Toon posts:

Dure geluidskaart nodig voor 5.1 gaming (heb av receiver)?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik kom er niet helemaal meer uit. Ik heb nu een splinter nieuwe av receiver Samsung HW-C500. Ik heb op een nare logitech z680 ervaring (way te veel bas) nooit veel interesse meer gehad in surround sound (dus weinig ervaring). Echter nu met een big screen en deze receiver wil ik graag mijn thuis bios/game plaza af hebben.

Film etc geen probleem, receiver ziet meteen of het Dolby of DTS is en geluid is super. Alleen nu wou ik weer eens lekker gaan gamen wat ik niet vaak meer doe en dan zit je eindelijk klaar eindigt de sessie weer in een speurtocht op het net. Nou ik ben er intussen achter dat het uren lopen klooien met het ac3filter zinloos was gezien dit film only is en niets uithaalt bij games. Ook gebruik ik powerdvd welke niet samen werkt met het ac3filter dus mijn vraag is: hoe kan ik genieten van digitale hd sound uit mijn games?

Mijn pc is aangesloten op de tv via de videokaart (verloop kabel DVI>HDMI) en intern is de spdif out mobo aangesloten op de spdif in van mijn videokaart.

Dus ja ik ben enigszins verbaast dat met films alles als een zonnetje loopt maar games niet herkend worden door mijn receiver. Deze is of 2 kanaals direct of prologic2 welke beide geen ruimtelijke ervaring bieden. Ik heb metro 2033 en crysis 2 geprobeerd omdat dit de zwaardere games moeten zijn dus ik ga ervan uit dat het geluid dan ook wel snor zit. Moet ik bij aangeven dat in de opties niks te doen is qua geluid...harder en zachter en dan houdt het ongeveer op.

Dus ja ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waarom de pc blijkbaar wel dolby of dts kan meesturen met film maar niet bij games? Deze hebben dus toch nog een chipje extra nodig die alleen te vinden is op duurdere stand alone geluidskaarten (dus niet de standaard mobo geluidschips...heb btw een asus p5kpl-am met azalea chip volgens de bios. Toch is de software van Via...azalea is toch intel???)?

Is er softwarematig niks te doen aan dit probleem of moet ik echt aan een dure geluidkaart? En met dure doel ik ook op het feit dat ik eigenlijk wil dat deze ook trueHD en dergelijk kan uitsturen (al kan dit minder belangrijk zijn gezien ik op antwoord van samsung zit te wachten of de receiver het wel aankan...site 1 zegt ja en site 2 rept er met geen woord over...samsung zelf moest ook verder kijken want de medewerker die ik te pakken had @ email kon de vraag ook niet beantwoorden).

Als bijkomstige probleem loop ik tegen het kabelwerk aan. Pc en tv staan 10 meter uit elkaar vandaan dus hoe gaat dat met aansluiten. Moet er nu weer een kabel gelegd worden wat ik eigenlijk niet wil (tenzij het niet anders kan) of kan de video en geluidskaart aan elkaar gekoppeld worden?

En dan had ik nog een allerlaatst probleem (vervelende man ben ik zeg ;) ). Ik kan geen gitaar meer spelen omdat blijkbaar via spdif er een vertraging optreedt. Alles loopt via de pc dus ik moet zowel mijn gitaar als muziek kunnen luisteren. In andere woorden switchen tussen analoog en digitaal is geen oplossing.

Nou ik hoop dat iemand mij goede raad kan en wil geven zodat ik geen spullen aanschaf die ik achteraf misschien wel helemaal niet eens nodig heb. En mocht ik hardewaren nodig hebben...is er meer dan auzentech? Want uiteraard heb ik deze firma gevonden maar goede morgen zeg...deze mensen vragen aardig wat centjes voor die printplaatjes ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2010 14:39 ]

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:51
Waarom sluit je de spdif van het moederbord niet gewoon direct op de receiver aan. Digitaal is digitaal hier heb je helemaal geen dure geluidskaart voor nodig omdat het geen verschil maakt.

Edit:

Voor het gitaar ja dat is een probleem. Ik heb het ook als ik mezelf met basgitaar probeer op te nemen. Er is altijd een kleine vertraging over spdif en ook nog eens bij de receiver om dit om te zetten in analoog voor de speakers.

