meervoudige ISDN aansluiting op PC laten afhandelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
We hebben een meervoudige ISDN aansluiting (met een nummerblok van 10). Deze wordt niet als een 'normale' ISDN(2) aansluiting beschouwd, dus kan ik achter de NT1 eigenlijk niets anders aansluiten dan een gevanceerde ISDN centrale. (die is er nu ook maar de mogelijkheden daarvan zijn te beperkt, mn. qua doorschakelen etc.).

Nu speel ik met de gedachten op een computer met ISDN kaart deze meervoudige ISDN aansluiting te laten afhandelen, qua doorschakelen kan ik dan bijv. ook doorschakelen naar een SIP account via VoIP.

Weet iemand of de standaard (low budget) ISDN kaarten voor in een PC wél met zo'n meervoudige ISDN aansluiting uit de voeten kunnen? Ik heb nog een oude Teles kaart liggen, maar een ook Sedlbauer SpeedWin en een Eicon kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je je moet gaan verdiepen in hoe Asterisk werkt in combinatie met een ISDN kaart.

dit is een goed start punt:
http://www.rjsystems.nl/en/2100-asterisk-isdn-bri-hfc.php

Hein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Asterisk heb ik al naar gekeken. Voor zover ik weet kan Asterisk juist niet met van die simpele ISDN kaarten overweg en om nou weer te moeten investeren in 'dure' hardware ('server' ISDN kaart) vind ik ook weer zonde. Ik hoop dat het ook met de kaarten kan die ik nog liggen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dan had je toch echt het artikel moeten lezen .....

Daarin staat:
There are more than a few ISDN BRI cards that are supported by Asterisk, but few are as affordable, or as widely available, as the HFC-S PCI cards with their easily recognizable Cologne Chip logo.
en
One example of an HFC-S PCI card is the C128iR, a model made by Dutch OEM, Conceptronic.
en deze kaart kost:

pricewatch: Conceptronic C128iR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik neem aan dat je wel een normale ISDN2 verbinding binnenkrijgt en met 'niet als ISDN(2) beschouwd) gewoon bedoeld dat het een trunk is waarop je zelf voor de afhandeling van de laatste 10 digits moet zorgen is? Of is het echt een PRI koppelvlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

BRI en PRI zijn meestal wel ondersteund.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
@Kippenijzer & Skinkie: De kaarten voor BRI en PRI verschillen behoorlijk qua functionaliteit.
Omdat kaajee duidelijk vermeld dat er een NT-1 bijzit, is er dus sprake van een BRI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53
Alleen heeft TS meervoudig ISDN.

Je kan dan niet gewoon een ISDN krt op de 1e NT1 hangen.Afaik wordt bij MV ISDN bij KPN er @random een vrij kanaal gepakt, dus niet perse eerst NT1-kanaal1, maar kan er rustig een gesprek binnenkomen op de 2e NT1, kanaal 2. (ook al zijn de eerste kanalen niet in gebruik)

TS: Kun je niet beter je MV isdn blok laten porteren naar je voipprovider? Dat lijkt me een stuk betrouwbaarder (en goedkoper in stroomverbruik) dan er nog weer een pc tussen te hangen

En wat is nu de beperking mbt doorschakelen? Meeste centrales kunnen dat gewoon. Of het (juist) geconfigureerd is, is een 2e, maar misschien is het de moeite waard om daar eens naar te kijken? (wat voor centrale is het?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik weet niet of een meervoudige ISDN aansluiting van KPN, BRI of PRI is, dat is dus (blijkbaar) 1 van de vragen waar ik alhier antwoord op hoop te krijgen......... ;)

