USB probleem na vervangen mobo nog steeds aanwezig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-02 14:25
Daar ben ik weer. Sommigen van jullie zullen mijn vorige thread nog wel herinneren. De thread is wat in de vergetelheid geraakt dus heb ik maar een nieuwe gemaakt. Het gaat dus nog steeds om het voortslepende USB probleem. Op willekeurige momenten vallen de achterste USB poorten gewoon uit terwijl de voorste twee nog gewoon werken. Op dat moment probeer ik dan windows af te sluiten op de nette manier door gewoon op de aan/uit knop te drukken. Windows sluit dan gewoon af, maar blijft steken bij het moment dat de pc eigenlijk uit zou moeten gaan. Er gebeurde helemaal niks, zelfs geen BSOD en die verschijnen over het algemeen na een minuutje of zo. Toen ik na ongeveer 2 tot 3 minuten wachten op de resetknop drukte, verwachtte ik het bekende menuutje van normaal starten, veilige modus etc te zien maar windows startte gewoon op. Daar maak ik dus uit op dat windows wel correct was afgesloten, maar dat de ACPI 'mechanisme' de pc niet uitschakelde.

Er is sinds het maken van de vorige en huidige topic heel wat gebeurd en geprobeerd. Ik heb dus al een andere muis en toetsenbord geprobeerd wat dus geen soelaas bood. Vervolgens heb ik ze ver uit elkaar op de USB aagesloten (ene op de bovenste poort en de andere op de onderste) wat dus ook niet werkte. Heb de nieuwste chipset drivers en ATK drivers geïnstalleerd en ook dat werkte niet. Heb de winkel gebeld, die zeiden om BIOS te flashen en als dat niet werkte Windows opnieuw te installeren. Heb dat dus beide gedaan en ook dat werkte niet. Vervolgens heb ik de pc teruggebracht voor reparatie en ik had hem binnen een week weer, met een nieuw moederbord. Maar zoals jullie al kunnen raden, is het probleem nog steeds niet verholpen. Ik denk niet dat dit een produktiefout is want dan waren wel meer mensen teruggekomen met hetzelfde probleem. De enige andere verdachten is het geheugen en de voeding. De winkel zei dat die 450w voeding meer dan voldoende was voor mijn systeem maar een vriend van me suggereerde dat als er op een lijn niet genoeg amperes worden geleverd dat er ook problemen op kunnen treden. Dus mijn vraag is: Hoeveel ampere wordt er normaliter per lijn geleverd? En welke onderdelen maken gebruik van welke lijn? De winkel bood me ook aan om of de voeding of het moederbord te vervangen maar aangezien het laatste niet werkte wil ik wel een andere voeding proberen, maar alleen als er duidelijke aanwijzingen zijn.

Specs:
Mainboard: Asus P7P55D Socket 1156
BIOS: American Megatrends BIOS v1610
CPU: Intel i5 750 @ 2.67Ghz
Memory: 4 GB RAM (2x Corsair XMS3 DDR3 1333Mhz 2Gb; P/N: CM3X2G1333C9)
HDD: Samsung HD F3 1TB 32MB cache SATAII
GPU: Club3D Radeon HD4670 1Gb DDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou bijna denken dat het moederbord niet echt vervangen is.
Maar laat ik er maar vanuit gaan, dat het wel zo is.

Heb je deze al geprobeerd:
- Linux LiveCD, uit de vorige thread wordt niet duidelijk of je dat een tijdje hebt gedraaid om te zien of de USB het blijft doen.
- In de BIOS de 'legacy USB' uitzetten, en alle energie-bespaar-opties voor de USB uitzetten.

Deze heeft een 'wiggle' probleem, maar dat lijkt niet hetzelfde als wat jij hebt: http://www.tomshardware.c...eird-behavior-asus-p7p55d

De voeding van 450W zou ruim voldoende moeten zijn.
De voeding zou slecht kunnen zijn, en een storing op een spanning zou de USB controller kunnen beïnvloeden. Maar dat is puur theorie. Met een nieuw moederbord, en dan toch hetzelfde te krijgen, dat lijkt me sterk, maar het is mogelijk.

Het is nogal onlogisch wat je hebt, dus probeer toch echt eens een linux LiveCD (bijvoorbeeld die van Ubuntu) te draaien. Dan weet je iets meer, want je hebt al zoveel geprobeerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2010 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Je hebt niet toevallig zelf een andere voeding liggen of een kennis die er 1 heeft die je even kunt lenen? Dat is als je het mij vraagt de enige manier om echt onderdelen uit te sluiten. Of wellicht dat je in de buurt van een Tweaker woont die een handje kan helpen?

