Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met AMD 1055T op Asus M3A78-T Mobo

Pagina: 1
Acties:

• turbopinda
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12-2024
Hoi Tweakers,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb een ASUS M3A78-T moederbord met een AMD x2 3800 processor erin.

Nu wil ik upgraden. Ik heb een AMD X6 1055T gehaald. Ik heb de bios naar de 1 na laatste versie geupdate

M3A78-T BIOS 1701
Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx

Want bij de allernieuwste staat niets vermeld over nieuwe gesupporte CPU''s:
M3A78-T BIOS 1801
Fix the issue that files and folders in floppy disk may be invisible when user copy files or folders to floppy disk on Windows 7.

De 1701 versie komt uit december 2009 en de 1801 uit begin april 2010.

Nu het probleem. Ik heb de nieuwe processor en nieuwe stockkoeler erin geklikt en als ik de computer aanlsuit en aanzet gaan alle ventilatoren draaien, maar mijn beeldscherm blijft op standby. Ook hoor ik de hele tijd een zachte tik alsof er iets aanslaat of de harde schijf elke keer hetzelfde wil lezen. Ik weet het niet en waarschijnlijk heeft het er niets mee te maken. Alle fans bleven draaien en de power bleef gewoon aan. Heb de computer uitgedrukt en toen heb ik de koeler eruit gehaald. De processor kwam mee naar boven dus die zit nu vast aan de koeler en dat geeft ook aan dat ie warm geworden is.Ik moet nog maar even kijken hoe ik die processor er weer af krijg.

Ik heb de AMD x2 3800 processor er weer in gestopt en Windows start gewoon weer op.

Weet iemand of dit kan betekenen dat mijn AM2+ Mobo de processor niet ondersteunt? En kan het dan kloppen dat ik geen enkel beeld of wat dan ook krijg (beeldscherm blijft standby)

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen!

_/-\o_

Groeten Glenn

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 11:29
Zat de processor wel goed in de socket? Hij hoort namelijk niet mee omhoog te komen lijkt me, heb je het hendeltje waarmee je m vastzet wel overgehaald?

• turbopinda
dsibma schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 19:16:
Zat de processor wel goed in de socket? Hij hoort namelijk niet mee omhoog te komen lijkt me, heb je het hendeltje waarmee je m vastzet wel overgehaald?
Ja volgens mij wel, maar ik twijfel. Ik denk het omdat ik best even moest rukken en wrikken om de koeler (met daaraan de CPU) los te krijgen... Ik dacht al van waarom zit die koeler zo vast! Dus ik denk dat het hendeltje van de CPU gewoon lostgeschoten is. Ik ben een beetje bang om hem er weer in te stoppen (als ik hem los krijg) Ik weet niet goed of zo een processor snel kapot gaat... :-( Was toch 209 euro

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11 15:35
Je moederbord ondersteunt de 6 cores helemaal niet, dat is het probleem... Oplossing; processor terug sturen via de regeling 'koop op afstand'

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 18:45

Trygve

Redacteur
Heb je de BIOS ook gereset van tevoren? Anders krijgt de X6 misschien een veel te hoog voltage (mits je de X2 hebt lopen overclocken). In principe kunnen alle AM3 cpu's op een AM2+ bord na een geschikte bios update. Probeer anders toch nog even de nieuwste BIOS-versie erop te zetten, wie weet stond er per ongeluk niet in de changelog dat er support kwam voor hexacores. Succes!

• turbopinda
StefanvanGelder schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 19:22:
Je moederbord ondersteunt de 6 cores helemaal niet, dat is het probleem... Oplossing; processor terug sturen via de regeling 'koop op afstand'
Lol heb hem in de winkel gekocht ... dus dat was nie top afstand :-(
A. Is mijn processor nu kapot of kan het geen kwaad? Ik heb in de winkel nog verteld dat ik een AM2+ moderbord had en ze dachten ook dat het kon :-(
B. Ik wil wel een AM3 Mobo kopen, maar moet wel zeker weten dat het niet ondersteunen van het MOBO de processor niet kapot (ge)maakt heeft.