En ja ik kan m'n huidige centrale (oudje: Supreme Novo, KPN/Alcatel) laten hangen (for the time being). Ik hoop dat ie het nog even volhoudt; het is al een oudje. Maar de doorschakeling is me eigenlijk te beperkt; hij kan natuurlijk gewoon doorschakelen naar een andere nummer, maar ik hoopt met een andere device (bijv. een 'simpele' Fritz!box (die er al is) door te kunnen schakelen naar een SIP nummer zodat de gesprekskosten naar dit nummer nul zijn. EN ik bovendien een vrij lijntje overhoud. Nu kan ik alleen maar doorschakelen via een 'normale' (KPN) telefoonlijn, waarbij dat me én geld kost én 1 van de 2 communicatie lijnen bezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
kaajee schreef op zondag 13 juni 2010 @ 20:30:
Ik weet niet of een meervoudige ISDN aansluiting van KPN, BRI of PRI is, dat is dus (blijkbaar) 1 van de vragen waar ik alhier antwoord op hoop te krijgen......... ;)

En ja ik kan m'n huidige centrale (oudje: Supreme Novo, KPN/Alcatel) laten hangen (for the time being). Ik hoop dat ie het nog even volhoudt; het is al een oudje. Maar de doorschakeling is me eigenlijk te beperkt; hij kan natuurlijk gewoon doorschakelen naar een andere nummer, maar ik hoopt met een andere device (bijv. een 'simpele' Fritz!box (die er al is) door te kunnen schakelen naar een SIP nummer zodat de gesprekskosten naar dit nummer nul zijn. EN ik bovendien een vrij lijntje overhoud. Nu kan ik alleen maar doorschakelen via een 'normale' (KPN) telefoonlijn, waarbij dat me én geld kost én 1 van de 2 communicatie lijnen bezet.
BRI = 2B en 1D kanaal, dus ISDN2 (of een meervoud daarvan)
PRI = ISDN30.

Kun je niet die fritzbox aansluiten op je centrale op een vrije ISDN poort (als ie die heeft) en de betreffende gesprekken over die ISDNpoort routeren? (Dan bel je dus die bestemmingen over sip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-08 15:24
BRI (heeft 2 B-kanalen) wordt door KPN aangeboden middels een NT-1.
PRI (heeft 30 B-kanalen) wordt door KPN aangeboden als channelised 2Mb/s huurlijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:26
http://www.voiptalk.org/products/ISDN+PRI+Cards
icm http://www.freeswitch.org/ ?

freeswitch is overigens een compleet herschreven asterisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok dan heb ik dus een BRI aansluiting, want ik heb een NT1. En BRI is ook wat de meeste isdn kaarten praten.

Dat van die vrije isdn uitgang op de Novo ga ik even onderzoeken, ik weet niet of ie die (nog) heeft, zou wel een goeie tip kunnen zijn......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
BRI en PRI zijn eigenlijk niet te vergelijken. BRI is ontworpen als ISDN voor particulieren, PRI is eigenlijk een E1 verbinding wat toevallig ISDN als call-setup protocol gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Is het niet handiger (en véél) goedkoper om van je isdn30 / E1 edit: bri dus.. /edit over te gaan op een SIP trunk ? Dan heb je geen speciale hardware nodig en kun je direct met asterix aan de slag. Failover en thuiswerk configuraties zijn dan ook veel makkelijker. Alleen met fysieke faxen moet je rekening houden dat je mogelijk speciale sipfax converters nodig hebt maar je kan natuurlijk ook overstappen naar mail2fax/fax2mail.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 13-06-2010 23:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Meervouding ISDN is een heel specifiek KPN product. Het bestaat ook alleen maar in Nederland voor zover ik weet. Je kunt er volgens mij tot 4 ISDN-2 lijnen mee 'bundelen', dat wil zeggen dat je 2, 4, of 8 buitenlijnen krijgt die onder hetzelde nummer of nummerblok bereikbaar zijn.

Marketing technisch gezien zit het tussen een ISDN2 en ISDN10 in (ISDN10 is een ISDN-30 PRI waarvan maar 10 kanalen gebruikt worden). Zie ook http://www.kpn.com/zakeli...enten/isdn-meervoudig.htm maar daar vind je geen inhoudelijke technische informatie.