Iets anders wat het in theorie wellicht zou kunnen zijn: de kast. Maakt deze niet toevallig ergens kortsluiting of iets dergelijks? Misschien dat je de volledige inhoud eens uit de kast zou kunnen halen om te zien wat er dan gebeurd?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan snel checken of het mobo wel vervangen is als je de originele doos nog hebt. Even serienummers vergelijken.
Probeer misschien ook de usb connectors voor het front panel even uit te trekken, misschien een defect in het circuitje op het front panel waardoor de stroom niet gelijk verdeeld wordt.
In Windows kan je ook bij de eigenschappen van de USB-poorten de standby mogelijkheden etc. veranderen.
En bij Energiebeheer kan je USB Selective Suspend uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat ik hier niet lees, is wat je allemaal op die usb poorten aansluit. Een mobo levert 1/10 van de max stroom van een powered usb hub. Als je meer probeert te trekken dan de ingebouwde hub kan leveren, schakelt het uit beveiliging uit. Mogelijk gebeurt dat hier.

Muizen/keybs zullen dit niet snel veroorzaken, maar met name zwaardere webcams en 2.5" hdds zonder losse voeding komen daar al snel aan. Uitsluiten door 1 zware meuk los te koppelen (als dit klopt blijven dan lichte apps als keby/muis werken) of 2 een poweredd hub ertussen hangen (als het klopt geen probleem meer)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
dion_b schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 11:00:
Wat ik hier niet lees, is wat je allemaal op die usb poorten aansluit. Een mobo levert 1/10 van de max stroom van een powered usb hub. Als je meer probeert te trekken dan de ingebouwde hub kan leveren, schakelt het uit beveiliging uit. Mogelijk gebeurt dat hier.

Muizen/keybs zullen dit niet snel veroorzaken, maar met name zwaardere webcams en 2.5" hdds zonder losse voeding komen daar al snel aan. Uitsluiten door 1 zware meuk los te koppelen (als dit klopt blijven dan lichte apps als keby/muis werken) of 2 een poweredd hub ertussen hangen (als het klopt geen probleem meer)
In de meeste gevallen hingen alleen de muis en toetsenbord eraan wanneer mn USB uitviel. Toetsenbord trekt zo'n 100mAh, muis 98 mAh. en dat is ruwweg iets meer 1/3 van wat de hub/poort leveren kan. Ik heb een paar keer na het uitvallen ze in een andere poort op het achterpaneel geprikt. Geen sjoege. Heb toen een USB stick gepakt en die in de poorten gestoken waar mn toetsenbord en muis aan hingen. Ook geen sjoege. Vervolgens ben ik met die stick alle andere poorten langs geweest, maar windows detecteerde de USB stick op geen enkele van de 8 achterste poorten. Maar zodra ik die in een van de twee voorste poorten deed, zag windows 'm wel en hetzelfde gold voor de muis en toetsenbord.

@Zeemijl: Ik denk niet dat dit een OS gerelateerd probleem is want het is een keer zelfs voorgekomen dat mijn toetsenbord nog niet werkte na een reboot van mn pc en windows was nog niet eens opgestart. Ik vernam dat bij het menuutje van normaal opstarten, veilige modus etc. Het toetsenbord reageerde toen nog steeds nergens op.

@Rupie: Ik ben zelf niet zo handig op het hardware gebied. Maar dat van de kast was me een keer wel te binnen geschoten, maar ik heb het gauw afgedaan als onwaarschijnlijk. Maar dit probleem is extreem lastig te reproduceren omdat het zich op een totaal willekeurig moment voordoet. Maar als er sprake was van kortsluiting, zouden er dan niet meer onderdelen van mn mobo uitvallen, zoals LAN en audio en zo?

@dendt: Dat is juist het lullige. De pc is in de winkel in elkaar gezet dus zij hebben de doos gehouden dus dat valt niet te controleren. Maar ik heb wel wat andere subtiele veranderingen opgemerkt. Mn HDD zat eerst in een zwarte SATA aansluiting op de mobo (JMicron) en nu op een blauwe (Intel). En ook het geheugen zitten in een ander bankje dan ervoor (eerst zaten ze in bank 1 en 2, nu in bank 1 en 3). Ze hadden ook de BIOS geflashed en zeg nou eerlijk, je hebt niks met dit soort dingen te schaffen als je alleen maar het BIOS geupdate zou hebben. En dat van de voorpaneel loshalen heb ik al eens geprobeerd en dat hielp ook niet. En ik heb ook al naar de energie opties bij elke hub gekeken in apparaatbeheer. De optie "de computer mag deze hub uitschakelen om energie te besparen" staat uit bij ALLE hubs. En die selectieve USB uitschakeling was een van de eerste opties die ik uitzette toen het probleeem zich voor het eerst openbaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
hangt je pc aan een geaard stopcontact?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
nedernakker schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 17:22:
hangt je pc aan een geaard stopcontact?
Geloof het niet maar dan zou ik met m'n oude pc ook problemen gehad hebben. En in de winkel flikte ie het ook bij het testen en ik mag aannemen dat ze daar wel geaarde stopcontacten hebben/gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt dus echt alles geprobeerd. Ik zou zeggen: laat de winkel het moederbord en voeding maar vervangen.
Kun je iemand anders alles laten installeren en instellen? Misschien dat je per ongeluk iets insteld dat niet werkt met jouw combinatie van moederbord + grafische kaart + geheugen + harddisk etc.