[ Voor 39% gewijzigd door tweakG5 op 14-06-2010 14:39 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Games hebben meestal geen geluid in DD of DTS waardoor er wel een 5.1 signaal naar je reciever gestuurd kan worden maar je reciever er niks van gaat snappen. Dan moet je dus een geluidskaart hebben die het kan omzetten naar DTS of DD. Een geluidskaart die dus DTS Connect of DD Live heeft.
tweakG5 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:37:
Waarom sluit je de spdif van het moederbord niet gewoon direct op de receiver aan. Digitaal is digitaal hier heb je helemaal geen dure geluidskaart voor nodig omdat het geen verschil maakt.
Dat gaat dus geen zin hebben want je moet wel het correcte digitale signaal uitsturen.

[ Voor 49% gewijzigd door Tsurany op 14-06-2010 14:40 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• tweakG5
Tsurany schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:38:
Games hebben meestal geen geluid in DD of DTS waardoor er wel een 5.1 signaal naar je reciever gestuurd kan worden maar je reciever er niks van gaat snappen. Dan moet je dus een geluidskaart hebben die het kan omzetten naar DTS of DD.

[...]

Dat gaat dus geen zin hebben want je moet wel het correcte digitale signaal uitsturen.
Ja ik heb ook mijn receiver aan de optische aansluiting hangen een dat werkt gewoon goed. Ook met games en andere media. Dus ik zie niet waarom je het niet zou doen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zo ook niet aansluiten gezien ik geen optische uitgang heb maar het via DVI>HDMI moet doen. Maar ok, waarom snapt mijn receiver het wel in een film dan? Dat is me nog niet helemaal duidelijk?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tweakG5 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:40:
[...]

Ja ik heb ook mijn receiver aan de optische aansluiting hangen een dat werkt gewoon goed. Ook met games en andere media. Dus ik zie niet waarom je het niet zou doen.
Omdat je reciever geen 5.1 kan maken van het signaal dat je pc uit stuurt tenzij het omgezet wordt naar een DTS of DD signaal. Er zijn wel games met een DTS of DD soundtrack maar dat zijn er vrij weinig.
Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:42:
Kan het zo ook niet aansluiten gezien ik geen optische uitgang heb maar het via DVI>HDMI moet doen. Maar ok, waarom snapt mijn receiver het wel in een film dan? Dat is me nog niet helemaal duidelijk?
Films hebben een DTS of DD soundtrack, dat is volgens een bepaalde standaard die je versterker kan decoderen naar 6 aparte kanalen, dat kan met games niet aangezien die geen DTS of DD soundtrack hebben, dan moet je een geluidskaart hebben die dat kan omzetten.

[ Voor 36% gewijzigd door Tsurany op 14-06-2010 14:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• tweakG5
Tsurany schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:43:
[...]

Omdat je reciever geen 5.1 kan maken van het signaal dat je pc uit stuurt tenzij het omgezet wordt naar een DTS of DD signaal. Er zijn wel games met een DTS of DD soundtrack maar dat zijn er vrij weinig.
[...]

Films hebben een DTS of DD soundtrack, dat is volgens een bepaalde standaard die je versterker kan decoderen naar 6 aparte kanalen, dat kan met games niet aangezien die geen DTS of DD soundtrack hebben, dan moet je een geluidskaart hebben die dat kan omzetten.
De receiver hoeft toch ook niet altijd 5.1 van het signaal te maken. Standaard stuurt een pc toch gewoon stereo naar je receiver daar kan een receiver makkelijk 2.1 of 5.1 van maken dus ik snap het probleem niet echt.

nevermind.

Maar als je 5.1 signaal wilt zul je een game moeten hebben die dit ook uitstuurt. Als hij dat niet uitstuurt kan je hem wel op prologic zetten maar dit is geen true 5.1 dus zal het ook niet optimaal klinken.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakG5 op 14-06-2010 14:50 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Films hebben iets van DD of DTS. En de meeste programma's kunnen dit zonder te bewerken over je digitale aansluiten van je computer naar je versterker doorsturen.

Spelen maken gebruik van EAX en of soortgeleike technieken. Dit moet wel ondersteunt worden door de hardware van de computer. Die dit over het algemeen alleen over de analoge uitgangen kan uitsturen en niet over de digitale uitgang.

Wil je dat het geluid naar een DD of DTS formaat gemaakt word zul je moeten zoeken naar kaarten die dit kunnen. ( EAX en DD-live of DTS-connect ).