Ik heb eens geprobeerd om een cisco router met een bri poort op een meervoudige ISDN-2 lijn aan te sluiten (klant had verkeerde bestelling gedaan naar KPN). Dat is me toen niet gelukt :( Er is iets bijzonders met de TEI negotiations of zo, ik kon toen geen goed werkende setup creeeren met de cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Aha, ok dat laatste is dus niet zo positief, hmmm, dan blijft wellicht alleen de optie om een ISDN kanaal uit de huidige Novo te gebruiken over.

En over die andere voorstellen: wordt gewaardeerd dat er meegedacht wordt, maar migreren is wat complexer.
Korte situatie dan maar: we gaan fysiek verhuizen; dus nummer blok migreren is eigenlijk geen optie omdat we dan met een 'verkeerd' kengetal zitten. Een SIP trunk is er al (ook op de nwe. locatie) die wordt volledig met een Asterisk PBX bediend. Ik heb voor 088 nummers gekozen. Er is ook slechts 1 nummer van de oude MV-ISDN reeks dat belangrijk is en dus eigenlijk doorgeschakeld moet worden. De rest mag meteen weg eigenlijk. KPN kan echter bij zo'n MV-isdn niet 1 nummer uit dat nummerblok halen, en ze kunnen ook niet zo'n MV-isdn 'omzetten' naar een gewone ISDN2 aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
kaajee schreef op zondag 13 juni 2010 @ 23:22:
Aha, ok dat laatste is dus niet zo positief, hmmm, dan blijft wellicht alleen de optie om een ISDN kanaal uit de huidige Novo te gebruiken over.

En over die andere voorstellen: wordt gewaardeerd dat er meegedacht wordt, maar migreren is wat complexer.
Korte situatie dan maar: we gaan fysiek verhuizen; dus nummer blok migreren is eigenlijk geen optie omdat we dan met een 'verkeerd' kengetal zitten. Een SIP trunk is er al (ook op de nwe. locatie) die wordt volledig met een Asterisk PBX bediend. Ik heb voor 088 nummers gekozen. Er is ook slechts 1 nummer van de oude MV-ISDN reeks dat belangrijk is en dus eigenlijk doorgeschakeld moet worden. De rest mag meteen weg eigenlijk. KPN kan echter bij zo'n MV-isdn niet 1 nummer uit dat nummerblok halen, en ze kunnen ook niet zo'n MV-isdn 'omzetten' naar een gewone ISDN2 aansluiting.
Je kan idd geen afzonderlijk nummer uit een blok migreren. Maar ook voor de doorschakelfunctie zal je dan wel de oude lokatie moeten aanhouden, als je die opzegt ben je die nrs ook kwijt.

Als je dat blok migreerd, kun je die nummers gewoon op de nieuwe lokatie gebruiken. Formeel heb je wel een lokatie nodig binnen die regio (opta regels) maar desnoods pak je een postadres ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Je kan ook nog zoiets doen: http://www.telefoonnummerverhuizen.nl/ als je geen postadres wilt aanhouden e.d. totdat netnummers worden afgeschaft (q2 2012).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat het probleem is .. je volledige 10 nummer blok via nummerbehoud omlaten zetten naar een SIP provider .. en daar dan de onnodige 9 op doeken ... Als je dat via bijvoorbeeld Budgetphone prepaid doet .. dan kost het je maar 10 euro per jaar om op dat nummer nog bereikbaar te zijn. En porteren kost je ook maar 10 euro per nummer ..

En je mag je 10 nummers nog op een andere locatie dan op basis van het kengetal gebruikenlijk is gebruiken. De voorwaarde is wel dat je woon- of vestigingsplaats zich in het betreffende netnummergebied bevindt. (nog een medewerker die in het juiste netnummergebied woont?)
http://www.rijksoverheid....ummers-regiogebonden.html

En over een jaar .. als iedereen jullie 088 nummers weet ... laat jet het nummer verlopen .

