Toon posts:

Upgraden CPU van een Toshiba Satellite L455D-S5976

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik heb recentelijk een Toshiba Satellite L455D-S5976 laptop aangeschaft waar ik an sich best tevreden mee ben. Ik ben echter ietwat teleurgesteld in de prestaties van de AMD Sempron™ SI-42 Processor.

Ik gebruik de Laptop eigenlijk uitsluitend voor real-time audio processing (Traktor Scratch) en ik heb het gevoel dat het met een andere (dual core processor) nog beter zou kunnen draaien.

Ik heb al het e.e.a. uitgezocht en ik heb gezien dat de Sempron cpu gebruik maakt van een Socket S1. Dit beperkt dan ook direct de keuze voor een eventuele upgrade, namelijk een Turion 64 X2 processor. Op zich geen probleem want volgens mij outperformed deze cpu de huidige met gemak.

Nu heb ik een aantal verdere vragen:

1) Kan de chipset van het huidige moederbord deze upgrade aan?
2) Heb ik een andere/nieuwe bios nodig?
3) Is het bij dit specifieke model laptop 'te doen' om het zelf te vervangen. En als het echt heel lastig is, waar zou ik terecht kunnen om het te laten doen.
4) Tot op welke hoogte hebben processoren in algemene zin last van slijtage. Met andere woorden kan je 'veilig' een tweede hands cpu aanschaffen?
5) Zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Marc

Verwijderd

Je hebt een (hele) goedkope laptop gekocht met een goedkope processor.
En nu achteraf nog proberen hem sneller te maken, dat gaat waarschijnlijk niet lukken.

En je garantie zal vervallen.
Misschien is die laptop gebouwd voor de Sempron, en gaat de koeling niet goed als je er een andere in stopt.
Misschien ondersteunt de BIOS geen andere, en waar wilde je een andere BIOS vandaan halen?

De CPU van een laptop vervangen gaat over het algemeen meestal niet.

Sommige processoren kunnen slechter worden als de spanning te hoog staat. Dat wordt soms gedaan om te kunnen overklokken. Intern degenereert de CPU en kan dan op een bepaald moment stuk gaan.
Maar bij normale fabrieksinstellingen zal dat niet gebeuren.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:49

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:54:
Sommige processoren kunnen slechter worden als de spanning te hoog staat. Dat wordt soms gedaan om te kunnen overklokken. Intern degenereert de CPU en kan dan op een bepaald moment stuk gaan.
Maar bij normale fabrieksinstellingen zal dat niet gebeuren.
in theorie heb je gelijk, maar in de praktijk komt het vrijwel nooit voor dat een processor kapot gaat. Tegenwoordig kan je mijns insziens prima een tweedehans processor in je pc bouwen, bij laptops is dat anders, maar meestal gaat je moederbord eerder stuk dan de processor door de voltage.

@TS, ik kijk even wat voor moederbord je hebt en zoek dan op internet naar de lijst met ondersteunde processoren. Houd er wel rekening mee dat een turion X2 een stuk sneller is dan een sempron, waarschijnlijk gebruikt hij ook meer stroom en word hij warmer. Weet dus waar je aan begint. Ik zou het niet doen denk.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Verwijderd

Topicstarter
epic_fail schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:02:
[...]
Houd er wel rekening mee dat een turion X2 een stuk sneller is dan een sempron, waarschijnlijk gebruikt hij ook meer stroom en word hij warmer.
Volgens mij hebben de twee processoren dezelfde power characteristics.

Ik vond net wel dit topic van iemand die het gedaan heeft en het lijkt mee te vallen...

http://forum.notebookrevi...-turion-x2-tl-50-a-2.html

Toch nog maar eens over nadenken :?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien zou je beter in plaats van de processor te gaan verwisslen hetgeen mij ook een moeilijke zaak lijkt kunnen bekijken of je misschien baat hebt bij een SSD. Hierdoor win je ook al behoorlijk aan snelheid van je laptop en al zeker met die 5400 rpm schijfjes die toch al niet de allersnelsten zijn.

• MatthiasH
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-01 15:22
Je kunt misschien wel gelijk hebben...

De cpu verwisselen lijkt mij ook geen goede zaak... Het zal zeker véél duurder uitdraaien dan de hdd in een ssd te wisselen. Ook moet je volgende cpu bijna dezelfde zijn dan de cpu die je nu hebt, en dus niet veel 'vordering' tov die andere..
Pagina: 1