Fan en Fan Controller vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Chad Chubatcha
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-08-2025
Goedemorgen,

Gisteren ben ik bezig geweest met de koeling monteren in mijn nieuwe kast. Het werkt allemaal goed maar toch bleef ik nog met een probleem zitten:
Ik heb deze fan op mijn videokaartkoeler gemonteerd, maar er bleek dus een "fancontroller" aan te hangen. Het idee hierachter is dat deze in een pcibracket vastgemaakt kan worden zodat je "makkelijk" de fan snelheid aan kan passen. Van deze feature maak ik geen gebruik omdat ik een aparte fancontroller heb. Ik heb de fan aangesloten op deze fan controller en de fan controller van de fan zelf op max. gezet en regel de fan met de aparte fancontroller waar ook de rest van mij fans op aan zijn gesloten.
Nu vroeg ik me af of het mogelijk is deze fancontroller die aan de fan hangt weg te werken, want het misstaat nogal in de kast. Ik heb gedacht aan gewoon doorknippen, maar ik vroeg me af of de fan het dan nog wel doet en op welk voltage de fan dan werkt. Hebben jullie een zelfde soort probleem(gehad)?
Ik hoop dat iemand een oplossing weet!

Alvast bedankt voor de hulp,
Groeten, Pim.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 17:37
heb je misschien een foto of een paintfile zodat het iets duidelijker is, want van dit verhaal snap ik de helft niet
sry over de link heen gelezen... je kan de kabeltjes afknippen, als je maar zorgt dat de drie kabeltjes van de fan naar de fancontroller gaan, oftewel; als de pci fancontroller doorlust moet je de kabeltjes weer aan elkaar solderen... snappie?

[ Voor 52% gewijzigd door DjThase op 13-06-2010 11:08 ]

Mop mop, gas derop!

• taeke18
  • Laatst online: 15-12-2025
tja, heb je een multimeter dan kun je het meten hoeveel V er door heen loopt, en doorknippen is geen verstandig idee. IK ben bang dat hij dan niet meer werkt tenzei je de bijde uiteinden weer aan elkaar soldeert. Het punt is dan wel dat je fan altijd op 100% zal draaien, misschien even op het internet zoeken om een plug 3pins waar je je videokaart fan op aankunt sluiten, dan kun je hem op je fancontroler aansluiten. Dan kun je hem controleren via je eigen fancontroler.

• [Remmes]
  • Laatst online: 20-01 23:25
doorknippen, en van andere kapotte de 3 pin aansluiting afknippen, + op +, - op - inelkaar draaien, of op de manier jij wilt, isolatie tape eromheen, en dan kan je de 3 pin op je fancontroller drukken

ja, daag.

• [Remmes]
  • Laatst online: 20-01 23:25
taeke18 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:06:
tja, heb je een multimeter dan kun je het meten hoeveel V er door heen loopt, en doorknippen is geen verstandig idee. IK ben bang dat hij dan niet meer werkt tenzei je de bijde uiteinden weer aan elkaar soldeert. Het punt is dan wel dat je fan altijd op 100% zal draaien, misschien even op het internet zoeken om een plug 3pins waar je je videokaart fan op aankunt sluiten, dan kun je hem op je fancontroler aansluiten. Dan kun je hem controleren via je eigen fancontroler.
dat wilt hij juist want meneer heeft een fancontroller...

ja, daag.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Ik heb zelf wel eens de controller van zo'n fan afgeknipt, als ik de draadjes niet met elkaar verbond draait de fan heel langzaam en komt hij amper op gang maar als ik ze kortsluit draaide de fan op zijn hoogste toeren. :p was niet erge een succes iig.

Maar jij zegt dat je de fancontroller op zijn max heb gezet en hem dan controleert met een andere controller, ik denk dat het afknippen van je draden en simpel kortsluiten hetzelfde doet als je potmetertje die helemaal voluit gedraaid staat! Ik zou het proberen iig.

Dus simpel je kabel met het draaiknopje zo kort mogelijk afknippen en dan de boel doorverbinden, en je fanspeed regelen met je andere fankontroller.

Edit: Oeps moet wat vaker F5'en 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door warhamstr op 13-06-2010 11:25 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53
Het grootste probleem is denk ik de PCI bracket? Als dat zo is kun je het draaiknopje eraf trekken. Vervolgens kun je dan een schroefring losdraaien en de hele bracket eraf halen. Op dat moment heb je alleen de draaiknop en de stroomstekkers over. Ik denk dat je dat wel op een handige manier weg kunt werken...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Chad Chubatcha
Bedankt voor alle tips, de situatie is als volgt om het te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_asPkMz1yUFc/TBSnkfWEKBI/AAAAAAAAAA8/fmEHZGH76_g/Fancontroller.jpg
Aanvullende informatie afbeelding:
De fancontroller van de fan staat op max. en ik regel de snelheid met de losse fancontroller.
Het probleem is dat ik het niet strak vindt staan als er een losse fancontroller zonder functie in de kast bungelt.

Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 17:37
het lijkt mij een stuk logischer als de fan controller wel tussen een draadje van de fan naar 3pins gaat anders zou je de fan snelheid met 2 mogelijkheden kunnen veranderen :S dit plaatje verward mij een beetje, zit de fancontroller zekerweten niet tussen 1 draadje die naar je 3pins gaat? :S

Mop mop, gas derop!

• Chad Chubatcha
Niet zichtbaar in ieder geval, misschien in de fan. Ik kan de snelheid nu ook op twee manier regelen, met mijn eigen fan controller en met die van het fannetje

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
je kan dus de Fancontroller die standaard aan je fan vast zit (dat ronde ding met die grijze draadjes in je paint kunstwerk) afknippen en die draadjes met elkaar door verbinden (in elkaar draaien, solderen of whatever).
Dit heeft hetzelfde effect als het draaiknopje dat voluit staat.

Dan kan je je fanspeed regelen met de externe Fancontroller en heb je geen overbodige draadjes meer door je kast slingeren.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Chad Chubatcha
warhamstr, hartelijk bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik ga het direct doen:)

EDIT: Het werkt >:) , allen bedankt voor de tips! _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Chad Chubatcha op 13-06-2010 14:56 ]

Pagina: 1