Advies 24 of 26" TFT monitor +- 300 euro

Pagina: 1
Acties:

• Robo1993
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik ben op zoek naar een waardige vervanger voor mijn huidige 19" LG widescreen monitor (L194WT-SF). Dit scherm geeft op zich prima beeld maar ik wil wel wat groters en heb mijn oog daarom laten vallen op een paar 24" monitoren (26 inch kan ook nog net). Ik wil verder graag een zo goed mogelijke beeldkwaliteit voor een zo laag mogelijke prijs (wie niet...). Ik heb zelf al aardig wat informatie gezocht, maar inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer, en dat heb ik niet vaak.

Ik twijfel over de volgende punten:
Welk type paneel is de slimste keus? Ik gebruik mijn computer voornamelijk om te gamen en voor schoolwerk (MS Powerpoint, Word, Excel en Adobe Flash). Ik weet dat S-IPS panelen een hogere responstijd hebben, maar is dit ook daadwerkelijk te merken tijdens het spelen van shooters of racegames?

Welke resolutie?
Ik weet niet of ik voor een scherm met een 1920*1080 resolutie moet kiezen of voor een 1920*1200 resolutie. Er zit namelijk een aardig prijsverschil tussen deze twee keuzes. Tot nu toe gaat mijn voorkeur denk ik naar 1920*1200 uit, bij een formaat van 24"of eventueel 26" (24" voorkeur).

Contrast en helderheid.
Is een hoog (statisch) contrast altijd beter of niet? Ik maak sowieso geen gebruik van zogenaamde dynamische contrast instellingen dus dat lijkt me niet belangrijk. Hetzelfde geld ook voor de helderheid.

Merk.
Is het merk erg belangrijk bij een scherm. Het design maakt mij namelijk niet zo uit als de prestaties van een wat minder "mooi" scherm echt beter zijn. Persoonlijk heb ik een wat minder goed gevoel bij schermen van Samsung, maar dat ik puur gevoelsmatig en kan ik niet duidelijk onderbouwen.

Oh, bijna het budget vergeten.
Tot ongeveer 325 euro. (Met uitloop naar +- 350 euro voor een echte meerwaarde)

Ik had zelf al een paar schermen in gedachten:
De HP ZR24W
Specs:
Schermdiagonaal 24"
Beeldverhouding 16:10
Schermresolutie 1920x1200 (WUXGA)
Kijkhoek 178°
Reactietijd 5ms
Contrastverhouding (statisch) 1.000:1
Contrastverhouding (dynamisch) 3.000:1
Helderheid 400cd/m²
Backlight CCFL
Video in D-Sub (VGA), Display Port, DVI-D
Monitor Eigenschappen Hoogte verstelbaar, Pivot, USB-hub
LCD Panel S-IPS
Vermogen 85W

De Iiyama ProLite E2607WSD-1
Specs:
Schermdiagonaal 26"
Kijkhoek 170°
Reactietijd 2ms
Contrastverhouding (dynamisch) 6.000:1
Helderheid 300cd/m²
Backlight CCFL
Video in D-Sub (VGA), DVI-D
Monitor Eigenschappen Speakers
LCD Panel TN
Vermogen 52W

De Asus VW266H
Specs:
Schermdiagonaal 25,5"
Kijkhoek 170°
Reactietijd 2ms
Contrastverhouding (statisch) 2.000:1
Helderheid 300cd/m²
Video in Component Video, D-Sub (VGA), DVI-D, HDMI
Monitor Eigenschappen Speakers
LCD Panel TN
Vermogen 60W

En de NEC Multisync EA241WM
Specs:
Schermdiagonaal 24"
Kijkhoek 170°
Reactietijd 5ms
Helderheid 400cd/m²
Video in D-Sub (VGA), DVI-D
LCD Panel TN

Alvast bedankt voor de hulp.

Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s

Verwijderd

De contrastverhouding vind ik niet zo belangrijk.
Deze vragen vind ik belangrijker:
- Wil je later een HDMI aansluiting gebruiken ?
- Wil je een mat of glanzend scherm ?
- Welke pixelgrootte (dot pitch) wil je ? Heb je het scherm bijvoorbeeld op afstand, of zit je er dicht op.
Als je deze keuze hebt gemaakt, dan kun je misschien bij iemand anders kijken of het scherm van dat merk prettig kijkt.

Van de meeste staat een review van een tweaker, behalve de NEC.
Volgens mij heeft die Iiyama een wat gammele voet, en is mat.
HP maakt betrouwbare schermen, maar de ASUS heeft een kleinere reactietijd.

