Harde schijf traag / soms niet herkend, versleten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 14:05
Hallo iedereen,

de laatste weken krijg ik meer en meer problemen met een van mijn HD's.
Mijn systeem bestaat uit 2 identieke WD 320gb hd's. De C schijf doet het nog altijd correct, maar met de 2de (D:) gaat het de laatste weken en dagen slechter en slechter.
De schijf heeft (nadat de PC enkele uurtje aan staat) last van traagheid, bladeren door mappen gaat trager, bestanden laden/bekijken gaat soms tergend traag. Heel af en toe valt ze ook weg en moet ik opnieuw opstarten. Som wordt ze ook niet herkend bij het opstarten.

Met HD Tune haal ik op mijn andere schijven gemakkelijk 100MB/s, bij deze schijf maximum rond de 50MB/s en blijf hij ook lange tijd op 0MB/s

In het BIOS staat alles ok, verschillende S-ATA poorten getest.

Is deze HD versleten? Betekent dit een naderende crash?

mvg,

Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Test het eens met de tool van WD. Als HDtune al zulke rare dingen doet is de kans groot dat de schijf gewoon dood aan het gaan is. De WDtool zou dan ook errors moeten gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S.M.A.R.T. parameters al gecontroleerd?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2010 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 12:50
heb je nog garantie? zoja, zo snel mogelijk RMA aanvragen, dan ben je er tenminste zeker van dat je een goede schijf heb B)

Mop mop, gas derop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
Had die WD tool al geinstalleerd, quick test gedaan, en geeft alles toch ok aan.
Heb nu even geprobeerd de Extended Test uit te voeren, maar na 1u zat ik nog maar aan 2%...

SMART parameters zijn volgens die tool wel allemaal ok.

Garantie is al verlopen, daar deze schijf wel al iets meer als 2jaar oud is dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor temperatuur geeft HD Tune aan van beide HD's na een aantal uren? Je kunt overigens bij WD vast een RMA check doen, 3 jaar garantie is normaal. Of heeft het type disk dat je hebt maar 2 jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het probleem van harde schijven is dat ze soms wat raar gaan doen, maar prima door tests komen, om er dan plotseling helemaal mee te stoppen. Deze schijf is stervende voor 100% zeker.

Nu maak je netjes backups, dus je data staat al veilig. Maar misschien is het veiliger om uit voorzorg voor 4 a 5 tientjes een nieuw schijfje te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 13-06-2010 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Na 1 uur pas aan 2% bij de Extended Test is eigenlijk al reden om het ding te RMA'en waar mogelijk, of zo snel mogelijk keihard weg te mikken :) Backuppen en een mooie nieuwe kopen, mooie gelegenheid voor een upgrade ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmie
Temperatuur geeft tussen de 40°C en 41°C na enkele uren gewoon gebruik.
Ik heb het even opgezocht en er zit inderdaad 3 jaar garantie op.

Ik heb ondertussen al een bericht gestuurd naar de leverancier. Upgraden is op dit moment nog niet noodzakkelijk (heb nog een identieke WD 320gb + Samsung F3 500gb en wat externe HD's).
Pagina: 1