Een slechte kwaliteit voeding kan extra storing geven als het stopcontact niet is geaard. En het is sowieso beter, vooral als je er printers en andere apparaten aan hebt hangen die ook aan het 230V net verbonden zijn. Maar als het zelfs in de winkel gebeurde, dan is het bij jou inderdaad iets anders.

Het lijkt zich te concentreren rond de P55 chipset. Een grafische kaart kon in het verleden de chipset ontregelen, maar ik neem aan dat je grafische kaart direct aan de snelle PCI-express van de CPU hangt, en niet aan de P55. Dus ook dat is onwaarschijnlijk.

Elk onderdeel apart in een andere computer testen lijkt de enige oplossing. En misschien werkt dan alles wel goed, en is het de combinatie van onderdelen die bij jou niet werkt.

Toch kom ik nog even terug op het besturingssysteem. Als je computer niet een halve minuut van het net is losgekoppeld, dan kan een USB-poort in een foute staat staan. Dus als je de stekker er in stopt, en dan de BIOS in gaat, en dát ging een keer mis, dan ligt het niet aan het besturingssysteem. Anders zou ik toch nog eens een LiveCD proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

aangezien je toetsenbord net iets te veel stroom trekt zou ik eens proberen met een externe USB hub met adapter, zo sluiten we al zeker uit dat het probleem ligt bij een tekort aan vermogen van je mobo.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
@pm1: Heb er helaas geen dus dat zal wel lenen worden. Eentje kopen alleen om te testen is een beetje zonde van 't geld.

@Zeemijl: hoe weet ik of die aan de PCIe slot van de CPU zit ipv de chipset? Kleur van de slot? -werpt een blik in de systeemkast- De insteekslot van de videokaart is blauw en dat is vrijwel zeker die van de chipset.

Als na het vervangen van de voeding het weer gebeurt, swap ik mn mobo en CPU voor een AMD. Mn oude bak was een AMD en daar heb ik nooit gezeik mee gehad. Ik neem een Intel PC en het is een en al problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik heb overigens de voeding al getest

maar we hebben het dus over een pricewatch: Corsair VX450W voeding, geen no-name ofzoiets ook.

Ik heb de voeding getest met dit apparaat, en die gaf aan dat die goed was:
http://www.digitus.info/e...ccessories/?c=1218&p=4834

@Dion_B: Verder zitten er alleen een muis en toetsenbord op de USB

@Zeemijl: De USB legacy kan niet uit als je alleen een USB toetsenbord hebt, op die manier kom je niet meer in de bios.

Ik ben er wel al even mee bezig geweest maar ik had dus geen flauw idee....
het gebeurt ook niet standaard ofzo of continu, moeilijk te reproduceren.
afhankelijk van het weer ofzo.

[ Voor 35% gewijzigd door bastian433 op 16-06-2010 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
@Zeemijl: Nu jij de videokaart als mogelijke dader hebt genoemd, moet ik toch wel zeggen dat ik ook regelmatig mn videokaart heb zien vastlopen. Gelukkig heeft Windows 7 TDR dus ik heb dan ook vrij snel weer beeld. Een dag was het zelfs 4 keer in 10 minuten voorgekomen en bij 3DMark06 flipt mn videokaart helemaal, terwijl ie bij Vantage alleen maar vastloopt. Heb met de nieuwe mobo nog geen problemen gehad met mn videokaart maar wat niet is kan nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
bastian433 schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 17:26:
@Zeemijl: De USB legacy kan niet uit als je alleen een USB toetsenbord hebt, op die manier kom je niet meer in de bios.
Normaal gesproken is usb legacy support tijdens de p.o.s.t. om die reden automatisch actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
Je krijgt ook de meest vage USB problemen als je voeding problemen heeft met de +5V standby spanning. Als die lijn nog slechter is start je mainboard ook niet meer op. Ook al is het een kwaliteitsvoeding, wel al een andere getest ? Die standaard voedingstesters heb je namelijk geen ruk aan, die laten alleen maar zien of er spanning op staat, niet of die binnen het bereik ligt en al helemaal niet hoe de spanning is onder belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahri
lazybones schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:38:
Je krijgt ook de meest vage USB problemen als je voeding problemen heeft met de +5V standby spanning. Als die lijn nog slechter is start je mainboard ook niet meer op. Ook al is het een kwaliteitsvoeding, wel al een andere getest ? Die standaard voedingstesters heb je namelijk geen ruk aan, die laten alleen maar zien of er spanning op staat, niet of die binnen het bereik ligt en al helemaal niet hoe de spanning is onder belasting.
Er zit nu een andere voeding (Antec EarthWatts 500) in. Niet beter dan de vorige die erin zat maar zo veel geld heb ik niet en die Corsair voedingen zijn nogal aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ?
Pagina: 1