Stereoset + Laptop + Ongestabiliseerde Aggregaat= Problemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-03-2024
zoals de vraag al laat zien

ik heb komend weekend een feest op een plek waar geen stroom is
nou hebben we een laptop + oude stereoset die we van stroom moeten voorzien, gebruikt samen maximaal 700 watt
nou hebben we een (ongestabiliseerd) aggregaatje van 4kva(3800watt), alleen ik lees nu overal mensen die zeggen dat je zulk soort apparatuur op een gestabiliseerde aggregaat moet aansluiten, maar die beginnen pas vanaf 50KVA.
kan het kwaad om dit op ons aggregaatje aan te sluiten? of is er een (goedkope) manier om het een beetje te stabiliseren?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

simpelste manier is om 2 stuks 500w bouwlampen dr aan te hangen, dan zou je geen enkel probleem moeten ondervinden.. succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:32

almightyarjen

When does the hurting stop?

duifi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 18:53:
ik heb komend weekend een feest op een plek waar geen stroom is
nou hebben we een laptop + oude stereoset die we van stroom moeten voorzien, gebruikt samen maximaal 700
Of je hebt een laptop uit 1982 of je hebt een enorme stereoset... Hoe kom je aan die 700W? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ik gok op laptopadapter 100w en 500w a-klasse stereoversterker, optellen en omhoog schatten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
we hebben een grove schatting genomen, aangezien er misschien nog wat bij moet komen.
maar misschien was dat een te grove schatting. 500 watt maximaal beter (150 laptop(heeft geen accu meer)) + 300 watt versterker), en nog weetikveelwat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Laptopvoedingen zijn meestal wel robuust genoeg om het aan te kunnen, maar op je audio ga je denk ik lekkere storing krijgen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-10 09:36
Hoe lang duurt 't? Kan je niet iets met veel accu's en een autoradio fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 14:09

MissileHugger

I wonder...

750/800 VA UPS tussen zetten, die vangen pieken en dalen wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
Het betreft 60 mensen en het is van laten we zeggen 6 uur s'avonds, tot 4 uur s'ochtends
ik heb voor dezekerheid me kratradio paraat staan.
maar het liefst gewoon een aggregaatje.
het dichtsbijzijnde huis staat op 100 meter afstand, maar waar the f*** haal ik een verlengsnoer van 100 meter vandaan?

en waar ga ik een ups vandaan halen voor 1 nachtje?

[ Voor 8% gewijzigd door duifi op 14-06-2010 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-10 09:36
Mwa honderd meter valt wel mee. Zo te horen ga je er namelijk niet zo veel stroom over trekken. Zolang het onder de 500W blijft kan je wel een berg grasmaaier-verlengsnoeren aan elkaar knopen (van die oranje kabels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
duifi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:30:
Het betreft 60 mensen en het is van laten we zeggen 6 uur s'avonds, tot 4 uur s'ochtends
ik heb voor dezekerheid me kratradio paraat staan.
maar het liefst gewoon een aggregaatje.
het dichtsbijzijnde huis staat op 100 meter afstand, maar waar the f*** haal ik een verlengsnoer van 100 meter vandaan?

en waar ga ik een ups vandaan halen voor 1 nachtje?
Anderhalve meter per persoon, de gemiddelde persoon heeft wel een verlengsnoer thuis liggen, dus gewoon aan elkaar knopen! En allemaal in een waterdichte plastic zak natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Mr.Qips schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:31:
Zolang het onder de 500W blijft kan je wel een berg grasmaaier-verlengsnoeren aan elkaar knopen (van die oranje kabels).
Lengte is irrelevant als je de boel niet oprolt, dan is alleen het maximum wat je door de zwakste kabel mag gooien van belang. Wat wel kan zijn is dat je voltage niet meer 230V is aan het eind van de 100 meter.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-10 22:20
RemcoDelft schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:32:
[...]