• jbkappirossi
  • Laatst online: 01-08-2025
je film of game moet ten eerste D5.1 onderstenen . als jou game dus 2.0 heeft zul je dus nooit 5.1 krijgen.
of je moet doen wat Tsurany zegt een kaart met conect of live kopen. maar dan wordt het geupscald.
dat is altijd mindere kwaliteit dan (originele formaat) naar je receiver versturen. maar wel de enige.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

tweakG5 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:48:
[...]

De receiver hoeft toch ook niet altijd 5.1 van het signaal te maken. Standaard stuurt een pc toch gewoon stereo naar je receiver daar kan een receiver makkelijk 2.1 of 5.1 van maken dus ik snap het probleem niet echt.
Dat is geen 5.1, dat is gewoon een 2.0 signaal upmixen.
Maar als je 5.1 signaal wilt zul je een game moeten hebben die dit ook uitstuurt. Als hij dat niet uitstuurt kan je hem wel op prologic zetten maar dit is geen true 5.1 dus zal het ook niet optimaal klinken.
Nee, je moet een geluidskaart hebben die het 5.1 geluid van het spel kan omzetten naar een DD of DTS signaal. Het spel stuurt namelijk gewoon een 5.1 signaal naar de geluidskaart als je dat instelt.
jbkappirossi schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:56:
je film of game moet ten eerste D5.1 onderstenen . als jou game dus 2.0 heeft zul je dus nooit 5.1 krijgen.
of je moet doen wat Tsurany zegt een kaart met conect of live kopen. maar dan wordt het geupscald.
dat is altijd mindere kwaliteit dan RAW formaat naar je receiver versturen. maar wel de enige.
Niet geupscaled maar gecodeerd. En hoezo heb je het nu over RAW? De bronbestanden van games zijn toch altijd gecomprimeerd dus RAW heb je sowieso niet. Je zal het kwalieitsverschil amper merken.

[ Voor 27% gewijzigd door Tsurany op 14-06-2010 15:04 ]

• jbkappirossi
alles moet in een lijn wezen .je film/game moet 5.1 hebben ,je software/player moet 5.1 ondersteunen, je kabel (hdmi dvi optical) moet 5.1 kunnen verzenden. je receiver moet 5.1 ondersteunen .

alles moet zegmaar op een lijn liggen ,heb je bijvoorbeeld een game die 2.0 heeft . Is er dus een van die 4 dingen niet meer 5.1 dan zal jou versterker dat uit eindelijke ook niet meer weergeven.

waar een live connect kaart dan voor zorgt is dat het weer in een lijn wordt gebracht ,die upscald je game dan van 2.0 naar 5.1.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan zo'n kaart doen, maar het primaire doel van zo'n kaart is het omzetten van van een 5.1 signaal naar een DTS of DD stream waardoor de reciever het snapt.
Jou lijn klopt namelijk niet, alle componenten ondersteunen 5.1 maar wel een ander 5.1 signaal en daar ligt het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt één nieuwe kaart dus...gaan de centjes weer ;) Hoopte dat de receiver met prologic 2 er wat moois van kon breien maar dit is eigenlijk een beetje een zinloze aanvulling op het systeem. Nou ja met tv kijken kan het misschien wat toevoegen maar in games in ieder geval zeer zeker niet. Nou ja betreft de kaart en het aansluiten of het eventueel door te lussen is (scheelt weer een kabel) zoeken we wel weer uit dat redden we. Mensen hartelijk dank voor de input.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:21
tweakG5 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 14:37:
Ware het niet dat goedkope & onboard geluidskaarten het signaal vaak resamplen naar 44.1Khz of 48Khz, ook digitaal. Dat wil je niet. Daarom heb ik een (al vrij oude) M-Audio Revolution 5.1 die het geluid tot 192Khz bit voor bit doorstuurt zonder ooit te resamplen.

