Moederbord dood. RAID0 icm nieuwe mobo behoud van data?

Pagina: 1
Acties:

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 19:29
Beste tweakers,

Gisteren sloot ik mijn pc af en vandaag wilde hij niet meer starten. Met 4 geheugen modulen kreeg ik geen beeld en geen beeps.
Ik heb alle modules getest en het bleek dat module 4 en waarschijnlijk de slot van module 4 kapot is.
Ik kon hem eindelijk weer starten maar bij het detecteren van de drives liep hij weer vast.
Oftewel hij is dood ...aangezien hij ook nog nooit op stock snelheid heeft gedraaid denk ik dat hij zijn tijd heeft gehad(sinds 2006)

Mijn vraag is:
Ik ga een nieuwe moederbord halen en alle onderdelen gebruiken. Het probleem is dat ik 2 RAID0 opstellingen hebt met 2 schijven (2x250 en 2x 640) op mijn onboard RAID controller.

Wat gebeurt er met mijn data als ik mijn schijven aansluit op een andere moederbord?

Mijn huidige mobo: EVGA 680i SLI met een nforce 680ichipset.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
Zolang het nieuwe mb dezelfde of een nieuwere chipset van dezelfde fabrikant hebt heb je kans dat je raid sets behouden blijven. Staat op één van die sets toevallig ook nog je OS? Want dat maakt het extra lastig ivm het driververhaal.

• com2,1ghz
Nielson schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:36:
Zolang het nieuwe mb dezelfde of een nieuwere chipset van dezelfde fabrikant hebt heb je kans dat je raid sets behouden blijven. Staat op één van die sets toevallig ook nog je OS? Want dat maakt het extra lastig ivm het driververhaal.
Jaa daar staat ook mijn OS op maar dat is geen probleem. het gaat mij meer om de data.Zolang die maar herkend word. Ik heb al 2 maanden geleden een probleem gehad dat ik even een partitie ging resizen waardoor 1 tb aan data verloren ging en ik 4 dagen aan het recoveren was.

Maar als ik een moederbord met een nforce chipset zie heb ik dus kans dat de array herkend word?

• mad-dog
  • Laatst online: 13:07
Die kans is vrijt groot. Ik ben in het verleden vrij vaak geswitcht tussen verschillende Nforce chipsets en nooit problemen ondervonden met RAID-0

• com2,1ghz
Aah oke :) Ik heb mijn moederbord weer werkend gekregen. Het is ook echt weer iets wat alleen mij weer overkomt.
Van de 4 geheugen modules zijn er in 1 klap 2 dood. 2 van hetzelfde typen die ik in 2008 had gekocht.
Die andere 2 van 2006 die werken nog gewoon goed.

Als ik dus 1 van die kapotte erbij doe dan start hij bij de ene wel op maar dan blijft hij hangen bij de POST en bij de andere piept hij dat er iets niet klopt met het geheugen.
Wel vreemd dat di zomaar gebeurt.