velleman k8055 AD converter stabiliseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ik heb een K8055 die 2 analoog naar digitaal converters heeft.
Het bereik is 0 tot 5 volt en heeft 255 stappen.

Er kan extern een voeding op geplaatst worden of je kunt meteen testen door jumper SK2 en SK3 te plaatsen en dan met behulp van een potmeter het voltage regelen.

Als ik hem uitlees (elke 10 milliseconden) dan komen er niet altijd stabiele waarden uit.
Hij kan b.v. "flikkeren" tussen elke meetwaarde.
Dus hij begint met b.v. 10.
Als ik dan zachtjes aan de potmeters draai gaat hij op een gegeven moment de hele tijd wisselen tussen 10 en 11.
Nog iets verder draaien dan gaat hij stabiel naar 11.
Nog iets verder draaien dan gaat hij wisselen tussen 11 en 12, daarna stabiel 12 etc etc etc
Dit gebeurt over het gehele bereik.
Overigens is het makkelijker om de waardes te laten "flikkeren" dan om ze stabiel te krijgen.

Nu heb ik ook een K8067 universele temperatuur sensor.
Ik hoopte dat het "flikeren" alleen bij de potmeters het geval was maar bij de temperatuur sensor is dat ook gewoon.
Dat is dus lastig als je b.v. een ruimte temperatuur wilt meten.
Elke stap staat gelijk aan 0,4-0,5 graden celsius.

Heeft iemand anders toevallig ook een K8055 (of VM110 de voorgemonteerde set) en hetzelfde probleem als ik heb, of zou mijn kaart gewoon gaar zijn?
(Hij is gewoon nieuw uit de doos)
En is er iets wat ik zou kunnen doen om hem te stabiliseren?
AD converter IC vervangen of iets met elco's ofzo?

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Het "probleem" is iets standaards bij AD convertors: als je exact tussen 2 meetwaarden in gaat zitten dan zal je het twijfelgedrag gaan zien, het bereik waarbij er getwijfeld wordt kan je wel op een aantal manieren gaan beperken:
- je voedingsspanning moet stabiel zijn, zorg voor een ontkoppelcondensator tussen de voedingspinnen van de ADC.
- je te meten signaal moet stabiel zijn. Er kan altijd wel wat storing opgepikt worden, een goed afgesteld RC netwerkje zal de storingen wegwerken zonder de ADC te traag te maken (tijdsconstante goed nemen).
- Als er een aparte referentiespanning is: als deze onstabiel is dan is je ADC uitlezing onstabiel.

en waarschijnlijk de belangerijkste (maar ook de moeilijkste): een correcte routing van de massa. Je zit met voedingsstromen, zwakke analoge spanningen en sterke digitale signalen met steile flanken, die moeten zo goed mogelijk van elkaar gescheiden zijn (terwijl ze in dezelfde chip samenkopen).

Maar zoals al gezegd: dat een ADC een LSB kan afwijken, en staan te twijfelen, is normaal gedrag dat je altijd kan verwachten. Als er niet meer dan een LSB stap afwijking is, en er een stuk is waarin niet getwijfeld wordt (bijvoorbeeld: de ADC ziet onderscheid tussen elke volt verschil, en geeft een stabiele waarde tussen 1,2V en 1,8V) kan je dit best in je uitlees-software gaan aanpakken.
Je kan bijvoorbeeld werken met een lopend gemiddelde van 10 waarden (zal het twijfelen nagenoeg wegnemen, met als nadeel een tragere respons op veranderingen), en zo zelfs een extra bit uitlezing verkrijgen (als hij zit te twijfelen, kan je er van uit gaan dat je tussen 2 LSB's zit). Afhankelijk van de nood aan reactie op snelle veranderingen, kan je deze gaan afvangen door geen lopend gemiddelde te gebruiken als er grote veranderingen op de uitleeswaarde zitten, zo heb je zowel de snelle respons als het stabiel gedrag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Ik heb al een lopend gemiddelde geprobeer, echter hij wisselde zo'n beetje exact om en om.
Maar dat de echte waarde daar dan dus tussenin kan liggen daar had ik nog niet aan gedacht.
Tussen 10 en 11 zou gewoon 10,5 kunnen zijn en zo wordt de temp uitlezing eigenlijk nog nauwkeuriger. 0,2-0,25 graad per stap ipv 0,4-0,5 graad per stap.

Heb er net mee zitten spelen maar ik kan zelfs lezingen krijgen als 10-10-11-10-10-11 waarbij ik uitkom op 10,33
Het twijfelgedrag is vaker wel aanwezig dan niet aanwezig, maar het heeft wel een bijzonder stabiel ritme....

Bedankt voor de tip.

mookie