S Video eruit tijdens kijken, nu groene blokjes als beeld

Pagina: 1
Acties:

• Marruk
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09-2023
Ik heb een probleem met, ik neem aan, mijn videokaart. Toen ik een film zat te kijken via S-Video heb ik per ongeluk tijdens het kijken de kabel aangestoten waardoor het kabeltje losschoot uit de computer. Geen probleem, duw ik het er meteen weer in en dan is er niks aan het handje, dacht ik. Nu wil het dat sindsdien ik groene blokjes van puntjes op mijn monitor zie in windows.

Het betreft Windows Vista 65-bits, met een Nvidia Geforce 8600 GT. Heb geprobeerd drivers te updaten alleen niets werkt tot nu toe. Valt hier nog enigszins iets aan te redden of mag ik van jullie pegels neerleggen voor een nieuwe?

TMAXTINT

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
[b][message=34171668,noline]
Het betreft Windows Vista 65-bits, met een Nvidia Geforce 8600 GT.
Jij bent je tijd ver vooruit!

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-02 10:06
Kan je je monitor ook met VGA of DVI aansluiten? en dan kijken of je hetzelfde probleem hebt?
S-video is namelijk redelijk out-dated

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-02 20:21

jmk

Ik neem aan dat je een CRT TV hebt, en gewoon bent aangewezen op S-Video, anders had je wel je VGA aansluiting gebruikt, of DVI->HDMI.

Heb jij ook geprobeerd om de TV wizard van NVIDIA te doorlopen? Of in de opties het type TV te kiezen? Moet zijn PAL, en land Nederland voor B-PAL als ik het goed zeg uit mijn hoofd. Ook even proberen de TV te detecteren, of als dat niet gaat forceren.

Heb je toevallig de s-video kabel beschadigd, of de aansluiting op de videokaart? Want dan zou het wel eens het einde kunnen betekenen. Is de S-video kabel helemaal gaaf? Je zou even kunnen testen met een andere s-video kabel.

[ Voor 7% gewijzigd door jmk op 13-06-2010 00:06 ]

Yippie kayak, other buckets!

• Marruk
Ik krijg helemaal geen beeld meer op tv en op mijn computer zelf krijg ik dus allemaal groene blokjes te zien, had dat niet echt duidelijk vermeld. Volgens mij ging de kabel er niet superhard uit, maar misschien hard genoeg dat het beschadigd is? Aan instellingen ligt het in elk geval niet.

TMAXTINT

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:14

M2M

medicijnman

ik vind het wel vreemd dat een kaart kapot gaat (artefacts betekenen meestal een defecte kaar, en artefacts zijn bijvoorbeeld de groene blokjes op je scherm) bij het verwijderen van een S-Video kabel, maar dan daarbij, alles is mogeljk als je een kabel lostrekt de niet standaard geaard is
edit:
waarbij de aarde het pinnetje is wat als laatste nog contact maakt bij het verwijderen van de kabel, zoals bij USB bijvoorbeeld
. Probeer eens wat oude en nieuwe drivers (WHQL)

[ Voor 41% gewijzigd door M2M op 13-06-2010 01:53 ]

-_-

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Je kan ook nog proberen om de videokaart aan te drukken of even te verwijderen en hem daarna weer terug te plaatsten. Als dat niet werkt denk ik dat je videokaart beschadigd is.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
je hebt door de kabel aan te sluiten terwijl zowel je TV en computer aanstonden, en 1 van beide waarschijnlijk niet geaard is (TV), of iig niet dezelfde aarde gebruiken de DAC in je videochip opgeblazen, of iig een aantal componenten op de printplaat. Kwestie van videokaart vervangen en onthouden dat je voortaan de boel eerst uitzet voordat je het aansluit.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Of, het kan natuurlijk ook het volgende zijn: klik
Toevallig dat de symptomen dan gelijk komen met het uitstoten van die kabel, maar ik denk niet dat het er iets mee te maken heeft. Het enige dat je kunt proberen is je scherm via DVI aansluiten. Dat werkt buiten de RAMDAC om, als het probleem er dan nog steeds is, zie mijn link. Als het probleem er dan niet meer is heb je inderdaad de analoge outputs opgeblazen.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Voor zover ik weet zit de ramdac tegenwoordig gewoon in de GPU ingebakken net als de TDMS transmitters en de encoder die voor het pal/ntsc compatible tv-out signaal zorgt. Een kennis van me heeft dezelfde fout gemaakt als de TS en heeft terwijl beide apparaten aan stonden met een spanningspiek zn GPU opgeblazen. TV's kunnen nogal wat statische lading opbouwen, dus grote kans dat je gpu en/of videoram toast zijn. Ik heb de fout zelf ook gemaakt een jaar of 10 terug alleen toen is de s-video input op mijn TV het slachoffer geworden :S

