Een splitter gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:37
Ik zit momenteel in de situatie dat ik een gamepc heb die ik ook als mediacenter gebruik. Aan mijn computerscherm hangt er een 5.1 setje(logitech x530) en aan de tv een 2.1 setje(ook logitech, type weet ik niet)
De geluidskaart is een C-media pci(er is ook een high defintion onboard op de asus P5B en een ATI high definition audio device)

Nu heb ik het 5.1 setje op de pc aangesloten en als ik headset of het 2.1 setje gebruik steek ik de kabels in de hoofdtelefoonuitgang van de x530. Op zich geen probleem, maar het geeft zo'n rotzooi met die kabels. Nu las ik iets over een splitter. Ik zou dan aan de geluidskaart een splitter hangen op de groene uitgang en daar dan de x530 en het 2.1 setje aanhangen. Liefst zou ik ook de hoofdtelefoon er nog aanhangen mocht dit mogelijk zijn. Nu is mijn vraag of dit voor kwaliteitsverlies zorgt? Of dat het volume dan wordt gehalveerd. Dit zou zwaar irritant zijn moesten de frontspeakers half zo luid gaan als de center en de achterste speakers. Iemand ervaring met een soortgelijke setup? En of het mogelijk is de headset rechtstreeks aan de pc te hangen icm de andere 2 sets. Dat alles tegelijk geluid kan spelen vind ik niet erg, ik kan alledrie de apparaten afleggen.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Wat je waarschijnlijk het beste kan doen is het kanaal van interesse (gewoon links en rechts front?) naar een buffer-opampje sturen die dient als 1 op 1 versterker waardoor je geluidskaart niet zo veel stroom hoeft te leveren.
Dat is echter de nette manier. Met een drieweg splitter zou het in principe ook moeten lukken, maar dat weet je niet 100% zeker. Vergelijk het maar met een 2e setje oordopjes aansluiten op je mp3speler, die vindt dat ook niet leuk. Hij moet dan namelijk niet het vermogen voor 1 setje oordopjes leveren, maar voor 2 setjes! In jouw geval; Je geluidskaart hoeft dan niet alleen het signaal te leveren naar je 5.1 set, maar ook naar je hoofdtelefoon en 2.1 set. Dat zou wel eens te 'lastig' kunnen worden.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik vraag me een beetje af wat je hier nu eigenlijk mee wil bereiken? Je kan voor het 2.1 setje toch veel makkelijker gewoon de aansluiting van je moederbord gebruiken? Op je PC kan je dan eenvoudig switchen tussen de outputs. Je hoofdtelefoon laat je dan nog wel via de x530 lopen maar dit lijkt mij persoonlijk niet zo'n bezwaar? Als je de hoofdtelefoon niet gebruikt kan je 'm makkelijk even opbergen.

Of is je doel juist om alles tegelijk te kunnen gebruiken?

• skelleniels
Mijn doel is om niet voortdurend te hoeven kabels te verwisselen die hier nu ook mooi in de weg liggen. Maar ik kan toch geen onboard audio en aparte geluidskaart tegelijk gebruiken?

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-02 16:00

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

Je kunt ze inderdaad niet op hetzelfde moment gebruiken, maar je kunt wel van output-device wisselen zonder aan de kabels te komen. Dat doe je namelijk gewoon op de pc.

• skelleniels
Net even uitgetest en ja dit werkt, maar mocht het nu nog lukken met een snelknop ofzo en zonder het programma af te sluiten. Ideaal zou zijn mochten de geluiden op beide sets hetzelfde zijn, dan schakel ik gewoon de set uit die ik op dat moment niet nodig heb.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

skelleniels schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:39:
Mijn doel is om niet voortdurend te hoeven kabels te verwisselen die hier nu ook mooi in de weg liggen. Maar ik kan toch geen onboard audio en aparte geluidskaart tegelijk gebruiken?
En waarom zou dat niet lukken?

Je moet je software dan wel zeggen naar welk apparaat het de geluiddstroom moet sturen. Standaard is dit "system default" en dan wordt de standaard geluidskaart genomen, maar je kan dit in je settings meestal wel instellen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• skelleniels
Ok, dat lukt al. Enige programma dat ik gebruik op de speakers aan de tv is BSplayer en die is te configureren. Maar ik heb een draadloze headset waarvan de verzender aan de pc staat. Als ik game met de headset(die dan zit aangesloten op het 5.1 setje) zal het best lukken daar die set als standaard staat opgegeven. Wil ik een film bekijken met de headset zal dit dan weer niet lukken omdat bsplayer zijn geluid stuurt naar de andere set. Ik kan dan inderdaad de output veranderen, maar ik wil het zo eenvoudig mogelijk houden >:)

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09-2025

Big Womly

Live forever, or die trying

Draadloze headseat met 2 zenders maar op verschillende frequentie.
Schakelaartje verschuiven op je headset en je ontvangt van de andere zender ;)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Pagina: 1