• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
(jarig!)
Ik heb laatst een laptop gekocht van Compaq.

Nu staan daar 3 partities op:

c: Win7
d: Recovery
e: Drivers

Nu wil ik de c partitie kleiner maken en van de overige ruimte een nieuwe partitie maken.

Weet iemand dat als de c partitie is verkleind of de Recovery nog wel werkt?
Er zit helaas geen Windows cd bij de laptop geleverd, dus kan alleen Windows opnieuw installeren via de Recovery. Wil liever geen gedownload Windows 7 cd gebruiken.

Iemand een idee?

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb dit ook eens geprobeerd (met een Acer) en die installatie ging ervan over de zeik. Maar wat weerhoudt je er van om het te proberen? Als het niet werkt, maak je de partitie toch weer de originele grootte?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Ik vraag mij sowieso af of het verstandig is om een partitie tussen 2 bestaande partities toe te voegen. Daarnaast is het nog de vraag of dat uberhaupt lukt in verband met het aantal fysieke partities volgens mij.

Desktop | Server | Laptop

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:53

Croga

The Unreasonable Man

Hoe wil je de Win7 partitie aanpassen? Aangezien het je OS partitie is gaat het je niet lukken met tools die dat online voor je regelen. De enige optie is dan dus het hele ding opnieuw installeren. En ook dat gaat je niet lukken aangezien de Recovery exact dat doet wat het zegt: Terug brengen in de originele staat, inclusief de 3 partities die je nu hebt.

• Plakjekaas
(jarig!)
Croga schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 07:25:
Hoe wil je de Win7 partitie aanpassen? Aangezien het je OS partitie is gaat het je niet lukken met tools die dat online voor je regelen. De enige optie is dan dus het hele ding opnieuw installeren. En ook dat gaat je niet lukken aangezien de Recovery exact dat doet wat het zegt: Terug brengen in de originele staat, inclusief de 3 partities die je nu hebt.
Het aanpassen van de Win7 partitie gaat wel lukken met schijfbeheer in Win7. Het werkte bij de de buurman wel met zijn ASUS laptop.

Maar denk dat ik toch maar een externe HD ga kopen. Heb toch liever dat de Recovery blijft werken.

• Nielson
  • Laatst online: 07:21
Post anders even een screenshot van je schijfbeheer. Verder kun je met de Compaq software ook een recovery-dvd(s) branden, zodat je altijd terug kunt naar de fabriekssituatie. Doe dit voordat je begint te prutsen met de partities :)

• Plakjekaas
(jarig!)
Nielson schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 17:54:
Post anders even een screenshot van je schijfbeheer. Verder kun je met de Compaq software ook een recovery-dvd(s) branden, zodat je altijd terug kunt naar de fabriekssituatie. Doe dit voordat je begint te prutsen met de partities :)
Ja die dvd's heb ik gemaakt.

Win7 staat nu op een 100 GB partitie en ik vraag me af dat als ik de partitie in twee maal 50 GB omzet.
Met schijfbeheer of anders met Acronis. Dat de Recovery niet moeilijk gaat doen als ie geen 100 GB partitie kan vinden of niet kan aanmaken.

Het gaat me om het laatste, partities vergroten en verkleinen lukt me wel. Dat heb ik wel vaker gedaan (met Acronis), maar ja toen stond er geen Recovery partitie op.

• Nielson
  • Laatst online: 07:21
Plakjekaas schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 18:01:
[...]
Met schijfbeheer of anders met Acronis. Dat de Recovery niet moeilijk gaat doen als ie geen 100 GB partitie kan vinden of niet kan aanmaken.
Ligt een beetje aan de recovery software, maar meestal gaat dit wel goed. Software zoekt gewoon de juiste partitie adh van het label of de positie op de schijf. Wordt deze gevonden blijft de partitie indeling intakt en wordt bv alleen het station geformateert.
Pagina: 1