Steeds vaker onjuiste titels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:37
Ik zie steeds vaker onjuiste titels van nieuwsitems voorbij komen.

Alleen vandaag al twee, waar ik mij behoorlijk aan kan ergeren:

KPN neemt winkels t for telecom over - Lees de eerste zin en je ziet direct waarom de titel kant noch wal slaat. Iets willen en iets doen is totaal iets anders.

'Sony Ericsson brengt Windows Phone 7-toestel uit' - Het hele toestel moet nog ontwikkeld worden dus heel knap dat ze hem uitbrengen.

Zo dat was mijn geklaag voor vandaag. Heb ik vanmiddag bij Nederland-Denemarken niks meer te klagen. :P

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Telefoonfabrikant Sony Ericsson gaat waarschijnlijk een smartphone uitbrengen met Windows Phone 7
Ik erger me er soms ook aan. Je klikt op de titel omdat de verwachte informatie iets is wat je wilt lezen; maar vaak strookt de inhoud niet met de titel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
mastair schreef op maandag 14 juni 2010 @ 11:51:
Ik zie steeds vaker onjuiste titels van nieuwsitems voorbij komen.

Alleen vandaag al twee, waar ik mij behoorlijk aan kan ergeren:

KPN neemt winkels t for telecom over - Lees de eerste zin en je ziet direct waarom de titel kant noch wal slaat. Iets willen en iets doen is totaal iets anders.

'Sony Ericsson brengt Windows Phone 7-toestel uit' - Het hele toestel moet nog ontwikkeld worden dus heel knap dat ze hem uitbrengen.

Zo dat was mijn geklaag voor vandaag. Heb ik vanmiddag bij Nederland-Denemarken niks meer te klagen. :P
KPN heeft die winkels overgenomen, dat is een feit. In het intro heb ik bewust voor 'wil overnemen' gekozen omdat er een principe-overeenkomst is en de overname nog moet worden goedgekeurd door de NMa.

De tweede titel die je aanhaalt betreft een artikel dat is gebaseerd op informatie van een andere site. Deze site stelt dat die telefoon er komt. In het bericht houden we een slag om de arm ('waarschijnlijk'). Ergo: met die titels is niets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
Je spreekt jezelf tegen. Of ze willen de winkels overnemen of ze hebben ze overgenomen. Niet allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

In beide gevallen wordt in het bericht iets anders vermeld als in de titel. Als je in het bericht een slag om de arm houdt waarom dan niet in de titel.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

redactieblog: E3: Hoogtepunten 13 juni - Microsoft onthult Kinect

Hier IMO nog eentje, je verwacht meerdere hoogtepunten van de dag, maar er word voornamelijk gesproken over Kinect (Project Natal). Ik begrijp dat het ook wel bedoeld is om te prikkelen, views te trekken, maar vind dit wel overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajakkes schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:10:
In beide gevallen wordt in het bericht iets anders vermeld als in de titel. Als je in het bericht een slag om de arm houdt waarom dan niet in de titel.
^^ Dat dus.
Als ik jou een brief schrijf met "Mevrouw de Vries, u heeft € 1.000.000 gewonnen!" groot op de envelop en erin een brief dat je een kans maakt op de hoofdprijs van € 1.000.000 en dat je alleen maar even het één en ander hoeft in te vullen en dat plus vijftien gulden hoeft op te sturen om te winnen, hoe serieus neem je dan mijn correspondentie?
Datzelfde anticlimax-gevoel krijgen wij als we een titel lezen die niet spoort met de inhoud in het artikel, zelfs als we niet hoeven te betalen om KPN t for telecom over te laten nemen.

Dit is een opzettelijk gekozen voorbeeld uit de praktijk ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland684
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2023
Een regelmatig terugkerend toppertje in deze categorie:

Als wetenschappers 10 bits dicht naast elkaar hebben weten te zetten, wordt al doorgerekend hoeveel dit per vierkante centimeter is en wat voor harddisk-capaciteit dit mogelijk tot gevolg kan hebben en dat wordt dan gekopt tot "producent X komt met y TB harddisk"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
ajakkes schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:10:
Daarom staan er quotes om de titel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:24
RoD schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:44:
[...]

