Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 22:38

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
LS,

Voor een onderzoek aan de Universiteit Utrecht ben ik op zoek naar (historische) data van energiegebruik van breedbandmodems in Nederlandse huishoudens. Breedbandmodems kunnen een aanzienlijke impact hebben op het energieverbruik van een huishouden: een modem van 12w die altijd aanstaat gebruikt bijvoorbeeld 3% van het totale energiebudget (3500kWh) van een huishouden. Omdat vrijwel elk huishouden tegenwoordig een breedbandmodem heeft, is die impact zodanig dat er een bescheiden nieuwe energiecentrale voor gebouwd zou moeten worden sinds het begin van de breedbandintroductie.

Om wat preciezer deze claims te kunnen onderbouwen, zou ik graag de volgende data verzamelen:
1. hoeveel is het load-vermogen van je breedbandmodem ?
2. Hoeveel is het idle-vermogen van je breedbandmodem ?
3. Welk merk en type is het ?
4. Welke provider leverde de modem
5. Wanneer is de modem geleverd ?

Hoewel dataverzamelings- en huiswerktopics niet geliefd zijn op GoT, heb ik dit topic toch hier geplaatst omdat
* Tweakers meer op de hoogte zijn van energiegebruik van hun apparaten dan niet-tweakers
* Vrijwel alle tweakers weten waar hun breedbandmodem staat & waar ze de specificaties kunnen vinden
* Fabrikanten en telco's deze informatie niet hebben, of niet willen of kunnen geven.

Aan de data zijn in principe geen eisen verbonden. Het liefst wel, zou ik de data uit metingen hebben van kWh meters die je tussen het stopcontact en het apparaat stopt. Ratings als "0.5A max / 230V max" zeggen namelijk niet zoveel over het werkelijke gebruik, maar zijn desalniettemin welkom; vermeld dan wel erbij dat dit een standaard rating is van de achterkant van je modem / adapter.

Uiteindelijk is de bedoeling om te beoordelen welke modem van welk merk bij welke provider het zuinigst is, om zo een "best practice" advies te kunnen geven aan de "verspillende" telco's.

Uiteraard komt deze data aan jullie beschikbaar nadat het onderzoek klaar is.

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zal thuis vanavond de KWh meter eens aan mijn modem hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Interessant onderzoekje, maar een moeilijkheid is wel dat veel modems nu ook gebruikt worden voor TV en telefoon. Dat betekent dus misschien* dat de TV-zenders en telefooncentrales minder werk hoeven te verrichten en dus juist weer wat besparen.

* ik heb niet voldoende verstand van deze technieken om hier echt iets zinnigs over te zeggen, maar wellicht aardig om dit mee te nemen in je discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 19:05

Reptile209

- gers -

Zonder meting van het werkelijke verbruik (kWh-metertje) mis je volgens mij ook de verliezen in de trafo. Aangezien volgens mij alle modems van een adaptertje zijn voorzien, zou dat op land-schaal nog wel eens kunnen aantikken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 05-10 07:44
IPB (InternetPlusBellen) is in deze wel een bijzondere: KPN levert hierbij een 1-apparaat oplossing, waarbij alle benodigde functionaliteit in 1 apparaat zitten:

- ADSL modem
- Router
- VOIP modem
- 4 poorts switch
- Wireless AP

Bij andere providers heb je minimaal twee apparaten nodig. Het nadeel is dat je geen eigen keus kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Arnout schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:03:
IPB (InternetPlusBellen) is in deze wel een bijzondere: KPN levert hierbij een 1-apparaat oplossing, waarbij alle benodigde functionaliteit in 1 apparaat zitten:

- ADSL modem
- Router
- VOIP modem
- 4 poorts switch
- Wireless AP

Bij andere providers heb je minimaal twee apparaten nodig. Het nadeel is dat je geen eigen keus kunt maken.
Dit levert elke ADSL-provider toch gewoon? Een eenvoudige speedtouch 706 (?) heeft bij mijn weten ook al deze 'functies'.

@TS: Ben je alleen opzoek naar gegevens van modems die geleverd zijn door providers of ook modems van derden? In dat laatste geval zal ik ook eens een energiemeter opzoeken. Hou er trouwens wel rekening mee dat veel van die meters nogal wat afwijken, aangezien iedereen weer een ander type meter gebruikt zal dit best van invloed zijn op je resultaten.

[ Voor 23% gewijzigd door Dick op 15-06-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Het Tele2 (Davolink) of Telfort (Zyxel) modem leveren ook een compleet pakket qua functionaliteit.

Ik heb het Ziggo Motorola modem staan, ik heb dat wel eens gemeten en zat uit mijn hoofd op 4 watt
Daarnaast een Netgear WNDR3700N waarvan ik de 5ghz band heb uitgezet en die verbruikt 5 of 6 watt.