Lijkt mij de meest simpele en eenvoudigste oplossing .. kost je 200 euro .. en ben je voor een jaar klaar.

Want als ik het goed begrijp wil je nu de huidige aansluiting op de oude locatie laten staan, maar met iets er op aangesloten zodat eea doorgezet kan worden naar jullie nieuwe locatie via SIP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSU_freak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 20:51
De fritzboxen met voip die ik ken hebben een digitale ISDN ingang/uitgang waarop je gewoon je ISDN centrale op kunt aansluiten en zo dus je verkeer over VOIP/ISDN kunt routeren met dial rules op je fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

De Fritz!Box 7270 kan rechtstreeks op je NT1 kastje aangesloten worden, aangezien deze "gewoon" met het ISDN10 signaal om kaan gaan.

Dit heb ik een paar maanden geleden bij een klant gerealiseerd en werkt tot op de dag van vandaag zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Aha, ok. Ja ik heb een 7270 staan idd. Maar die had ik nog niet geprobeerd op de NT1 aan te sluiten. Stom eigenlijk......
Ik had er een gewone ISDN telefoon op aangesloten. Dan eerst idd eens die 7270 proberen.

En:
Verwijderd schreef op zondag 13 juni 2010 @ 23:56:
.............

Want als ik het goed begrijp wil je nu de huidige aansluiting op de oude locatie laten staan, maar met iets er op aangesloten zodat eea doorgezet kan worden naar jullie nieuwe locatie via SIP?
Hier komt het op neer ja!

Ik ga dat porteren ook nog eens onderzoeken, alleen begreep ik dat zo'n nummerblok porteren nogal prijzig is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Nou dat met die Fritz!Boxen lijkt niet zo te werken, helaas....
Ik heb het geprobeerd met een 5124; op de ISDN ingang van dat ding, maar geen signaal en ook de beller krijgt een 'technische storing' mededeling.

Op de 7270 op zoel de ISDN INgang als op de S0 bus van dat ding: zelfde resultaat.

@Mister I (e/o @PSU_freak): had jij nog wat speciaals gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

kaajee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 09:53:
Nou dat met die Fritz!Boxen lijkt niet zo te werken, helaas....
Ik heb het geprobeerd met een 5124; op de ISDN ingang van dat ding, maar geen signaal en ook de beller krijgt een 'technische storing' mededeling.

Op de 7270 op zoel de ISDN INgang als op de S0 bus van dat ding: zelfde resultaat.

@Mister I (e/o @PSU_freak): had jij nog wat speciaals gedaan?
Ja er moet inderdaad wat speciaals gedaan worden, anders krijg je exact dezelfde melding als jij net aangeeft.
Ik ga het even voor je opzoeken... Het is namelijk slecht te vinden hoe je dit moet doen. Hier ben ik toen mee bezig geweest met AVM Germany.

Later deze morgen hoor je hier meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ik heb even gekeken voor je in mijn administratie en het gaat om het volgende document wat je moet volgen:
http://www.avm.de/de/Service/FAQs/FAQ_Sammlung/15244.php3

Je moet op een aangesloten telefoon de volgende cijfferreeks intypen:
# 9 6 5 * 2 * # 9 1 * *

De nummers welke je wilt gebruiken moeten wel in je Fritz!Box geactiveerd worden.

Met deze cijfferreeks activeer je dus het Point-to-Point gedeelte van de Fritz!Box. (Zo noem je zo'n 10 nummerreeks van ISDN.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok, ga ik snel proberen, alvast dank.

Ondertussen; de huidige centrale (Supreme Novo KPN/Alcatel) heeft 1 'ISDN' kaart: een STOT4.
(4 poors ISDN kaart)
Hiervan zijn dus 3 poorten bezet (2x een gebundelde ISDN2 en dus 1 maal die meervoudige ISDN(2) lijn).

