Verwijderd

Topicstarter
Besten,

Ik sta op het punt om een Spectral Curve QX108 TV-meubel aan te schaffen. Echter twijfel ik enorm of het niet verstandiger is om de XL versie te nemen. De normale versie heeft een hoogte van 69cm (hart TV) en de xl-versie heeft een hoogte van 117cm (hart TV). Ik kijk vanaf ongeveer 3 meter zittend/liggend op mijn 32" LCD TV.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2e1acky.pngAfbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/t0n72q.png

Ik heb een beetje lopen zoeken op het internet wat de ideale hoogte is van een LCD TV. Helaas is hier niet echt een duidelijke trend in te ontdekken. Een halve meter verschil in hoogte tussen de twee meubels is natuurlijk wel erg veel. Heeft iemand hier een suggestie, of een manier om te berekenen wat de ideale hoogte is voor mijn TV? :?

Gr. Nieck

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ik hanteer zelf de regel dat het hart van je tv op ooghoogte moet hangen. Dus ga op je bank zitten zoals je meestal tv kijkt en meet op welke hoogte je ogen dan zitten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
Oscar Mopperkont schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:21:
Ik hanteer zelf de regel dat het hart van je tv op ooghoogte moet hangen. Dus ga op je bank zitten zoals je meestal tv kijkt en meet op welke hoogte je ogen dan zitten.
Jep, zo heb ik het ook gedaan.

Let je wel op het gewicht trouwens? Volgens mij is jouw 32" wel zwaarder dan de gewichten in de plaatjes namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reacties. Ik ga het zometeen direct testen. Het gewicht zit wel snor; volgens het instructieboekje is het gewicht (met voet) 15kg.

Ik heb het zojuist gemeten, en zul je net zien; ik zit qua ooghoogte precies tussen de twee maten in 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2010 13:36 ]

• richy t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 22:16
Ik heb zelf mijn ooghoogte op 1/3 van de bovenkant van het beeldscherm.
De bron kan ik niet meer terug vinden, maar ik geloof dat ik dit ergens op avforums heb gelezen..

Verwijderd

richy t schreef op zondag 13 juni 2010 @ 14:04:
Ik heb zelf mijn ooghoogte op 1/3 van de bovenkant van het beeldscherm.
De bron kan ik niet meer terug vinden, maar ik geloof dat ik dit ergens op avforums heb gelezen..
Klopt helemaal.

En dat geeft tegelijk aan dat veel mensen de tv (veel) te hoog neerzetten/ophangen. Zeker ophangen gebeurt vaak veel te hoog. Als een schilderij. De plaatjes in promotiemateriaal van de verschillende fabrikanten is hier ook debet aan omdat men daar de tv vaak ophangt als een schilderij.

Een schilderij bekijk je vaak staande dus hangen die op ooghoogte van een staand persoon. Een tv kijk je vaak zittend naar dus die hang je op ooghoogte op van een zittend persoon.

@Nieckk: je schrijft dat je ook vaak ligt tv te kijken , dan moet je dus zeker niet te hoog gaan zitten.
Die van 69cm komt dan aardig in de buurt. Die van 117 is sowieso te hoog.

Ziet er mooi uit dat Spectral spul. Is er niet iets vergelijkbaars met verstelbare hoogte? Technisch niet zo'n probleem denk ik maar het zal de prijs wel opdrijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2010 14:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk inderdaad dat die van 69 dan toch het beste is. De XL-versie is gewoon te hoog; omhoog kijken is veel vermoeiender voor je nek dan omlaag kijken. Helaas hebben ze niets verstelbaars tegen een redelijk gunstige prijs. Ik vind 360 euro voor een dergelijk meubel(tje) al meer dan voldoende...

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:49
Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:28:
Thanks voor de reacties. Ik ga het zometeen direct testen. Het gewicht zit wel snor; volgens het instructieboekje is het gewicht (met voet) 15kg.

Ik heb het zojuist gemeten, en zul je net zien; ik zit qua ooghoogte precies tussen de twee maten in 8)7
Het wordt aangeraden om het scherm op ooghoogte te hangen, gemeten als je zit natuurlijk ;) en dan moeten je ogen op 2/3 van het scherm uitkomen en dus iets boven het midden.

Je moet zeker niet ònder het midden uitkomen, want dat is sowieso vermoeiend, maar je krijgt met racegames dan een raar effect wat betreft weg/horizon. Ik vond het destijds zó irritant dat ik m later iets lager heb gehangen toen bleek dat ik iets onder t midden keek.

Later las ik dat dit idd niet goed is. Waarom die bij sommige mensen zo belachelijk hoog hangt, is mij een raadsel. Je zit immer niet in een bioscoop waarbij er mensen vóór je kunnen zitten!
Pagina: 1