Sorry heb er niet al te veel verstand van. Zit er allemaal beetje kwetsbaar uit. Ik heb geen brandlucht geroken of zo dus er is denk ik niets doorgebrand. Maar hoe kan het dan dat ik niet eens de BIOS te zien kreeg of zo?? Het scherm bleef gewoon uit.. alsof de beeldscherm adapter niet werd aangestuurd...

Laatste punt: op de ASUS site staat bij mijn model:

Support latest AMD Phenom ™ Quad-Core Processor

Hoe kan het dan dat hij geen hexacore kan ondersteunen?

• turbopinda
r100 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 19:25:
Heb je de BIOS ook gereset van tevoren? Anders krijgt de X6 misschien een veel te hoog voltage (mits je de X2 hebt lopen overclocken). In principe kunnen alle AM3 cpu's op een AM2+ bord na een geschikte bios update. Probeer anders toch nog even de nieuwste BIOS-versie erop te zetten, wie weet stond er per ongeluk niet in de changelog dat er support kwam voor hexacores. Succes!
Nee ik heb de X2 niet lopen overclocken... dus dat voltage staat op standaard. Heb de bios echter niet gereset,.,.,,

Ja ik kan de nieuwste versie er wel op zetten, maar iemand voor jou zegt nu dat mijn MOBO uberhaupt geen 6 cores ondersteunt! Maximaal 4... Ik dacht altijd dat alle phenoms in een AM2+ konden. Als ik nu de nieuwste BIOS flash en dan rest en dan weer de processor erin zet, maar deze kapot gaan omdat het mobo geen 6 cores aankan heb ik het volgens die winkels straks gedaan!

BTW ik heb een 125 watt mobo en de processor is ook 125 watt dus dat kan het niet zijn,.
Modbreak:Gelieve niet meerdere keer achter elkaar te posten. Gebruik de edit-knop als je nog iets toe wilt voegen. Je kunt tijdens het editen prima meer quotes toevoegen.

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 13-06-2010 00:40 ]

• turbopinda
BTW De processor heb ik losgekregen van de koeler... heb de koeler vastgehouden en de prosessor een kwart slag gedraaid.. toen schoot ie los, zonder enige beschadiging.

Maar nu... Zou mijn Mobo dan echt geen 6 cpu's ondersteunen? Phenom II is toch gewoon Phenom II.. 8)7
Modbreak:Gelieve niet meerdere keer achter elkaar te posten. Gebruik de edit-knop als je nog iets toe wilt voegen.

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 13-06-2010 00:40 ]

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Maar op de Asus site staat jouw mobo er niet tussen...
Dus je zou een nieuw mobo kunnen kopen ik heb er 1 van €80 de: M4A785TD-V EVO
of je stuurt je processor terug.
suc6 ermee

• turbopinda
kiefty14 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 19:52:
Maar op de Asus site staat jouw mobo er niet tussen...
Dus je zou een nieuw mobo kunnen kopen ik heb er 1 van €80 de: M4A785TD-V EVO
of je stuurt je processor terug.
suc6 ermee
Ok nog 1 vraag. Ik ga een nieuw moderbord halen, maar denken jullie dat er eens kans is dat het de CPU gesloopt heeft? Of gaan ze niet kapot als je ze in een unsuported moederbord doet?

Terugsturen kan niet. Heb hem aan de balie gekocht :(

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 11:35
Had je deze al gevonden ?

http://www.planet3dnow.de...php?p=4234404#post4234404

iemand had Asus gevraagd hoe met met Thuban support voor de M3A78-T zit, en kreeg een beta BIOS
toegestuurd. Dus als je het aan durft..... zie hier:

http://hypershare.de/763961

Deze 1903 beta zou x6 processors ondersteunen.....

Dus het antwoord is idd dat dit board officieel nog geen x6 CPUs ondersteund, wel met die beta.

Aangezien je oude CPU het nog steeds doet zou ik me niet heel veel zorgen maken dat je je socket gemold hebt, maar let wel op het hendeltje de volgende keer ;-)

[ Voor 15% gewijzigd door loekf2 op 12-06-2010 20:09 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• turbopinda
Bedankt ik ga het zo even proberen

Nou ik maak met meer zorgen dat ik mijn nieuwe 6x CPU gemold heb,.... die socket zal me een worst wezen. Maar stel dat die beta bios niet helemaal ok is kan die de CPU dan beschdigen?