Weet iemand of deze kaart ook meteen voorziet in een ISDN 'uitgang', zodat ik evt. een Fritz!Box via deze vrij poort aan kan sluiten? Of zijn de poorten van een STOT4 louter een ISDN ingangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
kaajee schreef op maandag 14 juni 2010 @ 23:28:
Ok, ga ik snel proberen, alvast dank.

Ondertussen; de huidige centrale (Supreme Novo KPN/Alcatel) heeft 1 'ISDN' kaart: een STOT4.
(4 poors ISDN kaart)
Hiervan zijn dus 3 poorten bezet (2x een gebundelde ISDN2 en dus 1 maal die meervoudige ISDN(2) lijn).

Weet iemand of deze kaart ook meteen voorziet in een ISDN 'uitgang', zodat ik evt. een Fritz!Box via deze vrij poort aan kan sluiten? Of zijn de poorten van een STOT4 louter een ISDN ingangen?
Een fritzbox kan zich als een NT1 gedragen dus dat zou gewoon moeten kunnen. Vraag is alleen even of je het kunt activeren. Bij de Vox novo Office (opvolger vd Supreme) heb je ook 4 ISDN poorten (bij een mixed board) maar bepaald je licentie het daadwerklijke aantal geactiveerde poorten).

Maar als ie actief is (hang er die EV ISDN lijn eens aan en test daarmee) lijkt dat me de makkelijkste oplossing, je kan vermoedelijk in je dailplan wel bepaalde nrs over die ISDNlijn (en dus sip) routeren.

wbt porteren betreft: Dat is wel het mooiste idd. Je bent dan totaal niet meer afhankelijk van je ouwe pand (bij doorschakelen zal je daar toch wat moeten laten hangen, en opzeggen = nummers kwijt).
Portering is idd duurder dan losse nummers, 10x los nr is dus niet de prijs voor een nummerblok. Ik geloof dat een blok van 10 iets van 300 eur ofzo is, maar goed, als je daarmee een hoop potentiele klanten niet hoeft mis te lopen is dat natuurlijk peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Hoe bedoel je: "hang er die EV ISDN lijn eens aan en test daarmee"?
Ik zou er eerder een ISDN toestel rechtstreeks aan die vrij poort van die STOT4 kunnen hangen toch? Als die het gewoon doet, doet een Fritz!Box het ook neem ik aan......dan hoef ik ook niets aan die FB te veranderen?
Als de FB als NT1 moet fungeren (en niet als 'gewoon ISDN device' als een ISDN telefoon of bijv. quatrovoxje) moet ik waarschijnlijk ook iets veranderen aan de instelling op de FB.......toch?

(o en over dat porteren: we blijven fysiek ook/wel op die 'oude' locatie zitten, alleen wordt de telefonie infrastructuur dus (op termijn) sterk vereenvoudigd: uiteindelijk wil ik daar met alleen een Fritz!Box 7270 icm SIP en ISDN fallback uit de voeten kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Nou ondanks dat ik de volgende info vond over de STOT4 (of Alcatelnaam: SOTO4 ) insteekkaart:
"The S0T04 board offers basic access 4 or (2 B channels of 64 Kbits/s + 1 D channel of 16 Kbits/s by access) enabling the system to be linked to a private network (DLT0 point-to-point link) or an ISDN digital public network (T0 point-to-point link) or to digital S0 terminals (point-to-point link or multipoint link)."

Tenzij ik het stekkertje in de centrale niet goed aangesloten heb, weet iemand de pin lay out van zo'n systeem stekkertje van een Supreme Novo toevallig?

