Toon posts:

impendantie voor versterker

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi allen,

ik heb een vraag over audioapparatuur en ik kom er niet echt uit via google..

ik heb een tweetal speakers op het oog van 180 watt met een impedantie van 8 ohm. ik wil deze op mijn computer aansluiten met een versterker.

is het nodig om een versterker te kopen met dezelfde wattage en impedantie als de speakers?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, deze specs zijn zo'n beetje de mist interessante. Iedere willekeurige consumentenversterker voldoet prima voor deze speakers.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je snelle reactie.

is het dus niet zo dat wanneer 100 watt versterker aan 200 watt boxen hangt dat er kwaliteits verlies optreed?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zeer zeker niet!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Nee, boxen zullen alleen niet vol benut worden lijkt me, maar doet niet af aan de kwaliteit.

Hoi!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

EWK schreef op zondag 13 juni 2010 @ 20:20:
Nee, boxen zullen alleen niet vol benut worden lijkt me, maar doet niet af aan de kwaliteit.
Zelf dat niet eens. Wattages op speakers is een wassen neus. Het is enkel de thermische belastbaarheid. De meeste speakers kun je al met veel minder kapot maken.

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:00
Dat lijkt me niet handig. Dan kun je als consument een claim indienen. Het aantal watt van een speaker is wel alleen maar het piekvermogen, niet constant 180 watt bijvoorbeeld.

Verwijderd

Ik dacht dat je een versterker moest kiezen die tussen het minimale en het maximale wattage moest zitten van een speaker.

Bb: De speaker heeft een wattage van min. 40 tot max. 200watt
Hier kan je dan een versterker kiezen, bv 50watt per kanaal aan 8 Ohm.

Verwijderd

Wat een wijsheden! Koop gewoon een versterker die je wilt, koop luidsprekers die je wilt. Ga normaal met je spullen om en zodra je hoort dat het geluid van je luidsprekers "gek" gaat doen weet je dat je op de max van je versterker/luidsprekers zit.

Voorbeeldjes;
PA versterker met oneindig veel vermogen + 3 inch luidsprekertje. Dit kan prima, maar je zal al bij een paar procent van je maximaal te leveren vermogen horen dat je luidspreker op de grens van zijn kunnen zit.
5 Watt versterkertje met grote zuilen. Muziek zal in 90% van de tijd prima klinken, maar als je de volumeknop te ver open draait kan de versterker te weinig vermogen leveren en zal de versterker de beperkende factor worden. Ook dat zul je waarschijnlijk goed horen.

Geen van de twee situaties zijn "slecht".

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Japsuh schreef op zondag 13 juni 2010 @ 21:05:
Dat lijkt me niet handig. Dan kun je als consument een claim indienen. Het aantal watt van een speaker is wel alleen maar het piekvermogen, niet constant 180 watt bijvoorbeeld.
Toch is het zo. Wattages zeggen eigenlijk helemaal niets. En daarnaast kan je met een 5 watt versterker ook speakers slopen. Slopen kan je altijd.

Goed spelen (zonder nadelen) kan ook met elke versterker op elke speaker (consumentenmateriaal in een huiskamer natuurlijk wel).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:31
Om wel het meeste vermogen uit je speakers te krijgen is het handig om een versterker te kiezen met dezelfde impedantie ;)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En zelfs dat is bij consumentenapparatuur eigenlijk niet echt nodig. Dit nog naast het feit dat een versterker geen vergelijkbare impedantie heeft als een speaker.

Een versterker moet alleen mogelijk harder werken als je er een speaker met een lage impedantie aan hangt. Aan de andere kant, kunnen alle moderne versterker wel 4ohm nominale speakers aansturen. Alleen hele brakke versterkers of buizenversterkers hebben er mogelijk wat moeite mee. Daar moet je geen 'lastige' speakers op aansluiten.

Eigenlijk is het heel simpel en heeft voodooless het al gezegd:
voodooless schreef op zondag 13 juni 2010 @ 19:47:
Nee, deze specs zijn zo'n beetje de mist interessante. Iedere willekeurige consumentenversterker voldoet prima voor deze speakers.

[ Voor 23% gewijzigd door JvS op 14-06-2010 11:02 ]

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Tja, "het werkt". Maar gaat dat dan niet ten koste van de geluidskwaliteit? Ik kan me voorstellen dat een 8ohm versterker meer moeite heeft met de aansturen van 4ohm speakers en dat daardoor het geluid minder strak is.

Verwijderd

Een standaard versterker gaat daar geen last van hebben, voor een standaard persoon met standaard boxen..
Op het moment dat hij audiofiel word en dure boxen gaat kopen komen we er wel op terug ;)

Er zijn weinig versterkers op de markt die niet gewoon stabiel zijn op 4 ohm, aangezien dit een gebruikelijke impedantie is.

Nog korter antwoord: Neen, jij hoort dit niet.

Nog korter antwoord: nee

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2010 11:56 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Slogra schreef op maandag 14 juni 2010 @ 11:50:
Tja, "het werkt". Maar gaat dat dan niet ten koste van de geluidskwaliteit? Ik kan me voorstellen dat een 8ohm versterker meer moeite heeft met de aansturen van 4ohm speakers en dat daardoor het geluid minder strak is.
Het hele concept '8ohm versterker' bestaat niet.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

consolefreak schreef op maandag 14 juni 2010 @ 10:54:
Om wel het meeste vermogen uit je speakers te krijgen is het handig om een versterker te kiezen met dezelfde impedantie ;)
Nee. Een versterker "heeft" geen impedantie (heeft ie wel, maar andere dan in de specs staan, en dat doet heel wat anders ;) ) . Ze specificeren alleen de impedantie tot waar de amp veilig werkt. En zelfs daar zijn er nog grote marges. een 8 Ohm gespecte amp doet het meestal prima op 4 Ohm.

Simpel: ga gewoon normaal op met je spullen, dan is er niets aan de hand.

Pagina: 1