Daarom staan er quotes om de titel :)
Dat is wel heel goedkoop views trekken imho.. :F

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-09 21:57
SanderPS3 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 17:49:
[...]

Dat is wel heel goedkoop views trekken imho.. :F
Hoezo? Quotes om een titel als het gaat om een bewering of een citaat zijn de journalistieke standaard.

Ik ben helemaal geen stagiair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwertyuio
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-03 14:28
Zeer irritante commerciele titels.

Tweakers, alsjeblieft, wij; de internetgeneratie zijn niet erg gediend van dit soort 'lokkertjes'.
Wij omarmen de reclames, is dat al niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wilbert de Vries schreef op maandag 14 juni 2010 @ 15:26:
[...]

KPN heeft die winkels overgenomen, dat is een feit. In het intro heb ik bewust voor 'wil overnemen' gekozen omdat er een principe-overeenkomst is en de overname nog moet worden goedgekeurd door de NMa.

De tweede titel die je aanhaalt betreft een artikel dat is gebaseerd op informatie van een andere site. Deze site stelt dat die telefoon er komt. In het bericht houden we een slag om de arm ('waarschijnlijk'). Ergo: met die titels is niets mis.
Principe-overeenkomst, check, helemaal goed. Maar dat hele bericht staat volgebombardeerd met 'zou' en 'voornemens'... in dat geval dekt je kop de lading wel maar zou ik 't toch anders omschrijven :)

Tweede artikel:

VV
GWX schreef op maandag 14 juni 2010 @ 18:04:
[...]

Hoezo? Quotes om een titel als het gaat om een bewering of een citaat zijn de journalistieke standaard.
Dan mag je mij vertellen waarom je een Google-Translate van een Chinese bron neemt, dat is gewoon vragen om onduidelijkheden :X . Of wou je zeggen dat er een tolk op 't T.net HQ werkt?

In dit geval vind ik dit een bijzonder flauw excuus om je achter te verschuilen als je niet 100% zeker weet hoe het verhaal in elkaar steekt, maak er dan een voorbehoud bij maar niet dit. Ik ga me nog schamen voor mijn beroep met dit soort aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet waarom dit nou zo'n probleem is voor de redactie om correct te doen.

Zie het verschil:
'Sony Ericsson brengt Windows Phone 7-toestel uit'
'Sony Ericsson gaat Windows Phone 7 toestel uitbrengen'

Klein verschilletje qua woorden, maar met een enorm verschil in betekenis.

Bij de eerste titel klik ik het meteen aan... Zou immers één van de eerste Phone 7 toestellen zijn, en dus interessant. Bij de tweede titel zie ik dat Sony Ericsson net als vermoedelijk vrijwel alle andere telefoon fabrikanten ergens in de toekomst óók een Phone 7 toestel gaat uitbrengen. En dat vindt ik persoonlijk niet interessant.

Ik vraag me werkelijk af of dit misleidende titels bewust wordt gecreeert om meer page views te genereren... Ik kan me niet meer voorstellen dat dit nog per ongeluk is... En het begint zo langzamerhand behoorlijk beginnen te irriteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:24
[...]

Dat is juist een van de redenen waarom ik al snel een krant aan de kant gooi. De titel wekt prachtideeen op maar lees je het artikel dan is er nog geen 10% waar van wat de titel doet geloven. Kom op, jullie zijn geen krant maar jullie brengen onafhankelijk internet nieuws, word alsjeblieft geen digitale krant ..

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

Kan wezen, maar de titel blijft suggestief natuurlijk.

Dus ben het eens met Sander, het is wel goedkoop views trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2010 @ 22:57:
Ik snap niet waarom dit nou zo'n probleem is voor de redactie om correct te doen.

Zie het verschil:
'Sony Ericsson brengt Windows Phone 7-toestel uit'
'Sony Ericsson gaat Windows Phone 7 toestel uitbrengen'
Omdat je imo daarmee precies hetzelfde zegt.
Breng je het als "Sony Ericsson komt wellicht met Windows Phone 7 toestel", dan dekt het de lading beter dan te zeggen dat ze het werkelijk doen. Of een titel als "Gerucht: Sony Ericsson komt met Windows Phone 7 toestel", wat misschien een betere middenweg is. :) En anders 'wellicht' in de titels zetten die jij noemde plaatsen.