Lijkt het (standaard) geen S0 bus te zijn/geven: ik krijg een aangesloten ISDN telefoon (of ander ISDN device) niet aan de praat. Dan wordt het toch het tweaken van de Fritz!Box naar een andere ISDN aansluiting/protocol denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

kaajee schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 12:33:
Nou ondanks dat ik de volgende info vond over de STOT4 (of Alcatelnaam: SOTO4 ) insteekkaart:
"The S0T04 board offers basic access 4 or (2 B channels of 64 Kbits/s + 1 D channel of 16 Kbits/s by access) enabling the system to be linked to a private network (DLT0 point-to-point link) or an ISDN digital public network (T0 point-to-point link) or to digital S0 terminals (point-to-point link or multipoint link)."

Tenzij ik het stekkertje in de centrale niet goed aangesloten heb, weet iemand de pin lay out van zo'n systeem stekkertje van een Supreme Novo toevallig?

Lijkt het (standaard) geen S0 bus te zijn/geven: ik krijg een aangesloten ISDN telefoon (of ander ISDN device) niet aan de praat. Dan wordt het toch het tweaken van de Fritz!Box naar een andere ISDN aansluiting/protocol denk ik.
het is niet tweaken van je Fritz!box hoor. het is gewoon het signaal van "Point to Multipoint" omzetten naar "Point to Point". Dit is eenvoudig weer ongedaan te maken.. het is gewoon volgens de handleiding van AVM :)
het is de moeite waard om te testen, want dan weet je meteen of het signaal goed zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ik krijg het niet voor elkaar, ook niet met het omzetten van de ISDN verbinding middels die FAQ van AVM.......

Ik weet echter niet of het daaraan ligt of toch aan de ISDN aansluiting.
Als ik de cijferreeks invoer krijg ik na de 2* nl. (#965*2*#91**) al snelle pieptoontjes te horen.
Wanneer weet je of de instelling correct veranderd is? Zijn er verschillende bevestigingstoontjes oid?
Mijn Duits is ook niet zo daverend wellicht en dus interpreteer ik de Duitstalige FAQ wellicht ook niet helemaal goed......

Moeten er nou wel of niet lijnen aangesloten zitten?
(eerst staat er nl: "FRITZ!Box am ISDN-Anlagenanschluss und DSL anschließen" etc.)
Dan de procedure "#965*2*#91**" uitvoeren
En daarna staat er: "ISDN-Telefonanlage anschließen"

Vervolgens is de hele procedure met het invoeren van de telefoonnummers me ook niet helemaal duidelijk. In de FAQ staat het volgende:
4.Tragen Sie im Feld für die erste ISDN-Rufnummer die Stammnummer und die Durchwahl der Zentrale ein (direkt hintereinander ohne Leerzeichen).
Die Stammnummern müssen auch in Österreich eingetragen werden und werden in der Regel ohne Vorwahl eingetragen.
5.Tragen Sie im Feld für die zweite ISDN-Rufnummer die Stammnummer und die längste interne Durchwahl ein (direkt hintereinander ohne Leerzeichen).
6.Wenn Sie alle Telefoniegeräte am Anschluss für ISDN-Geräte (FON S0) der FRITZ!Box bzw. Ihrer ISDN-Telefonanlage anschließen, tragen Sie keine weiteren Rufnummern ein.
Ik heb (natuurlijk) 1 ISDN hoofdnummer, zeg: 020-1234567, die is dus deel van de nummerreeks: 020-1234560 t/m 020-1234569. Het belangrijkste nummer is: 020-1234566. Hoe moet ik deze nou opnemen in de Fritz!Box?
Bij punt 4 staat: "Tragen Sie im Feld für die erste ISDN-Rufnummer die Stammnummer und die Durchwahl der Zentrale ein (direkt hintereinander ohne Leerzeichen)."
Vervolgens bij 5: "Tragen Sie im Feld für die zweite ISDN-Rufnummer die Stammnummer und die längste interne Durchwahl ein (direkt hintereinander ohne Leerzeichen)."
Hoe zou dit in mijn/nl situatie dan moeten zijn? En wel of niet met ken-getal? Ik weet van vroeger dat er meestal geen kengetal ingevoerd werd in config bestandjes etc., in de FB deed ik tot nu toe wel het hele nummer en dat werkte eigenlijk altijd goed.