Dus laten we het afronden op 10 watt, ruim 80 kwh p/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaatZ
  • Laatst online: 10-09 22:38

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Dick schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:09:
[...]

Dit levert elke ADSL-provider toch gewoon? Een eenvoudige speedtouch 706 (?) heeft bij mijn weten ook al deze 'functies'.

@TS: Ben je alleen opzoek naar gegevens van modems die geleverd zijn door providers of ook modems van derden? In dat laatste geval zal ik ook eens een energiemeter opzoeken. Hou er trouwens wel rekening mee dat veel van die meters nogal wat afwijken, aangezien iedereen weer een ander type meter gebruikt zal dit best van invloed zijn op je resultaten.
In principe zijn alle breedbandmodems interessant, omdat het ons vooral om de impact van een klasse van apparaten gaat. Als we echter een advies uitbrengen willen aan een marktpartij, is het gelijk handig om de grootste partij aan te pakken (omdat dan de meeste energiewinst te behalen is), dus voor dat doel is een enkel weinig gebruikt type minder interessant. Ergo: alle breedbandmodemdata is welkom :)

@ alle Tweakers: Alvast bedankt voor jullie inspanningen !

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
Iets meer data dan gevraagd, maar het mijn standaard tabel voor alles wat ik in de meterkast heb zitten.
Het bovenste rijtje staat altijd ingeschakeld. Met de servers ben ik selectiever, deze worden via wake-on-lan (automatisch) aangezet naar behoefte.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/28ap990.jpg

De permanente verbuikers nemen ca. 5% van mijn jaarverbruik voor hun rekening.

[ Voor 11% gewijzigd door quo_ op 15-06-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:39

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Ik sta dit voor alsnog oogluikend toe, onder de voorwaarde dat "wij" de uiteindelijke uitkomst ook te zien krijgen. Maar in het vervolg wil ik dat er eerst een verzoek wordt ingediend bij een moderator van de Hoofd Groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Arnout schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 14:03:

- ADSL modem
- Router
- VOIP modem
- 4 poorts switch
- Wireless AP

Dat is niet zo bijzonder hoor, dat leveren bijna alle providers wel (soms tegen meerprijs).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Weet je welke in standby bij meer vraagt?ziggo cisco 8455 met verbruik van 20w.dat verbruik van het modem router etc dat is max 7w per apparaat en aangezien mijn router etc snachts allemaal uitgaan vind ik het geen probleem. Maar ja idd alle apparaten bijelkaar vragen veel stroom uiteindelijk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dick
  • Niet online
Bij deze dan:

9Watt
2. Hoeveel is het idle-vermogen van je breedbandmodem?
9Watt
3. Welk merk en type is het?
Belkin F5D8633-4 v1
nvt
5. Wanneer is de het modem geleverd?
Juni 2009

&

1. hoeveel is het load-vermogen van je breedbandmodem?
8Watt
2. Hoeveel is het idle-vermogen van je breedbandmodem?
8Watt
3. Welk merk en type is het?
Thomson Speedtouch ST706
Mei 2009

De Belkin heeft ook WLAN maar het maakt in verbruik niets uit of deze actief gebruikt wordt of niet. Bij beide modems geen verschil tussen Load/Idle gebruik. Mijn wattmeter geeft overigens alleen hele waarden weer dus achter de komma zou t misschien wat verschil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRNX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 08:09
Ook een keer voor een opdracht mijn modem doorgemeten. Ik kwam toen uit op 6,6W voor een Thomson SpeedTouch 510 ooit geleverd door Freeler, ik meen me te herinneren in 2004 (en hij werkt nog steeds!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 22:23
18 volt / 1A / 12 watt maximum
2. Hoeveel is het idle-vermogen van je breedbandmodem ?
De meeste metertjes op de markt zijn hier niet goed genoeg voor, ik denk dat je hier met een goede professionele meter mensen voor langs zou moeten voor een nauwkeurige meting.
De consumentenbond heeft hier uitgebreid verhaal over gedaan hoeveel slechte meters er zijn, en er zijn er wel die echt heel dichtbij komen van goed maar ook veel die heel erg afwijken.
Ik heb wel een metertje overigens overigens, als ik er aan denk en het mij uitkomt zal ik gaan meten.
Ik denk dus dat mensen ook het merk en type meter die ze gebruikt hebben voor de meting zouden moeten vermelden
3. Welk merk en type is het ?
Zyxel P-2602H-D1A
Telfort
5. Wanneer is de modem geleverd ?
Toen telfort begon, en nog tijdelijk multi-pc modems uitleverde zonder meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 19:05

Reptile209

- gers -

Dick schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 21:54:
offtopic:
Vandale.nl: mo·dem de, het; m en o -s apparaat voor het oversturen van digitale informatie over een telefoonlijn.
Kan dus alletwee.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1