Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Beste mensen,

Ik heb thuis een setup waaraan ik me de laatste tijd aan begin te ergeren. Een DSL verbinding verbind onze Speedtouch 580 met het internet, een repeater (Speedtouch 180) zorgt ervoor dat er overal internet in huis is. Helaas laat dit toch wel de wensen over. Al eerder heb ik iets ondernomen wat uiteindelijk niet werkte omdat ik een Speedtouch nodig had voor de DSL. Ik had toendertijd een D-Link DIR655 gekocht omdat die Wireless-N technologie had, helaas werkte het echter niet.

Nu wil ik mijn setup veranderen. Ik wil de Speedtouch 580 houden waar hij staat, waarbij ik dan de D-Link erop aansluit, de D-Link zend hierbij dan de Wireless N signaal uit. Het probleem is het syncen van de D-Link met de Speedtouch. De ST zendt namelijk ook een signaal uit, maar de accespoints moeten naar mijn weten altijd dezelfde naam hebben, maar dan krijg je weer een conflict.

Hoe moet ik dit instellen, en kan het überhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-07 09:04
Wat jij wil gaat niet werken, als ik het goed begrijp wat jij wil.

jij wil meerdere AP (= wireless acces points) in je huis plaatsen.
maar de eerste configuratie werkt niet of laat te wensen over. ik neem dan hier aan dat je verbinding weg valt of je wireless snelheid tegen valt.

Het gebruik van een repeater zal je snelheid wireless snelheid doen halveren als deze alleen wireless werkt.
plaats een repeater niet te ver. Anders krijg je een lagere verbindings snelheid met je router. De repeater zal altijd de snelheid halveren (lees verminderen).

- De slechste verbinding is heerser op een wireless netwerk. alle andere wireless apparaten gaan ook op die snelheid werken. bv een wireless printer die aan de andere kant staat of boven in een werkkamer kan ook voor problemen zorgen.

De 2e configuratie.

ik zou maar 1 wireless AP gebruiken die van de dlink of van je ST. beide zo dicht op elkaar werkt echt niet lekker. De zelfde SSID en key geven werkt ook niet lekker. Daarvoor moet je AP roaming ondersteunen.

Je moet toch echt meer gegevens geven om een goed beeld en antwoord te geven.
hoe veel pc gebruik je. welke werken op wireless. wat is de afstand tussten AP en PC. En wat vind wil je eigenlijk doen met je wireless netwerk. HD streamen of gewoon interneten en e-mail lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
OK, ik zal het allemaal wat duidelijker proberen uit te leggen.

Er staat beneden een PC met de router bedraad eraan vast. De ST580 in dit geval. Nu laat de verbinding aan de andere kant van het huis en op zolder te wensen over.
Dus mijn plan was om er een extra wireless router bij te zetten die ook internet geeft maar deze dan in een N signaal doorgeeft. Hierdoor zou het praktisch mogelijk moeten zijn aan de andere kant van het huis ook internet te hebben.

De ST wordt nu gebruikt door een repeater zodat er overal internet zou moeten zijn, dit is niet het geval, traaag internet en meestal valt het ook weg. Wij hebben ongeveer 6 pc's in huis, ook met Xboxen meegerekend. Wat ik wil zorgen is dat er ook boven op zolder in feite HD gestreamd kan worden...
De langste afstand tussen PC en AP is nu 50 meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-07 09:23
Is het de bedoeling dat de Speedtouch ook zijn wireless signaal blijft uitzenden naast de D-Link?
Ik denk niet dat alle apparatuur bij jou thuis 802.11N geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Klopt, daarom is het beter als de ST ook zijn signaal blijft uitzenden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Dan zou ik via een netwerkkabel de D-Link aansluiten aan de 580.
Stel de D-Link in als AP/switch. Dat is de eenvoudigste setup.
Je hebt dan twee separate draadloze netwerken.

Als repeater zou ik de D-Link niet inzetten. Voorop gesteld dat het mogelijk is.
De D-link moet dan weer gebruik maken van 802.11g om te communiceren met de 580.
En dan ben je alle voordelen kwijt van de 802.11N standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ok, ik ga kijken of het lukt, eventuele updates verschijnen hier gelijk...!

UPDATE:

Ik moet de router instellen. Is het zo dat de D-Link de aadressen uitdeelt?
Hoe moet ik dan de D-Link instellen in de ST zelf? Met een static IP?