Je kunt bij kieskeurig.nl trouwens uitgebreid zoeken, dan kun je zien welke aan jouw eisen voldoen:
http://www.kieskeurig.nl/lcd_monitor/zoeken/uitgebreid

Verwijderd

Gezien de HP ZR24W over een S-IPS scherm beschikt, moet je jezelf de vraag stellen of je beeldoppervlak of kleurechtheid belangrijker vindt.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 08:00
Misschien iets onder je budget de Samsung Syncmaster 2443BW is misschien nog interessant voor 230 euro in huis?
24", 1920*1200 en DVI.

[ Voor 9% gewijzigd door Termi op 15-06-2010 22:25 ]

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 17:18
Ik wilde een 24" scherm en voor mij was kleurechtheid belangrijk ivm fotobewerking en illustraties. Ik game echter ook fanatiek, dus ghosting en responstijd zijn zaken om rekening mee te houden.

Ik heb gisteren een HP ZR24w besteld, omdat uit de reviews blijkt dat met de "overdrive" functionaliteit de ghosting helemaal verdwijnt en er prima te gamen valt. Ook vind ik de 1900 * 1200 resolutie een grote plus.

Ik plaats asap een review wanneer ik het scherm binnen heb.

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Wij hebben een Dell G2410 thuis staan. Gekocht op advies van CNET, ik vind het echt een prachtige monitor en maakt de beloftes ruimschoots waar. Het zwart is zwart zoals je dat niet ziet op veel TN-panelen. Het heeft natuurlijk niet de kijkhoeken van een IPS-monitor, maar daar heb ik mij nog nooit aan geïrriteerd!

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

• Robo1993
Dnomaid schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 16:40:
Ik wilde een 24" scherm en voor mij was kleurechtheid belangrijk ivm fotobewerking en illustraties. Ik game echter ook fanatiek, dus ghosting en responstijd zijn zaken om rekening mee te houden.

Ik heb gisteren een HP ZR24w besteld, omdat uit de reviews blijkt dat met de "overdrive" functionaliteit de ghosting helemaal verdwijnt en er prima te gamen valt. Ook vind ik de 1900 * 1200 resolutie een grote plus.

Ik plaats asap een review wanneer ik het scherm binnen heb.
Ik ben erg benieuwd naar de game-ervaringen met je nieuwe scherm. Zou je ook kunnen laten weten hoe de kleurweergave is "out of the box"?

Dell U2412M, Intel Xeon W3680 @ 4,3GHz, AMD Radeon RX 5700XT, Scythe Mugen 2, Asus P6T, 12GB DDR3, Kingston A2000 NVMe 1TB, OCZ Vertex 4 120 GB, 2X 500GB WD Caviar Black RAID-0, Cooler Master Real Power M700W, Logitech G533, Logitech MX5500, @Odido 1 Gb/s

• Robo1993
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 15:11:
Gezien de HP ZR24W over een S-IPS scherm beschikt, moet je jezelf de vraag stellen of je beeldoppervlak of kleurechtheid belangrijker vindt.
Heeft een IPS paneel echt veel mooiere kleuren dan een TN paneel? Want ik vind 24" in principe meer dan genoeg.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-02 17:41
Robo1993 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:22:
[...]

Heeft een IPS paneel echt veel mooiere kleuren dan een TN paneel? Want ik vind 24" in principe meer dan genoeg.
IPS is zeker mooier. Ik heb een S-IPS als primair en daarnaast een TN. Het verschil is dan duidelijk zichtbaar. TN is veel fletser. En TN heeft die achterlijk kleine kijkhoek.
Als je voor een 26" TN zit heb je al flink last van verkleuring aan de zijkanten. Tenzij je er natuurlijk heel ver vanaf gaat zitten, maar dan kun je beter een kleinere kopen :+

Addicted to silent computing

• Robo1993
Crahsystor schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:39:
[...]