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-02 20:21

jmk

Misschien is het nog wel handig de videokaart even aan te sluiten op een normale computermonitor en de TV, en dan wat aan de instellingen te prutsen.

Kijk ook even, dat als je de videokaart op de monitor alleen aan weet te sluiten, hoe goed de videokaart draait op bijvoorbeeld video en games.
Gewoon even om te testen.

Maar als ik dit zo lees, ben ik er bang voor...

nvm niet goed gelezen, groen beeld op computer(monitor)

[ Voor 7% gewijzigd door jmk op 13-06-2010 12:17 ]

Yippie kayak, other buckets!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
gravitone schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:24:
Voor zover ik weet zit de ramdac tegenwoordig gewoon in de GPU ingebakken net als de TDMS transmitters en de encoder die voor het pal/ntsc compatible tv-out signaal zorgt. Een kennis van me heeft dezelfde fout gemaakt als de TS en heeft terwijl beide apparaten aan stonden met een spanningspiek zn GPU opgeblazen. TV's kunnen nogal wat statische lading opbouwen, dus grote kans dat je gpu en/of videoram toast zijn. Ik heb de fout zelf ook gemaakt een jaar of 10 terug alleen toen is de s-video input op mijn TV het slachoffer geworden :S
Dit heeft niet veel met statische ladingen te maken.

Dit soort problemen ontstaan vaak als volgt :
- Apparaat 1 is ongeaard aangesloten op de netspanning. Aangezien er in het netfilter condensatoren zitten, zullen metalen delen van het apparaat en ook de massa aansluitingen (ground) van in/uitgaande connectoren capacitief gekoppeld zijn aan de lichtnet fase en nul. Aangezien deze condensatoren gelijk zijn resulteerd dit in ongeveer de halve netspanning (115V) maar daar kunnen hele grote variaties in zitten.

Deze spanning is ongevaarlijk voor mensen, omdat de lekstroom heel klein is.

- Apparaat 2 wordt op apparaat 1 aangesloten. Nu kunnen er 2 dingen gebeuren:

1 - de massa maakt eerst contact. De massa's van beide apparaten komen op hetzelfde spanningsnivo te staan. Het maximale spanningsverschil van de signaalpennen is dus het signaal zelf - geen probleem.

2 - een signaalpin maakt eerst contact. Aangezien de massa's nog geen verbinding hebben, zal het spanningsverschil tussen de signaalpennen opgetelt worden bij het spanningsverschil tussen de massa's. Oftewel - op de signaalpen van de apparaten staat kortstondig de halve (capacitief gekoppelde) netspanning.

Van een goed ontworden connector maakt de massa altijd het eerst contact bij insteken (en verbreekt als laatste het contact bij uithalen, (ter info: een cinch is niet goed ontworpen).

Van een goed ontworpen apparaat zijn de in- en uitgaande lijnen beschermd tegen overspanningen.

Helaas zijn lang niet alle apparaten geaard aangesloten. Vaak kunnen ze niet eens geaard aangesloten worden. Of ze zijn niet goed ontworpen.

Vandaar dus de problematiek met opgeblazen in en uitgangen van videokaarten, tv's, geluidskaarten, versterkers enzovoort.

• Marruk
Dank voor de reacties. Ik ben bang dat ik het inderdaad toch echt vernaggeld heb en een nieuw kaartje mag kopen. Toch wel weer een leermoment, alleen jammer dat het altijd geld kost als het met electronica te maken heeft :( Morgen maar meteen even kijken voor een nieuwe.

TMAXTINT

Pagina: 1