Aansluiten nieuwe radio Opel Astra BJ 1994

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob16
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-04 13:57
Hallo!
Ik en een vriend zijn gister bezig geweest met het vervangen van een radio in een Opel Astra uit het bouwjaar 1994. Er zat een oude Philips cassette speler in die de linker en rechter luidsprekers in de deuren benutte. Echter kwamen we er achter dat er ook nog 2 speakers in de hoedeplank zitten. Het totaal is dus nu 4 speakers. Toen wij gister echter de radio probeerde aan te sluiten, kwamen we wat bekabelingsproblemen tegen. De nieuwe radio maakt gebruik van een ISO stekker. De oude had een stekker met daaraan de de linker en rechter speaker (dus 4 draadjes) en nog 2 stroomkabeltjes (2 keer een +!) Hier zit ook meteen het probleem. De oude radio had helemaal geen stekker naar de - pool. Er was alleen een + naar de ignition en nog een andere (al was deze niet aangesloten) positieve kabel.
De nieuwe radio heeft wel een - pool nodig en 2 + polen (voor het geheugen(is opzich niet nodig) en naar de ignition)
Nou hadden we de speakers allemaal netjes aangesloten op een nieuwe ISO kabel door de kabels door te knippen en vervolgens van die connectors er tussen te zetten. Dat zat allemaal goed. Ook hadden we, volgens ons, de A connector goed verbonden door de + van de oude radio naar de + van de nieuwe (ignition), Een random zwarte kabel naar de -, etc etc.
Alleen doet 'ie het niet. We krijgen wel een rood knipperend lampje achter het frontje als we de + aansluiten op de memory, maar niet op de andere +(ignition...

Kunnen jullie helpen?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:07

SeatRider

Hips don't lie

De rode en de gele samen aansluiten op de +. De antenne is al gelijk aan -, dus die hoef je niet per se aan te sluiten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob16
Ok! En is dat een vereiste? Zowel de gele als de rooie op die + kabel? Er is trouwens nu een probleem bijgekomen. Het accu lampje brandt wat dus inhoud dat 'ie niet meer word opgeladen! Ook doet de meter van het benzinepeil het niet meer... Verder doet alles het nog! (behalve de radio :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:01

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Zekering van de radio gesprongen, in de auto, niet van de radio zelf [ja... zitten nog andere dingen op, zoals meters enzo :P ]

Dus ergens heb je kortsluiting gemaakt

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob16
Ok. Daar dachten wij inderdaad ook al aan... Maar nu moeten we alleen die zekering nog vinden want dat is een beetje onduidelijk. Ik kan ook nergens een uitleg vinden van de zekeringen (betekenis tekens) van een Astra F... Het staat wel in dat klepje alleen het is nog steeds onduidelijk welke van de radio is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik heb er zelf niet al te veel verstand van maar na een beetje zoeken kwam ik op dit forum terecht
KLIK
Hier hebben ze het over het controleren van de volgende zekeringen:
zekering 19 Constant
zekering 24 Geschakeld

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob16
@ Switchie
Daar staat ook meteen het antwoord op een andere vraag dus bedankt voor het vinden!
Verder hebben we ook Zekering 7 vervangen want deze was door en nu word de accu weer opgeladen en doen de meters het weer :D

Alleen heb ik nu nog één vraag (A) Volgens het forum van de link van Switchie moet zowel de gele + als de rode + aangesloten worden. Ik heb echter alleen de beschiking over 1 + aansluiting. Kan ik deze gewoon splitsen of moet ik toch iets anders zien te vinden?

(en hoe weet je eigenlijk of je een geschakelde of constante zekering hebt :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door Bob16 op 14-06-2010 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob16
We hebben het opgelost! We hebben er nog een + draad bijgevonden (die gelinkt is met de lampen) en nu doet de radio het! :D Het enige puntje is dat 'ie het alleen doet als de lampen aanstaan. Misschien ook weer handig want zo vergeet je het nooit!
Bedankt voor jullie hulp iig.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Die + draad die je hebt gevonden is waarschijnlijk een geschakelde draad voor de verlichting van de radio, zodat die samen met je lampen aan gaat.

Normaal heeft een radio 2 voedingsdraden nodig:
  1. Een rode draad, de 'echte' voeding zeg maar. Deze is gekoppeld aan het contact, en gaat uit als je de sleutel uit het contact haalt.
  2. Een gele draad, hier staat altijd spanning op, dit is de geheugendraad die ervoor zorgt dat je radiozenders e.d. bewaard blijven als je de auto van het contact haalt.
En als ik jou was zou ik even met een multimeter gaan meten op welke draad wanneer spanning staat (met contact aan, en met contact uit meten dus).

Mocht je geen multimeter hebben koop er dan eentje voor 6 euro bij de bouwmarkt, want je zult hem nog veel vaker kunnen gebruiken bij klusjes aan elektra.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 15-06-2010 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Wat ThinkPad zegt klopt inderdaad. Wel zo handig om dat te fixen, anders kun je elke keer opnieuw je radio instellen / tunen / de CD doorbladeren.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob16
Ja maar een gele draad is er simpelweg niet. En de manier waarop de radio nu aangsloten is, onthoudt het juist dus blijkbaar kan het wel zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Mijn oude uno had ook geen continu (gele). Uiteindelijk opgelost door de stroomdraad van de klok (die ook continu is) te splitsen. Weet niet waar de klok in een astra zit, maar als die ook in de middenconsole zit kan je er wellicht bij.

Raar... Is zo gek nog niet

Pagina: 1