[ Voor 51% gewijzigd door The Great HooD op 16-06-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
*bump

Ik moet de router instellen. Is het zo dat de D-Link de aadressen uitdeelt?
Hoe moet ik dan de D-Link instellen in de ST zelf? Met een static IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ok, daar heb ik wat aan, al kom ik nu wel vast te zitten.
Mijn Speedtouch geeft alsnog een DHCP IP aan mijn DIR655. Ik zie ook nergens in het ST conf. staan hoe ik dat moet veranderen..., iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Dan heb je de kabel op de dir 655 in de wan aansluiting ipv één van de lan aansluitngen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Nee op een Lan aangesloten, mijn ST ziet nu ook dat de DIR 655 is aangesloten alleen geeft de ST hem een IP van 81.205.33.69. Ik heb een statisch ip aan de ST toegevoegd, 192.168.1.45, die heb ik ook zo in de DIR ingesteld. Alleen bij de DIR 655 krijg ik een aantal mogelijkheden over hoe hij het internet verkrijgt, daar kan ik kiezen uit een aantal opties, PPPoE, DHCP, Static IP etc. Welke moet ik hiervan kiezen, hij staat nu op DHCP, hij werkt niet !

Bij static IP moet ik heel veel opties invullen, DNS, Gateway etc, dingen die ik niet weet...

[ Voor 10% gewijzigd door The Great HooD op 17-06-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
De D-Link krijgt een WAN ip.
Heb je de Speedtouch 580 in bridge modus staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Nee, wat ik wil bereiken stond ook in de HOWTO die ik kreeg. Ik wil feitelijk 2 verschillende SSID's in de lucht hebben, 2 verschillende draadloze netwerkjes, 1 via de ST, en 1 via de D-Link, via 1 internet bron, dat komt van een DSL lijntje, waar ik dus de ST voor nodig hebt. Tevens is de ST ook de 'oude' signaal verstuurder (b + g).

Wat ik dus nu heb is dat ik mijn DIR goed heb ingesteld, geen DHCP uitlevert, alleen het probleem is dat de DIR-655 router niet het IP-adres 192.168.45 wat ik heb ingesteld in de ST maar 81.205.33.69. Ik denk zelf dat hier het probleem ligt, de DIR verstuurt namelijk wel een signaal maar ik krijg geen IP toegewezen en heb dus ook geen Internet.

De range van de DHCP server in de ST zelf is: 192.168.1.64 - 192.168.253, .254 is de gateway..

EDIT: net even in de ST gekeken, ik zie dat de IP adres wel static is van de DIR maar het ip-adres 81.205.33.69...

[ Voor 13% gewijzigd door The Great HooD op 17-06-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Je moet nakijken of de Speedtouch in routed modus zit of in bridge modus.
Of je hebt een device het WAN ip toegekend, dat kan ook nog. Je werkt immers met PPPoA/E.

81.205.xx.xx is een WAN ip die de D-Link niet mag bereiken.
En geef de D-link een ip adres buiten de DHCP server van de Speedtouch (192.168.1.50 bv.)
De DHCP server moet inderdaad uit op de D-Link en de kabel gaat in zijn LAN poort.

En vergeet niet alles opnieuw op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Moet ik dan de D-Link instellen op PPPoE?

Een adres buiten de DHCP range heb ik inderdaad gegeven. Ik heb de kabel niet in de LAN poort zitten maar aan de Internet poort, hij verkrijgt immers zijn internet van de ST.
Maar mijn ST, ik wil 2 verschillende netwerkjes, dan moet de ST toch gewoon in Routed Mode staan, of kan het ook in Bridge mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
The Great HooD schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:16:
Nee op een Lan aangesloten, mijn ST ziet nu ook dat de DIR 655 is aangesloten alleen geeft de ST hem een IP van 81.205.33.69.
The Great HooD schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 00:11:
Ik heb de kabel niet in de LAN poort zitten maar aan de Internet poort, hij verkrijgt immers zijn internet van de ST.
Dus waar heb je de kabel nu in zitten? Als je de DIR655 als AP wil gebruiken (DHCP server uit) dan moet hij dus in de LAN poort en de Speedtouch gebruikt worden in router mode (DHCP aan). Geef je DIR655 een IP-adres in de range van de Speedtouch, maar buiten zijn DHCP-range. Als je dat gedaan hebt en het werkt niet direct zet alles dan 5 minuten uit en dan weer aan beginnend met de Speedtouch en wachtend tot iedere netwerkschakel volledig opgestart is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
The Great HooD schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 00:11:
Moet ik dan de D-Link instellen op PPPoE?
Nee, niets instellen.
Een adres buiten de DHCP range heb ik inderdaad gegeven. Ik heb de kabel niet in de LAN poort zitten maar aan de Internet poort, hij verkrijgt immers zijn internet van de ST.
Maar mijn ST, ik wil 2 verschillende netwerkjes, dan moet de ST toch gewoon in Routed Mode staan, of kan het ook in Bridge mode?
De speedtouch moet routeren, de D-Link moet dat niet doen (daarom de kabel in de LAN poort).