O ja, en moet de NT1 er nou wel of niet nog steeds tussen blijven zitten, want er wordt ook gesproken over: "ACHTUNG:
Bei der Einstellung "Anlagenanschluss" kann am Anschluss "FON S0" der FRITZ!Box nur ein ISDN-Endgerät betrieben werden. Schließen Sie daher keine weiteren Endgeräte am Anschluss "FON S0" an."

Is een NT1 nou al een "ISDN-Endgerät"?

(en gaat terugzetten zoals de situatie hiervoor idd met #965*3*#91** )

[ Voor 12% gewijzigd door kaajee op 20-06-2010 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
kaajee schreef op zondag 20 juni 2010 @ 13:46:
Is een NT1 nou al een "ISDN-Endgerät"?
Nee, een endgerat is een apparaat wat je op de S bus aansluit, zoals een isdn-telefoontoestel / fax / router enz.

De S bus is de klantzijde van de NT1, oftewel de 2 aderparen die uit je NT1 komen en naar jouw randapparatuur gaan.

De NT1 hoort formeel gezien nog bij de KPN centrale en is en blijft ook eigendom van KPN.

[ Voor 12% gewijzigd door joopv op 21-06-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de Fritz!Box in deze setting liever geen NT1 ziet. Of ie dan formeel gezien bij KPN hoort of niet......
Dus of AVM de NT1 als "endgerät" ziet of niet.
NT staat voor Network Terminator letterlijk geïnterpreteerd dus eigenlijk wel als 'eindapparaat' (terminator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
kaajee schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:30:
Ok, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de Fritz!Box in deze setting liever geen NT1 ziet. Of ie dan formeel gezien bij KPN hoort of niet......
Dus of AVM de NT1 als "endgerät" ziet of niet.
NT staat voor Network Terminator letterlijk geïnterpreteerd dus eigenlijk wel als 'eindapparaat' (terminator).
Ja dat klopt - gezien vanuit de PABX (KPN) zijde is de NT1 de network terminator. In feite is de NT1 een extensie van de KPN centrale tot in jouw huis/kantoor. Bij de NT1 eindigt het KPN netwerk en na de NT1 begint het user segment (S bus). Daarom heet de NT1 een Network Terminator.

(niet te verwarren met de 110 ohm weerstandjes die de S bus aan het begin en eind elektrisch termineren)

Het duitse "endgerat" is een term die niet op de NT1 slaat maar op de isdn user apparatuur. Normaal kun je een heleboel apparaten tegelijk aansluiten op de S bus (point-to-multipoint).

Maar in het geval point-to-point ISDN (meervoudig ISDN) kan er maar 1 user apparaat aangesloten zijn op de NT1, alleen de fritzbox dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Ok hebben we dat uit de wereld.......maar waarom werkt het bij mijn dan (nog) niet? ;)
(zie mijn uitgebreide vraag/relaas boven boven de NT1 issue)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Tsjah... omdat een KPN meervoudige ISDN aansluiting iets anders is dan een duitse "anlagenanschluss" ?

Je zou het eens via de formele weg bij KPN moeten navragen. Je hebt tenslotte zo'n lijn gehuurd, dan kun je ook enige ondersteuning verwachten.

Vragen naar KPN:
- Welke apparatuur kan ik aansluiten op de meervoudige ISDN aansluiting?
- Welke apparatuur wordt ondersteund door KPN op de meervoudige ISDN aansluiting? (waarschijnlijk alleen KPN centrales)
- Aan welke europese specificaties voldoet de KPN meervoudige ISDN aansluiting?

De techneuten bij KPN worden heel goed afgeschermd voor contact met het grote publiek.
Pagina: 1