Mijn moederbord kan we weinig schelen. Heb uit alle potjes losgeld gehaald en om die CPU te kopen en wil hem niet slopen . Weet ook niet hoe het zit met garantie . ik heb de bon en alles en in principe heb ik niets verkeerd gedaan door hem in een AM2+ Asus moederbord te steken

• loekf2
Hmm... weet niet 100% zeker of een Thuban een lagere core spanning heeft. Proberen kan altijd. Op zich is het wat wazig dat het board de CPU niet herkende en minimaal in het BIOS belandde. Een BIOS uit 2009 zou 40nm CPUs moeten kunnen ondersteunen.

Mijn M4A89GTD startte met een oud BIOS gewoon op met een 1090T erin en gaf "unknown CPU" aan, BIOS flashen, reboot en alles was ok.

[ Voor 8% gewijzigd door loekf2 op 12-06-2010 20:19 ]

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Stefanovic45
turbopinda schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:15:
Bedankt ik ga het zo even proberen

Nou ik maak met meer zorgen dat ik mijn nieuwe 6x CPU gemold heb,.... die socket zal me een worst wezen. Maar stel dat die beta bios niet helemaal ok is kan die de CPU dan beschdigen?
Die is nog niet beschadigd, die wordt ook niet beschadigd door een BIOS update, hoog uit gaat je moederbord eraan.
loekf2 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:18:
Hmm... weet niet 100% zeker of een Thuban een lagere core spanning heeft. Proberen kan altijd. Op zich is het wat wazig dat het board de CPU niet herkende en minimaal in het BIOS belandde. Een BIOS uit 2009 zou 40nm CPUs moeten kunnen ondersteunen.
Dat zal geen verschil maken, ook al heeft de Thuban inderdaad een lagere core spanning. Het zit hem puur in de BIOS

• turbopinda
loekf2 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:18:

Mijn M4A89GTD startte met een oud BIOS gewoon op met een 1090T erin en gaf "unknown CPU" aan, BIOS flashen, reboot en alles was ok.
Nou jammer... op die Duitse site lees ik goede berichten maar als ik de bios wil flashen aat het als volgt:
Hij checkt de file en vraagt of ik wil updaten van 1701 naar 1903. Ik zeg ok en dan krijg ik de melding:
ERROR OCCURED WHILE ERASING BLOCKS

Zou niet eten hoe ikd at nou weer moet oplossen :S

BTW Even resetten en windows start gewoon op, maar die beta update krijg ik bij mij er niet door heen...

[ Voor 6% gewijzigd door turbopinda op 12-06-2010 20:45 ]

• turbopinda
turbopinda schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 20:44:
[...]

Nou jammer... op die Duitse site lees ik goede berichten maar als ik de bios wil flashen aat het als volgt:
Hij checkt de file en vraagt of ik wil updaten van 1701 naar 1903. Ik zeg ok en dan krijg ik de melding:

Zou niet eten hoe ikd at nou weer moet oplossen :S

BTW Even resetten en windows start gewoon op, maar die beta update krijg ik bij mij er niet door heen...
Lol ik heb het nog een keer geprobeerd en nu blijft het beeldscherm gewoon uit.... lol fans draaien wel. Start niet meer op. Misschien is er iets met die bios update toch niet helemaal goed gegaan!!! Ach ja dan moet ik sowieso een nieuwe kopen die AM3 ondersteunt :P
Modbreak:Gelieve niet meerdere keer achter elkaar te posten. Gebruik de edit-knop als je nog iets toe wilt voegen. Je kunt tijdens het editen prima meer quotes toevoegen.

[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 13-06-2010 00:40 ]

• turbopinda
Ok heb hem weer aan de praat. Moest even de jumper reset gebruiken

Clear RTC Ram...

Maar weet iemand hoe ik het vraagstuk rondom
Kan oplossen?

• loekf2
Vreemd...

Oude CPU er in en hopen dat ie start of dat de BIOS crash recovery van Asus erin komt ?

Crash Free BIOS van Asus zou als het flashen niet ok is gegaan moeten vragen om een USB stick of DVD.

• loekf2
turbopinda schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 21:23:
Ok heb hem weer aan de praat. Moest even de jumper reset gebruiken

Clear RTC Ram...

