gravitone schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:24:
Voor zover ik weet zit de ramdac tegenwoordig gewoon in de GPU ingebakken net als de TDMS transmitters en de encoder die voor het pal/ntsc compatible tv-out signaal zorgt. Een kennis van me heeft dezelfde fout gemaakt als de TS en heeft terwijl beide apparaten aan stonden met een spanningspiek zn GPU opgeblazen. TV's kunnen nogal wat statische lading opbouwen, dus grote kans dat je gpu en/of videoram toast zijn. Ik heb de fout zelf ook gemaakt een jaar of 10 terug alleen toen is de s-video input op mijn TV het slachoffer geworden

Dit heeft niet veel met statische ladingen te maken.
Dit soort problemen ontstaan vaak als volgt :
- Apparaat 1 is ongeaard aangesloten op de netspanning. Aangezien er in het netfilter condensatoren zitten, zullen metalen delen van het apparaat en ook de massa aansluitingen (ground) van in/uitgaande connectoren capacitief gekoppeld zijn aan de lichtnet fase en nul. Aangezien deze condensatoren gelijk zijn resulteerd dit in ongeveer de halve netspanning (115V) maar daar kunnen hele grote variaties in zitten.
Deze spanning is ongevaarlijk voor mensen, omdat de lekstroom heel klein is.
- Apparaat 2 wordt op apparaat 1 aangesloten. Nu kunnen er 2 dingen gebeuren:
1 - de massa maakt eerst contact. De massa's van beide apparaten komen op hetzelfde spanningsnivo te staan. Het maximale spanningsverschil van de signaalpennen is dus het signaal zelf - geen probleem.
2 - een signaalpin maakt eerst contact. Aangezien de massa's nog geen verbinding hebben, zal het spanningsverschil tussen de signaalpennen opgetelt worden bij het spanningsverschil tussen de massa's. Oftewel - op de signaalpen van de apparaten staat kortstondig de halve (capacitief gekoppelde) netspanning.
Van een goed ontworden connector maakt de massa altijd het eerst contact bij insteken (en verbreekt als laatste het contact bij uithalen, (ter info: een cinch is niet goed ontworpen).
Van een goed ontworpen apparaat zijn de in- en uitgaande lijnen beschermd tegen overspanningen.
Helaas zijn lang niet alle apparaten geaard aangesloten. Vaak kunnen ze niet eens geaard aangesloten worden. Of ze zijn niet goed ontworpen.
Vandaar dus de problematiek met opgeblazen in en uitgangen van videokaarten, tv's, geluidskaarten, versterkers enzovoort.