Verwijderd

Dus ja ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal waarom de pc blijkbaar wel dolby of dts kan meesturen met film maar niet bij games? Deze hebben dus toch nog een chipje extra nodig die alleen te vinden is op duurdere stand alone geluidskaarten (dus niet de standaard mobo geluidschips...heb btw een asus p5kpl-am met azalea chip volgens de bios. Toch is de software van Via...azalea is toch intel???)?
DD-live of DTS-live is het sleutelwoord. De kaart moet realtime het 5.1 geluid omzetten in een DTS steam, dus 'live' encoderen. Bij een film zit het surround geluid er al als Dolby Digital (AC3) stream in het filmbestand, dus hoeft er niets geëncodeerd te worden en kan het zo de S/P dif poort uit.
En dan had ik nog een allerlaatst probleem (vervelende man ben ik zeg ;) ). Ik kan geen gitaar meer spelen omdat blijkbaar via spdif er een vertraging optreedt. Alles loopt via de pc dus ik moet zowel mijn gitaar als muziek kunnen luisteren. In andere woorden switchen tussen analoog en digitaal is geen oplossing.
Dit snap ik niet helemaal. Je hebt je gitaar op de computer aangesloten? Met een USB-guitar interface? Of gewoon rechtstreeks op de line-in / mic-in ( 8)7 )? En dan wil je dat real-time kunnen luisteren op je receiver (over spdif dus) ?

(Ik zou de gitaar gewoon ehm... op een gitaarversterker aansluiten....)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2010 16:26 ]

• jbkappirossi
bas r schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 16:14:
[...]

Ware het niet dat goedkope & onboard geluidskaarten het signaal vaak resamplen naar 44.1Khz of 48Khz, ook digitaal. Dat wil je niet. Daarom heb ik een (al vrij oude) M-Audio Revolution 5.1 die het geluid tot 192Khz bit voor bit doorstuurt zonder ooit te resamplen.
mijn realtek onboard ondersteunt ook digitale 192khz , een beetje mobo tegenwoordig heeft dat dus gewoon hoor.

Verwijderd

jbkappirossi schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 16:22:
[...]

mijn realtek onboard ondersteunt ook digitale 192khz , een beetje mobo tegenwoordig heeft dat dus gewoon hoor.
Probleem is dat veel goedkope chippies het resamplen (sterker nog het is zelfs verplicht volgens de AC-97 specs). Dus dan zet je de output op 44.1KHz en is het audio bestand 44.1KHz, dan nog converteerd de chip het (intern) eerst van 44.1KHz naar 48KHz en dan weer naar 44.1KHz. Dat wil je natuurlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2010 16:32 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 12:21
jbkappirossi schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 16:22:
[...]

Wat Shadow zegt ^^^

[ Voor 41% gewijzigd door bas-r op 15-06-2010 16:39 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Zit ik er nu naast, maar DVI laat toch geen audio door, dat is toch alleen bij HDMI -> HDMI kabels.

Dus een DVI -> HDMI --- kabel ---HDMI TV gaat volgens mij nooit werken qua audio.

Bron: Wiki

[ Voor 18% gewijzigd door rdfeij op 15-06-2010 16:38 ]

Verwijderd

Volgens mij zijn er wel degelijk videokaarten die ook spdif over DVI doen hoor. Als je dan een DVI->hdmi adapter gebruikt heb je dus gewoon geluid.

Edit: Over die gitaar:
Ik zou hem echt gewoon op een gitaarversterker aansluiten. En als je dan wil opnemen zet je gewoon een microfoon voor de versterker (beste oplossing).
Beste oplossing daarna (als je 's avonds wil spelen of niet zoveel herrie wil maken) is volgens mij zoiets als een Behringer V-Amp2. Die doet tenminste nog aan amp simulatie. Kun je een hoofdtelefoon op aansluiten en zit ook een lijn uitgang op (voor naar de computer bijvoorbeeld).

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2010 17:02 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:29
Met alle respect er wordt hier een hoop onzin verkondigd waat TS niets aan heeft en alleen maar van in de war raakt. Daarom vat ik de correcte info even samen.

Vrijwel alle geluidskaarten, dus ook onboard rommel, kunnen DTS en DD doorgeven, dit is voldoende voor films omdat daarbij de digitale surround track al op die manier op de disk staat. In hoever dat resampling verhaal waar is weet ik niet dus daar ga ik even niet op in.

Bij games wordt het ingewikkelder, daar is natuurlijk geen voorgemixte track aanwezig omdat het geluid afhangt van wat jij doet. Dus (mits de game surround geluid ondersteund, in de praktijk alle games (muv classics)) komen daar 6 (of 8 ) losse kanalen uit. Als die naar je reciever moeten moet de geluidskaart die 6 losse kanalen omzetten in een DD of DTS stream dit kost redelijk wat rekenkracht en wordt door de meeste geluidskaarten (onboard of zelfs los) NIET ondersteund.

Je moet dus goed kijken of dit supported is al je iets gaat kopen. Zelfs de Creative X-Fi lijn (iig de pci versies de pci-e weet ik niet zeker) support dit niet.