Maar weet iemand hoe ik het vraagstuk rondom
Kan oplossen?
Weet je zeker dat de BIOS file name iets als 1903.ROM is ? Probeer ook eens alle settings op default voordat je flashed.

Ik ben op Google twee andere mensen tegengekomen met zelfde probleem met dit board.

[ Voor 17% gewijzigd door loekf2 op 12-06-2010 21:32 ]

• turbopinda
loekf2 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 21:30:
[...]

Weet je zeker dat de BIOS file name iets als 1903.ROM is ? Probeer ook eens alle settings op default voordat je flashed.

Ik ben op Google twee andere mensen tegengekomen met zelfde probleem met dit board.
Ja en ik heb de oplossing... nou ja heel makkelijk. Heb eerst geupdate naar versie 1801 en toen weer 1903 geprobeerd. Nu is ie wel geupdate. Ga zo de Thuban processor erin stoppen en kijken wat er gebeurd!

• turbopinda
Nou ik ben er nog niet helemaal uit of alles goed blijft werken, maar de PC start op en alles lijkt te werken met de nieuwe processor erin!!!!!!!!!! Dus ik heb de Phenom x6 aan de praat gekregen!

Ga zo alle hardware (grafische kaart en zo) weer in de kast plaatsen, dus zal nog even laten weten of het dan nog steeds werkt haha
Modbreak:Gelieve niet meerdere keer achter elkaar te posten. Gebruik de edit-knop als je nog iets toe wilt voegen.

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 13-06-2010 00:40 ]

• loekf2
turbopinda schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 22:13:
Nou ik ben er nog niet helemaal uit of alles goed blijft werken, maar de PC start op en alles lijkt te werken met de nieuwe processor erin!!!!!!!!!! Dus ik heb de Phenom x6 aan de praat gekregen!

Ga zo alle hardware (grafische kaart en zo) weer in de kast plaatsen, dus zal nog even laten weten of het dan nog steeds werkt haha
Ongeloofelijk wat een gepiel toch. Toch top dat ie werkt !!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:40

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

loekf2 schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 22:17:
[...]
Ongeloofelijk wat een gepiel toch. Toch top dat ie werkt !!
Ja wat wil je ook, TS stopt een CPU in een moederbord welke eigenlijk helemaal geen support heeft voor de betreffende CPU. Ondanks Asus een beta BIOS heeft hoeft het niet te betekenen dat er ooit een officieel BIOS uit zal komen. Dat je dan even wat meer moeite moet doen om het werkende te krijgen en het nog niet gegarandeerd is moet je dan maar op de koop toe nemen. Overigens komt het wel vaker voor dat je eerst moet updaten naar een bepaalde versie van het BIOS om de laatste te kunnen flashen als er inderdaad nog een heel oude BIOS aanwezig is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• turbopinda
Ja de grafische kaart en zo erin gestopt en het werkt.... vanavond even de boel een schone instalatie geven.

Ik wil jullie super bedanken! Zal best een paar domme basisfouten gemaakt hebben, maar heb er weer van geleerd :-)

Echt top! :) :) :P

• Stefanovic45
Toch mooi dat die werkt met een BETA BIOS! Misschien nog even wat benchmarks draaien om te kijken of de performance goed is? :)

• turbopinda
StefanvanGelder schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:09:
Toch mooi dat die werkt met een BETA BIOS! Misschien nog even wat benchmarks draaien om te kijken of de performance goed is? :)
Hoi!
Ja als ik:
windows prestatiendex (Windows 7 64 bit ) draai dan krijg ik een 7,4 voor processor
Met passmark (alleen de CPU testen) en dan 6 processors haal ik een score van 1256,0

De turbomode is als ik het de AMD overdrive status overzicht kijk nog nooit aangeslagen. Deze staat wel aangevinkt onder Performance control in AMD overdrive. Dit zou mogelijk wel een gevolg kunnen zijn van de beta... hij blijft altijd op 2800 MHZ draaien, of ik nu 1 proces run of 6....