IPS is zeker mooier. Ik heb een S-IPS als primair en daarnaast een TN. Het verschil is dan duidelijk zichtbaar. TN is veel fletser. En TN heeft die achterlijk kleine kijkhoek.
Als je voor een 26" TN zit heb je al flink last van verkleuring aan de zijkanten. Tenzij je er natuurlijk heel ver vanaf gaat zitten, maar dan kun je beter een kleinere kopen :+
Dan denk ik, mits er volgens Dnomaid een beetje mee te gamen valt dat ik voor de HP IPS ga. Ik houd jullie op de hoogte. En bedankt voor zover.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 10:26
Persoonlijk zal ik niet groter gaan dan 24", dat is nog net geen nekkendraaier, maar groter dan dat lijkt mij persoonlijk niet meer comfortabel om voor te gaan zitten. Achteraf heb ik zelfs nog wel eens gedacht waarom ik geen 22" heb gehaald... maar ieder zijn voorkeur, tis even mijn ervaring ermee :)

Een IPS paneel geeft idd beter beeld/kleur-echtheid, maar is eigenlijk voor gaming niet het ideale paneel. Kleur-echtheid is sowieso voor gamen minder belangrijk, maar een 'traditioneel' TN paneel heeft doorgaans een veel lagere responstijd wat veel interessanter is met gamen. Toegegeven dat IPS panelen wel veel sneller zijn geworden, maar een TN paneel heeft doorgaans de helft van de responsetijd t.o. een IPS paneel.

Het is misschien niet het knapste scherm om te zien, maar ik ken 2 mensen met deze monitor, kan niet anders zeggen dan dat ik toch wel redelijk onder de indruk was. Mooi helder, strak beeld tijdens gamen, veel aansluitmogelijkheden e.d. Voor het geld een heel erg mooie monitor iig :)

pricewatch: LG Flatron W2486L-PF

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Robo1993 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:08:
[...]

Dan denk ik, mits er volgens Dnomaid een beetje mee te gamen valt dat ik voor de HP IPS ga. Ik houd jullie op de hoogte. En bedankt voor zover.
Kwa beeldweergave/kwaliteit is het zeker een mooi scherm. Wat ik persoonlijk erg jammer van het scherm vind is dat hij zo dik/lomp is... gewoon een netjes strak scherm vind ik geen punt, maar dit is wel echt een bakbeest hoor.

Ik zou je, ook met het oog op het uiterlijk, toch even aanraden om de schermen in het echt te gaan bekijken. Een MediaMarkt oid. heeft er vaak wel flink wat reguliere schermen staan en die HP kan je denk ik wel bij een office centre vinden? Misschien valt het verschil tussen TN/IPS jou wel heel erg mee? Dat er een (fors) verschil is zal ik niet ontkennen, maar voor het meeste huis, tuin en keuken gebruik voldoet TN prima.

Een 1920x1080 scherm zou ik trouwens nooit kopen, dat is gewoon zonde. 120 pixels verschil lijkt niet zo veel, maar in de praktijk is het echt heel duidelijk merkbaar. Maar volgens mij was je er zelf ook al uit om voor een 1920x1200 scherm te gaan :Y

• Robo1993
Dick schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:47:
[...]

Kwa beeldweergave/kwaliteit is het zeker een mooi scherm. Wat ik persoonlijk erg jammer van het scherm vind is dat hij zo dik/lomp is... gewoon een netjes strak scherm vind ik geen punt, maar dit is wel echt een bakbeest hoor.

Ik zou je, ook met het oog op het uiterlijk, toch even aanraden om de schermen in het echt te gaan bekijken. Een MediaMarkt oid. heeft er vaak wel flink wat reguliere schermen staan en die HP kan je denk ik wel bij een office centre vinden? Misschien valt het verschil tussen TN/IPS jou wel heel erg mee? Dat er een (fors) verschil is zal ik niet ontkennen, maar voor het meeste huis, tuin en keuken gebruik voldoet TN prima.

Een 1920x1080 scherm zou ik trouwens nooit kopen, dat is gewoon zonde. 120 pixels verschil lijkt niet zo veel, maar in de praktijk is het echt heel duidelijk merkbaar. Maar volgens mij was je er zelf ook al uit om voor een 1920x1200 scherm te gaan :Y
Ik vind het uiterlijk van een scherm echt totaal niet belangrijk. En buiten dat vind ik de HP er vrij mooi en strak uitzien. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik een 1920*1200 scherm wil. Een 1920*1080 is echt een stuk minder prettig. Het is gewoon geen computer resolutie. De enige vraag die ik nog heb is of de HP snel genoeg is om mee te gamen. Daarover verschillen de meningen nogal als ik op internet zoek... Hoe is de snelheid in vergelijking met bijvoorbeeld de Samsung Syncmaster 2443BW? Als iemand daar een goede vergelijking voor heeft maak je mij heel erg blij.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 10:26
Robo1993 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:54:
[...]

