[harddisk] unable to format

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 18:00

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb echt iets mafs. Heb hier een vers geinstalleerde Windows 7 met als 2e schijf een 750gb SATA harddisk.

Deze is:
- leeg
- heeft geen bad sectors
- is niet geshared
- wordt niet gebruikt

Ik kan hem niet formatteren ("Unable to format"). Als in via Control Panel naar Computer Management ga en daar Disk Management doe kan ik ook niet de partitie verwijderen (is gewoon greyed out). Het rare is bovendien dat standaard (heb nu al 2x Windows opnieuw geinstalleerd) deze drive GEEN partitieletter toegewezen krijgt. Dat moet ik dus handmatig doen. Maar vervolgens werkt de drive wel prima.

Als ik de drive bekijk staan er 2 hidden directories op:

Boot
System Volume Information

Beiden kan ik niet (ook niet als admin) verwijderen.

Mijn vraag: WHAT'S UP!!? En kan ik in Windows een soort low level format doen ofzo? Via de standaard wegen die ik ken lukt het niet...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:06
Geeft smart iets bijzonders weer? Anders ff boot cdtje gebruiken en daarmee formatten (ubuntu, killdisk oid)?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
SMART geeft niets bijzonders aan. Ik ga Killdisk 's proberen...

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:14
Is het niet zo dat windows 7 ook mappen gooit op de schijven die je er naast hebt hangen tijdens de installatie? Heb ook wel eens gehoord dat als je die hardeschijf er nu uithaalt je windows niet meer werkt omdat hij een paar bestanden mist.

De oplossing is dus een herinstall van windows 7 doen ZONDER de schijf ernaast.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Mafia schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:02:
Is het niet zo dat windows 7 ook mappen gooit op de schijven die je er naast hebt hangen tijdens de installatie? Heb ook wel eens gehoord dat als je die hardeschijf er nu uithaalt je windows niet meer werkt omdat hij een paar bestanden mist.

De oplossing is dus een herinstall van windows 7 doen ZONDER de schijf ernaast.
I certainly hope not... :)
Dat merken we dan straks. Weet ik dat ook weer. Het is wel bijzonder, zo'n schijf die geen letter krijgt toegewezen en vervolgens totaal niet te deleten is...

• Mafia
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:14
spaceboy schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:05:
[...]

I certainly hope not... :)
Dat merken we dan straks. Weet ik dat ook weer. Het is wel bijzonder, zo'n schijf die geen letter krijgt toegewezen en vervolgens totaal niet te deleten is...
Het is heel vreemd... ik heb het zelf namelijk ook haha, en ook ik kan mijn schijven niet formatteren of wat dan ook omdat er 2 bestanden opstaan van windows zelf.. 8)7

• Craven
oh daar heb ik overigens ook nog wel is gezeur mee gehad. ntfs rechten. Neem ff ownership van de gehele schijf over en klooi dan nog even verder anders.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
Het feit dat er op die schijf een boot-folder staat, lijkt me inderdaad aan te wijzen dat Win7 daar iets opgegooid heeft dat niet weg mag :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Fire69 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:08:
Het feit dat er op die schijf een boot-folder staat, lijkt me inderdaad aan te wijzen dat Win7 daar iets opgegooid heeft dat niet weg mag :)
Waarschijnlijk is dat dan je systeemschijf, dat zou hij dan ook aan moeten geven in de diskmanager, dan kun je die inderdaad ook niet weggooien of wat dan ook.

Verder is het wel vreemd dat je er dan ook geen drivelett\er aan kan hangen.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hmm... hij is nu bezig met Killdisk. Duurt 3 uur ofzo. Allemaal nulletjes erop... Prima. Ik wacht af. Ik zal hier wat laten weten wat er uitkomt. (en of m'n Windows install weer naar de gallemiezen is) :)

• loser180
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
spaceboy schreef op maandag 14 juni 2010 @ 12:23:
Hmm... hij is nu bezig met Killdisk. Duurt 3 uur ofzo. Allemaal nulletjes erop... Prima. Ik wacht af. Ik zal hier wat laten weten wat er uitkomt. (en of m'n Windows install weer naar de gallemiezen is) :)
als het eerste stukje leeg is zou het voldoende moeten zijn.
Mbr, mft ed. zijn dan al weg

Jouw naam in onder mijn Post

• Craven
offtopic:
In het geval dat je zojuist je windows installatie hebt gesloopt ben ik op geen manier aanspraakbaar voor daaruit voortvloeiende schade.

