet een 10mbit netwerk hebben ? (lijkt me niet). Dus waarom zou je over USB willen?

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 22:29

Korakal

Up up up!

Je hebt zelf al bijna het antwoord gegeven :)
- USB ethernet adapter
- crosscable
aan elkaar knopen, IP adressen instellen en gaan.

Maar, waarom zou je dat willen? Als het is om snelheidswinst te halen denk ik dat je weinig geluk zal hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
w4rguy schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:04:Dus waarom zou je over USB willen?
Dat is echter niet mijn vraag, ik vroeg me alleen of het mogelijk is. Tuurlijk snap ik wel dat netwerk sneller is dan USB alleen ik wil eens kijken of ik hem direct op de PC kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00

M2M

medicijnman

misschien kun je dan nog beter de harde schijf er uit schroeven en de schijf in de computer hangen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik ben erg benieuwd naar het probleem dat je hiermee denkt op te lossen :)

Een USB-ethernetadapter gaat denk ik niet werken, want het OS van de NAS moet hier ondersteuning voor bieden. Welke NAS is het trouwens?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
w4rguy schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:04:
netwerk is sneller danUSB.. of je moet een 10mbit netwerk hebben ? (lijkt me niet). Dus waarom zou je over USB willen?
Ligt er maar net aan, als er gewoon 10/100 ethernet op zit zal USB2.0 zeer ws sneller zijn. Pas bij Gb kan het anders zijn, hoewel er zat nasjes zijn die zelfs dan moeite hebben met fatsoenlijke snelheden.
Stefan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:06:
[...]

Dat is echter niet mijn vraag, ik vroeg me alleen of het mogelijk is. Tuurlijk snap ik wel dat netwerk sneller is dan USB alleen ik wil eens kijken of ik hem direct op de PC kan hangen.
Wat voor een NAS gaat het om? Mogelijk draait er namelijk linux op en wordt ext2/3 of xfs als bestandssysteem op de hd gebruikt en heb je nog extra programma's of drivers nodig om de had aan te kunnen spreken onder windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan|IA2
Het gaat om een MyBook World Edition 1TB, er moest toen inderdaad software geinstalleerd worden onder Windows om de NAS te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Stefan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:16:
Het gaat om een MyBook World Edition 1TB, er moest toen inderdaad software geinstalleerd worden onder Windows om de NAS te bereiken.
Neem aan dat dat alleen was om 'm eenmalig in te stellen en je 'm verder gewoon via windows shares kunt benaderen? Maar je nas heeft een Gb (1000Mb) aansluiting waardoor deze iig theoretisch sneller is dan usb 2.0 (480Mb). Is het je toch te traag rest je weinig anders dan de hd eruit te halen en via s-ata rechstreeks op je mb aan te sluiten. Hierbij heb je ws wel de eerder genoemde tools nodig om de linux partities op de hd te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06 22:29

Korakal

Up up up!

Nielson schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:13:
[...]
Ligt er maar net aan, als er gewoon 10/100 ethernet op zit zal USB2.0 zeer ws sneller zijn. Pas bij Gb kan het anders zijn, hoewel er zat nasjes zijn die zelfs dan moeite hebben met fatsoenlijke snelheden.
Als de NAS geen USB aansluiting heeft, hoe wil je dat dan sneller laten zijn? De gegevens zullen dus alleen via de LAN interface de box kunnen verlaten. Aan de kant van de computer kun je dan USB eraan hangen, maar daar ga je geen snelheidswinst mee halen tov de native netwerkaansluiting... want het moet nog steeds via dezelfde netwerkinterface van de NAS!
CodeCaster schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:10:
Een USB-ethernetadapter gaat denk ik niet werken, want het OS van de NAS moet hier ondersteuning voor bieden. Welke NAS is het trouwens?
De USB-ethernetadapter moet natuurlijk aan de kant van de computer, want nogmaals: de NAS heeft alleen maar LAN interface (dat er een USB poort voor extra uitbreiding op zit telt natuurlijk niet).