Ik vind het uiterlijk van een scherm echt totaal niet belangrijk. En buiten dat vind ik de HP er vrij mooi en strak uitzien. Ik ben er inmiddels wel uit dat ik een 1920*1200 scherm wil. Een 1920*1080 is echt een stuk minder prettig. Het is gewoon geen computer resolutie. De enige vraag die ik nog heb is of de HP snel genoeg is om mee te gamen. Daarover verschillen de meningen nogal als ik op internet zoek... Hoe is de snelheid in vergelijking met bijvoorbeeld de Samsung Syncmaster 2443BW? Als iemand daar een goede vergelijking voor heeft maak je mij heel erg blij.
http://www.prad.de/en/gui..._order=asc&Submit=compare

Een heleboel specs van de samsung en hp naast elkaar...

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 10:14
Robo1993 schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:54:
[...]

De enige vraag die ik nog heb is of de HP snel genoeg is om mee te gamen. Daarover verschillen de meningen nogal als ik op internet zoek... Hoe is de snelheid in vergelijking met bijvoorbeeld de Samsung Syncmaster 2443BW? Als iemand daar een goede vergelijking voor heeft maak je mij heel erg blij.
Wat bedoel je hier precies mee? De reactietijd (ghosting) of de mate van inputlag?
Ghosting kom ik namelijk nauwelijk meer tegen en mag geen issue meer zijn. Inputlag daarintegen wel. Daar heeft elk scherm wel last van..

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Robo1993
ChojinZ schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 16:12:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? De reactietijd (ghosting) of de mate van inputlag?
Ghosting kom ik namelijk nauwelijk meer tegen en mag geen issue meer zijn. Inputlag daarintegen wel. Daar heeft elk scherm wel last van..
Ik weet dat de input lag bij de HP erg laag is. En als jij zegt dat ghosting geen probleem is dan zou hij dus snel genoeg moeten zijn om mee te gamen. Toch?

Edit: Volgens hardware.info is de input lag maximaal 16ms. En volgens TFTCentral.com is de inputlag "erg laag".

[ Voor 10% gewijzigd door Robo1993 op 22-06-2010 18:50 . Reden: Input lag toegevoegd. ]

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
ik heb zelf de IIyama 2607 en ben er erg gelukkig mee prima kleuren, eventueel ook goed te kalibreren via het menu en geen ghosthing. 1920x 1200 is lekker, zeker op zo een groot scherm. lang gezocht en nagedacht en heb zeker geen spijt dat ik uiteindelijk voor de IIyama heb gekozen

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 10:14
Robo1993 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:17:
[...]

Ik weet dat de input lag bij de HP erg laag is. En als jij zegt dat ghosting geen probleem is dan zou hij dus snel genoeg moeten zijn om mee te gamen. Toch?

Edit: Volgens hardware.info is de input lag maximaal 16ms. En volgens TFTCentral.com is de inputlag "erg laag".
Yup!

Wat betreft inputlag:
Of je het merkt verschilt per persoon en per game. De 1 merkt niets bij 75ms, dan ander heeft er al snel last van op 50ms. En in het ene spel heb je er ook meer last van dan in het andere spel. Zo heb ik zelf veel last van inputlag tijdens L4D maar als ik MW2 speel reageert het weer zeer snel.

Je zou ook eens kunnen kijken op Youtube. Daar zijn behoorlijk wat inputlag testjes te vinden. Wellicht dat je daar wat aan hebt tijdens je aankoop:
YouTube: input lag

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 17:18
Hoi Robo! Scherm eergisteren gaan ophalen en gisteren meteen mee aan de slag gegaan. Eerste indrukken:
- Het scherm is standaard wat donkerder dan onze 20" CineDisplay. Kleurweergave is echter heel mooi.
- Alles voelt heel solide aan, goede bouwkwaliteit.
- Gamen gaat echt perfect hoor, zelfs zonder de overdrive functie aan, die ik overigens nog niet geprobeerd heb. Ik speel nogal veel COD:MW2 en zag toch niks van ghosting oid. Scores liepen meteen weer op naar 21-5 in Team Deathmatch, dus met input lag etc. zal het ook wel goed zitten vermoed ik ;)
- Enigste minpuntjes: zwart is absoluut niet zwart genoeg out-of-the-box, en ik zie ook wat backlight bleeding links onderaan.

Ik heb ook een pixelgarantie aangekocht, kan je mss overwegen. Alle pixels doen het op het eerste zicht, moet ook nog eens getest worden.

Ik ben tot nu toe erg tevreden want het gamed echt fantastisch, 1920*1200 is een gigantisch werkoppervlak en het overtreft tot hiertoe toch wel mijn verwachtingen. :9~

[ Voor 18% gewijzigd door Dnomaid op 28-06-2010 13:29 ]

Pagina: 1