[ Voor 12% gewijzigd door Craven op 14-06-2010 12:34 ]

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Tof! Weer wat geleerd! Echt heel bizar! Windows is nu dus echt vernaggeld. Wel bizar...

Het was kennelijk mijn primary SATA-schijf en (ook al had hij dus GEEN drive-letter toegekend!!) was het voor cruciaal belang voor Windows 7.

Laat dit een les zijn...

Ik ga Windows opnieuw installeren... :)

• Craven
En wat hebben we hiervan geleerd mensen?

Nooit windows installeren met meerdere schijven aangekoppeld.

offtopic:
en nooit naar mij luisteren

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Craven87 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 18:43:
En wat hebben we hiervan geleerd mensen?

Nooit windows installeren met meerdere schijven aangekoppeld.

offtopic:
en nooit naar mij luisteren
Hehehe... nou inderdaad. Het is toch wel een wazig probleem hoor. Maar ik heb hier inderdaad wel wat van geleerd... heb 'm nu weer helemaal lekker snel draaien trouwens. Tijd om mijn andere schijf er weer bij te hangen....

• Craven
niet veel wazigs aan als ik erover nadenk. Windows zet namelijk gewoon een aantal boot files op de primare hard disk. En dan maakt het geen reet uit op welke hdd je windows wilt installeren.

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Craven87 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 20:07:
niet veel wazigs aan als ik erover nadenk. Windows zet namelijk gewoon een aantal boot files op de primare hard disk. En dan maakt het geen reet uit op welke hdd je windows wilt installeren.
Nee maar ja... dat hij vervolgens in Windows zelf geen eens een drive-letter aan dat ding wil hangen? Maar goed, inderdaad, het is niet SUPER-raar nu je het zegt. Wel beetje verneukeratief dat er niet voor gewaarschuwd wordt. Op die manier zijn namelijk beide schijven critical voor het werken van Windows. Dat hij het eenmalig nodig heeft snap ik, maar definitief...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Het is algemeen bekend dat de Windows setup vanaf 7 een 100MB boot partitie aanmaakt die geen driveletter toegekend krijgt.

Daar moet je vooral van afblijven.

Stel je hebt twee harddisks in je systeem zitten waarvan er 1 nieuw bijgeplaatst is. De eerste, de oude dus, is een 160GB schijf, en de tweede is een 750GB schijf. Als je dan Windows gaat installeren en aangeeft dat hij hem op de 750GB schijf moet installeren dan zal hij op de 160GB schijf een 100MB partitie aanmaken en de rest van Windows op de 750GB schijf.

Als je alles op de 750GB schijf wilt hebben dan moet je in de bios de volgorde aanpassen van de schijven of gewoon de kabels omdraaien zodat Windows de 750GB schijf als eerste schijf ziet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Craven
die 100 mb disk maakt hij dan wel weer aan op de hdd waarop je je windows installatie wilde hebben dacht ik.
primary hdd word gebruikt voor boot files (ntldr, boot ini e.d.).

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:30
/me Richub leest & leert, nadat hij in het verleden ook dit soort vage problemen met 7 heeft gehad i.c.m. het hebben van meerdere HD's in z'n PC...

Duidelijk: Bij het installeren van Win7 eventuele extra HD's afkoppelen.

Die laatste zin is vooral voor de search. ;)

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
je kan gewoon de windows7 cd erin gooien en dan systeemherstel en dan kiezen voor boot problemen (of iets dergelijks) verhelpen.

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-02 17:58
Windows 7 (Vista) maakt inderdaad van het primaire opstart medium de systeem schijf.

Dus zorgen dat je harde schijf waar de Windows map op staat in de BIOS als primair boot device staat (of in ieder geval na de floppy/optische drives).

Dan Windows 7 DVD erin en systeemherstel bootproblemen oplossen en alles werkt zonder dat je Windows opnieuw hoeft te installeren.

(Had dit probleem zelf met een RAID kaart die toen als primair boot device stond alleen in dat geval kun je Windows niet installeren *totale grote >2TB*)
Richub schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 08:09:
/me Richub leest & leert, nadat hij in het verleden ook dit soort vage problemen met 7 heeft gehad i.c.m. het hebben van meerdere HD's in z'n PC...

Duidelijk: Bij het installeren van Win7 eventuele extra HD's afkoppelen.

Die laatste zin is vooral voor de search. ;)
Is dus niet nodig alleen zorgen dat je BIOS settings goed staan. (BOOT DEVICE PRIORITY)
Pagina: 1