Dus huidig:
computer [netwerkkaart] <LAN> [switch/router] <LAN> [netwerkaansluiting] NAS
nieuw:
computer [USB] <USB-LAN adapter> [LAN] <LAN> [netwerkaansluiting] NAS

daar ga je dus niks mee winnen...
Stefan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:16:
WD doet voorkomen alsof dat nodig is, maar dat is niet het geval... je kunt 'm prima instellen zonder software (ja, ervaring).

[ Voor 12% gewijzigd door Korakal op 15-06-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 15:14
Met of zonder een usb-2-ethernet adapter, je zal dan altijd met een crossed-cable moeten werken als de TS er geen switch of iets dergelijks tussen wilt.

En als de ip settings correct ingesteld zijn op de nas en de pc, dan heb je gewoon een klein netwerk tussen beide dat net hetzelfde werkt als via een switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Korakal schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:23:
De USB-ethernetadapter moet natuurlijk aan de kant van de computer, want nogmaals: de NAS heeft alleen maar LAN interface (dat er een USB poort voor extra uitbreiding op zit telt natuurlijk niet).

Dus huidig:
computer [netwerkkaart] <LAN> [switch/router] <LAN> [netwerkaansluiting] NAS
nieuw:
computer [USB] <USB-LAN adapter> [LAN] <LAN> [netwerkaansluiting] NAS

daar ga je dus niks mee winnen...
Dat lijkt mij totaal zinloos inderdaad, maar aangezien TS het heeft over crosskabels en verbinden via USB (op de NAS, al noemt 'ie voor extra opslag) ben ik benieuwd naar wat het probleem nu eigenlijk is.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Korakal schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:23:
[...]

Als de NAS geen USB aansluiting heeft, hoe wil je dat dan sneller laten zijn? De gegevens zullen dus alleen via de LAN interface de box kunnen verlaten. Aan de kant van de computer kun je dan USB eraan hangen, maar daar ga je geen snelheidswinst mee halen tov de native netwerkaansluiting... want het moet nog steeds via dezelfde netwerkinterface van de NAS!
Het was een reactie op de reactie van w4rguy die beweerde dat netwerk sneller was dan usb.

@TS Hoe zit je netwerk nu precies in elkaar? Indien je pc ook een Gb lan aansluiting heeft en je nas aan een router/switch met 10/100 poortjes hangt dan zal deze de snelheid beperken. In dat geval gewoon een Gigabit switchje van een paar tientjes er tussen hangen waar je nas en pc op zitten en je hebt de hoogst haalbare snelheid icm je huidige nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Die mybook world is bijna berucht omzijn trage doorvoer via ethernet. Je mag in je handen knijpen als je 5MB/s haalt.

Misschien de beste optie om de schijf eruit schroeven en aan een satapoort hangen in je pc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
26779 schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:33:
Die mybook world is bijna berucht omzijn trage doorvoer via ethernet. Je mag in je handen knijpen als je 5MB/s haalt.

Misschien de beste optie om de schijf eruit schroeven en aan een satapoort hangen in je pc....
Hmm, dat is wel heel beroerd, heb je niet eens Gb voor nodig. Dan blijft een directe connectie idd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Stefan schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:03:
Ik heb in mijn thuisnetwerk een NAS zitten, deze NAS heeft alleen een ethernet aansluiting en uitbreiding voor een extra USB-opslag. Nu is mijn vraag of het mogelijk is om de NAS te benaderen via USB, bijvoorbeeld met behulp van een converter (ethernet naar USB) op mijn eigen PC. Dit dan zonder tussenkomst van router/modem zodat je de direct van de NAS naar de PC gaat.

Ik heb wel iets gelezen over een crosscable (van ethernet naar ethernet), dat mag echter ook alleen daarbij is mijn vraag of dat daadwerkelijk gaat werken.
Ja dat werkt. Je moet de NAS een vast IP adres geven, en de USB adapter een adres in dezelfde range. Wanneer de PC verder nog aan een LAN hangt (en dat zal wel, waarom anders die usb kaart?) dan moet het een andere range zijn dan die van het LAN.
Bijvoorbeeld, je LAN is 192.168.0.x, dan geef je de NAS 192.168.5.1 en de USB kaart 192.168.5.2, allebei subnet 255.255.255.0.
Pagina: 1