Ik heb een K8055 die 2 analoog naar digitaal converters heeft.
Het bereik is 0 tot 5 volt en heeft 255 stappen.
Er kan extern een voeding op geplaatst worden of je kunt meteen testen door jumper SK2 en SK3 te plaatsen en dan met behulp van een potmeter het voltage regelen.
Als ik hem uitlees (elke 10 milliseconden) dan komen er niet altijd stabiele waarden uit.
Hij kan b.v. "flikkeren" tussen elke meetwaarde.
Dus hij begint met b.v. 10.
Als ik dan zachtjes aan de potmeters draai gaat hij op een gegeven moment de hele tijd wisselen tussen 10 en 11.
Nog iets verder draaien dan gaat hij stabiel naar 11.
Nog iets verder draaien dan gaat hij wisselen tussen 11 en 12, daarna stabiel 12 etc etc etc
Dit gebeurt over het gehele bereik.
Overigens is het makkelijker om de waardes te laten "flikkeren" dan om ze stabiel te krijgen.
Nu heb ik ook een K8067 universele temperatuur sensor.
Ik hoopte dat het "flikeren" alleen bij de potmeters het geval was maar bij de temperatuur sensor is dat ook gewoon.
Dat is dus lastig als je b.v. een ruimte temperatuur wilt meten.
Elke stap staat gelijk aan 0,4-0,5 graden celsius.
Heeft iemand anders toevallig ook een K8055 (of VM110 de voorgemonteerde set) en hetzelfde probleem als ik heb, of zou mijn kaart gewoon gaar zijn?
(Hij is gewoon nieuw uit de doos)
En is er iets wat ik zou kunnen doen om hem te stabiliseren?
AD converter IC vervangen of iets met elco's ofzo?
Het bereik is 0 tot 5 volt en heeft 255 stappen.
Er kan extern een voeding op geplaatst worden of je kunt meteen testen door jumper SK2 en SK3 te plaatsen en dan met behulp van een potmeter het voltage regelen.
Als ik hem uitlees (elke 10 milliseconden) dan komen er niet altijd stabiele waarden uit.
Hij kan b.v. "flikkeren" tussen elke meetwaarde.
Dus hij begint met b.v. 10.
Als ik dan zachtjes aan de potmeters draai gaat hij op een gegeven moment de hele tijd wisselen tussen 10 en 11.
Nog iets verder draaien dan gaat hij stabiel naar 11.
Nog iets verder draaien dan gaat hij wisselen tussen 11 en 12, daarna stabiel 12 etc etc etc
Dit gebeurt over het gehele bereik.
Overigens is het makkelijker om de waardes te laten "flikkeren" dan om ze stabiel te krijgen.
Nu heb ik ook een K8067 universele temperatuur sensor.
Ik hoopte dat het "flikeren" alleen bij de potmeters het geval was maar bij de temperatuur sensor is dat ook gewoon.
Dat is dus lastig als je b.v. een ruimte temperatuur wilt meten.
Elke stap staat gelijk aan 0,4-0,5 graden celsius.
Heeft iemand anders toevallig ook een K8055 (of VM110 de voorgemonteerde set) en hetzelfde probleem als ik heb, of zou mijn kaart gewoon gaar zijn?
(Hij is gewoon nieuw uit de doos)
En is er iets wat ik zou kunnen doen om hem te stabiliseren?
AD converter IC vervangen of iets met elco's ofzo?
mookie