Hoop dat het zo duidelijk is.

[ Voor 5% gewijzigd door martijnve op 15-06-2010 17:10 . Reden: kleine aanvulling mbt xfi; zinsbouw; typo's ]

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Verwijderd

Ik heb hier nog wel een nforce 2 van 8 jaar geleden die het wel support :D Jammer dat daarop volgende nforce chipsets geen DD-live meer hadden.
Je moet dus goed kijken of dit supported is al je iets gaat kopen. Zelfs de Creative X-Fi lijn (iig de pci versies de pci-e weet ik niet zeker) support dit niet.
X-Fi doet het ook. Je hebt er alleen een stukje software voor nodig.
http://buy.soundblaster.c...e&pid=F2222DDN6Z2H2ADDEZD
(x-fi doet het encoderen dan wel op de CPU. Kun je je afvragen wat het nu van een dedicated geluidskaart dan is he. Volgens mij kost dat encoderen nogal wat rekenkracht, dus ik zou gewoon een geluidskaart zoeken die dat in hardware doet, Auzentech, ASUS Xonar D2, etc.).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2010 17:26 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:38
Je kunt ook gewoon de boel analoog aansluiten, hoeft er niks geëncodeerd te worden en voor spellen hoor je het verschil in geluidskwaliteit nauwelijks. Ben je met drie van zulke kabeltjes klaar: Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/26202.jpg

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Exact wat ik dus in het begin al zei, een kaart met DTS Connect of DD Live.

Verwijderd

Topicstarter
Ah het topic deed het nog. Even een paar vragen invullen.

Betreft mijn gitaar...pod2.0 is the answer. Voorheen analoog aangesloten en geen last van lag. For the time being kan ik inderdaad de boel weer even analoog aansluiten om te kunnen spelen (gitaar hangt immers ook een lang snoer aan wat ook draadloos moet worden straks). Het sleutelwoord hierin is dan ook...kabels. Ik heb net met pijn en moeite een hdmi/dvi kabel weggewerkt dus daar wil ik het dan ook graag mee doen.

En geluid gaat wel degelijk over dvi mits de 8800GT via spdif gekoppeld is aan het moederbord (uitleg hier). Ati's doen het allemaal standaard volgens mij.

En als ik het wil hebben zoals het in mijn hoofd zit ben ik indeed gebonden aan een dure auzentech of xonar gezien de rest en/of geen hdmi aansluitingen hebben of net weer geen trueHD uitstuurt. Het is nog maar de vraag of ik er uberhaupt wat aan heb gezien ik niet weet of de receiver het aan kan want ik heb nog steeds geen bericht van samsung gehad. Maar als ik toch geld moet uitgeven dan liever een paar tientjes meer voordat ik straks weer achter het net vis.

Edit: Yesssssssss, mijn receiver kan het aan. Ps3 slim kan bitstreamen en wat een feest om het display te zien schakelen naar DTS-HD _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2010 23:39 ]

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-01 22:44

C0nscious

Mysteryman.

Sorry voor de kick maar ben op zoek naar zo'n geluidskaart. Ben nu wat meer PC gaming gaan doen en het is gewoon zeer irritant dat native dd/dts niet ondersteund wordt. Heb nu alleen optical out vanaf een zeer oude maar perfect presterende X-Fire 1024 :)

Hoe kan ik zien welke kaart on-board kan omzetten naar native dd/dts?

pricewatch: Creative SoundBlaster Recon3D PCI-E

Normaal ben ik erg allergisch voor Creative geluidskaarten maar 60 euro zou er net af kunnen als het hem vlekkeloos afgaat. Bij de specs staat het volgende: Dolby Digital Live encoding allows you to connect to your decoder or home theatre system through a single TOSlink for compelling 5.1 surround sound (http://asia.creative.com/...roduct=20885&listby=usage).
Dat moet dus prima lukken zonder extra programma's te installeren die van mijn cpu afsnoepen?

>> Ok, dat gaat dus prima, je bent alleen wel verplicht om de hele package aan extra software van Creative te installeren voor de passthrough, blech jammer maar het moet maar :)

[ Voor 8% gewijzigd door C0nscious op 18-07-2012 17:01 ]

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anno 2010 hadden we misschien geen Audio & Video subforum, nu iig wel.

