TS ik denk dat je toch niet helemaal goed gezocht hebt, je zit dan ook in het verkeerde subforum. Dit is niet iets voor "Processors, Moederborden & Geheugen", maar iets voor subforum "Opslagmedia & IO media". Als daar eerst eens de FAQ's doorneemt dan wordt je al wat wijzer op hete gebied van de S-ATA standaard. Let op er is maar 1 S-ATA standaard, de toevoeging 2/II, 3/III zijn revisies en door retailers en fabrikanten voornamelijk gebruikt voor marketing.
Zoals reeds gezegd is S-ATA gewoon backward compatible in sommige gevallen wil er wel eens conflicten optreden, maar dit ligt niet zozeer aan de standaard zelf, maar meer hoe de betreffende fabrikant is omgesprongen met de specificaties. Daarom is er, met name bij hardeschijfen, vaak ook een jumper aanwezig om de extra features van de nieuwere revisies uit te schakelen, wanneer een oudere controller wordt gebruikt.
Verder werken Blu-ray spelers/branders net als andere opticals gewoon onder Windows 7 als de juiste software maar geinstalleerd is. Gewoon data van een CD/DVD of Blu-ray lezen zal altijd gaan, maar voor bijvoorbeeld het afspelen van een film heb je bijvoorbeeld de juiste versie van PowerDVD nodig. Het branden van CD/DVD's zal ook prima gaan met elk brandprogramma, maar voor Blu-ray ondersteuning zal je ook de juiste versie moeten hebben, dus niet te oud.
Ik weet niet wat mijn collega mod met het topic gaat doen, maar wanneer je het topic in OM was gestart had je van mij bovenstaande informatie gekregen en had ik het topic op slot gezet, omdat deze informatie toch echt wel voorhanden is, tenminste als je in het juiste subforumzoekt.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/