Getuige de topics die CodeCaster geeft, lijkt het dus wel een probleem of issue te zijn.
Waarom zouden er anders diverse topics over worden gemaakt (in imo vrij korte tijd),
waar een heleboel verschillende mensen in reageren?

Plus ik neem aan dat deze feedback niet bedoeld is om te schoppen tegen de redactie,
maar juist positieve input / feedback, om eea te verbeteren, zodat de redactie nog beter is?
Gratis advies, wat wil je nog meer? ;)

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 15-06-2010 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 21:00

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Goed, blijkbaar zijn er dus mensen die zich hier heel erg over opwinden. Prima, graag zelfs! Wat mij betreft stoppen we echter wel met verwijzingen naar drang om meer pageviews ofzo. We hebben er 60 miljoen per maand, die paar duizend door een paar nieuwsberichten voelen we echt niet :)

Anyway, we zullen er iets scherper op letten.
CptChaos schreef op maandag 14 juni 2010 @ 16:48:
redactieblog: E3: Hoogtepunten 13 juni - Microsoft onthult Kinect

Hier IMO nog eentje, je verwacht meerdere hoogtepunten van de dag, maar er word voornamelijk gesproken over Kinect (Project Natal). Ik begrijp dat het ook wel bedoeld is om te prikkelen, views te trekken, maar vind dit wel overdreven.
Hoezo hier nog eentje? Dat is een blog op persoonlijke titel van Jurian en Paul vanaf de E3 met hun hoogtepunt(en) van die dag.

[ Voor 49% gewijzigd door Wilbert de Vries op 16-06-2010 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wilbert de Vries schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 07:36:
Hoezo hier nog eentje? Dat is een blog op persoonlijke titel van Jurian en Paul vanaf de E3 met hun hoogtepunt(en) van die dag.
De titel geeft aan dat er hoogtepunten zijn, wat als je het artikel leest, eigenlijk niet het geval is.
De suggestie word dus gewekt dat er meerdere hoogtepunten zijn geweest, maar er word alleen in gegaan op Kinetic / Project Natal.

Wel fijn dat er nu wat beter op gelet gaat worden!

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 16-06-2010 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Die "hoogtepunten" is één artikel uit een serie:

http://tweakers.net/archieven/cat/232/redactieblogs

:)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
Lol, dan is er niet één artikel incorrect, maar een hele serie... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordvogel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-07-2024

Noordvogel

DPC @ DC-vault

Eigenlijk moeten de titels dus zijn E3 Hoogtepunten: xx juni - Bla bla bla. Samen vormen de redactieblogs wel de persoonlijke hoogtepunten (meervoud) van de E3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Dit wordt wel heel erg nitpicking zo. Tik ons op de vingers bij onjuiste, suggestieve of sensationele titels maar hier gaat het natuurlijk om een Hoogtepunten-reeks waarbij de redacteuren de vrijheid hebben een enkel onderwerp te kiezen. De titel (Kinect en nu Killzone) geeft dan keurig aan waar het artikel over gaat dus het is onzin om te zeggen dat we de lezer hiermee op het verkeerde been proberen te zetten om meer views te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terug naar daadwerkelijk onjuiste titels:
nieuws: Toshiba ontwikkelt 128GB-geheugenchip

Zoals de rest van het artikel aangeeft, hebben ze een 128GB module ontwikkelt, die uit 16 chips is opgebouwd.

Moet dus zijn: "Toshiba ontwikkelt 128GB-geheugenmodule"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Het is, zoals ik idd steeds schrijf, een module ja, maar om verwarring met bijvoorbeeld ddr3-modules te voorkomen, is in de kop voor 'chip' gekozen. We maken er een 'fbga-package' van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Poeh, ik denk dat 'fbga-package' voor veel mensen wel erg vaag wordt - "128GB flash-module" zou mijn keuze zijn geweest.
Pagina: 1