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 19-01 10:48
Geluidskaarten zijn passé. Koop een passief gekoeld videokaartje met hdmi voor ~ €35 en gebruik die als geluidskaart. Het beeld kun je voor die kaart gewoon uitschakelen in de drivers.

Voor zover ik weet snoepen Dolby Digital Live en DTS:Connect wel degelijk CPU-tijd. Dat zijn gewoon softwarematige encoders. Het on-the-fly encoderen van geluid is in mijn ogen met de opkomst van hdmi echt last millennium technology geworden.

[ Voor 67% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-07-2012 17:11 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:06:
Geluidskaarten zijn passé. Koop een passief gekoeld videokaartje met hdmi voor ~ €35 en gebruik die als geluidskaart. Het beeld kun je voor die kaart gewoon uitschakelen in de drivers.

Voor zover ik weet snoepen Dolby Digital Live en DTS:Connect wel degelijk CPU-tijd. Dat zijn gewoon softwarematige encoders. Het on-the-fly encoderen van geluid is in mijn ogen met de opkomst van hdmi echt last millennium technology geworden.
Thanks voor de tip, maar helaas heb ik geen hdmi-in op mijn Rotel amp. Wel spdif, dus daar ben ik voorlopig aan gebonden. Eventueel kan ik ook nog 5.1 analoge input verzorgen maar heb weinig zin in extra kabels. Wat ik heb begrepen decoderen sommige geluidskaarten wel naar native dd/dts om als passthrough te dienen.

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 19-01 10:48
Het is encoderen. Niet decoderen :). Je hebt LPCM (zeg maar wav) en dat moet on-the-fly worden geëncodeerd naar DD of DTS om dmv passthrough over S/PDIF te kunnen worden verstuurd. Dat is wat DD Live / DTS:Connect doen en dat heb je dan inderdaad nodig. Met de keuze van een geluidskaart moet je daar dus op letten. Wat ik daaraan toevoeg is dat het waarschijnlijk wél CPU-tijd eet.

Decoderen gebeurt overigens vervolgens door je amp.

Ik snap overigens niet wat je met 'native' DD/DTS bedoelt. Het is niet native, in de zin dat het oorspronkelijk DD of DTS was. En het is wel native, want DD = DD, in feite.

[ Voor 61% gewijzigd door HarmoniousVibe op 18-07-2012 17:41 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:24:
Het is encoderen. Niet decoderen. Je hebt LPCM (zeg maar wav) en dat moet on-the-fly worden geëncodeerd naar DD of DTS om dmv passthrough over S/PDIF te kunnen worden verstuurd. Dat is wat DD Live / DTS:Connect doen en dat heb je dan inderdaad nodig. Met de keuze van een geluidskaart moet je daar dus op letten. Wat ik daaraan toevoeg is dat het waarschijnlijk wél CPU-tijd eet.

Decoderen gebeurt overigens vervolgens door je amp.

Ik snap overigens niet wat je met 'native' DD/DTS bedoelt. Het is niet native, in de zin dat het oorspronkelijk DD of DTS was. En het is wel native, want DD = DD, in feite.
Tjah, encoderen is wat logischer gezegd inderdaad, maargoed daar ging het niet om. Met native dd/dts bedoel ik een 'schone' dd/dts stream (bitstream) die door mijn receiver kan worden opgeslurpt.

In dit topic wordt melding gemaakt van audiokaarten die zelf de encodering voor hun rekening nemen zonder verdere cpu belasting, ik vroeg mij af of de door mij voorgestelde kaart hieraan echt voldeed. Blijkbaar lopen de meningen hierover nog uiteen, of is er in ieder geval altijd een deel dat elders moet worden uitgerekend.

[ Voor 8% gewijzigd door C0nscious op 18-07-2012 17:51 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-01 14:54

FeaR

In GoT we trust

Asus Xonar heeft ook leuke geluidskaarten met DTS Connect en Dolby Digital Live, goedkoper en over het algemeen ook stabieler dan Creative. En of het nu wel of geen CPU afsnoept, volgens mij is dat met de huidige processoren wel te verwaarlozen. Zelfs in de tijd dat geluidskaarten werden gebruikt om de CPU te ontzien was die discussie er al.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

Ok thanks, goed om te weten. Prijsverschil is niet echt trouwens, enige Asus Xonar kaart met Digital Live en PCI Express aansluiting is rond dezelfde prijs (67 euro incl verzenden): pricewatch: Asus Xonar DX/XD

Pagina: 1