Stereo naar mono cinch op autoradio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:20
In onze Renault Espace III zit een Pioneer SCU-2556zrn

Die heeft een single RCA AUX ingang, vermoedelijk voor een carkit ofzo.

Maar het leuke is, als je een 3.5mm > 2x RCA kabel met een MP3 speler eraan hangt, en dan 1 van de tulpjes in de radio, dat je de muziek dan over de speakers hoort. Ideaal dus.

Maar nu is het probleem dat die ingang dus mono is, en je maar 1 van de 2 tulpjes kan aansluiten.

We hebben daarom zo'n cinch splitter gekocht:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TH10qovIr5cicZD12AmChQUD/full.png

Maar het vreemde is, er is iets met de massa.

Je hoort de muziek nu namelijk heel zachtjes.

Maar als ik dan de buitenkant van m'n iPhone beetpak (metalen rand) in m'n ene hand, en een vinger van m'n andere hand tegen iets van metaal houd (binnenkant sigarettenaansteker bijv.) dan heb ik ineens heel goed geluid, zoals het hoort te zijn.

Dat wil ik even fixen, maar hoe moet ik dat doen?

Is zo'n cinch splitter wel geschikt voor hetgene wat ik er mee doe? Of is er misschien een betere manier om van 2x RCA (stereo) naar 1x RCA/Cinch (mono) te gaan?

Ik weet namelijk niet precies hoe die splitter werkt. Plakt die soms de 2 signalen bij elkaar, en de grounds ook aan elkaar? Moet ik misschien de massa van de audiokabel aan de massa van de auto knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is het niet zo dat je van:

Signal1 + GND + Signal2 + GND (beide GNDs hangen aan elkaar) naar signal1+signal2 gaat?
Waardoor er dus geen massa verbinding meer is, en als jij die met de hand maakt het wel weer werkt?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

zonder een stukje electronica ertussen is deze manier absoluut niet aan te raden. Wat jij feitelijk doet is je plus kanalen van je Iphone aan elkaar koppelen. Dat gaat hij zeker niet leuk vinden. In de Iphone zit een klein versterkertje en je kan niet zomaar links / rechts samenvoegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat dacht ik dus ook al, maar hoe moet het dan wel?

Ik zag op internet ook iets met een 4k7 weerstand ertussen en dan beide plussen wel aan elkaar knopen, maar ik hoor het graag van de experts :P

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2010 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

het exacte schema weet ik zo ook niet maar je moet inderdaad zorgen dat ze niet koud op elkaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Probeer eens beide via een simpel condensatortje aan te sluiten. Niet helemaal zoals het hoort, maar volgens mij moet dat het zijn. 100nF ofzo, gewoon effe iets om het los te koppelen. En dan je massa natuurlijk wel aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Een splitter gaat van 1 naar 2, niet anders om. Het is gewoon een simpel ding dat van 1 naar 2 connectoren gaat, geen electronica oid ertussen. En dus ook niet geschikt om 2 kanalen te mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe wordt dit gedaan op de 'officiële' manier dan? Zeker met een hele bult elektronica ertussen :O

Ik zit nu hier naar te kijken: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/linesum.html maar als ik zoek op iets soortgelijks dan kom ik overal verschillende weerstandswaardes tegen 8)7
De een zegt 4k7, de ander 10k, weer een ander 100k

Wat moet ik nou pakken :?

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 13-06-2010 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Afhankelijk van de versterkers. De schakeling heeft zowel een ingangs, als een uitgangs impedantie. Dat veroorzaakt samen met de in/uitgangsimpedantie van de versterker een bepaalde verzwakking.

100K lijkt mij nogal hoog. Ik zou gewoon pakken wat je in huis hebt. Eventueel wat waarde tussen 1K en 20K testen als je zin hebt. Hoewel het me nogal nutteloos lijkt. Zowel 10K als 4K7 zullen prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ga er zometeen mee bezig, en ik vroeg me af of ik de massa van de cinch stekkers nog aan de massa van de auto moet knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Is het dan erg als je maar één van de twee kanalen aansluit? Zoveel muziek hangt ook weer niet zo sterk af van een duidelijk stereo effect? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Mmmm dat valt tegen hoor, er is nog best veel muziek die echt stereo nodig heeft om goed te klinken.

En 2 weerstandjes solderen is nog geen 5 min werk dus waarom niet.

Het is bij deze auto alleen een kutklusje omdat de radio onder de bijrijdersstoel zit, en je de stoel los moet halen :O Dus dan doe ik het liever de eerste keer gelijk goed.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 15-06-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nou ja, het stereo effect verlies je toch sowieso. Je gaat het alleen door elkaar mixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja dat wel, maar je mist in ieder geval geen stukken muziek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

ThinkPadd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 19:28:
Hoe wordt dit gedaan op de 'officiële' manier dan? Zeker met een hele bult elektronica ertussen :O

Ik zit nu hier naar te kijken: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/linesum.html maar als ik zoek op iets soortgelijks dan kom ik overal verschillende weerstandswaardes tegen 8)7
De een zegt 4k7, de ander 10k, weer een ander 100k

Wat moet ik nou pakken :?
Dat is een prima manier. Precieze weerstandswaarde komt niet zo nauwkeurig, alhoewel 100k wel een beetje aan de hoge kant is hier. Ik zou iets van 4k7 nemen idd.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben net klaar, heb 10k gebruikt, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
Kun je ook gewoon de iPhone op Mono gezet hebben. http://www.apple.com/accessibility/iphone/hearing.html

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja maar ik heb niet alleen een iPhone ;) Laptop en andere apparaten wil ik er ook wel eens aanhangen.
Pagina: 1