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
ik heb 5 jaar lang een AthlonXP in een eerste generatie socket A mobo van Asus gebruikt met een beta bios (officieel kon het uiteraard niet), perfect stabiel

moet je geen 890 chipset hebben om de turbomode te gebruiken? (heb zoiets eens gelezen)

• turbopinda
catfish schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 17:02:
ik heb 5 jaar lang een AthlonXP in een eerste generatie socket A mobo van Asus gebruikt met een beta bios (officieel kon het uiteraard niet), perfect stabiel

moet je geen 890 chipset hebben om de turbomode te gebruiken? (heb zoiets eens gelezen)
Dat van die 890 kan best kloppen! Als je dat artikel nog eens tegenkom kan je dan de link even posten>? :-) zonde om de turbopmodus niet te kunnen gebruiken!

• Stefanovic45
Volgens mij maakt de chipset niet uit, de BIOS moet het gewoon goed ondersteunen. Die regelt het namelijk ook.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Turbo-modus? is toch een slechte implementatie van AMD, mis je niks aan.
Kan je de 6-core niet zelf overklokken met de Beta-BIOS?

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Verwijderd

Sowieso zou je hem wel terug kunnen brengen naar de winkel hoor! Jij hebt als klant onderzoeksplicht, maar daaraan heb je voldaan door te vragen of het wel ging werken. Dat de winkel je dan verkeerde informatie voorspiegelt is hun probleem, niet het jouwe. Zelfs als de processor kapot was gegaan door een verkeerde spanning (niet door lomp op de socket plempen of iets dergelijks) dan moeten ze hem terugnemen, omdat ze immers zelf de verkeerde informatie hebben verstrekt dat naar het defect leidde.

Maargoed, het werkt, dus je hoeft die stappen niet te nemen :)
fvdn77 schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 22:33:
Turbo-modus? is toch een slechte implementatie van AMD, mis je niks aan.
Kan je de 6-core niet zelf overklokken met de Beta-BIOS?
Dat is wel heel erg kort door de bocht, niet? Zeker voor een gebruiker die niet of minder gaat overclocken is turbo-modus wel degelijk interessant. De implementatie is niet van het niveau van dat van Intel, maar hij is ook op geen enkele manier slecht (ik daag je uit te vertellen wat er slecht aan zou zijn).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2010 03:49 ]

• Stefanovic45
Verwijderd schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 03:48:
De implementatie is niet van het niveau van dat van Intel, maar hij is ook op geen enkele manier slecht (ik daag je uit te vertellen wat er slecht aan zou zijn).
Dit is slecht:

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/articles/cpu-gebruik-resident-evil5.png

De processor draait nu nog op 3.2 GHz omdat alle cores wel een beetje belast worden. Eigenlijk zouden er nu 2 of 3 op 3.6 GHz moeten draaien en de andere uitschakelen.

Bij een X4 ziet dezelfde benchmark (Resident Evil 5) er zo uit, de 965 haalt meer FPS:

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/articles/cpu-gebruik-resident-evil5-quadcore.png

Verwijderd

Dat noem jij slecht :>

Toegegeven, het kan beter, maar zoals ik eerder al zei, slecht wil ik het niet noemen. Bij slecht heeft het echt negatieve consequenties. Zoals het nu werkt zijn er wat situaties te verzinnen waarbij het niet optimaal werkt. Dat vind ik toch echt een wereld van verschil.

Sowieso hou je altijd een meer dan speelbare framerate.

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Als een Turbo-modus niet werkt wanneer deze wel zou moeten werken, kan ik deze in mijn beleving wel als slecht bestempelen. Je mist nl de extra power die wordt beloofd m.i. :/

@ Stefan: Thanks voor jouw post

[ Voor 26% gewijzigd door Majin Buu op 24-06-2010 11:59 ]

Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC

Verwijderd

Hij werkt prima wanneer hij zou moeten werken: als er drie cores of minder belast worden. Indien dit niet het geval is gebeurt dat niet, zoals hier dus.

Het zou slecht zijn als je op enig moment minder performance krijgt dan een gelijkgeklokte niet Turbo-modussende processor, maar dat is nooit het geval. Dat iedereen nou verschrikkelijk verwend is door de implementatie van Intel wil niet zeggen dat dit slecht is. Alleen niet even goed als die van Intel, nee.

Je gaat er vaak op vooruit en nooit op achteruit, wat in mijn boekje en ik gok in het boekje van heel veel mensen niet slecht te noemen valt.
Pagina: 1