Anderhalve meter per persoon, de gemiddelde persoon heeft wel een verlengsnoer thuis liggen, dus gewoon aan elkaar knopen! En allemaal in een waterdichte plastic zak natuurlijk :)
En waar haal je dan een plastic zak van 100 meter lang? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
lang leven multimeters:P

maar is het een ramp als het voltage wat lager uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

duifi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:46:
lang leven multimeters:P

maar is het een ramp als het voltage wat lager uitvalt?
Tot zeker hoogte niet, je moet natuurlijk geen 160 volt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Je laptopvoeding gaat geen probleem hebben met het voltage. Die kunnen meestal wel een voltage tussen 90V en 250V aan. Je stereo gaat echter wel een probleempje daarmee hebben of je moet hem op een geschakelde voeding hebben gelijkaardig aan je laptop.

Zoals eerder al gezegd, je moet er een setje zware lampen aanhangen (voor resistieve belasting) en een UPS aansluiten. Als je echt geen stabiele stroom kunt krijgen kun je ook je eigen UPS maken met auto batterijen (batterijlader aan een kant, inverter aan de andere)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Guru Evi schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 04:03:Als je echt geen stabiele stroom kunt krijgen kun je ook je eigen UPS maken met auto batterijen (batterijlader aan een kant, inverter aan de andere)
Dat zal die batterijlader leuk vinden als je er 500W uit probeert te trekken :X

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:41
er zit nog een auto accu tussen die de piekstromen levert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Dat gaat natuurlijk niet werken, dat snap je zelf ook wel.
Stel je hebt een gelijkrichter voor 100W, en weer een omvormer voor 500W met 100% load, en de accu's kunnen voor 15 minuten 500W leveren zonder opgeladen te worden, waar moet dan het vermogen vandaan komen om de accu's op niveau te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

tolunaygul12 schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 17:37:
er zit nog een auto accu tussen die de piekstromen levert
Er zit nu ook een laptopaccu tussen. Ik weet niet wat voor pieken je moet verwachten uit zo'n ding?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:19
Sebazzz schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:35:
[...]

Lengte is irrelevant als je de boel niet oprolt, dan is alleen het maximum wat je door de zwakste kabel mag gooien van belang.
Excuseer?
Ooit gehoord van spanningsval?
Die oranje grasmaaier verlengkabels zijn meestal slechts 0,75 carré. Maak dat 100 meter lang en je krijgt al een stevige weerstand. Meer stroom door een weerstand = meer spanning er over.
Uiteindelijk kun je dus makkelijk onder de 200 volt terechtkomen met zulke kabels.
Rho van koper = 0,017 ohm meter
0,75 carré = 7,5E-7 m^2 --> doorsnede = 4,88E-4 meter
Weerstand = 200 * 0,017 /4,88E-4 = 6967 ohm weerstand in de verlengkabel
En dan heb ik de weerstand van de stekkers nog niet berekend...

Kortom: Spring eens binnen bij je favoriete verhuurboer (je mag altijd langs komen bij mij opt werk :*) ), en huur er wat verlengkabel. 100 meter 2,5 carré is echt geen probleem voor de meeste verhuurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:42

Cheezus

Luiaard

Een goede verlengkabel is wel 1,5 mm2, of minimaal 1. Geen idee wat een carre is maar dat zal wel belgisch zijn voor mm2 :P
Een 0,75 mm2 kabel heeft geen weerstand van 35 Ohm per meter, dit is minstens 1000 keer lager.
Je uiteindelijke weerstand zal dus <7 Ohm zijn en bij 500 watt heeft dat een spanningsval van <20 volt, voor de meeste apparatuur geen probleem (en bij 1,5mm dus nog minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
stuk grondkabel van 100 meter regelen .. :P

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:03
http://www.rwinshop.nl/ve...127eb9ad5258aa8d616cb465f

100 meter voor 8 piek. Is niet echt een probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duifi
Beste mensen.

we hebben nu voor morgen de volgende dingen geregeld
-2 haspels van 50 meter (en dan laptop en geluidsinstalatie)

als back-up hebben we een auto staan, die met een omvormer stroom voor de laptop kan regelen.
+ een kratradio met aansluiting voor extra boxen

alsnog bedankt voor alle tips, goed voor de volgende x. maar omdat we nu nog maar 1 week hadden om dingen te regelen hadden we aardig wat tijdnood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

NjitsSs schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 18:33:
[...]

Excuseer?
Ooit gehoord van spanningsval?
Lekker selectief citeren hè, ik geef toch ook aan dat je kan hebben dat de spanning valt.

Pagina: 1