Alles staat duidelijk in de how-to van de bovenstaande link. Je moet het letterlijk volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Op wat moet ik de D-Link dan instellen, je krijgt namelijk een aantal modes die je kan gebruiken, ik neem aan uit je posts dat je wel ervaring hebt met DLink...

Ik zal de kabel in de LAN poort doen al ben ik er van overtuigd dat die het dan niet gaat doen, hij moet toch ergens zijn internet vandaan halen...

UPDATE:

Stom van mij, in de LAN poort en het werkt..., wat ik wel frappant vind is dat het net lijkt dat mijn internet alsnog niet echt sneller is en af en toe zelfs een heel stuk langzamer...

[ Voor 24% gewijzigd door The Great HooD op 18-06-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024

Drie verschillende mensen geven aan dat je hem in de LAN poort moet duwen er wordt zelfs aangegeven de guide gewoon te volgen :+, toch blijf je er van overtuigd dat het niet gaat werken 8)7 . Je maakt er in principe gewoon een switch met wireless van, hoe "krijgt" een switch zijn internet?

Dat het lijkt alsof het niet sneller is, is natuurlijk minder; maar wel erg subjectief. Hoe meet je dit, met wat meet je dit? Als het over wireless gaat: zijn de instellingen juist en je wireless clients geschikt/goed ingesteld voor 802.11n?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ja het is stupid van mij geweest, al had ik zo'n gevoel dat de LAN poorten alleen output is, daarom was ik er zo heilig van overtuigd dat het in het Internet stekkertje moest. Als je er over nadenkt is het logisch dat het in de LAN poorten doet, de router hoeft alleen maar te ontvangen en doorsturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Maar hoe is het nu met het wireless signaal?
Heb je voldoende bereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Ik heb wel voldoende bereik alleen ik denk dat het toch niet gaat werken, want mijn oude signaal laad pagina's vele malen sneller...

Misschien dat ik de router op de repeater aansluit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Dat is jammer dat het niet zo snel is.
De D-Link werkt op 2,4 Ghz band net als het oude wirless signaal. Misschien zitten ze elkaar dwars.
Of de afstand is te groot met teveel obstakels, dat kan ook nog.

Is een netwerkkabel leggen echt geen mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Nah teveel gedoe, ik heb de DLink aangesloten op de repeater, nu heb ik goed internet, evenals de 2 zolders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 10:52
De Speedtouch moet in bridge/spoofing modus en dan aansluiten op de WAN poort van de D-Link, deze moet op Auto DHCP of Dynamic ofzo staan, iig dat ie alles automatisch ontvangt. Op deze manier wordt je Speedtouch enkel modem (het enige wat ie dan doet is het WAN ip adres doorgeven) en de D-Link de router. Je kan de speedtouch dan niet meer draadloos gebruiken, dat wordt de D-Link. Alleen weet ik niet of je de ST 180 kan laten repeaten met de D-Link, dat moet je even proberen of ie hem scant en kan verbinden.

PS: Het beste is om hem opnieuw te installeren via de installatie wizard, welke je kunt downloaden op speedtouch.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Great HooD
Het is alleen niet mogelijk om de ST180 te laten werken met de DLink, daarom laat ik de setup nu zo staan. Vind het wel best...

• The Great HooD
Kickje

Ik heb een nieuwe situatie. Ik heb dezelfde DIR-655, deze wil ik echter boven neerzetten zodat ik mijn PS3 en Macbook direct op de router kan aansluiten om zo films in HD te kunnen streamen van Macbook naar PS3. Direct een Lan kabel naar de PS3 wil niet werken.

Wat ik dus wil is, en ik heb op internet gezocht maar kon niks vinden ( Misschien omdat het ook helemaal niet kan ), is dat de DIR-655 draadloos zijn internet ontvangt en dat via draad naar de Macbook en PS3 transporteert...

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-07 10:52
Dat kan idd als je de ST180 laat repeaten met de DIR655 maar jij zegt dat dat niet gaat maar volgens mij moet het wel kunnen. Je moet dan in ST180 WDS instellen.
Pagina: 1